|
|
| Uuuh hvor blev jeg dog gal og bange! |
|
|
Hei
Jeg fik ellers lidt af et chok igår aftes kan i ellers tro. Jeg var som hver Tirsdag aften kørt til ridning med hestene på en rideskole i nærheden. Selve ridetimen gik såmænd fint, men det er nu ikke den jeg ville fortælle om.
Da jeg var færdig med at ride og han var afsadlet og stod med transport dækken og gamacher bandt jeg ham op på staldgangen som altid. Der stod han pænt, så jeg gik over i ridehallen for at se en veninde ride.
På et tidspunkt kommer så nogle som har et araber stutteri, med en hingst som de så begynder at læsse af. Jeg kunne godt høre at der var noget tumult derude, men tænkte at det da nok bare var hesten der rumsterede lidt i traileren.
Men så siger en som red i hallen pluslig "@!#$ der løb en hingst ind i stalden!!!!" - Jeg går bare total sort og tænker på at min Chester står derinde, jeg skynder mig derind hvor de ikke kan fange den og den og Chester står og fnyser og stamper af hinanden. Det skal siges at min Chester tror han er en hingst og har tempramen, så han stod ellers klar til kamp dernede.
Ejeren får så puttet en grime på den, da den anden var sprunget. NØJ hvor var jeg gal!
Jeg ved at det at en hest løber fra en kan ske for en hver, men det må bare ikke ske med en hingst! - Så må de sq putte en solid lædergrime og hingstekæde, og evt. et bidsel på den. Det er slemt nok at den kommer op og toppes med en hest. Men hvad hvis der havde stået en lille vinsk hoppe og tænkt - 'wow lækker fyr' så var der en eller anden stakkel der stod med en hest i fol.
UUUUUh, syntes i at man skal have lov at tage en hingst med ud hvis ikke man har 99% kontrol over den?
Heldigvis skete der ikke Chester noget, men han var lidt svær at hidse ned.
|...*Charmetrolden *Chester…| Alle dyr undtagen mennesker ved, at livets overordnede mening er, at man skal nyde det. //Samuel Butler. MSN Chester89_14@hotmail.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstår dig! |
| Forfatter:  |
~*Chilie & Mikkeline*~ |
| Dato:  |
24-03-2004 15:48 |
|
Forstår dig! Jeg var også blevet rasende, tænk hvis der var sket noget, de burde have haft en mere solid grime til den! Og tænk hvis Chester havde været en hoppe sååå... Man skal jo have totalt styr over en hingst, og det lyder det ikke som om de havde! Man skal have hvertfald 95 % styr på en hingst før man overhovedet tager den med!
Min mening!
|>o<|Chilie|>o<|
~Medgang er ingen retfærdig vægt; modgang er den eneste vægt at veje venner på~ Citat: Plutark
~En rigtig ven er en der accepterer din fortid, tror på din fremtid og kan lide dig som du er nu~ Citat: Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| nej det er ikk. |
Sofie n. |
24-03-2004 16:49 |
|
@!#$ hvor sygt man
Har jeg oss prøvet...eller noget lignende!
Super at der ik skete noget....Men jeg synes bestemt ikke det er ansvarligt at tage en hingst med, hvis ikke man har den kontrol over den der skal til!
*Skovgaards Miss Mizia*& *Sofie*mister verden mizia, mister verden mig. miss_mizia@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ik fun |
hyphop-tine |
24-03-2004 16:54 |
|
synes ogs at folk der har med hingste at gøre, skal have 100% styr over den...
Man skal være fysisk stærk for at kunne håndtere en hinmgst, for sådan en kan jo gå amok på et splitsekund... og det er altså uanset hvordan den er opdraget...!! det er bare deres instinkt!
der er hingste i stalden hvor jeg rider, og det er næsten altid manden der trækker med dem, og det er altså ogs med en ordentlig grime, hingstebid, og et langt trækketov... NOgen gange er de så kærlige at man sku tro det var løgn, men man ska altså hele tíden være opmærksom, for lige pludselig slår de med forbenet eller noget andet...
Forstår dig godt!
Kram
TINE
Det værste der kan ske for en ung hest er, når dens ejer har større ambitioner end evner Tænk på hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, chester er en |
|
|
vallak, men teer sig som en hingst. Men hvis han havde været en lille dame havde han nok stået med føl nu
|...*Charmetrolden *Chester…| Alle dyr undtagen mennesker ved, at livets overordnede mening er, at man skal nyde det. //Samuel Butler. MSN Chester89_14@hotmail.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alene på staldgangen? |
Ida(Halifax) |
24-03-2004 19:18 |
|
Ude ved os er det en klar regel, at man ikke lader hesten stå uden opsyn på staldgangen.
Selvfølgelig fordi der KAN opstå en farlig situation med selv den roligste hest.
Der kan komme en løs hest, en voldsom lyd der får hesten til at gå i panik, andre heste der skal forbi osv.
Undrer mig lidt over hvad Chester lavede ude på staldgangen - kunne han ikke ligeså godt stå i sin boks
Eller er det bare en helt anden staldrutine end her hvor min hest står?
Jo -jeg var da også blevet vred hvis der kom en løs hingst ind i stalden mens min stod på staldgangen, selvfølgelig.
Og jeg dar da også blevet chokeret - det er jo ikke lige den mest behagelige situation at stå i.
Men et eller andet sted - hvad andet kan man forvente der KAN ske? Som vi alle nok ved, er hesten et flugtdyr og det er ikke muligt at have 110 % styr på hesten, hingst eller ej.
Når hesten står på staldgangen hvor andre heste muligvis skal forbi, bør man efter min mening ikke væer så naiv og stole på at der ikke kan opstå farlige situationer, fordi ens egen hest er rolig på staldgangen.
