Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Når ulykken indtræffer, heste verdens farligste...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 19:54
Der har været meget snak om ulykker på det sidste, blandt andet ulykker med døden til følge.
I denne måned er der tema om ulykker med heste i ridehesten (ikke junior). Det er en god artikkel serie og jeg kan anbefale at læse den.

Det jeg primært ville var at få nogle tal på hvor mange ulykker der sker årligt.

Peter Bennet skriver:

"Fjerde farligste sportsgren"

"...Der findes ingen fyldestgørende undersøgelse der kan tegne et prøcist billede af hvor mange rideulyker der sker i DK om året, og hvilken karakter de har. Det bedste skøn kommer fra en fritidsulykker undersøgelse foretaget af ovverlæge Steen Gimsing og er basseret på 8662 reideulykker... i perioden 1989-1999. Konklussionen på undersøgelsen er, at over 90% af de tilskadekomne var kvinder og henved 57% var piger mellem 10 og 19 år. De fleste ulykker skyldtes fald eller styrt (knap 59%) 39% skyldtes spark eller trampen på. De resterende otte sker ved bid, klemning eller trækning.
21% af ulykkerne fandt sted på vej eller i skov, på vej dog 4 af 11 dødsulykker (36,4%)..."

"Dumdristighed"

"...når de begynder på ridning, har stor respekt for heste. Så kommer en fase, hvor de bliver dygtigere og dygtigere og tryggere og tryggere, det har en nedadgående effekt på deres respekt for hesten. Som sagt er det ikke unormalt at se ponypiger kravle rundt under hesten eller andre skøre ting. Voksne holder sig heller ikke tilbage fortalte den 18årige beridder elev Mike Andersen... Hans udtalelser understøttes af en svensk undersøgelse, der viser at ryttere med under tre års rideerfaring er forsigtige og har få ulykker, mens ryttere med mellem tre og fem års rideerfaring kommer ud for de fleste ulykker..."

"Fald og Styrt"

"De farligste rideulykker er ifølge Steen Gimsings undersøgelse fald og styrt ulykkerne, og ridning er den idrætsgren, der bringer fjerdeflest patienter til skadestuerne. Der indtræffer årligt 1-2 dødsulykker..."

Årligt sker ca 8500-8900 ulykker.

Hele undersøgelsen kan læses her

håber det giver et større overblik over hvor farligt det i virkeligheden er at ride.

Line og Tempo

-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
-Jo flere tæsk man får, des mere elsker man smagen af blod
0
0
Svar på denne tråd

fejl i link
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 19:57
Det link, der er opgivet i ridehesten er forkert. Sorry.

Line og Tempo

-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
-Jo flere tæsk man får, des mere elsker man smagen af blod
0
0
Svar på denne tråd

Det vil jeg læse
Forfatter: 
Dato:  31-05-2003 20:43
Det lyder fint det du har skrevet her, så ejg tror jeg vil læse hele artiklen i bladet.

Det er godt nok mange ulykker der sker, men jeg vil ikke sige det kommer bag på mig.

Knuz *Smile*
En rigtig hoppe skal hedde URSULA!:-P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider