|
|
| Hvor lang tid skal din hest på fold? |
|
|
Kun en sølle time på folden?!?
Men en hest er jo bygget til at være ud sådan ca 24 timer i døgnet, og ikke kun 2 + ridning?!
Jo, nu synes jeg nemlig at jeg ser utrolig mange både heste og ponyer, som kun går ude en time eller 2 hver dag. Det virker som om, at fordi den i boksen ved siden af ikke er mere end én time på fold, så kan min godt nøjes med hele 2 timer på folden.
Det mest groteske jeg har set, var 2 hopper med føl, der stod inde hele vinteren. De gik selvfølgelig fuldstændig bananas da de kom ud, hvilket førte til beslutningen om, at de nok hellere måtte lade være med at komme ud!
Kan det virkelig være rigtigt? Burde vi ikke alle være så glade for vores dyr, at vi på en eller anden måde, gjorde vores bedste for dem? Og er det ikke grotesk, at (f.eks.) et lammeskindsunderlag tilsyneladende er mere vigtig en at komme på fold? Hvor meget går din hest på fold, og hvad er det mindste en hest burde gå på fold pr. dag? Har du selv dage, hvor hesten ikke kommer så meget på fold, og hvorfor? Kan man i visse tilfælde tilsidesætte disse principper ang. fold? Tæller ridningen også med i hestens foldtid (den har jo forladt boksen!)? Eller hvad med at overveje fordele og ulemper?
Og hvad med reglen om, at heste/ponyer ikke må stå ude om vinteren uden læskur: Kan det ikke være lige meget, hvis bare der er lidt træer/buske at søge læ ved? Hesten er jo trods alt bygget til at stå ude døgnet rundt. Hvorfor skal de overhovedet have mulighed for, at gå ind under et tag? De er måske ikke vandtætte?
Håber i evt. kunne svare på nogle af disse spørgsmål, så vi kunne få en debat igang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej123456 |
| Forfatter:  |
dippie |
| Dato:  |
18-06-2004 15:11 |
|
Jeg er meget enig. Om at alt for mange heste ikke er nok ude. jeg kan godt se det hvis det er en regel på rideskolen (Har prøvet det) eller at hingste fra blue horse og den slags ikke kommer ud. (Ved ikke om de gør, men skulle ikke undre mig om de i stedet kommer i badebassin eller skridtmaskine/løbebånd...
Vi er 3 piger ude ved os der helst vil have hestene ude så meget som muligt. Normalt er de ude fra morgen til middag, og igen fra eftermiddag til kl. 18-19 stykker.... Men lige nu går de på fold om natten.... Så de har det rigtig godt... hehe 
Hilsen Diplen og den lille western mule.. Charmur 
"Real love is from the inside" "Pain is only a shadow of the real part of this world" "What would happen if you for 1 day died, i think you would be suprised" "Ville du selv ønske at stå i dit eget lort døgnet rudt? Tænk på din hest!"
Westernsadel sælges billigt. Se min præs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Hmm.. Giver dig ret i det meste, af det du siger!
Min hyp' står i sommer-halvåret ude døgnet rundt!
Og i vinter-halvåret kommer hun ud om formiddagen og kommer ind igen ved 4-5 tiden! Medmindre at det regner eller sner voldsomt altså!
Må nok indrømme at, jeg syntes det er syndt, hvis hestene står ude om vinteren uden læ-skur eller dækner (medmindre det er islændere)!
Syntes at hesten skal have adgang til læ!
Bare min mening!
Min hyp' er om vinteren kun ude med dækkken og ikke i VILDT lang tid!
Om vinteren står hun så (når hun altså er på fold  ) på jord-fold!
Og om sommeren står hun på græs fold!
Dog må hun ikke stå på en fold, med for meget græs, da hun har MEGET let ved at blive "forfangen"!
Om sommeren får hun også raket-foder (energi-foder) udover græsset!
Knus fra Antonia og Askepot! |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores.... |
Vicky&Guffy |
18-06-2004 15:20 |
|
Heste går ude hele året rundt, (løsdrift)
der er også træer så de har læ...
vi har 9-heste... de får hø hele vinteren til de står
på sommergræs...
Jeg er MEGET imod mennesker som lader deres heste stå inde hele tiden. Vi bor tæt på et privat ridehus
og vi rider tit der nede om vinteren, nå men sagen er
at de ALDRIG lukker deres heste ud om vinteren og deres heste går bare helt afmok inde i stalden og når
de skal rides, de kan ik styre dem, de bider hinanden
når de står inde i boksen og går rundt og rundt (suuk)
Jeg har ik noet imod dem som lader deres heste stå ude om dagen også tar dem ind om natten... men j syns at en hest skal stå ude fra ca. kl 7.00 til kl 20.00 om vinteren.. og skal stå ude hele 24 timer om sommeren... bare min mening...
Brug Horsmanship-det HJÆLPER knus mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Racefordomme? |
|
|
Altså fx araberen sætter jo også en del pels her i den danske vinter. Måske et lille dækken på dyret og så ud? Og hvis man vil have dem korthårede pga. deres træning, kan man vel putte flere dækkener på?
Og hvorfor tages de ind hvis det regner? Er de utætte
Nå vil forlade debatten og smutte ud og springe i regnvejr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mig igen!! |
Vicky&Guffy |
18-06-2004 15:36 |
|
heste må IKKE stå for lang tid i regn i vejr..
så er det bedst at give dem et dækken på eller tage dem ind til regnen er væk...
ps. vores går med dækken...

Brug Horsmanship-det HJÆLPER knus mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| What??????? |
Cæcilie/ Flikke-mus |
18-06-2004 16:50 |
|
Heste har bedst af at gå ude - det er tit konkurrence heste der står inde, og kun kommer på en lille jordfold 1-2 timer om dagen, og hvor er det dog synd for dem
Mine kommer ud( om vinteren ) fra tidlig morgen, til sen aften - de har adgang til Vand ( cfølli ) halm hø, og et stort hus som de kan gå ind i.
Om sommeren går de ude på en stor græsfold, og kommer kun ind hvis de er syge ( det har vi IKKE oplevet )
de har adgang til det samme som om vinteren
Tænk at folk kan lade deres heste stå inde, det må da være pisse kedeligt!
har også set mange heste der render rundt med bandager( gamasher ) og dækken - stakkels hest!
Knuz Cæcilie Tess, Picasso og Flika. Jeg elsker ikke mine heste fordi man kan ride på dem. Men fordi de er som de er!
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sascha.. |
//Linette// :D |
18-06-2004 16:58 |
|
Sascha går ude 2 timer om dagen og så er hun ude at ride hver dag, undtagen hvis hun har fri..
Så hun blir rørt..
Sascha skal ikke stå længere ude for hun blir' så bumle fed og det er da synd hvis hun blir så fed at hun ikke kan tåle at springe..
Hader virkeligt osse hvis det er at folk ikke lukker sin hest/pony(er) ud.. De skal altså ud..
Og forresten har Sascha åben vindue hver dag/nat undtagen om vinteren.. Så det ikke blir koldt i stalden..
Linette & ♥Sascha♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil lige sige: |
|
|
Hellere at hesten kommer ud, og ikke har et læskur. End at den står inde i boksen hele dagen.
Ikke ment at en hest skal gå ude 24 timer i døgnet hele vinteren uden læskur, men altså...
Mine har det på den her måde:
Slutning af efteråret/vinter/starten af foråret:
-Ponyerne kommer ud mellem 7-10 timer om dagen. De står inde om natten. Intet læskur.
Slutningen af foråret/sommer/starten af efteråret:
-Ponyerne går ude 24 timer i døgnet. Uden læskur, men med en lille skov af træer, hvor der stort set er helt vindstille og tørt altid...
Team PECHOL-Tidligere Team PECHOLROPelle, mig og Oliver - Nu uden Ronja Geder ligger da æg, ik? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er dyrplager.... |
|
|
Pepper kommer ud, på græsfold med to andre heste, ved 8-tiden og kommer ind ved 1-tiden.
Det er da mere synd for den at den bliver vildt tyk, og knap nok kan gå rundt. Pepper kan kikke ud af sin boks når han kommer ind, og selvom han ´kun´ kommer på fold 5 timer om dagen, ser han ud til at stortrives.
Den store hest går ude 7-20.00, men den er heller ikke så tyk.
KH Ida
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
Baya_maja |
18-06-2004 21:18 |
|
Mogavi går ude hele døgnet her fra maj til ca. september, og så står hun ellers ude så meget som muligt afhængig af vejret!
Vi har ikke noget læskur om vinteren, så de kan kun få ly fra nogle mure fra staldbygningerne! Derfor er de ca. ude fra kl. 11-15. Sidste vinter gik hun ikke med dækken (havde ellers investeret i et) men jeg syntes ikke at det var nødvendigt. Vi trænede ikke så hårdt, for hun er jo ikke så gammel, så pels og sved var ikke noget problem. Men måske putter jeg et på til vinter, hvis hun sveder meget med en lang pels! Men hendes pels var egentlig ikke specielt tyk i vinters!
Men jeg synes også at det kommer an på hesten, om hvor lang tid den skal stå ude. Der er en hest som virkelig ikke gider at stå ude i særlig lang tid om vinteren, for jeg tror virkelig at den keder sig! Det er jo også begrænset med kvaliteten af græsset om vinteren. Men den står med dækken, så jeg tror ikke at det er fordi den fryser!
Andre heste kan gå ude hele dagen og nyde det. Men måske det er en tilvænningssag. Men jeg ved jo heller ikke hvordan forholdene har været hos tidligere ejere!
Jeg ved kun at Mogavi havde gået i løsdrift hele sit liv inden jeg fik hende for et år siden. Jeg ville da også ønske at hun gik i løsdrift, da jeg mener at det klart er sundest
>>MAJA<< Med Mogavi -"Det røde lyn"
Be somebody -Not just anybody...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor!??? |
|
|
Sys en hest MIN. skal gå ude 6 timer om dagen!
Personligt, går mine heste ude HELE året i løsdrift, uanset vejret, og jeg har da også en araberbla. den går da også ude UDEN dækken,
hvorfor skulle den ikke kunne det?
-Hvis man lader hesten gå ude fra sommer til vinter, har den jo nok fået lavet den pels der skal til at overleve vinderen 
Der hvor mine står lige nu, er der også stald, men er chancen for at de kan gå i løsdrift, så lad dog hestene!
-Kan personligt ikke li måden at behandle dyrene på hvis de kun kommer ud 1-3 timer om dagen (undskyld til dem af jer der må være, som gør det) men sys sQ det er forkert, sys det er okay at lade dem gå på græs i 2 timer, HVIS hesten ikke kan klare mere(vægt osv.), men resten af dagen, luk dem dog på JORDFOLD!
Sys det er okay at have stald, og ikke løsdrift, men om sommeren kan de gå døgnfold, men så vent da med at lukke dem ind om vinteren til at det er blevet aften?
Ja, der er da folk der ikke har tid til at lukke dem ind kl. 5-10 stykker om aftenen hvis det er på rideskole de står, men hvorfor har man hest hvis man ikke har tiden?
-Undskyld mig, men hvorfor har i hest, hvis den ikke kan få lov at være "rigtig" hest der hvor den nu er/står??
-Ja, undskyld, men så noget kan pis mig Pænt meget af.
...Tanja... Med Stay og Kiara Henretter man folk, for at vise det er forkert at dræbe?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| quiet går... |
#¤Mille&Quiet¤# |
18-06-2004 21:40 |
|
Hejsa...
Quiet går om vinteren fra 9,00-ca. 15,00...
Sååå...
Og om foråret fra 9,00- til om aftenen.. Ca. ved en 18,00 tiden..
Og om sommeren går de fra på søndag også til september... afh. af vejret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På fold? ja da!!! |
|
|
Min (konkurrence) pony går på løsdrift, altså ude 24 timer i døgnet både sommer og vinter! (om sommeren går han så på græs fra ca. 8-21, og så på jordfold om naten, og "kun" på jordfold om vinteren). Der er læskuer hele året, og også træer hvor de kan gå i skygge og læ.
Jeg kan heller ikke kare dem der siger: "Uff.. det regner, min hest skal ikke ud", eller "Min hest går konkurencer, så den må ikke komme til skade" osv.
Jeg synes at heste/ponyer skal ud HVER dag, og mange timer om dagen! andet synes JEG er synd  De er jo ikke født til at stå i en boks, og dase hele dagen
~Carina~-Dunja & Boy  ♥ Mine 2 små guldklumpe ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regnjakke? |
|
|
Hvorfor skulle en hest ikke stå ude i regnvejr? Vil da godt lige oplyse at for en time siden stod mine ude i hagl? For h*lvede da! Hesten er sq* da ikke lavet til at have regnfrakke på! Ja, det er rigtig, at hvis du står og gnubber den skaldet, så har den ingen pels - men hvor mange gør lige det om vinteren???
Hun er altså en dækkenløs araber... Jeg har kun dækkener til de dage om vinteren, hvor det er allerkoldest. Hun sætter nemlig ikke så meget pels, og hvis det så pludselig en dag er meget koldt, så kan hun ikke helt holde varmen... Derfor er jeg den lykkelige ejer af to tynde dækkener!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|