Men det var da ikke en rar oplevelse alligevel.
Og nej, det bør ikke ske at en hingst slipper løs. Men situationen kunne jo være undgået både fra din og hingsteejerens side, ikke?
Og det her skal ikke opfattes som noget angreb, bbare som en undren
Mvh. Ida & Halifax ♥ ~ Fjordpower! ~ Rollo, Stina (M&R) og Ida (Halifax)= De tre tosser på en tømmerflåde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var altså også min første tanke |
|
|
Du går fra din hest mens den står på staldgangen> Pointe du var selv uden om det der skete
Men det var da en grim oplevelse!!
-- Cille --
Jeg kan modstå alt - undtagen fristelser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| hmmmmm..... |
TonePetersen |
24-03-2004 20:39 |
|
kan godt forstår du blev bange! men det kan jo ske som du siger, og også for vallakker og hopper! det var et uheld!
ja og så var det lidt din egenb skyld da du lod den stå alene på staldgangen! og hingste er som hingste nu en gang er, så de kan jo nemt slå et slag med hovedet eller mere og du kan miste forbindelsen med træktovet! det kan ske!
*~*Celebration F. Damgaard*~* *~*vinder af den nyindstiftede Elvin Rasmussens vandre pokal*~* *~*for bedste danskavlede 4 års springhingst 2004*~*
*~*Bedste dressur rytter 2004*~*
*~*Pas godt på dine venner*~* *~*for uden dem er du intet*~*
*~*Stutteri F. Damgaard, Holstenere i topklasse*~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tone.... |
|
|
Vi lader altid vores heste stå forsvarligt bundet nede i stalden, hvor der for det meste er en som holder opsyn, bl.a. "fodermanden" som går dernede. Men man burde nu være mere forsigtig når nu det er en hingst.
Så nej, det var på ingen måde min skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes... |
Cecilie&Jason |
25-03-2004 12:50 |
|
Heller ikke det er helt forsvarligt at "efterlade" hesten på staldgangen.
Det kan ske for alle heste, ikke kun hingste!
Hilsen Cecilie. ^!^-..at komme et stykke på vej er ikke det samme som at tage fejl af vejen..-^!^ MSN: prupony@hotmail.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift ............. |
|
|
Selvfølgelig ville jeg blive lidt chokeret, men lige frem rasende ville jeg ikke.. Synes heller ikke det er forsvareligt du lader ham stå på staldgangen.
Nu har jeg selv haft med et par hingste at gøre, og her hjemme mener jeg at jeg har styr på dem, men du kan jo aldrig vide om du har 100% styr på din hest, og især ikke når det er hingste, det er jo uheld - folk gør det jo ikke med vilje, vel ?
Så sent som idag fandt jeg da ud af at Boomerang (Hingst), godt kunne tage magten fra mig, man kan aldrig være sikker med en hingst.
Så synes du strammer den lige groft nok, man ved ALDRIG om man har 100% styr på sine heste, og hingste er nogle bøller ind imellem !
Jannie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening! |
|
|
HeY!
Godt nok syntes jeg at de måske burde have haft en mere solid grime, men nu syntes jeg altså heller ikk man kan binde sin hest på stald-gangen og så gå derfra!!!!!! Så kunne du stille den i et tomt spiltov eller en tom boks!!!!!!!!
Bare min mening..!
Qnuz Moi
.oO Romeo Oo.
** Verdens dejligste hypZ **
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror ikke.. |
|
|
..at i høre efter. Han stod ikke i en box, fordi vi var 'i byen' til undervisning. Der var opsyn med ham konstant i stalden.
Det jeg mente med hingste var ikke at de nødvendigvis var vildere end andre heste. Men nu er det jo altså en gang sådan at en vallak ikke kan komme i fol, og at en vallak nok ikke har så let ved at bedække en hoppe.
Spiltov? - Alle de andre heste (rideskolens) stod i spiltove, hvor den løbske hest stort set havde frit spil!
Jeg kan ikke på nogen måde se at det kan være min skyld. Når jeg stiller min hest på staldgangen, forsvarligt bundet, og der er opsyn med ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo... |
Ida(Halifax) |
26-03-2004 22:57 |
|
...ikke let for os andre at vide, at der nu var nogen til at holde opsyn med ham.
Det fremgik jo ikke lige af de første indlæg.
Jeg holder stadigvæk på, at man ikke går fra sin hest på en staldgang. Hvis der var opsyn med ham kan det da ikke have været så slemt. Så var der jo mennesker til at bryde ind og få dysset situationen ned med det samme eller hvad?
At hingsten skulle kunne nå og bedække en eventuel hoppe på staldgangen, holder vidst ikke helt.
Staldgangen var jo under opsyn, så der var forhåbentligt blevet grebet ind noget før
Det er vel ikke så mange mennesker, der bare står og ser på at en løs hest farer ind i stalden og bedækker en hoppe på staldgangen.
At grimen sprang på hingsten, tyder på at der foregik noget rimelig voldsomt. En grime springer ikke ved ingenting..
Hvis de havde haft hingstekæde eller lædergrime på, hvad var der så sket? Så havde hesten måske i stedet fået en enormt ryk i hovedet eller det der var værre.
Jeg synes ihvertfald det er unfair at skyde hele skylden over på hingsteejeren.
Ikke at det var din skyld det skete, for selvfølgelig startede det hele ved hingsteejeren
Mvh. Ida & Halifax ♥ ~ Fjordpower! ~ Rollo, Stina (M&R) og Ida (Halifax)= De tre tosser på en tømmerflåde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|