|
|
| MIN FJORDHEST KAN IKKE SPRINGE |
| Forfatter:  |
anne-mette |
| Dato:  |
31-12-2001 13:18 |
|
HJÆLP jeg har en vidunderlig pony som er en fjordhingst men han kan ikke springe over 50 cm for så river han alt ned og det gør mig nærvøs for nå at vi laver løsspringning kan han springe sin egen højde og der er der ingen problemer, så er det noget med mig eller er der noget galt med Nikko?????? han er 5 år og min ridelærer siger at det kan være noget med balancen men det tror jeg ikke for hans balance er der ikke noget i vejen med. hvad kan det være. hvis du har nogen anelse om det så må du meget gerne skrive til mig!!
et råb om hjælp fra
Anne-Mette og Nikko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: MIN FJORDHEST KAN IKKE SPRINGE |
linette |
31-12-2001 14:17 |
|
hej anne-mette. det kan måske være fordi du måske er navøs og så kan den mærke det og så bliver den måske også narvøs-´.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Bella |
31-12-2001 14:29 |
|
jeg er enig med linette.
det kan også være at du, uden at du ved det kommer til at genere ham når i springer.
QnuZ signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Chatline |
31-12-2001 14:39 |
|
Anne-Mette. Du skal tænke på at npr en hest løsspringer har den ingen vægt på ryggen, lov til at springe på præcis sin egen måde, samt den har en bedre balance. Min pony var heller ikke god til at springe. Hun havde problemer med afstand og standsede bare op når det passede hende.
Du skal lægge nogen bom ud, jeg mener at et travksirdt er en meter og galopspring to meter, men det må du finde ud af. Så rider du over bommene. Når du er over bommene giver du lidt fri tøjler og lænder di lidt foran. Ligesom når du springer. Når du har fundet balancen med det og din heste har, så kan du sætte et mini kryds op.
Så bliver du bare ved med at "stå op" over krydset på den måde holder hesten afstanden og det hjælper den MEGET at vide hvor den skal sætte af.
Du kan efterhånden begynde at hæve springet og fjerne bommene. så der til sidst ingen bom er og springet kan blive over de 50 cm.
Men det bedste er at gå til undervisning ved en erfaren ridelærer, eller få hjælp af en erfaren springrytter. Husk at have tålmodighed, og ros din pony meget. Husk at være lidt god til dressur før du springer. Dressuren grundlægger springningen.
Og til allersidst: Hvis du er det mindste nervøs må du love mig ALDRIG at springe med din pony, når den ikke har mere rutine. Hvis du ikke tør stopper ponyen op. Din selvtillid og ponyens selvtillid bliver ødgelagt. Min ridelærer siger at ponyen skal springe 100 gange før den glemmer et stop igen.
Hvis du skal have mere at vide kan bare maile til mig på: mpony@hansen.dk
Knuz fra Chatline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi med Joachim og Bella |
31-12-2001 18:28 |
|
Hvis jeg var dig, ville jeg springe 50 cm, og så lige så langtsomt sætte det op, indtil at i begge var helt trygge ved situationen. Sådan gør jeg med Bella, selvom hun er 152 springer hun kun ca. 20 - 30 cm!
Hilsen Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Titania |
01-01-2002 12:07 |
|
Jeg er enig med de andre om at det nok er dig der er nærvøs. Jeg syntes du skulle prøve at lade en anden springe den. Hvis den da springer over 50 cm. så er det dig der er problemet (godt ment, ik'). Prøv så selv at springe en anden hest et stykke tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet