Her kommer historien om Islænderen:
For lang, lang tid siden var der en ponyflok oppe nord på. Der var alle mulige slags ponyer, både store og små, men en skilte sig ud fra resten af flokken. Det var Gejser, en flot rød pony med en ordenlig manke af rød man og hale. Hans hovskæg var stort og fyldigt og hans øjne var spillevende under den enorme pandelok.

Når resten af flokken bevægede sig afsted i hurtig trav, slog Gejser automatisk over i tölt, og de andre ponyer misundede hans ubesværede bevægelser. De drillede ham med at ikke lignede dem, og havde så meget man og hale at han lignede en hulepony. Til sidst blev Gejser træt af alle deres beklagelser, og besluttede sig for at rejse. Hvorhen vidste han ikke, men så længe han ikke behøvede at være sammen med resten af flokken, var han lige glad. Så da månen stod op, og alle andre ponyer sov tungt i det dug våde græs, listede han væk på hovspidserne, i ly af mørket. Så snart han var kommet uden for hørevide, satte han i galop og forsvandt ud over sletten.
Næste morgen var han kommet et godt stykke vej, men nu var han også træt. Han lagde sig til at sove bag en stor busk, og vågnede først længe efter ved at nogen stod og pustede ham i ansigtet.
Da han så op stod der en meget smuk hvid hoppe og kiggede på ham. Hun sprang tilbage da hun så at han åbnede øjnene. "Hvem er du?", spurgte han med grødet stemme. Nu da han så nærmere på hende opdagede han at hun lignede ham, ret meget faktisk. Hendes hale og man var lige så fyldig og øjnene var knald sorte og spillende under pandelokken. "Jeg hedder Flicka. Og hvem er du?", svarede hun mistænktsomt. "Jeg hedder Gejser, og leder efter et nyt hjem", sagde Gejser.
"Hmm, det gør jeg også", svarede Flicka smilende."Vi kan jo følges ad?" "Helt fint med mig", svarede Gejser. Så rejste han sig op, rystede sig og så på Flicka. "Kom, vi må videre" Sagde han og vendte fronten mod horisonten.
De gik i mange dage, da de kom til havet. Langt ude så de en ø på det glimtene blå vand. "Hmm, der ser dejligt ud" sagde Flicka håbefuldt. "Ja det gør der faktisk" gav Gejser hende ret. "skal vi prøve at svømme der over?" "Er du skudt i hovedet!" spurgte Flicka chokeret. Gejser trak på skuldrene og så længselsfuldt over mod øen. "Godt så, vi prøver!" sagde Flicka bekymret. " Men jeg garantere ikke for følgerne!"
Så sagt, så gjort. Næste morgen efter sol opgang, begyndte Flicka og Gejser at svømme over havet. Det var en hård tur, men da de efter lang tid skyllede op på land var de ovenud tilfredse med deres valg af hjem. Over det hele var der vulkanske bakker, og små blomster tittede frem fra sten, og nede i en dal løb en dejlig klar bæk, som så ud til at være kold som is. Græsset var silkeblødt og lige til at spise. Oppe på vulkanerne, aller øverst oppe, lå der glimtene hvidt sne.
"Hvor er her dog dejligt" sagde Flicka. "men her er lidt koldt... Bare jeg havde min vinter pels på nu!"
"Hmm, jeg gad vide om denne ø hedder noget" sagde Gejser. "Hvis den gør så kan de godt til at lave navne forandring", muggede Flicka. "Her er så koldt at det burde hedde Island!" Gejser så begejstret på Flicka. "Hvad?" sagde Flicka. "Island! Bingo, det skal hedde Island! Og så må vi jo være... Islandske heste!" "Hmf, du glemmer vi er ponyer." Sagde Flicka. "Jeg føler mig mere som en hest, og det lyder også bedre.!" sagde Gejser. "Hmm, du siger noget" sagde Flicka og lyste op. "Islandske heste. Det er hvad vi er!!"
Flicka og Gejser fik senere en masse små føller, som kom til at være den grundlæggende stamtavle for islandske heste.
The End!!
Nåh ku' i li'den? Syntes selv den er ret god... Uden at lyde selvglad