Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Mit motto
Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 20:11
Hejsa,
jeg er en af de få drenge der rider, og ville gerne hurtigst muligt høre jeres mening til mit motto:

En pisk gør altid nytte
aldrig skade

Altså mit motto er sådan fordi jeg har oplevet på min egen hest at den bare skal have et rap i røven når den gør noget forkert, derfor har jeg en meget velopdragen hest.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mit motto
Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:17
hmmmm, lad vær med at sige det!!!:-) du får bare avide at du er dyremishandler har selv prøvet det!!! men jeg rider også med pisk men den kan godt være overflødig...:-) men pas på hvad du siger, bare sådan at du ved det*ss*
Nytårsbrag Jannie
p.s jeg avdaret dig bare har selv prøver det:-(
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:30
Hmm.. På en måde kan jeg godt lide dit motto, på en anden måde ikke. Men jeg siger ligesom **Zia** PAS PÅ!
Nogle mennesker herinde kan godt blive lidt sure over dit motto.

Knuz *Smile*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:44
Tja, den har da voldt skade på nogle heste. Har da set hvordan nogel behandler deres heste. Men det er ret forkert at den altid skal slåes. Jeg vil lige starte med at sige jeg er IKKE sur på dig eller noget. Jeg kommentere bare.

Hvad vil du sige til at hvergang du i skolen ikke kunne finde ud af noget, eller desværre kom til til at gøre en lille fejl, fik et rap i hovedet elelr lignede med en pisk, hvor du der efter ganger smerten op med syv.

Jeg har PISSE meget imod de rytter som der slår deres heste meget. F.eks. stopper den op. Det er nok rytterens fejl, men ak, hesten får da bare et rap i røven og skal på igen. Måske skulle man sætte ridelæren til at slå eleverene vær gang at de gjorde noget galt. Husk at du faktisk er din hests "ridelærer"

Omvendt har jeg noget imod dem som der på alle måder forguder deres hest. Der har jeg kun en ting og sige. Din hest griner af dig. Men skal absolut ikke finde sig i alt, men at bruge pisken skal ALTID være den sidste udgang, det har jeg faktisk tit svært ved at huske på selv. Men det er klart.

Når man er på banen, hesten stopper op, ingen ridelærer til at forklarer hvad der gik galt, en flok mennesker på siderne står og kigger på en som om det er livsnødvendigt det du gør. Der er et lille pres på en. Så er det meget lang og giver sin hest et klap i røven. Men prøv at tænke klart når hesten stopper op. Prøv nærmest at "filme" det inde i hovedet. Hvis skyld var det?

Knuz fra Chatline, som holder sig til det gamle motto: Hestens fejl er rytterens fejl!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:46
Undskyld, jeg kom lige til at lave mellemrum det forkerte sted. Det så sådan her ud:

Omvendt har jeg noget imod dem som der på alle måder forguder deres hest. Der har jeg kun en ting og sige. Din hest griner af dig. Men skal absolut ikke finde sig i alt, men at bruge pisken skal ALTID være den sidste udgang, det har jeg faktisk tit svært ved at huske på selv. Men det er klart.

Når man er på banen, hesten stopper op, ingen ridelærer til at forklarer hvad der gik galt, en flok mennesker på siderne står og kigger på en som om det er livsnødvendigt det du gør. Der er et lille pres på en. Så er det meget lang og giver sin hest et klap i røven. Men prøv at tænke klart når hesten stopper op. Prøv nærmest at "filme" det inde i hovedet. Hvis skyld var det?

Knuz fra Chatline, som holder sig til det gamle motto: Hestens fejl er rytterens fejl!

"Men det er klart" skulle have været starten til "Når man er banen". Undskyld!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:48
Jeg giver Chatline rat.
Mvh TILLE:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:57
Jeg skal da gerne indrømme, jeg rider med pisk på Lóa og begynder hun at stoppe og tvære; jamen så klapper jeg hende sådan en i røven, og mange siger 'Jamen hun er jo bange' Gu er hun R**! Hun er noget så stædig, selv i hendes papirere står der fra hendes fødested at hun er stædig, og jeg har fået det af vide af min onkel og min mor osv. som alle er hestefagkyndige. Så egentligt er dit ''motto'' fint nok, men at din hest er blevet 'velopdragen' af det; brug et andet ordvalg ikek for at være uhøflig, men det lyder som at bare den vrikker med øret får den tæv - for at være lidt direkte.

Mvh. Rollo...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 21:59
Øhm hva' har jeg gjort????:-(
Hilsen **ZiA**
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:02
Jeg går...øhh...gik faktisk på hold med en dreng...men han blev sparket af en hest, og kom vidst til skade...så nu ved jeg ikke, om han ikke kan ride, eller bare har skiftet hold. (han red på sin egen hyp)

Øhh...jeg giver dig ikke ret i dit motto, med alle heste, men dte kan hjælpe på mange....

Øhh...det med at et rap med pisken, gør godt engang imelælem eller ofte...det kan jeg der vidst kun give dig ret i...jeg har en lille pony hoppe som stejler som en gal for tiden, og der hjælper det.

Men øhh...jeg ved ikke hvordan du rider, og hvordan du rider din, så jeg vil ikke sådan sige, at det er forkert, og det er rigtigt...

Men tro mig...hvis du nu blir' kaldt dyreplager...gør jeg det nok også...min Polly er ikke den der får mindst rap af pisken...eller...jo...jeg er holdt op med at bruge pisk, men så kommer der sikkert bare nogen og skælder migud over at jeg bruger sporer. Okay...bruger pisk når vi skal springe højt, og til stævner...

Håber du ku bruge mit svar...selvom det nok er lidt forvirrende...

knuZ Ozte med Silke & PolZe.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:07
Vola mine venner!!

Jeg ved nu ikke heeelt med det motto......hmmmm....nej.Jeg kan ikke lide det.
Malik-min hest-var tilredet i 1 1/2 måned da jeg var nede for at se ham.Og ham der havde tilredet ham fortalte at han brugte stemmen 80% i sin tilridning.Og det synes jeg er godt!
Stemmen er også den jeg bruger mest-til at fortælle hvornår han har gjordt det godt og hvornår han gør noget lort!
Og som en anden har nævnt er pisken det sidste man bruger-efter min mening....
Så jeg kan også bedst lide motto´et:

Hestens fejl er rytterens fejl.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:13
Nancie er du har stadig?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:15

Hvorfor pokker blev det så lille?
Prøver lige igen med det modsatte:

Hestens fejl er rytterens fejl.

Hilsen Nancie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:16
hehe!ja jeg er her inde endnu.
Hilsen Nancie.....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:16
Forsaten Nancie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:17
kom på chatten
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 22:20
jeg er der
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 23:09
Jaaah...øhhh...når jeg skælder ud på min hest er det ikke med pisk, eller benene det er bare et:

POL-LY!!!

knuZ Oztereje, som lige vil fortælle, at Polly udtales som Polli! Har en veninde der altid siger PolLY, og det kan drive mig til vandvid, selvom jeg hele tiden fortæller hende, at sådan udtales det ikke!!! ,,,men hun blir sur, ...det er jo lissom min hest!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2001 23:14
Det er det samme med en af mine venner.
Hendes pony-en sød lille knapstrupper-hedder Gina.
Udtales: Djina.
Men nede på rideskolen er der flere der siger Gii-na.
Og det HADER hun osse bare.hehe.meget sjovt...
Hilsen nancie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 00:06
Hej!

Jeg har ikke rigtigt en klar holdning til pisk!
I hvert fald, skal man ikke straffe hesten, og heller ikke slå den hvis det den gør er forkert, f.eks. hvis den river ned! Men løber den gentagne gange udenom forhindringen, skader et klap bestemt ikke. Rider man dressur og hesten vil ikke helt lave en tilbagetrædning, så er det garanteret fordi det er rytterens fejl, eller den ikke kan - eller det helt tredje: at det forbinder det med noget ubehageligt. Så synes jeg bare man skal blive ved med at prøve, duer det ikke så gå videre til næste øvelse! Men, hvis hesten f.eks. bliver ved med at skyde skulderen udaf, så er det nok ens egen fejl, men så synes jeg godt at man kan puffe lidt til den med pisken på skulderen.
Hvis hesten bukker derimod - så synes jeg ikke at man skal slå den! Måske ryger man af de første par gange at hesten bukker, men inden længer bliver man prof, og lærer at blive siddende. Så skal man bare i det sekund hesten bukker "hive" i tøjlerne, sådan at dens hoved kommer op - for så kan den ikke bukke :-)
Jeg har selv afprøvet det. Hvis man pisker den, begynder den bare at bukke hver gang den mærker en pisk!
Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 10:09
Ja, jeg har samme motto som Nanciepigen, "HESTENS FEJL, ER RYTTERENS FEJL" Hvis en hest ikke opfører sig ordentlig er det næsten ALTID rytterens fejl, fordi rytteren ikke rider hesten rigtig.

Jeg bruger også selv pisk engang imellem, så jeg mener ikke det er dyreplagning at bruge pisk, men en pisk han ikke altid hjælpe, og nogle gange gør den mere skade end nytte, det er forskellig fra hest til hest, hvordan en pisk virker. Men hvis folk misbruger pisken, gør den bestemt mere skade end nytte.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 10:53
Jeg mener at pisken skal bruges til at støtte hesten og ikke til at straffe hesten(ikke fordi at nogle af jeg gir udtryk for at de gør det).
Jeg rider også selv med pisk, jeg bruger den bare ikke så tit, men jeg har tit oplevet at det hjælper bare at have den med, uden at bruge den, men det kommer selvfølgelig an på hesten.
Og jeg har samme mening som mange andre herinde: "Hestens fejl er rytterens fejl".

qnus signe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 12:44
Hehe..!
Jeg glæder mig lidt til at se hvad *nisse-tulle* siger til det her.Vi er nok dyremishandlere hele bundet!
Og så kan vi starte en helt ny discution.........:-P
Jeg kunne altså ikke lige dy mig for at tænke på det.
Håber det okay.

Hilsen Nancie

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:20
når du siger at din hest er velopdragen på grund af pisken, er det så KUN på grund af pisken at den er velopdragen
what ever...du har forhåbentlig brugt pisken rigtigt, siden din hest er velopdragen
hyg
cecilie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 13:50
Tja... jeg mener, pisken bør være overflødig til alle andre henseende end at støtte hesten og tydeliggøre hjælperne.

Men det har jeg sagt før... gider virkelig ikke til at have den diskussion igen.

-+-KNA. Innocent Sithling.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 16:10
TIl Heidi - ikke med min hest, har prøvet det hundrede vis af gange, den bukker og stejler nemlig...rigtig højt!
Der får den altså et rap i røven, når jeg ellers rider med pisk!
Jeg syntes ikke, at det er løsningen på alle heste, det som du skrev, undskyld, bleb bare lidt hisdsig, for du kender ikke alle hesrte, go det er altså ikke løsningen på problemety med alle heste!

Jeg har vel ikke rigtig nogen mening...min pony er lidt speciel...

Men nu, kom jeg til at tænke på, at jeg kun kan modsige:
>>En pisk gør altid nytte
aldrig skade<<

Jeg og en veninde så en film i biologi, om heste mishandling, hvor bla. at pisken havde slået store så på hesten, og hesten var helt hævet, og skamferet! Man skal ikke være for hård ved ens hest. Nogle gange kan det godt være, at det er fordi at man er usikker på sig selv, eller sin hest, eller man ikke giver den korrekte signaler.
Kan selv bevise, at hvis man ikke tror på ponyen, så klarer den altså f.eks. ikke et større spring, hvis jeg nu tænker - "F*** nu refusserer Polly eller raver ned, det spring klarer vi aldrig" - så er det sikkert og vidst at Polly refuserer!

knuZ Ozte, som har smurt en gammel muggen pandekage sadel i dag, og givet Silke dækken på for første gang.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-12-2001 22:05
Fanta flipper totalt ud nå hun ser en pisk! nede på den rideskole jeg går på keder Fanta sig meget og efter en halv times ridning stopper hun op! og er umulig at få igang igen så min rideærer sparker savsmuld efter hende så traver hun 3 skridt og stopper igen så går han over i hjørnet og tar en pisk gemmer den under jakken og går hen til mig nr han så tar pisken ud og gir' mig den kan jeg dårligt nok få fat i den før hun har sat i lyntrav og er umulig at ride jeg synes det er en forkert måde at gøre det på og skal måske stoppe på rideskolen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 13:47
Popcorn maskinen - he he...din hest hører vidst i blandt de ikke altid lige aktive heste - Rigtigt?

Har smurt pandekage sadlen igen, og den er faktisk blevet meget flot nu, nu skal jeg bare bestemme om jeg skal bruge det lilla firkantede underlag, eller det sadelformede filtunderlag til Silke. Jeg skal lægge sadel på hende snart. Nu er hun heller ikke bange for vandspanden mere, så det går fremad! :)
hun er også så intilligent!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2001 18:11

Kan kun sige at jeg er helt enig med -+-KNA. Pisken er ikke til afstraffelse, men til hjælp. Hvis en af mine heste laver noget lort, så ignorere jeg det, og rider videre. Hvis de ´så laver noget godt får de ros. Når de ikke får ros, ved de at det ikke var heeelt super.

KnuSanne

99,9 % af alle fejl er Rytterfejl
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider