Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Opdragelse i bedste grad..
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 16:09
HejSa..
Nu vil jeg gerne høre jeres mening om hvordan og hvor meget jeg for alvor vil begynde at opdrage min hest! Det er nu ikke fordi at hun er uartig og dårlig opdraget, men der er nogle små ting som jeg gerne vil have rettet op på: (vil gerne have en kommentar om hvorvidt du synes det er en god og dårlig ide og selvfølgelig hvorfor)..
- Nogle gange finder hun på at hun ikke lige har lyst til at gå frivilligt med ind i stalden.. suk.. Giver hende et klap og så kommer hun. Min plan er så at jeg fra nu af trækker hende ud hver gang hun ikke er gået frivilligt med ind. Så bliver jeg ved med at trække ud og ind indtil hun går frivilligt med.
- Jeg vil have hende til at stå stille i stalden. Det gør hun nu også men nogle dage kan heste jo være oppe og kører.. heh.. f.eks. hvis jeg spænder gjorden kan hun finde på at stå uroligt og vige til den ene side. Det vil jeg have lavet om på - når det da sker.. jeg vil bare sig NEJ og så gå hen og skubbe hende tilbage igen. Andre forslag?
- Når jeg så kommer ud på banen og skal spænde gjord begynder hun at gå. I dag samlede jeg tøjlerne (mens jeg stod nede på jorden) den ene tøjle strammere end den anden så hun gik rundt i en mindre cirkel om sig selv. Til sidst stod hun stille og jeg kunne spænde gjorden.. der gik ikke så forfærdenlig lang tid..
- Hun begynde også at gå når jeg svinger mig op i sadlen.. I dag gjorde jeg det (som jeg har planer om at gøre i fremtiden) at jeg bare skælte hende lidt ud og fik hende stoppet, tog så hurtigt jeg kunne foden i stigbøjlen og svingede mig hurtigt op. Så begynder hun at gå og jeg tager hende ned i en parade igen.

Når jeg så begynder at opdrage hende for alvor nu, håber jeg bare ikke at hun begynder at hade mig? (hvad tror du?) Det ville da være trist hvis hun ikke længere selv gik ud af indhegningen når jeg kommer.. Men det ville bare blive så meget nemmere for os BAGEFTER når hun kan det hele. Så skal hun ikke længere have skæld ud. Det er både for hestens og min skyld at jeg vil det her. Og desuden er det jo altid en god ting hvis hun engang skal have et nyt hjem..

Nå men husk lige at skriv hvis du mener at der er nogle ting der kunne handles på en anden måde eller hvad du ellers kan finde på at skrive!!..(y)
(

Hvorfor kaste med sten når man selv bor i et glashus?
(Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus)..
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 16:16
1. problem... klap den en i røven så den går med... ville jeg da gøre ?

2. problem... når den gør det... så giv den et hårdt klap på mulen... næsten gang den så går så løfter du bare hånden... så ved den at hvis den ik står stille så får den et rap over mulen igen.. hjalp på Kaleb som stejlede og sådan... så hjalp frank (avleren som jeg rider ved) at hjælpe og gjorde det samme som jeg har sagt...

3. og 4. problem... hver gang den går så går du tilbage og løfter hånden ligesom ved striglingen.. hvis du har gjort det der som jeg sagde med mulen.. Ellers så tilbage til det sted du startede, og blev ved med at få den tilbage hvis den går frem eller ik vil stå stille...

Nu siger nogen af jer måske, ej man slår ik sin hest.. Men JO den ene gang er nok så står hesten stille resten af livet når man bare løfter hånden op foran den... :-)

Some people tell me that i need help | some people get fucked up an go to hell!
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:14
jeg ville nu nok gøre lioge som dig...
din hest hader dig ikke når bare du er sød ved den når den opfører sig ordentligt......

pøj pøj med opdragelsen.... QnuZZ Line

..~Cleenex~..
~ ♥ it´s just mig ♥ ~

stifter af jhn´s fluehaderklub!
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:31
- Nogle gange finder hun på at hun ikke lige har lyst til at gå frivilligt med ind i stalden.. suk.. Giver hende et klap og så kommer hun. Min plan er så at jeg fra nu af trækker hende ud hver gang hun ikke er gået frivilligt med ind. Så bliver jeg ved med at trække ud og ind indtil hun går frivilligt med.
Hvis hesten ikke er bange for at gå ind i stalden, og grunden kun er at den er stædig, ville jeg give den et ordentligt klap bagi, - ikke de der små dask, - giv den et den kan mærke.
Selvfølgelig mener jeg ikke at du skal tæske den, men et klap bagi. Ikke i hovede, på hals eller mave, - bagi, så den går fremad.
Men nu kender jeg ikke din hest. Jeg ville bare synes at ligeså snart, du trækker den ud igen, får den sin vilje, ved ikke at gå ind.

- Jeg vil have hende til at stå stille i stalden. Det gør hun nu også men nogle dage kan heste jo være oppe og kører.. heh.. f.eks. hvis jeg spænder gjorden kan hun finde på at stå uroligt og vige til den ene side. Det vil jeg have lavet om på - når det da sker.. jeg vil bare sig NEJ og så gå hen og skubbe hende tilbage igen. Andre forslag?
Ang. sadlen. Har du prøvet at lige snakke til hende, og vise hende den, før du smider den på? :)
Og ang. det med skubberiet; hvis den skubber ind i dig, skal du skynde dig at skubbe den tilbage, - skub gerne lidt til.
Hvis f.x., din hest spaker en anden, ude på marken, vil den anden sandsynligvis give igen af samme skuffe. Så du skal bare skubbe igen, så hun ikke får lov til at braldre ind i dig hver gang, hun ikke står stille :)

- Når jeg så kommer ud på banen og skal spænde gjord begynder hun at gå. I dag samlede jeg tøjlerne (mens jeg stod nede på jorden) den ene tøjle strammere end den anden så hun gik rundt i en mindre cirkel om sig selv. Til sidst stod hun stille og jeg kunne spænde gjorden.. der gik ikke så forfærdenlig lang tid..
Den lyder som en god idé, - snak lidt med hende måske :)

- Hun begynde også at gå når jeg svinger mig op i sadlen.. I dag gjorde jeg det (som jeg har planer om at gøre i fremtiden) at jeg bare skælte hende lidt ud og fik hende stoppet, tog så hurtigt jeg kunne foden i stigbøjlen og svingede mig hurtigt op. Så begynder hun at gå og jeg tager hende ned i en parade igen.
Hvis det bare er unoder, må du gerne trække hende tilbage, eller skubbe hende på bringen.
Prøv at sætte foden i stigbøjlen. Hvis hun så begynder at gå, skynder du dig at få hende stoppet så hun står helt stille. Så prøver du igen, og hvis hun så gør det igen, måske du måske godt lige give den der "nej"-lyd, i et ikke-rosende tonefald :)
Sådan bliver du ved til hun står fuldstændig stille, mens du stiger op.
Pas dog på, at når du sætter foden i stigbøjlen, at du ikke prikker hende med din tå.

Alt dette skal selvfølgelig gøre med måde! :)

Karen (Isabella)

♪They'll screw you complete
♫ Til' your ass is blue and grey

Isabella.ridesiden.dk
0
0
Svar på denne tråd

det er da nemt...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:39
Ja sorry,... ordet nemt er måske så meget sagt... men så siger jeg enkelt... du skal lave horsemanship...!

Denne måde (monty robberts metode (ham der fandt ud af horsemanship))

du lukker hende ind i en ridehal eller et andet sted og slipper hende løs... så jager du hende runt imens du kigger hende direkte ind i øjnet ind mod dig.. og ikke et sekundt må du kigge væk for så vinder hesten... først står hendes øre ind mod dig delvis stille... så skal hun begynde at smaske og hvis det ikke er gået for lang tid skal hun også helst tage hovdet ned mod jorden... når hun gør det stiller du dig med siden til hende og enten kommer hun ind til dig eller også vil du stå og kigge i den retning... så skal du gå med siden til hen til hende også væk igen og følger hun ikke efter jager du runt igen... ellers står hun nu ved din side og du går et par skidt til venstre også til højer også skal hun følge efter dig... så stopper du op og røre hende over hele kroppen... hun må godt gå et par skridt væk men løber hun må du starte forefra... hvis dette er gennemførst har hun tillid til det du gør... øv med dette... i den første ude hver dag... der efter 1 gang i ugen også 1 gang i md...! sådan løste jeg mit problem
center>
:-D Knuz mig... :-D

>o< Intet er umugligt for den der har viljen i hjertet >o<

:-* Hollyday og mig vinder over alle!!! :-*

0
0
Svar på denne tråd

Heste-Mulle
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:41
tjooh HeaRtland bøgerne :-P Ej det virker fint på nogen heste...

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:42
Syntes det er en rimelig god opdragelses strategi, du har. MEEEN, når den begynder at gå (imens du stiger op, eller har gjort det) så hjælper det på nogle heste, at hvis du har en lille godbid (LILLE!) du giver den når du er stiget op (men det er kun til at starte med, når den begynder at stå stille, kan du langsomt trappe ned så til sidst du kun behøver at klappe hesten, eller rose den med stemmen). Det virkede ihvertfald på min pony, men med nogle ponyer, kan det virke næsten stik modsat, så de begynder og bide og ikke ville stå stille, fordi den vil undersøge dine lommer. Men det er da værd at prøve...

Til Mig med Hagar:
Der er DUMT at slå hesten i hovedet, eller for den sags skyld på mulen. for mange heste bliver let hovedsky, så hvis du skal slå den, så gør det på halsen!

>o<God forbid that i >o<
>o<should go to any >o<
>o<heaven in which >o<
>o<there are no horses >o<
0
0
Svar på denne tråd

Heste-Mulle
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 17:42
og så ska det helt være en round pen.. en ridehal vil hesten bare gå ud i hjørnet... den ska helst være 4 meter i radius mener jeg :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mig med Hagar
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 18:07
Nej den behøves ikke være 4 meter... jeg brugte en ridebal... går hesten ud i hjørnerne r det bare at blive sur "IKKE SLÅ" Men med slemmen alså som "KOM SÅ" og evt slå med sit traktov i jorden.. så den reagere åpå dig
center>
:-D Knuz mig... :-D

>o< Intet er umugligt for den der har viljen i hjertet >o<

:-* Hollyday og mig vinder over alle!!! :-*

0
0
Svar på denne tråd

Heste-Mulle
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 18:13
nej... Mange heste er ligeglade... så ska du gå efter hesten MEGET... en ridehal er jo noget større... En roundpen er nemmere... du står på midten... så føler hesten ik du jagter den!

0
0
Svar på denne tråd

Opdragelse
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 18:19
Join up er TOTALT uforsvarligt hvis man ikke er VIRKELIG kendt med metoden, da den kan ødelægge hestens tillid til alle mennesker FOR EVIGT!!!

Du skal vise din hest en grænse og et rum hvor han må være i fred. Altså komfort og diskomfort. (Det er behageligt at bevæge sig inden for grænsen og ubehageligt over grænsen)

Når han ikke vil med ind fra marken af, stille du dig med ryggen til og trækker i tovet. Du skal trække ensartet og hårdere og hårdere UDEN at kigge på ham overhovedet. På den måde byder du ham ind til dig.
Når han så giver bare lidt efter i tovet(evt. ved at flytte vægten) slipper du ØJEBLIKKELIGT tovet. Så ved han at det er rarere at følge med.
Hold stadig ryggen til ham og gå så frem igen til han følger efter dig.

Når du når stalden klør du ham lidt/giver ham en godbid og trækker så ned på folden igen, hvorefter du starter forfra.

Den mest holdbare måde, da han samtidig lære at bevæge sig 'som hest' indenfor grænsen :)

Når du sadler op og han fjerner sig, har du så spurgt dig selv hvorfor?
Kender han sadlen? En god ide er, at skille den ad og ligge først sadelunderlag, sadel, gjord osv på ham EFTER han har undersøgt det alt det han gider. Brug en masse tid så han lærer at det ikke er ubehageligt at få sadlen lagt på.

Derefter spænder du gjorden. Hestens hovedpulsåre sidder under maven. Derfor kan de få et black out hvis man spænder gjorden meget i starten. Derfor begynder mange heste at blive sure, bide, sparke osv. når de får lagt sadlen på - Fordi de er bange for at 'blodet render fra hovedet'. Brug derfor altid 5 min. på at spænde gjorden stille og roligt og ALTID lige meget i begge sidder, da det kun derved kan fordele presset optimalt.

Når du vil op på ham, så lad ham igen gøre sig tryg ved det. Stil dig og snak med ham. Hvis han er lidt urolig, så beroliger du ham med blide cirklende bevægelser.
Stil dig derefter ved siden af hesten, som om du vil op. IKKE med front mod ham, da han derved pr. refleks vil flytte sig væk fra dig!
Stil dig med siden til. Hvis han går, lader du ham gå rundt om dig, men du HELE TIDEN har siden til ham. Når han står stille igen, roser du ham med stemmen. Hele dit kropssprog skal tyde på, at du slapper fuuuuldkommen af og har det totale overblik over situationen!

Tag derefter foden i stigbøjlen og behold den der til han står stille. Tag den ud igen, ros ham og gentag til han står fuldkommen stille og er opmærksom på dig. Hvis det evt. tager lang tid, så hold pauser og gå hen til hans hoved og snak. Evt gå en volte rundt.

Når han står stille, svinger du dig så op. Hvis han da går, så bliver du liggende på siden og stopper ham. Hopper ned og gentager øvelsen til han igen står stille. Husk rosen!

Hvis du gør det som beskrevet, så lærer han ret hurtigt, at begive sig inden for de rammer du giver ham, idet det er det rareste og mest sikre. Alle heste foretrækker klart rene linier!

Vær opmærksom på ikke at sætte dig hurtigt ned i sadlen, da det er yderst ubehageligt for hesten!

Håber det kan hjælpe :)

Mvh. Anna

Har man ikke hue på, bliver man forkølet.
Bliver man forkølet, bliver man hæs.
Blive man hæs, begynder man at hviske.
Den der hvisker lyver.
Lyver man, kommer man i spjældet.
Kommer man i spjældet, begynder man helt sikkert at tage stoffer.
Tager man stoffer, så dør man.

SÅ HUSK FOR HELVEDE DEN HUE!!!!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 18:20
Mange tak for svarene :-)
Join up har jeg prøvet, men lavede det forkert.. jeg jagede bare hesten væk og ligeså snart den var rendt stillede jeg mig og så ned i jorden.. ups..
Kan ikke så godt lide den leg, ved ikke hvorfor men jeg får dårlig samvittighed? Da jeg legede den ville hun ikke have noget med mig at gøre.. blev da helt knust efter den leg :{-(

Tror jeg er mere til det "stille"? Altså tillidlege (HMS) hvor det hele foregår.. øh.. ikke så vildt? heh.. Det var ihvertfald en meget skuffende oplvelse da jeg prøvede join up.. hun undgik mig resten af dagen, og på folden hvor vi nogle gange snakker lidt sammen efter rideturen, ville hun ikke være ved mig. Hver gang jeg kom for at klappe hende trak hun sig væk fra mig, hvorefter hun til sidst løb ned i den anden ende af folden.. :-(

På nogle heste skal det nok være godt.. ingen tvivl om det!

Håber der stadig er nogle som kan svare :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 18:26
hyp-elskeren: Heh.. HUN er en hoppe :-D
Jeg tror du har misforstået spørgsmålene om sadlen?
Hun overreagere ikke når jeg ligger sadlen på og det er slet ikke altid! Hun er heller ikke nervøs på banen når jeg skal op.. hun er 11 år og er altså temmelig rolig osv.
Men mange tak for svarene, det med hvordan man kommer op i sadlen tror jeg er noget jeg kan bruge (y)

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 19:35
Min pony gør præcis det samme med, at den ikke vil med ind i stalden. Du skal nok ikke trække den ind og ud flere gange i træk, så kan det jo ende i kamp. Hvis bare den går med ind hver gang, med eller unden problemer, er det godt nok. Men hvis den bliver ved, så giv den én bag i, så den forstår det!

Det er nok ikke en god ide at slå den i hovedet (eller give den et "rap over næsen" - det er vel stort set det samme), deraf vil den formegentlig blive hovedsky og så vil du ikke kunne børste den i hovedet/klippe ørerne osv. - for den tror jo, at du vil slå den! Gør hellere som du selv foreslog - sig "NEJ" og skub den tilbage (og der må du gerne lægge lidt kræfter i, så den ikke viger tilbage imod dig, selvom den er spændt og opkørt). - og når den er opkørt, så tal beroligende til den, så den slapper af.

Hvis det virker med at lade hende gå rundt i en cirkel til hun stopper er det nok fint nok. Men prøv at stoppe hende så hurtigt som muligt.

Og til det sidste problem, skal hun selvfølgelig stå helt stille når du stiger op og hvis hun går må du lave en parade (som du jo også selv nævner) så snart du er oppe.

Din hest vil ikke "hade" dig fordi du begynder at sætte grænser for den og du sætter dig selv i en lederposition - altså DU er den der bliver respekteret, som du også respekterer hesten. Det kan meget hurtigt udvikle sig til, at det er hende der bestemmer og så kan det jo begynde at blive farligt. Så du er helt rigtigt på den med at få den opdraget nu - så med træning skal det nok komme - held og lykke til jer begge to!

Hilsen Jacqueline/Waldemar
0
0
Svar på denne tråd

Om den vil hade dig?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 19:47
Haha, nej.

Heste kan godt lide at have en boss, som de kan være trygge ved. De er trygge ved at have et overhoved, så du risikerer højst at din hest finder tryghed hos dig.

Jeg synes ikke at du skal gå om på den anden side af hesten og skubbe den tilbage, når den rykker sig. Giv den nogle ryk i tøjlen til den står stille. Lad være med at gå på kompromis med den, når det er noget så simpelt. Den skal den kunne. Når den har fundet ud af at du ikke finder dig i at den ikke står stille osv., vil den også være meget lettere at opdrage i fremtiden.

Ida & Pepper

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen :)
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 20:44
Undskyld HUN ;)

Kender jo ikke til din hest, så skrev bare 'i værste tilfælde' - så du ikke var i tvivl om noget ;-)

Med hensyn til sadlen, så er der mange rideheste, der aldrig har fået lov til at undersøge deres sadel. Når jeg underviser, lærer jeg alle mine elever, at vise sadlen til hesten først. Hvis de virker nervøse eller spændte/sure overfor den, ja så skille jeg den ad, så ingen kan være i tvivl om, at det ikke er sadlen der er blevet til en tiger :)

Simpelthen bare for at hesten er 110% tryg og desuden giver det hesten en tilknytning til dig - At Du kan overskue alle tingene :)

Mvh. Anna

Har man ikke hue på, bliver man forkølet.
Bliver man forkølet, bliver man hæs.
Blive man hæs, begynder man at hviske.
Den der hvisker lyver.
Lyver man, kommer man i spjældet.
Kommer man i spjældet, begynder man helt sikkert at tage stoffer.
Tager man stoffer, så dør man.

SÅ HUSK FOR HELVEDE DEN HUE!!!!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 20:54
Endnu engang tak til dig Anna :-)
Men nu er hesten trådsalt 11 år, så jeg tror hun kender sadlen pææænt godt ;-) Men jeg har også flere gange ladet hende snuse til den..

Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger

0
0
Svar på denne tråd

Hør mine råd
Forfatter: 
Dato:  31-07-2004 23:45
Min har samme problem, tricket er at man skal vise hesten at så snart den går med sker der noget godt, så tag den ind og giv den en godbid eller noget hø, eller strigl den og vent 10 min med at sadle den op.

Lær hesten at gjorden ikke er farlig, hvis du giver den et rap vil den højest sandsynsligvis blive mere reg for gjorden and den var før. spænd den lidt, strig lidt og spænd igen. så snart hun går så skub hende tilbage 5-6 skridt, det er bedst hvis du træner det udendørs til at starte med. efterhånden vil den lære at det ikke er farligt, lad hende snuse til gjorden og mærke at den første bliver spændt lidt og så lidt mere. tage det i bider....

God iden med cirklen det er der princip jeg bruger. det er sværdt at gøre det forkerte og nemt af gøre det rigtige, den synes det er irriterende at gå i den lille cirkel og vil stoppe. og så snart den stoppe så rod den med lige at lade den stå 5 sek før du stramme videre.

Det sidste er det enkleste. min havde samme problem men efter en måneds træning var han så lydig. Så snart hun går. så sving dig op, tag en hård anholdning og bak i ca. 10 sek. det kan godt være det lyder mærkeligt, men det er samme princip som det med cirklen. det er sværdt at gøre det forkerte for hver gang hun går frem når du svil stoppe så bliver hun presset tilbage, men hvis hun bare står så er der ingenting. efter du har bakket langt..... så stop hende i 2 sek. og ride hende frem igen, hendes beløninge er at få lov at gå fremad. man behøver ikke rose sin hest med overfladiske ros som at klappe hesten på halsen. du kan lige så godt bruge det nyttige og så bruge det at gå fremad som ros. for hvis du bruger klappen på halsen så glemmer hun med det samme hvad hun har gjordt rigtigt. og vil højest sandsyneligt blive ved med at gå når du stiger op.
Hilsen Diplen og den lille western mule.. Charmur The Faithfull :)

"Real love is from the inside"
"Ville du selv ønske at stå i dit eget lort døgnet rudt? Tænk på din hest!"

Lækkert dækken sælges. tryk her.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2004 15:18
Mange tak for svarene allesammen.. Der er jo nok at gå i gang med!! ;-)

Det med at hun skal snuse til gjorden og sadlen prøvede jeg i dag.. hun er fløjtende ligeglad med sadlen (og gjorden).. fuldstændig.. hun kigger bare roligt ud i luften eller kigger ud af vinduet.. heh..

Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider