|
|
| R J Den eneste?? |
| Forfatter:  |
anne sofie n. |
| Dato:  |
18-01-2004 15:48 |
|
Hay Alle JHN' ænder!
R jeg den eneste i denne lille verden der r tisse sur, fordi i ikk kan komme ud at riiide??
J r simpelthen så sur over det sne! D r da ikk rimeligt at hestene skal stå indenfor i flere dage på grund af det skide snevejr! og man kan ingenting!
r VRED!
hader det sne!! har ikk redet siden onsdag... d r for dååårliiigt!
KnuS
*Skovgaards Miss Mizia*& *Den Dejlige Sofie*mister verden mizia, mister verden mig. miss_mizia@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har ikke noget sne |
|
|
Ja som overskriften siger er der ikke noget sne her og så har jeg heldigvis ridehus..
Knuz Sofie og det madglade dyr Chela!
Til Chela-Musen: I cant eat in the morning coz i love you so. I cant eat in the evening coz i love you so. I cant sleep in the coz im so hungry!
Husk: I skal ikke høre efter hvad jeg siger, men høre efter hvad jeg mener!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aaargh!!! |
anne sofie n. |
18-01-2004 15:57 |
|
d r snyd! jeg har rigtig meget sne, og intet ridehus...
*Skovgaards Miss Mizia*& *Den Dejlige Sofie*mister verden mizia, mister verden mig. miss_mizia@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hallooo |
anne sofie n. |
18-01-2004 16:16 |
|
Jeg kunne da ride en tur hvis det var sikkert....men jeg er meget pylret med sådan noget der....Og jeg vil ikk rissikere noget som helst!! Min mizia r heller ikk udenfor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan... |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 16:25 |
|
...da sagtens motionere sin hest selvom det er snevejr og man intet ridehus har...
Hvorfor er Mizia heller ikke udenfor? Står hun så bare i sin boks i flere dage?
Hvis jeg intet ridehus havde, var min hest med garanti på fold i lang tid og vi trak ture i skoven.
En træktur kan man altid klare. Og hvis du ikke vil trække alene, kan du jo aftale med en anden at I trækker tur med jeres heste sammen?
En hest er en hest, og jeg synes man skal passe på ikke at pylre for meget, så det går ud over hesten. Efter min mening skal hesten ud af sin boks og motioneres, -HVER dag!
Mvh. Ida & Halifax ♥ ~ Fjordpower! ~ ♫♪Joooohnny Fuup, Joooohnny FUP ♫♫♪
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu har du nok |
anne sofie n. |
18-01-2004 16:28 |
|
ja efter DIN mening. og nu har du nok også en fjordhest og ikke en lille sminkel dressurpony som min. Hun kommer os ud at rulle sig i 10 minutter og så ind igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne sofie |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 16:40 |
|
Og hvor er det så liiige, at forskellen ligger på en "SPINKEL DRESSURPONY" og en "FJORDHEST" når vi snakker om motion og fold??
-Er din mere skrøbelig?
-Er den for fin til at komme ud og røre sig?
-Er den virkelig så skrøbelig, at den ikke kan komme ud fordi der er sne? Og hvorfor skulle en FJORDHEST godt kunne komme ud? Den er måske ikke fin nok til at blive passet på?
-Er der nogen her, der måske sætter deres egne behov fremfor hestens?
-Er der NOGEN heste, der vil bryde sig om og stå og kukkelure flere dage i en boks, uden at komme ud mere end 10 minutter?
Jeg siger ikke, at man SKAL lukke sin hest på fold, hvis den skulle være helt iset til og glat over det hele. Men derfor kan den da godt komme ud.
Ja, nu kender jeg ikke lige politiken i din stald (er de andre heste heller ikke ude?), men her kommer hestene altså ud selvom bunden er hård! Og her er også konkurrenceponyer.
Min fjordhest er ikke anderledes end din, enhver hest kan forhåbentligt klare en træktur i skoven selvom der er sne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2332468 |
Sisse J |
18-01-2004 16:46 |
|
Jow... Det er irriterende når man ikke kan ride p.g.a. sne... Men hvis det kun er p.g.a. sneen er man da også en kylling hvis det holder en tilbage  Eii...
Min hest står rigtig godt fast så jeg rider gerne i LIDT sne´vejr... Giver kun op hvis det er meget glat eller ved islag
Håber du snart kan komme ud igen
Kram fra Sisse med Cindy
I AM MAYBE YOUNG, BUT NOT A FOOLISH ONE!SMÅ EDDERKOPPER BLIVERSTORE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ida og Halifax |
anne sofie n. |
18-01-2004 16:53 |
|
ja det er den! den er for skrøbelig. og du ved desuden heller ikk om der er isglat hos mig vel pjevs? Fordi at FJORDHESTE er store, tunge og tykke, med en kæmpe pels. min hest er klippet!! od jeg har den hjemme hos mig selv, den står alene i øjeblikket da vores udlejer af huset kun vil have en hest deromme! d r jeg os pisse hamrende usr over. sys d r synd den skal stå alene. men d bliver snart lavet om!
Og kunne alsrig nogen sinde finde på at lukke hende ud i frostvejr! tænk på hestens ben....d gør ondt hvis de falder eller snubler derude. Miiin pony får selsskab af den som elsker den allerhøjest og omvendt nemlig mig! og den kukkelurer ikke. den æder og hører musik! bliver striglet og nusset
Og husk der er stor forskel på fjordmuler og små, spinkle dressurponyer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne sofie |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 17:05 |
|
Fordi at FJORDHESTE er store, tunge og tykke, med en kæmpe pels.
Oki
Vil anbefale dig at åbne øjnene og se realistisk på tingene.
Store= Æhm, idealmålet er 140-145 cm., synes ikke det er stort.
Tunge= Ja, de er robuste, sådan SKAL de være.
Tykke= Det er vidst mere ejeren der er noget galt med, siden den ikke kan fodre ordentligt på ponyen.
Kæmpe pels: Jamen "Pjevs", man kan også godt klippe en fjordhest
min hest er klippet!!
Ja, det er den vel. Men hvad har det med sagen at gøre, -dækkenet er da opfundet
od jeg har den hjemme hos mig selv, den står alene i øjeblikket da vores udlejer af huset kun vil have en hest deromme! d r jeg os pisse hamrende usr over. sys d r synd den skal stå alene. men d bliver snart lavet om!
Flokdyr som hesten bør overhovedet aldrig stå alene
Men det er da fint det snart bliver lavet om.
Og kunne alsrig nogen sinde finde på at lukke hende ud i frostvejr! tænk på hestens ben...d gør ondt hvis de falder eller snubler derude.
Tør du overhovedet ride på den så
Den kan jo snuble. Den kan jo få ondt i ryggen af sadlen. Den kan jo slå sine tænder når man putter bidet i munden på den. Den kan jo vride om på sin fod og få en skade. Den kan jo blive kørt ned hvis den går i panik og løber ud på vejen...
*ironi*
Ærlig talt, man kan simpelthen ikke holde hesten inde hver gang det er frostvejr, fordi den kan snuble eller falde.
Man kan ikke tillade sig at være så pylret, at det går ud over hesten
Selvfølgelig kan man ikke lukke hesten ud, hvis der ligger meget vand på folden, som så er frosset og spejlglat. Eller hvis der har været dybe spor i mudderet, der nu er frosnet og knoldet.
Men så kan man da få den ud og røre sig på andre måder
Desuden modsiger du jo dig selv, -lige før skrev du, at du lukkede din hest ud i 10 minutter for at rulle sig. Kan den ikke også falde der? (og ruller hesten sig overhovedet, når jorden er stenhård? -min gør ihvertfald ikke  )
Og husk der er stor forskel på fjordmuler og små, spinkle dressurponyer.
Sku' da ikke når det drejer sig om adgang til fold og generel motion!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ææææh !! |
|
|
Min(e) pony(er), kommer PÅ fold, HVERDAG, selvom her er sne.. Måske ikke lige 6 timer, men de kommer ud i mere end 10 minutter, det vil de gerne.. Og så synes jeg også det er synd, hvis de skal stå inde.. Kan ikek klare det..
Jeg har da heldigvis ridehus, som jeg kan ride i, så der har jeg ikek noget problem..
Men fold det kommer de på, der skal meget til før de bli'r inde !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Surt... |
*-->Super Boysi<--* |
18-01-2004 17:12 |
|
Ja, det er surt, men ingen sne på sjælland!  Men hvis der var gjorde det heller ikke noget, da vi har et ridehus(godt nok ikke så stort, men det kan bruges, og der er musik  ) Så det går ikke noget!  Men der er is og frost, men hestene kommer alligevel på fold. De elsker at være ude og det skader dem heller ikke, det er jo deres natur! Egentlig burde ALLE heste komme ud næsten hele dagen, hver dag, da de sagtens kan holde til det, og de er jo egntlig vilddyr, som vi har tilredet til at ride på..... Tror ikke særlig mange heste/ponyer gider at stå inde flere dage!
Selvom at du nusser, strigler og den kommer ud 10 minutter, keder den sig sikkert meget. Og musikken gør altså ikke altid en forskel!
Men ville da bare håbe får den, at den snart for selskab at en pony/hest!
Hilsner fra Catja & Boy I love Boysi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhhhhm |
anne sofie n. |
18-01-2004 17:15 |
|
min hest har os dækken på. to inde og to ude. når jeg rider den har den gamacher på alle fire ben, lammeskindsunderlag, og alt det som du nok vil mene er for "pylrede" hesteejere. Jeg ka absolut ikk sige hvordan din hest ser ud, men jeg kan sige at de kan tåle mere end en lille new forest.den får lov at rulle sig - ja imens jeg har den i en løs snor. så den ikk løber rundt. OG....D kan godt lade sig gøre at lægge et bid i munden på pusset uden at d gør ondt!
Jeg r pylret, men jeg er kun pylret fordi jeg elsker min hest! og du skl ikk sige den keder sig, for du har ikk set den, fdu skal ikk sige den ik har d godt, for du har ikk set den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annesofie |
|
|
Har Mizia ikke spat? Så har den da slet ikke godt af at stå inde
Ellers er jeg 100 % enig med Ida(Halifax).
~Carina~-Dunja, Boy & Monse  ~Ponypower ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Anne Sofie |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 17:30 |
|
Ja ja, det er da også iorden at man vil passe på sin hest, det er ikke det
Man skal altså bare passe på, at man ikke kommer til at passe så meget på sin hest, at det faktisk går ud over dens velvære.
Husk lige, at hesten er meget anderledes end mennesket, og de er temmeligt sikre på benene -New Forest eller fjordhest, det gør vidst ikke særlig forskel.
Det er jo ikke sikkert, at hesten finder de samme ting sjove, som du selv gør.
Min hest nyder uden tvivl også at stå i sin boks og fede den af. Den nyder at blive striglet, puslet om og snakket med.
Men den nyder bestemt også at lege med sin kammerat på folden, glæden lyser ud af øjnene når man trækker dem på fold.
Jeg tror ikke det er optimalt for en hest "kun" at have et menneske at snakke med og kun at stå i sin boks, -og jeg ved godt det kun er midlertidigt at din hest er alene.
Husk på, hvordan heste lever i naturen, -også New Forests! I England er der en park eller et område, hvor New Forest ponyerne lever frit i naturen, de klarer sig i bedste velgående!
Det er hestens natur at være udenfor. Det er hestens natur at røre sig hver dag. Selvfølgelig ændrer hesten sig efterhånden som den bliver mere og mere udviklet i menneskets hænder. Men derfor bør man stadig holde fat i at gøre tilværelsen så mest "hestet" som muligt.
Jeg har aldrig sagt, at det er pylret at ride med gamascher eller lammeskindsunderlag, og det synes jeg heller ikke.
Til gengæld synes jeg det er pylret, når hesten ikke må komme på fold fordi dens ben kan komme til skade.
Hver sin mening  Men det er vel okay at give sin mening til kende, når der er startet et indlæg omkring emnet! Det er altså ikke et angreb på dig, bare et andet syn på hestehold. Man kan ikke altid forvente medgang og atter medgang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Hejsa! |
Angel-or-Devil |
18-01-2004 17:42 |
|
-Hvordan kan man lade sin hest stå alene, når det er et flokdyr?
Og nej jeg tror ikke på du kan underholde den i 24 time om dagen.. den må da r*v kede sig! når du er i skole, så har den ikke selvskab!! hmm...
// Out Kira
Msn: Miss_kira89@hotmail.com Arto bruger: Only-Bitch
|
Smil gir' smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Det er min bestemt ikke! |
TonePetersen |
18-01-2004 17:55 |
|
nej for han er skoet, og så kommer ahn til at gå på stylter, og så kan han snuble, falde og brække benene! og det vil jeg ikke riskiere! men vi har heldigvis ridehus, så kan ride derinde, medmindre bunden er frossen for så opføre den sig lige nøjagtig på samme måde som sneen! hva gør i med en skoet hest? hovfedt osv. virker ikke en disse!
*~*Den, der mener han*~* *~*er færdigudlært,*~* *~*er ikke udlært*~* *~*-men færdig*~*
*~*Pas godt på dine venner*~* *~*for uden dem er du intet*~*
*~*Stutteri F. Damgaard, Holstenere i topklasse*~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hallo........ |
anne sofie n. |
18-01-2004 18:01 |
|
jeg har ikk bedt om jeres mening om at min guldklump går alene, d kan jeg ikk huske ihvertfald.
Nu r d altså os kun de her to dage min lille skat har stået indenfor. Sååå...Shakira!
Men jeg sys stadig ikk i kan samligne en fjordhest med en lille new forrest. ved godt det er vigtigt spat-dyr bliver rørt. og d gør hun os når vejret er d til det! Men man må heller ikke lukke en spat-hest på en hård jord. Det ved i måske ikke, men det må man ikke. den kan slå det endnu mere. Netop fordi hun har spat er jeg også meget forsigtig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Anne sofie... |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 18:05 |
|
...så er forskellen på en fjordhest og en new forest vidst heller ikke større
Jeg kan stadig ikke helt forstå, hvorfor du ikke bare går en lang tur med hende?
Personligt ville jeg slet ikke turde, at lade en spathest stå inde så længe.
TonePetersen: Når der er sne her, smører jeg et TYKT lag hovfedt på under hoven.
Og går jævnligt ud på folden for at tjekke hovene. Og så står de ikke ude så længe, at de får stylter på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| halifax og ida........ |
anne sofie n. |
18-01-2004 18:09 |
|
Fordi at jeg ikk' liiig' har tænkt på det, og for det andet så er der jo sne og is over det hele!
tror du selv jeg har det godt med at mit spat-dyr har stået derinde i så mange dage?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne sofie |
*-->Super Boysi<--* |
18-01-2004 18:09 |
|
Det kan godt være at du ikke har bedt om vores mening, men alle har en mening, og det skal alle have ret til... Vi svarer faktisk bare på dit indlæg...Du siger at det er surt med sne, vi skriver at heste godt kan komme ud(lige meget hvad race), da vores kommer ud, og har dækkner på!!
