Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Har i brækket noget?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:27
Hejsa...

Kom lige til at tænke på om i nogen sinde hart brækket noget eller kommet slemt til skade? Hvis ja. Hvad sagde lægerne så til dig?

Mine svar:

Jaa.. Eller.. Ja.? Hæhæ.. Har haft brækket armen og fik a vide at jeg ikke måtte ride med hele armen i gips.. Hmm.. hva gik der? Et par dage tror jeg så var jeg på stupmarkerne.. Hæhæ.. *UpS* Jeg både jordede og sprang på min venindes pony og beauty.
Vrinsk Bonderøvene
- nu uden Beauty :(
- Så fucking mega meget lama power -
0
0
Svar på denne tråd

Hmm.. Nææh..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:29
Det har jeg ikk.. Har kun forstuvet noget en hel masse gange..

Arj det værdste var nok da korsbåndene i min fod sprang, (det er dem der holder foden) min fod hang bare og dinglede = klamt.. Kunne kun ride rundt uden sadel med an dinglende fod :P

¤ Claudi(Action) ¤
Når enden er god, er alting godt.
| Hjemme-side | E-mail |
0
0
Svar på denne tråd

Næh....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:33
Faktisk ikke!?

Det værste var da jeg for 2 uger siden, stytede med min pony til et springstævne grundet bunden :-( Fik en lille hjernerystelse og trykkede 3 ribben..

Tjae.. Det var det!?

Hoov.. Læste lige at det også var uden for hestene, eller!?

Nå men har engang stukket armen igennem en vindue, FIK 23 sting og var 0,3 cm. fra at ramme en eller anden sene (muskel??) der styrer armen :-@

Line&Darling&Queen
Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling.

0
0
Svar på denne tråd

Hovsa..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:36
lægen sagde til mig at jeg ikke måtte ride efter jeg havde fået så mange sting i armen, men hvad gjorde Line!? - Hun red 3 dage efter :-D Hestene skulle da motioneres :-P

Line&Darling&Queen
Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:41
...Haft bøjet næsten alle ribenene.. og det gjorde så sindsygt ondt, jeg lå i sengen i 1½ uge ;-) Men f*ck jeg savnede ridningen ;-)

En anden gang, blev jeg kørt ned af en knallert/scooter, og der besvimede jeg. Vågnede op senere med stor hjernerystelse, og dér måtte jeg egentlig ikke ride i en måned, pga. jeg kunne besvime -Jeg red dog nogle små ture under opsyn, 2 uger efter. Ville ikke risikere noget ;-) Det ville ikke være særlig fedt at besvime på hesteryg, imens man var alene..
Alice&Futte
0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:41
Næh har ikke brækket noget. Men her for en uge siden forstuede jeg min F#ck finger på højer hånd så jeg ikke kunne skrive særligt pænt (skriver heller ikke pænt alligevel.. høhø)

:-o Mulemyzz Tina & Tanita :-o

Nogle folk kan sige, hvad klokken er ved at kigge på solen.
Men jeg har aldrig kunnet finde ud af, hvor tallene er!

{> Tanita ~ Drømmen der tog form {>
0
0
Svar på denne tråd

jeg har...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:48
haft brækket mit ene ben imens jeg red, for min gamle gamle gamle gamle ridelære sagede at jeg var en pivestik hvis jeg ikke satte mig op igen på ponyen.
så jeg gik rundt med at brækkede ben.
også har også brækket en gang min arm, og brækket min lilletå... =:)
knuz lisa.
0
0
Svar på denne tråd

Uheld :-)
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:54
Det eneste jeg har haft brækket er faktisk min højre lilletå - 3 gange :-)

Ellers har jeg haft en del alvorligere styrt på hesten.
Bla. for et par år siden styrtede jeg med en hest foran et spring, blev slået bevidstløs og blev akut indlagt og blev holdt på observations ting hele natten. Der havde jeg fået en ret slem hjernerystelse. Jeg var indlagt 2½ dag, og jeg kom vidst til at ride den dag jeg kom hjem :-D selvom jeg først måtte ride efter en uge.

Senere er jeg falder af min dejlige palomino Chaise. Han sprang alt for tidligt og landede oven i springet (også blev alting sort). Da blev jeg ikke indlagt, men jeg skulle på hospitalet og undersøges samme aften. Jeg havde fået en mild hjernerystelse og slået hele min krop, (hesten var tilsyneladende landet ovenpå mig?) så jeg måtte ligge i sengen en uge uden at lave noget. Jeg kom til skade med en nerve dengang, så jeg har dagligt rigtig slem hovedpine, som skyldes det styrt.

Udover det, så smed han mig af ned i et spring her op til jul, så mit ansigt var fyldt med skrammer og min læbe var revnet mange steder :-)
Greatest spices on earth
were you and I
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 19:55
Jeg har kun forstuvet noget hist og her...
Men jeg skulle engang springe hjemme hos en veninde, så sprang vi vist nok en blandning mellem højde og længde spring.. I hvert fald endte springet på 185 cm. bred tribbelbar + den var 125 cm. høj.. Det ville Honey sku ikke så hun legede travbomme over og snublede jo selvfølgelig over midterste bom, væltede ned i den næste bom og endte på ryggen hvor jeg altså var, så jeg fik en mindre hjernerystelse+en KÆMPE forskrækkelse, jeg troede jo det værste om Honey, men heldigvis fik hun kun en lille væskesamling i bagbenet så det var bare en våd bandage på benet, og så var hun rask 2 dage efter.. Heldigvis.. Men der skete ikke andet med mig end at jeg mistede hukommelsen for hvad der var sket de sidste 2½ time ca...
Men ellers har jeg vist kun forstuvet min ankel og min pegefinger.. Intet havde noget med ridningen at gøre, og jeg gad ikke gå til lægen med det 8-)

.:Lifeless:.

Folk siger de elsker blomster
- og plukker dem...

Folk siger de elsker træer
- og fælder dem...

Folk siger de elsker jorden
- og ødelægger den..

Derfor bliver jeg bange når folk siger at de elsker mig...

0
0
Svar på denne tråd

jeg har!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:05
jeg har brækket venstre arm 2 gange, højre arm 1 gang...

Brækkede engang et ribben.. AV

Har brækket næsten alle fingre.. dog ik på engang :-P

I sommers kom jeg galt afsted på en kæmpe trampolin og havde et kæmpe blåt øje cirka en måned :{-(
Hoppede ind i min veninde...! AV

Ved alle uheld fik jeg at vide at jeg ikke måtte ride, spille håndbold, og at jeg skulle slappe af! 8-)

Knus ThaMus!

;-) det du ikke dør af bliver du stærkere af ;-)

Msn: Tha_mus@hotmail.com
Må gerne tilføjes...!
0
0
Svar på denne tråd

3 brud. 1 hjernerystelse...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:09
Jeg ER uheldig, og sådan skal det åbenbart bare være?!

Har brækket armen 2 gange. Den ene gang var ikk så slemt. Der blev min arm klemt mellem en hest, og boksdøren. Ikke rart, men det var et lige brud, så der skete ikke det store ved det.
Anden gang, som er næsten 2 år siden. Der røg jeg af en hest på 1.62 cm efter et spring. Der landede jeg lige på albuen, og den bleb knust fuldstændig. 6 brækkede steder, og pulveriseret et sted. Jeg blev hentet med ambulance, og fik lattergas, og skidt og lort.
Så kom jeg på hospitalet, og dagen efter blev jeg opereret. Skulle have en skrue i, så jeg har et KÆMPE ar på 16 sting, lige hen over albuen.

F uck! Jeg havde det dårligt! Fik morfin. Det blev jeg deprimeret af, og jeg kunne ingenting. Havde fri fra skole i 2 uger efter.

Efter 6 uger fik jeg gipsen af. Kunne overhovedet ikke bevæge min arm.

Gik til fysioterapeut 3 gange om ugen i 1 år, og den kan stadig ikke strække eller bøje helt. Det generer mig ikke så meget, men til tider ville jeg da ønske den kunne bevæge sig fuldstændigt!

Mvh. Anna

Bed mig ikke om mere nu
Jeg kan ikke mere nu
Alt du må bede mig om
er at elske dig endnu højere

Det vil være nemt
For hver dag der går
For hver dag foråret nærmer sig
Elsker jeg dig endnu højere

Men bed mig ikke om andet
Slet ikke om at ændre mig
Ikke før jeg ved hvem jeg er
Ikke før jeg ved hvem og hvad jeg skal ændre

0
0
Svar på denne tråd

Nå, ja...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:13
Glemte hjernerystelsen.
Der røg jeg af en hest i et ridehus, da den fes afsted i fuld galop, og jeg ville styre den ind på en volte, det ville den absolut ikke, så den drejede helt vildt skarpt, og jeg faldt af og slog hovedet ned i barrieren... Pænt niedtur!
Brækkede mig helt vildt på hospitalet, og det var virkelig en slem hjernerystelse :S

Mvh. Anna

Bed mig ikke om mere nu
Jeg kan ikke mere nu
Alt du må bede mig om

Det vil være nemt
For hver dag der går

0
0
Svar på denne tråd

Glemsomhed?!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:37
Ja... Glemsom som at jeg er! Det må være hjernerystelsen, der gør det?!

Men... For det store brud på min arm, fik jeg en erstatnig på 52.000 kroner, fordi den ikke kan bøje og strække helt...
Og den kan komme i vejen, senere i livet...

Mvh. Anna

Bed mig ikke om mere nu
Jeg kan ikke mere nu
Alt du må bede mig om

Det vil være nemt
For hver dag der går

0
0
Svar på denne tråd

nej ikke noget brækket....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:41
men har slået mig slemt hvor jeg er blevet smidt af! men ikke så slemt at vi har været nød til at gå til lægen!

*~*Celebration F. Damgaard*~*
*~*vinder af den nyindstiftede Elvin Rasmussens vandre pokal*~* *~*for bedste danskavlede 4 års springhingst 2004*~*

*~*Bedste dressur rytter 2004*~*

*~*Pas godt på dine venner*~*
*~*for uden dem er du intet*~*

*~*Stutteri F. Damgaard, Holstenere i topklasse*~*
0
0
Svar på denne tråd

brækket en arm
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:50
Har haft brækket en arm, da ejg var 6 år tror jeg.. På det tidspunkt havde jeg kun prøvet at ride i sommerland og sådan.. Var så i Birkegårdens haver... Og red altså kun med underlag, ingen sadel på.. Og når hesten så pludselig løber løbsk kan man lissom ik bli siddende ;)
Det første jeg (stortudende) sagde var at jeg ahvde brækket armen.. Havde jeg så også ;) Selvom ingen troede på mig før lægerne sagde det :P
Lægerne satte den dog forkert sammen i "første forsøg".. min venstre arm er derfor stadig lidt "skæv".. men man ser det ik, hvis ik man ved det! :)

Så snart gipsen kom af, begyndte jeg til ridning ;)

-VampyrUngen-
Årets pony-rytter (delt)
Årets springrytter (delt)
Årests Ekvipage - spring :D
Årets JHN-Bruger *weee* :D
-Tak til alle! -Ikke mindst Bacardi! Jeg elskede dig :{-(

0
0
Svar på denne tråd

næ......?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 20:57
Et par huller i hovedt klare jeg mig med :P
Første gang var i 4. klasse på naturskolen, hvor jeg ikke kunne komme op på en gynge(træpind bundet med reb på midten) så svingede Jens(en fra klassen) den lige over det den hang fast i, og den landede lige i hovedt på mig og Andreas 8-) jeg blev ramt af en knast :( tog hånden om bag baghovedt og stod og gned lidt og ømmede mig, alle de andre var løbet over til Andreas da han begyndte at græde....... Da jeg tog hånden ned igen, opdagede jeg at den var fuldstændig dækket af blod, så jeg GIK stille og roligt ned til en lærer og sagde at der vist var noget galt med mit hoved 8-) (et held at jeg ikke gik i panik, mente de andre) Hun fik straks kørt mig til læge og jeg fik en tupe lim i hovedt 8-) måtte skam gøre hvad jeg havde lyst til, så længe det ikke gjorde ondt, så jeg fik lånt mig en lidt større ridehelm, og så red jeg da igen :)

Anden gang var her i efterårsferien. Jeg hoppede på trampolin i bulder mørke, og vi(mig og min veninde A-S) stødte hovederne sammen......
Mig: Går det A-S??
A-S: det tror jeg da!
A-S: Går det med dig?
Mig: Ja...eller måske ikke(efter at jeg mærkede noget rende ned over mig kind)
A-S: kom vi går ind......
Mig: god ide!!

Da vi kom ind kom jeg ud på badeværelset, og så at jeg blødte fra hovedt! bad A-S om at hente min mor!
Min mor vaskede det lidt og så sagde jeg meget bedstemt; Mor kom vi skal til lægen!! mig mor sagde at det nok ikke var så slemt....... og hun gav mig en klud på hovedt og sagde at jeg skulle holde mig lidt i ro.
3 timer efter(kl.00.00) "mor det bløder stadig, er du snart overbevist om at vi skal til læge?" og mor fik skam hurtigt kørt mig til læge, hvor de sklperede den del hvor der var hul fra hår og jeg blev limet......
Der var ikke sket noget som helst med A-S od over at hendes hage var lidt øm 8-) mit hoved er åbenbart sårbart 8-)
Det resultere i at jeg nu har en klump strithår som til tider kan finde på at stå lige op i vejret :P *Til skolefest endte det med at jeg måtte låne en gang hårvoks af drengene :P )

Ups...det blev langt ;-)

:D Qnuz Flicka :D
~ Medlem af Team-dårlig-til-at-tage-billeder
Husk altid at smile!
Det får folk til undre sig over, hvad du har gang i!

{> Max {>
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft brækket...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 21:17
...SKULDEREN!! Det var midt i sommerferien, vildt træls... :-( Jeg væltede på cyklen *Tsk tsk* ;-D

Hilsen Anne & Savannah!
0
0
Svar på denne tråd

Ostekiks
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 21:17
;-D Ohøj ;-D

Jeg brækkede engang en gulerod... Med vilje! :-@ HEstene skulle have en halv hver...

:-* Theis :-*
Her er en test for at finde ud af
Om din mission her på jorden er slut:
- Hvis du er i live, er den ikke!

{> Buller&Theis {>
0
0
Svar på denne tråd

re: Theis:
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 22:28
Uha! Gjorde det ondt?

Stakkels gulerod - hvad de ikke må finde sig i...

-+- Zip.
0
0
Svar på denne tråd

næsten
Forfatter: 
Dato:  16-03-2004 23:42
;-) jeg brækkede engang noget af min skulderknogle af :-)

det var sommer 2002 og mig og caberet var lige kommet hjem fra ridelejr om lørdagen..det var tirsdag.
nå jeg kommer glad op til capse med mine 2 mindreårige venner og renser hendes venstre forhov ude på folden. hun står som en klippe indtil der kommer en BI *SKRIIIG* hun styrter fremad i galop, jeg vælter og kan se hendes forhov og bug flyve over mig, da jeg mærker en stærk smerte i højre kind og min højre skulder og besvimer. jeg ruller ind under stødhegnet og får et lille stød mens jeg er besvimet. 2 sek. efter vågner jeg og er ved at besvime igen af smerte men siger til den ene at de skal gå ned til Ditte og hente noget hjælp. de kommer lidt efter med Dittes mor og hun støtter mig hele vejen ned af bakken over vejen og hen til deres hus, hvor den anden pige siger mit nr. og moren får ringet til min søster som kommer lidt efter med min mor. de læsser pigerne af og kører mig hen til et eller andet sygehus hvor min moster venter og min kusine er sygeplejerske. jeg hilser på moster og kusine da hun kommer ind for at se hvordan jeg har det. jeg kom igennem en masse røngten undersøgelser og skulle have halskrave på da der måske var brud. det var der dog ikke - heldigvis.
jeg kan huske det hele i detaljer og jeg lå med den dumme halskrave på i 1 døgn hvor jeg også skulle sove med den :-* og ved i hvad hende sygeplejersken sagde?

- DE HESTE ALTSÅ 8-)

grr kunne slå hende ned :-*
men jeg opdagede jeg godt kan lide svensk pølseret ;-D hihi :-D

nå Qnuzz

;-D JEG SKAL TIL ØSTELUND MED PHILIP.. HVOR HELDIG KAN MAN VÆRE ;-D
8-) det bliver endnu bedre end de sidste 2 år... nu hvor jeg har Philip.. 8-)
:-D : Philip: min dejlige pony helpart... :-D
:-o Rigtige ryttere rider med hjelm :-o
;-D VERDENS BEDSTE RIDELEJR: ØSTERLUND RIDELEJR ;-D
linket til deres hjemmeside er her
0
0
Svar på denne tråd

ja...det hører desværre med!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 08:14

da jeg var 8 år eller sådan, og gik på rideskole, faldt jeg af pga. ponyen hoppede til siden af. tog fra med højre arm, med den brækkede den forkerte vej, og ja så brækkede den...:-(

og her i sommers: styrtede jeg på en unghest i gallop på dressur banen...! Øhm..!
hesten rullede bogstavelig talt hen over... og jeg blev stået bevidstløs, og var det i omkring 15 minutter inden ambulancen kom...
kom på hospitalet, men havde heldigvis sluppet med en hjernerystelse!!! HUSK NU DEN RIDEHJELM...!!!!!!!!!!
hvis jeg havde redet uden, havde jeg 90% sikkert IKKE siddet her idag....

Og det var ikke en gang på tur eller i spring det skete, det var stille og "rolig" dressur!
0
0
Svar på denne tråd

brækket noget...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 08:35
nej har aldrig brækket noget..
men gør det egentlig ondt?? ?:-)
har heler ikk forstuvet noed såå jeg har nok været heldig... ;-)

:-*Krummer fra Os :-*
The world best Pony: Bandit
-Jeg elsker hår elastikker... Øhm nej det tror jeg ik-
0
0
Svar på denne tråd

næhæ.......
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 12:47
Nope :D
*Skovgaards Miss Mizia*& *Sofie*
mister verden mizia, mister verden mig.
:-D miss_mizia@yahoo.dk :-D

0
0
Svar på denne tråd

Øhm.. Jaae !!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 14:30
jeg har haft brækket min arm så den skulle rykkes på plads.. @!#$ den var skæv og en knogle stak op ad :-@ Ad det var klamt og det gjorde så ondt!

Hmm.. Og så har jeg flækket en knogle i min fod.. Græd ikke engang men det gjorde sQ nas.. Men nu er jeg altså heller ikk den pives type.. Græder næsten aldrig.. Kun når det virkeligt gør ondt og når det sårn er helt skævt.. Men tit det er det ikk!

begge gange er det sket på rideskolen 8-)
8-) LInEtTe 8-)
(i) Kan det siges mere enkelt? (i)
♥Sascha♥
0
0
Svar på denne tråd

mit kraveben
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 14:36
overskriften ;-D

en pony bukkede mig af :{-(
De sagde bare, at jeg ikke måtte bevæge armen i 3 uger...det kunne jeg faktisk heller ikke 8-)

Den ligner stadig noget der er løgn, og det er vel 6-7 uger siden :-D men det gør ikke ondt.

hilsen Malene og Chili
ps. det var ikke Chili der smed mig af B-)
0
0
Svar på denne tråd

Armen.........
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 15:24
Jep jeg har haft brækket armen da jeg var lille..
:-) KnuzR Sofie og Chela!! :-)

;-) De som er kloge og som har hjerne, begriber aldrig nogenting ;-)
- Peter Plys -

Pepsi, kåret til JHN mest nuttede pony!

HP
0
0
Svar på denne tråd

Jepper !!!!!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 16:06
Jeg har forstuet min fod i et højt spring
0
0
Svar på denne tråd

bummelum.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 18:46
hmn, VampyrUngen : der er noget
med de læger ;) eller noget :s
første gang jeg brækkede min arm var det begge knogler, og lægerne satte først min gips på forkert og gik med den i flere uger så det var slet ikke hjulpet, det blev så betragtet som 2 gange da det hele skulle om igen 8-) og det var et eller andet specielt så der var gips uden på gipsen og jah? er forvirret ;P 3. eller 2. gang det var så lige her for 6 uger siden, har lige fået min gips af. og også det var noget specielt med gips på gips. det var dog kun den ene knogle. det blev sat Rigtigt ;)

tjah
ravneungen
julieladegaard@yahoo.dk
0
0
Svar på denne tråd

Thi hi..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 19:09
Hende jeg havde som læge kunne godt li heste :p
Vrinsk Bonderøvene
- nu uden Beauty :(
- Så fucking mega meget lama power -
0
0
Svar på denne tråd

man kan vel sige jeg var tæt på idag
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 19:10
;-D ja altså jeg underviste Ditte (på Philip..det er ikke den samme som den ovenover) og jeg var nødt til at stå bagved/ved siden af ham for at kunne give instrukser til Ditte og DEN POKKERS HEST SPARKER BAGUD OG RAMMER MIT LÅR SÅ JEG FÅR EN FLOOOT TATOVERING PÅ BUKSERNE!!!! ok det var lidt sjovt man han FIK skældud :-) det gjorde faktisk naz men jeg græd da ikke :-* det gør jeg yderst sjældent ;-) men jeg må da indrømme jeg ikke kunne lide at stå bagved ham igen... det skal lige siges han ALDRIG har gjort sådan nioget før men idag slog det klik for ham :-( skøre pony :-P :-P :-P
nå ZeZ....

0
0
Svar på denne tråd

rtag en fisk
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 20:29
aldrig.. ;-)

-- Cille --

Jeg kan modstå alt - undtagen fristelser 8-)
0
0
Svar på denne tråd

ja.. typisk for mig..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 21:36

Armen og benet har lagt i gips pga. at knoglerne ikke kan holde til en skid.. ÆW!
ellers har jeg haft utalrige hjernerystelser, forstuvede arme, ben, fingre.
jeg er vist lidt af en grøntsag..æhm.. NOT!

sys jeg er lidt uheldig..

:-D MVH Karina og Nobody :-D
Det regnede den nat Nobody blev født. ikke fordi det var hans skyld, men fordi himlen lige havde mistet sin smukkeste stjerne.
8-) Dressur rytter.- og er stolt!
0
0
Svar på denne tråd

ok det var værre end jeg troede
Forfatter: 
Dato:  17-03-2004 22:45
irk lad være med at stå bag ved en hest!
jeg kan nærmest ikke gå nu :{-(
jeg har fået en hudafskrabning (stor) og en smuuuk hovformet (rigtigt stor) blåt mærke på låret :{-(
det betyder jeg ikke skal have svømning imorgen selvom det er mit ynglingsfag :{-(
dumme pony!!!!! Grrr og ham skal jeg ride på i morgen!!! dumme!!! nå godnat..sov godt...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider