|
|
| en OX araber- børne pony?? |
|
|
Hejsa!!
Ja, mange mener OX arabere IKKE R en børne pony, fordi de har et "hidsigt/nervøst" sind, Så R det nu jeg sir, hvor fanden får de det fra?
Har selv en Pony der R 3/4 OX araber og 1/4 connemara, han R 5 år, Og R ligeså sød som en 30 årig, seriøst! Han kunne rides a en lille bange rytter på 6 år hvis det sku være, Ved ikke hvor folk får alle de der *vilde* historier om areberen fra?
Hvis der kommer en lille en på ca. 1-4 år hend til min pony, stikker han forsigtigt hovedet ned til ham/hende, og lader dem age ham,. uden noget som helst, han passer mere på de små, som om han vil "beskytte dem" Så kan ikke ligefrem sige at araberen r den VILDT store dræber? Eller R det bare mig der R tabt bag en vogn?
Så kan i godt " jamen han R jo 1/4 Connemara" ja kan godt være, men der R jo ikke VILDT meget connemara, og man kan KLART se der R ox Bag ham, hans morfar Er Eks. Astara OX som vist har et ryg for at være "LIDT" vild? Så vil ik si der R meget galt, men jeg KAN bare ikke se det "VILDE" ved en OX araber??
Nogle der har en ren OX eller en som r 3/4 OX araber, som heller ikke kan begribe dette? Og måske har et par eks. på hvor man VIRKElIG kan se at folk tror de r nogle dræbere? Eller nogle som har en mening/kommentar til dette????Syntes dette var en interresant detbat, men nu R jeg jo os så mærkelig  Hehe
KnuZZ
Ejeren af den  sødeste ponze  Med det grimeste navn  Nemlig  Rafael Søblink
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo forskel |
| Forfatter:  |
Ida(Halifax) |
| Dato:  |
15-05-2004 22:27 |
|
Heste er jo ikke ens
Jeg mener ikke, at man kan generalisere en hel race. Selvfølgelig findes der rolige Ox'ere såvel som der findes nogle mere hysse.
Der er en ude i min stald - den er rigtig dejlig, men den er også meget hys. Og bestemt ikke noget for 6-årige begyndere.
Jeg vil nok sige, at Ox'ere generelt er mere varme end mange andre. Det er jo ikke nødvendigvis noget dårligt at en pony er tændt
Hermed ikke sagt, at alle Ox'ere er sådan.
Mvh. Ida & Halifax ♥ ~ Fjordpower! ~ Rollo, Stina (M&R) og Ida (Halifax)= De tre tosser på en tømmerflåde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OX araber.. |
//Linette// :D |
15-05-2004 22:34 |
|
Ja nu er araber ikke lige min type heste.. Men mange(læs) er rigtig tit meget hidsige og derfor ikke lige en pony man sætter en nybegynder(Eller elev rytter) op på.. Men det er jo SÅ forskelligt fra hest til hest.. Der findes jo osse OX arabere med et helt andet temperament.. Men det er bestemt ikke en pony jeg ville skaffe til et barn!
Linette & ♥Sascha♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som... |
Theis |
15-05-2004 23:06 |
|
Man kan ikke sige "Sådan er hele racen." Enhver hest er jo et individ for sig Men generalt er arabere mere "varme" i det, fordi de altså er avlet til at have det sind. Og det behøver da ikke være noget skidt? Min Theis er halv Ox araber, og jeg er vild med hans lidt hisige/nervøse sind. Det gør ham til en hest, man virkelig kan nå mål med (Tænker ikke stævnemæssigt - Men med sig selv)
Mvh. Theis It´s a Miracle ~ The wonders of this world go on ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
har en 75 % OX araber, 25 % new forest som er så sød at alle bare kan ride ham!!!
Han er kun 4 år... men seriøst.. en pige på 9... kan uden problemer både springe og alt på ham!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| racen.............. |
-Liv & Ziwarco- |
15-05-2004 23:41 |
|
jeg tror altså det er en lidt opreklameret skrøne! altså selvfølgelig er de meget vågne af natur men jeg tror deres temp. er meget opreklameret! for de er stadig enmeget tillids fuld race og når den stoler og respectere rytteren 100% så kan den gå igennem i og vand uden at blive bange! det er også en meget kærlig race! jeg har gennem tiden kendt mange børn der har haft en ox araber!
Hilsen Liv.Lamaernes hersker.hey hey, my my rock`n roll will never die. msn:futtevonfidus@hotmail.com bare tilføj mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lala...... |
|
|
Vil påpege at Araberen ikke er en hidsig elerl sindsyg race. Araberen er SARTERE og mere FØLSOM end mange andre racer, det er rigtigt. Men hvis man behandler en Araber rigtigt, er der ingen grænser for hvad du får igen af den. Ingen!! Hvis den til gengæld bliver behandlet forkert.. Jamen så er det historierne med "sindsyge arabere" dukker op. Synd.
Det er måske ikke den oplagte begydnerhest, men ingen skal sige de ikke er børneheste. Kender/har set/har hørt om MANGE Arabere som SMÅ børn ( vi tale rom børn der lige har lært at gå ) kunne rende rundt mellem benene på, trække rundt med og ride rundt på osv... Hvilken sindsyg race... eller!
Og ja. Jeg elsker Arabere!  Heh
Men ja.. Ingen regel uden undtagelser...
-VampyrUngen- Årets pony-rytter (delt) Årets springrytter (delt) Årests Ekvipage - spring  Årets JHN-Bruger *weee*  -Tak til alle! -Ikke mindst Bacardi! Jeg elskede dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arabere |
Forsaken |
15-05-2004 23:55 |
|
øh, jeg synes ikke man kansige 3/4 OX araber - OX er når den er ren hele vejen igennem?
Heste er forskellige.
Jeg har en araber herhjemme, den er så nervøs og oppe at gøre hele tiden, at jeg slet ikke tror alle kan komme til den.
Den kan blive bange bare der sker den mindste ting, eller bare hunden sidder uden for, så jeg tror bestemt ikke at børn kunne have med den at gøre. Det kræver både tålmodighed og man skal være rolig.
Så ville nogen sige "det kan et barn også have og være" - men det er trods alt forskel på et barns og et ungt menneskes/voksent menneskes tålmodighed, og måde at være rolig på.
Til små børn er det vel også langt mere nyttigt have en rolig pony, -men jeg forstår slet ikke hvorfor helt små børn skal have sin egen pony? Man skal være gammel nok til at have ansvar for en hest/pont, før man får en.
Greatest spices on earth were you and I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det hele startede |
|
|
Det hele startede jo nede i arabien / asien hvor de levede frit.
der blev de jo nød til at have det tændte temp. pga. overlevelse.
det er også derfor de er så udholdene, pga. de levede i så varmt et område, hvor de skulle kunne løbe hvis der kom fare. (til de tungnemme, det er jo flugtdyr/byttedyr)
derfra har de det temp. de nu har....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| til Forsaken: |
|
|
Jo, du kan godt sige at en hest er halv OXér pga. OX ikke er en race,
det er en raceType ligesom at der er XXére osv. Så du kan egentlig godt sige den er halv OX, ligesom den kan være halv XX, eller en helt 7énde...
Ville bare lige konstatere det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ox araber, ikke børne pony..? |
|
|
Hvis en OX araber, ikke er en børnepony... Hvor går grænsen fra børn til voksne..?
sys det er latterligt..!
Hvem siger voksne er eksperter i heste, og børn, tja, de kan bare skride fordi de ikke er gode til hest...
Hvor jeg hader folk kan finde på at undervudere "små pattebørn"
♥ QnuzzR Camille og Herkules ♥ Min engel hedder Herkules 
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den ................... |
yabadoo** |
16-05-2004 11:20 |
|
racen i helhed er ikk e er børnepony pga. dens temp.
Men man kan sagtens finde nogle dejlige børneponyer.. bare ret sjældent.. yaba er også rigtig fin og en 4 årig kan sagtens ride ham..!
MEn han kan os sagtens blive lidt en laban.. hæhæ
han har et virklig godt temp..
så det kan sagtens lade sig gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *HeRkUlEs* |
Theis |
16-05-2004 11:34 |
|
Fordi et barn ikke har den samme erfaring og tålmodighed. De har måske tålmodighed - Men på en anden måde 
Og grænsen? De er individuel fra person til person...
Mvh. Theis It´s a Miracle ~ The wonders of this world go on ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en overskrift |
Forsaken |
16-05-2004 11:45 |
|
Jeg undervurderer velogmærket ikke børn - og børn kan da også have tålmodighed, men med alderen bliver den udviklet på en anden måde.
Jeg siger bare at MIN pony langt fra ville være egnet som en børnehest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er helt eni |
nicoline |
16-05-2004 11:51 |
|
hejzaa... jeg er helt eni med dig for her i næste uge skal jeg også have verdens dejligste ox-araber hjem..
og den er sød og rolig... da jeg heller ikke havde prøvet at ride på sådan en tænkte jeg også at sådan en de må være meget agrasive, men da kan man bare tro nej.. det er virkelig verdens dejligste hest...
når men det var det ville bare lige skrive det..
knuzzer nicoline...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haisa. |
-Candaletto- |
16-05-2004 14:26 |
|
Alle heste er jo forskellige.. Såh.. Men nok de fleste unghingste, er nok lidt fuld af liv, hvis du fårstår ?
knus 
♥ Candaletto&Prins ♥ - Hende som skal være med i Årets springshow! -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en overskrift |
Forsaken |
16-05-2004 14:31 |
|
Jeg forstår hvad du mener.
Hver individuel hest/pony er også forskelligt, man kan ikke bare kategorisere én bestemt race til at være på én bestemt måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
selvfølgelig er araberungheste fulde af liv!!
Men det er fjollerbagger ungheste squ da oz..???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seks tegn |
Riks90 |
16-05-2004 22:14 |
|
Jeg mener det er forskelligt fra hest til hest.
Men araberen virker generelt som er "varmere" hest, så i det store og hele er gennemsnits-araberen nok ikke en børnehest.
Jeg vil ikke udtale mig for meget om det, for jeg ved ikke så meget om racen da jeg er mere til knappere.
Hilsen Rikke
At være ærlig er ikke at sige alt hvad man mener Men at mene alt hvad man siger !!!!!
En rigtig hest er en Knapstrupper!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|