Boy er klippet har dækken på, og er ude hver dag, og har ikke brækket noget! Så det skader den nok ikke at du rider/trækker en lille tur med den, den vil nyde det! Bare sørg for ikke at have for meget fat i den, for så kan den ikke holde balancen, hvis det er glat!
Den er trodsalt et dyr der kan klare meget, det ville være liiidt mærkeligt, hvis din pony ikke var som andres!? ik!?
Hilsner fra Catja & Boy I love Boysi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Anne sofie... |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 18:13 |
|
...Jamen det var da også bare et forslag til hvordan du kunne motionere den
Når I trækker kan du jo lade den selv bestemme tempoet på de glatteste steder, og ellers trække udenom de steder hvor der er is.
Når du har det så dårligt med, at din spat hest ikke har været ude, så få den dog ud  Man kan godt bevæge sig udenfor i snevejr, -man skal bare være mere varsom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja..........Halifax |
anne sofie n. |
18-01-2004 18:14 |
|
D r nok rigtigt, men altså... jeg er heller ikk helt på toppen ( problemer med min far) så har nok heller ikk selv overvejet det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne sofie n. og Ida...... |
TonePetersen |
18-01-2004 18:15 |
|
Ida: Det med hovfedtet virker desværre ikke en disse! er din pony skoet? hvis ikke er det derfor der ikke kommer stylter, det er kun ved skoede heste, hvor det kan klumpe sig fast!
Anne sofie: hehe ja selvfølgelig gør jeg det! det er også virkelig ujævnt ude på folden for tiden fordi der har været så meget regn, total mudret! så har ikke lyst til at få kodeleds forvridninger! men syntes nu heller ikke man kan sammenligne en fjordhest med en newforest eller en anden spinkel pony/hesterace! Fjordhesten er et træk dyr, og er meget mere robust, stærkere ben osv.! syntes det er meget forkert at sammenligne de to! men det er så bare min mening!
*~*Den, der mener han*~* *~*er færdigudlært,*~* *~*er ikke udlært*~* *~*-men færdig*~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tone Pedersen.... |
anne sofie n. |
18-01-2004 18:16 |
|
Det vil sige du godt kan følge mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annesofie.... |
TonePetersen |
18-01-2004 18:19 |
|
jada....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tone!!!!!!! |
anne sofie n. |
18-01-2004 18:22 |
|
Endelig en der forstår at man skal passe på sine dyr!
sådan
R du interessert i at blive pennevenner?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| anne sofie n. |
Angel-or-Devil |
18-01-2004 18:27 |
|
Tror du ikke vi andre passer på vores heste ordenligt
Bare fordi vi lukker dem ud, og de har det godt udenor!!!!!!! og de står sammen med andre heste, og får selvskab, døgnet 24 timer! 
Men du skal vist ikke sige for meget, med at passe ens hest godt! var der ikke noget engang med du glemte at give din hest vand?? Tjow.. det var der vist nok, hvis jeg husker rigtigt! Du er da en af de eneste der ikke skal nævne noget om du passer din hest godt
// Out Kira
|
Smil gir' smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annesofie.... |
TonePetersen |
18-01-2004 18:29 |
|
sådan med brev og det hele? eller over nettet? er en spade til det med breve, glemmer det, har aldrig tid hehe men over nettet, måske HN's besked central 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalalalaa... |
Alice (Annabella) |
18-01-2004 18:43 |
|
... Gad ikke læse alle svar, men bidrager lige selv..
Alle heste har behov for at blive lukket ud, det er ikke dens natur at stå i en boks hele dagen, og natten lang. Annabella & Cilvia bliver lukket ud hver dag, ved 8:00 om morgenen, og bliver lukket ind kl. 16:30. Deres fold er også hård, og mange steder er de steder, som før var en masse mudder, frosset til sådan nogle 'tupper', men de områder holder de sig fra.
Hvorfor må hun ikke komme ud for dig..? Hun skal ska nok klare sig, og holde sig fra områder hun føler sig usikre ved. Det er ihvertfald SYND hun står ALENE inde i en boks, dagen lang!
Og.. æhhh.. Kan sq ikke se, hvorfor der er forskel imellem en NF og en Fjordhest! De er begge dyr, og kan begge komme galt afsted.. Åndsvag sammenligning! Fjordhesten er faktisk et dejligt dyr..
♥Alice&Futte♥ [ To, der holder sammen for evigt! ][ -Futte.Arto.Dk ]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Anne Sofie.... |
Anne (Dajana) |
18-01-2004 19:27 |
|
.... har du nogen idé om hvorfor dine indlæg tit ender i skænderier?
*Tænker du nogle gange over hvad det er du lukker ud til den del af Danmarks befolkning som er på Heste-Nettet.dk?
*Har du overvejet at styre dine små bemærkninger så du ikke selv skal have dem kastet på dig igen?
*Har du lagt mærke til der er andre end dig med en fornuftig holding?
Svar mig venligst på disse spørgsmål, så skal jeg sætte mig ind i din hesteforstand på et senere tidspunkt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Harj.. |
~~Ananazzen~~ |
18-01-2004 19:33 |
|
Jeg mener egentlig at hesten har behov for at komme ud. Er hesten ikk skoet?
Jeg mener at grunden til at man begyndte at bruge sko på heste var fordi de kunne glide i regnvejr, på brostene. Og er den uden?
Og hva så. Heste levede vildt i Europa hvor det både sner, sludre  , regner og havler.
Hesten glide. Okay der er altid en risiko for at den kan glide, men den har FIRE ben at støtte på, så den burde stå bedre end dem med to ben.
Og så til det indlægget rigtigt handlede om.
Sne, i kan ikk ride i et par dage pga. sne?
Så er der dem der får KUN kan ride EN gang om ugen. I skal ikk brokke jer. I kan ride lige så meget I har lyst til mens nogle kun kan ride en gang om ugen i 45 min.
Tænk stadig på dem der ikk har part eller egen hest.
~~Ananazzen~~ ~~Maybe a day you will understan~~ ~~why the love is so~~ ~~fine and vunderable~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sne er noget lort |
|
|
og det er det.
Man falder og slår sig. der sker bilulykker hele tiden, folk DØR.
nej jeg ser intet positivt ang sne, andet end det er flot at se på.
Ang ridning i sne vejr synes jeg er meget uansvarligt..-..
Heldigvis er jeg lige flyttet til et sted hvor der er ridehus. så de dejligt.
Hilsen marlene
Endelig nye billeder af willie på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak! Vinder af krikkepokalen 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Hej Sofie!!
Hvad klasser rider du i dressur og spring??
Hilsen Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne sofie: |
Fida |
18-01-2004 20:18 |
|
Tror du ikk din hest/pony ville være ude, hvis den levede i den fri natur?
- JO! Det ville den! Også selvom det var 20 graders forst, og snestorm!
Heste er født udedyr, om ikke andet kan de vænnes til det...
Jeg ved godt du ikke har bedt om at få af vide, hvordan du behandler din hest, men jeg vælger at kommentere det alligvel;
Jeg synes ærlig talt du er overpylret, og det fører til at du ikke er i stand til at passe den ordentligt...
En hest skal ud mindt en time om dagen - hvad enten det er frost, regn, slud og sne! Ud skal den!
♠Mvh. Anna/Fida♠Den enes død -Den andens marcipanbrød!Oh my god - I don't think so! Og så løber jeg bare!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At hesten er et frit dyr.... |
Anne (Dajana) |
18-01-2004 20:27 |
|
... Er virkeligt noget VÅS at fyre af.
Her i Danmark finder du INGEN frie heste længere, alle er sat i bås.
Af OS, og derfor er det vores opgave at sørge for at de kan tilpasse sig VORES miljø.
At hesten er født i naturen, den holder ikke længere, for den er nemlig ikke klar over det når nu den alligevel er født i fangeskab.
... Den undskyldning holder ikke, men den har stadig nogle behov at skulle have opfyldt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne:: |
Fida |
18-01-2004 20:45 |
|
Men det jeg mener er at den kan SAGTENS holde til at gå ude!
Det kan alle heste! Det er os der tror de ikke kan kalre det, men det kan de jo sagtens!
♠Mvh. Anna/Fida♠Den enes død -Den andens marcipanbrød!Oh my god - I don't think so! Og så løber jeg bare!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| baaaaah |
Johanne(ZijanaOX, MB Midnight) |
18-01-2004 20:54 |
|
Mine "små, fine, spinkle, sarte" ponyer er ude sammen hver dag! os selvom det er sne! de ælsker(!!) sne! de spiser det og leger med det! og den ene er OX araber.. er det ikke en af de sarteste?? den er i hvertfald ikke syg.. men meget, meget glad! og den anden er trekvart araber og er heller ikke syg men glad!! og hvis der er for glat for dem kommer de en times tid i ridehus med en masse andre heste(60x40)... Zijana har spat i x-tremt mild grad.. man mærker det ikke. det gør hun heller ikke.. men hun skal også have motion hver dag.. ligesom alle andre heste...! hey Anne.. Yo der...!
Pony Power!!!If it doesn´t kill me, it can only make me stronger Citat: Homer Simpsons
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TonePetersen... |
Ida(Halifax) |
18-01-2004 20:54 |
|
...Ja, min har sko på. Jeg er godt klar over, at sneen ikke klumper under hove uden sko.
Og så må jeg altså lige rette dig, -fjordhesten er IKKE et trækdyr.
Den er lige så meget et ridedyr som en hvilken som helst anden pony.
Bemærk lige, at jeg skrev RIDEdyr, ikke KONKURRENCEdyr.
Det er muligt det ikke er gået op for størstedelen af den danske befolkning endnu, men man kan godt ride sin hest seriøst/ordentligt/få undervisning selvom man rider en FJORDhest.
Lige et sidespor
At en pony har mere spinkle ben, -er det ensbetydende med at den er vakkelvorn
~~Ananazzen~~:
Jo, kan godt følge dig
Men problemet ligger nok mere i hvor meget hesten kommer ud og får motion og ikke hvor mange gange en bestemt rytter rider hesten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordhesten |
Johanne(ZijanaOX, MB Midnight) |
18-01-2004 20:58 |
|
jeg kender en fjordbolle hingst som hedder Laval.. den går LA6 dressur meget flottere end de fleste arabere/NF osv... nogle er fede.. men det er der jo også andre ponyracer der er.. det kommer an på ejeren...!
såå... Ida! holder helt med dig! jeg lærte at ride på en fjollebolle 
Pony Power!!!If it doesn´t kill me, it can only make me stronger Citat: Homer Simpsons
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej...... |
StellaRene |
18-01-2004 21:05 |
|
Anne sofie:
Hvis jeg bare skal sige det, så gad jeg sQu ikke være din hest! Nok er det godt du passer på den! men den kommer 10min på fold?? Er du sindsyg? Så må du trække en tur! En fjordhest er sQu også skøblig, ligesom din spinkle dressur hest!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| orkede... |
|
|
ikke at læse alle de svar.. kun de sjove hvor i diskuterede..  Å
nu vil jeg bidrage uden at sige er enig med... der er nemlig kedeligt at skrive er enig med..
annesofie forstår dig så udemærket! et eks. er at Mischa som Zazs_ herfra har part på havde ikke været ude i lang tid. så kom den ud den dag der var lidt dybfroosen og *BOM* den falder og brææker et eller andet knogleværk eller så noget 
men man må heller ikke lade sin hest blive stående inde!!!
hvis jeg var dig ville jeg evt. gå ture med den? ellers luk den på fold i hvert fald nogele timer om dagen.. og find en hest den kan stå sammen med.. abre en eller anden tyk pony der ik bliver redet eller et æsel?? bare et andet form får hest hvis du forstår..
men en fjordhest har altså nu lettere ved at klare sig uden for i frost pga. den er opdrættet i sverige (eller norge.. narj tror det er sverig  ) hvor der jo er sne og koldt.. den ELSKER jo sne...
jeg misunder forresten alle der har sne for mine ponyer er VILDE med det!!!!
Qnus *MeFeNiRo*
Og mine små januarelskende hypper  ~~men en kat minder jo også om en fisk!~~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gmm.. BaaH.. |
|
|
Altså.. Nu har jeg ikke læst de sidste indlæg men man kan altså godt sammenligne en fjollebagge og en "SPINKEL DRESSURPONY"..!! Altså heste er heste uanset racen! Vores 11 Heste (Og den vi har opstaldet) Kommer ud hverdag om morgenen kl. ca. 6:00 og kommer ind kl. ca. 20:00 og har gjort det de sidste 8 år. Og INGEN af dem har været syge af den grund og de for heller ikke stylter eller går med dækkener! Hvis de ikke kommer ud flipper de ud og smader ALT i stalden..! Men ja.. Du må sQ gerne lade don hest stå inde i sin boks og blive 2-tal dims.! Det er jo op til dig om du vil have en skør krikke eller hvad du nu vil! Men hvis du er så bange for der sker din spinkle hest noget når den ikke kan klare sig mod de TUNGE Fjollebagger så må du jo sætte den op i foder!!!! OG nu skal det lige siges mellem de 12 heste der kommer på fold er der 4 føl fra i sommers..!
~VrInSk FrA RiNë & TøZen~ <3 1000 Roser og vrinsk til ponyen der lærte mig alt <3~*~LoVe BeAuTy 4-EvEr~*~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordheste styre.. |
|
|
Tjah - Stakkels din hest!!!
Hvis sneen hober sig sammen som stylter- 10 kg hovfedt på og ud i bare ½ time- også en lang træk tur.. det var enden på det problem.. og det kan godt være du har det skidt, med det må sq ikke gå ud over din pony!!
2 dage inde i en boks.. Snork hvor kedsommeligt.. og du kan ikke underholde den 24 timer i døgnet .. du kan ikke løbe for den, du kan ikke skridte rundt for den, du kan ikke BEVÆGE dig for den- og alt det har hesten sQ behov for HVER EVIG ENESTE DAG!
min Welsh pony -
er ikke specielt robust, men derfor kan den klare nødagtigt det samme som en fjordhest , hvad angår fold og motion! og den har lige så meget BEHOV for at bevæge sig som en fjordhest har..
Skal lige siges at heste altså ikke er dumme!! er Min i hvertfald ikke  når der er frost og jorden er hård vil han f.eks ikke rulle sig og når der er lidt glat løber han ikke, men skridter stille rundt ..  tror jeg på din også gør-- og som sagt hvis du endelig ikke vil lukke hende på fold, så sørg for en anden slags motion så dyret har muligehd for at røre sig..!
nej - jeg ved da godt at jeg ikke passet på min hest - ja- jeg lader gå ude på hård jord..!!
- jeg rider ikke med lammeskindsunderlag
-rider ikke tur med gamasher
- lukker han spiinkle ben på fold
-lader ham ikke stå inde hvis der er lidt koldt
-lader han stå sammen med andre heste
Sorry . .. bar døm mig dyreplager
Kan man nu heller ikke rude Fjordheste - nåå nej, derfor kan man finde så mange som kan måle sig med alle andre ponyer, måske er de ikke konkurence ponyer, men du kan ride på al´le heste i et vidst omfang write!?
Suk altså- hvorfor altid være så dømmende overfor Fjordheste!?
-- Cille --
~ SSKMSS ~
Jeg kan modstå alt - undtagen fristelser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mizia.......... |
anne sofie n. |
18-01-2004 21:49 |
|
du har ikk læst alle indlæg kan jeg se!
hun står alene fordi at ham vi lejer stald af kun vil have en hest i stalden, men hun skal snart flyttes..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var da kun godt |
|
|
for Ih hvor må det være kedeligt at stå alene
-- Cille --
~ SSKMSS ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmf... |
|
|
Ville syntes det var synd for min hest hvis den skulle være inde i flered dage bare på grund af sne. Nu har jeg godt nok også en stor, tyk og tung fjordhest med en kæmpe pels (som du selv udtrykker det) fjordhest...
Men hvis du syntes der er så stor forskel prøv at kigge på de her billeder:
En new forest pony i sne... De kan godt tåle det...
Og min egen tykke, tunge, og store fjordhest:
For mig at se er der to heste, 4 ben, en hale, et hoved, to øjne osv. to heste... Hvorfor skal forskellen være så stor!?
Mrs. Sparrow Der findes lige så mange holdninger som mennesker Msn: teddy_nathalie@yahoo.dk. Medlem af SSKMSS! Og er stolt af det...Verdens største Johnny Depp fan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
anne sofie n. |
19-01-2004 15:21 |
|
ja men min pony er mere spinkel, end den på billedet! DESuden, fjordheste er forfærdelige!!
Har mange venner der er eniig....eller os r d bare mig der er snotforkælet og passer på mig pony!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjuhej |
metalsvin |
19-01-2004 15:48 |
|
HAHAHAHHAHHAHHHA hvor er du da Gudelam, anne sofie n., suksuk!
Fjordheste er forfærdelige!?!? DU ER FORFÆRDELIG!!!1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 'gu er du ej sød ved den... ASN. og andre.. |
Cecilie&Jason |
19-01-2004 15:54 |
|
Der er sq ikke en skid forskel på en fjordhest og en "spinkel pony" eller hvad du kaldte den! De er sq begge dyr. 4 ben, 1 hovede, 2 ører osv. Hvad er det for noget fis at fyre af?
Hesten er sq da en hest.
Anne Sofie N. du siger du er sød ved din hest.. Jaja, det er alle hérinde vist, ellers havde de nok ikke dyret. Men jeg BEGRIBER ikke at hvsi du elsker din pony så meget som du skriver, hvorfor fa'en var der så engang du ikke gav din pony vand, fordi du ikke gad (mener jeg, ikke sikker)!
Kan du så se at få lukket den hest ud! Tror seriøst ikke hesten vil løbe rundt, når den er alene! Din hest har stået INDE 48 timer, hvis ikke mer'. Det er fanme' lang tid! Du kan ikke underholde din pony 24/7 ved at give den musik og nogen gang strigling. Hesten kan sq godt tåle at komme ud!
TONE: Min ædle ridder  Min pony går med sko. Du skal smøre et godt lag hovfedt på. Dt kan godt lade sig, gøre, jo! Min fik et ORDENLIG lag på og det kunne holde sig fint på en tur på 2½ time. Og der var sne! Eller må du jo bare ud og tjekke den, ofte.
IDA og ANNE(Dajana): Fuldstændig enig
Hilsen Cecilie. ^!^-..at komme et stykke på vej er ikke det samme som at tage fejl af vejen..-^!^ MSN: prupony@hotmail.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne sofie |
Ida(Halifax) |
19-01-2004 18:32 |
|
Er argumenterne sluppet op nu, hvor du bliver nødt til at sidde som en (som du selv udtrykker det) "snotforkælet" unge?
Ja du har ret. Fjordhesten er altså bare SÅ forfærdelig, jeg er lige ved at dø nu
.....(vi snakker ikke om forfærdelige ryttere, der glemmer hvad nogle af de vigtigste ting i hestehold indebærer)
*Mefinero*: men en fjordhest har altså nu lettere ved at klare sig uden for i frost pga. den er opdrættet i sverige (eller norge.. narj tror det er sverig ) hvor der jo er sne og koldt.. den ELSKER jo sne...
Norge
Forresten var jeg lige inde på newforest.dk, hvor de beskriver dens ben sådan:
Ben:
Passende føre, korrekt stillede, stærke og tørre lemmer.
Lange muskuløse underarme, korte, flade piber, velmarkerede led.
Velformede hove af god hovkvalitet.
-Så det er vidst ikke helt så galt med benene, at de ikke kan tåle en tur på folden i frost...
Glade/forfærdelige gule fjordhilsner fra Ida
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men........ |
anne sofie n. |
19-01-2004 19:27 |
|
jegn har mine holdninger! helt fint i kommer med jeres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay... |
Angel-or-Devil |
19-01-2004 19:36 |
|
.. fint, men lad det ikke gå ud over din hest!
// Out Kira
|
Smil gir' smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gør jeg heller kke! |
anne sofie n. |
19-01-2004 19:38 |
|
Gør jeg heller ikke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| nååå.. |
Angel-or-Devil |
19-01-2004 19:43 |
|
.. nej det jeg har læst, lyder som om du lader det gå uderover din hest!!!!!
// Out Kira
|
Smil gir' smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aNNE sOFIE |
Linette&Sascha:) |
19-01-2004 19:46 |
|
Den kan jo os komme til skade af at stå i sin boks! Sys lidt det er noget pjat! Hvad hvis dine forældre lukkede dig ind på dit værelse fordi der var glat udenfor? Eller hård jord? Den kan da os brække benet inde i boksen! Sidde fast og osv. Det kan godt vær du strigler den og nusser men det er ikk nok! Den får for det første ikk sine ben strukket ud, den bliver fed, og så har den meget bedre af at komme ud og få noget frisk luft! Min har lige stået med kværke i 3 uger, den har ikk været på fold, pga. smitte fare men den har vel gud grød været ude og trække med HVER dag! De bliver hurtigere rask af en tur uden for! Tænk positivt og gør det bedste for din hest. Jeg er sikker på den hellere vil ud i regn snevejr osv. ind at stå i en boks agen lang! geg ved godt du strigler den men det er alligevel ikk det samme! Heste passer jo os selv på.. Jeg var ude at trække med min pony igår da den stadig ikk må komme på fold når der kommer så mange andre derud og pga. smittefare:) Men selvom jeg skulle med Bambi på glat is så ved Sascha bestemt også at det er glat! Vi løber jo heller ikk som en sindsforvirret menneske uden på isen når det glat! Trækkede os en hest over - eller gik ved siden af! De tager de mindste skridt for ikk at glide! Tag det roligt og tag dig sammen ikk så pylret! Du kan da tage en stol med ud på folden og vis det går helt galt så trak den ind! Men den bliver da helt sikkert mere vild så den skal på fold og den ikk har været det i et stykke tid!Så bliver de så glade og bukker rundt! Hvis du havde gjordt det fra starten så ville den jo ikk løbe rundt!
KnuZ og Kram Linette!!
Husk, aldrig hestens fejl, MEN rytterens egen *Behandel andre som du selv gerne vil behandles*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gider du godt |
|
|
lade være med at kritisere vores andres ponyer!? elsker personligt fjordheste! .. du skal sQ ikK komme også sige at nogen er forfærdelige.. medmindre du har indset hvem det er der er førfærdelige!!!
.. må jeg spørger noget -.. ( okay tager jeg som ja  ) Kender du Ordet Ironi-- her kommer lidt eks.
Vi er SÅÅÅÅ onde- tænk VI LUKKER VORES HESTE UD!!!
Jeg ved du !! DU er den bedste!! du lader din hest stå inde, det er også dte bedste.. INGEN heste kan klarer at gå ude på lidt hård jord.. I naturen har man nemlig også nogle specielle satdle og bokse hvor hestene ikke kan gå, der går hestene selv ind når der er Meeegete koldt ( under 5 + grader vil jeg tro ) .. er dte ikke bare smart!?!?
Da jeg syntes du er lidt langsom i opfatningen- Det er I-R-O-N-I!  .. Suk da
men- tag og lad være med at skrive noget du ikke kan argumentere for Tak!!!!!!!!
Grr- Lige ud- Komplet idiotisk- kan jo finde utallige bøger hvor der står skrevet heste skal ud hver dag uanset vejret!!
-- Cille --
~ SSKMSS ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmmmhhh |
anne sofie n. |
20-01-2004 07:08 |
|
men man kan os finde bøger hvor der står at man ikk skal lukke dem ud!!  haha!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hvem er forfærdelig!?! |
|
|
Nu synes jeg du skal passe lidt på hvad du siger bare fordi alle ikke er enige med dig... Eller det kan du måske ikke klare!?! Du siger selv at folk må have deres meninger lige som du må have din, men snak da lige ordenligt. Det kan vel ikke være så svært? Eller kan det????
Mener også det er iorden at have forskellige holdninger men når man bringer det på bane i et DEBAT forum må man også kunne tåle at andre har deres meninger og at de kommer med den. Uden at det behøver at gå ud over DIN måde at skrive på.
Mrs. Sparrow Der findes lige så mange holdninger som mennesker Msn: teddy_nathalie@yahoo.dk. Medlem af SSKMSS! Og er stolt af det...Verdens største Johnny Depp fan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sorrry......... |
anne sofie n. |
20-01-2004 14:45 |
|
sorry men jeg snakker altså sådan har jeg altid gjort!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okai... |
|
|
Det må du jo selv om... Men jeg ved i hvert fald godt hvem jeg syntes der er forfærdelig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmh.... |
anne sofie n. |
20-01-2004 15:09 |
|
d ved jeg os! men jeg har min holdning og du har din ikk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo...... |
|
|
Har jeg sagt det ikke er i orden!?!?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| niX!!!!!! |
anne sofie n. |
20-01-2004 17:24 |
|
nix..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Super Boysi |
|
|
Nej ved du hvad havde faktisk også tænkt mig at holde op  Hihi...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|