Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Ponyen løber til springning!? (Hjæælp)
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 12:38
Hejza :)
Jeg har et lille problem, Når jeg skal springe løber Action med mig, Altså han galoperer også når han får øje på springet så jorde han bare og sætter af langt før springet og jeg kan ikke hjælpe ham med at sætte rigtigt af når han løber så stærkt. Jeg føler virkelig at det går lidt for hurtigt - Jeg vil nemlig hellere springe i et stødt og roligt tempo. Han løber aldrig med mig i dressur, Men det er lige som om at han 'liver' op når han ser springene. Jeg forstår bare ikke hvorfor han ikke slapper lidt af, For han kører jo træt på 10 min. *Øv* Derfor kunne jeg godt bruge nogle råd? Hvad ville i have gjort???

-Zupé-
~Islænderen, Nordens Fuldblod~
"Himlen har stjerner, Piger har hjerner, Guitaren har strenge, Men hva' har drenge?"
0
0
Svar på denne tråd

få lidt....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 12:48
...undervisning, det løser nok problemet.
Held og lykke med ham!!
*Giv hesten frihed, frihed til at vælge, så vælger den dig*

{>Elsk mens du kan, lev mens du gør det! {>

KnusS Camilla - og mine to dejlige heste Ilana og Errolfina ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 12:54
Hej.

Jeg har haft lige præcis det samme problem med Joachim. Han blev helt kulret når han kom ind på springbanen - han bukkede endda!

Jeg gjorde det at jeg travede simpelthen hen til springene! Det krævede kræfter at holde ham, men jeg skiftede ikke bid. Når han tog magten fra mig, skyndte jeg mig at få den igen, ved at tvinge ham rundt på små volter. Det hjalp rigtig godt på Joachim.

Han ville også bare sponse hele springbanen rundt.

Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd

bid
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 13:20
prøv med et tre rings bid det plejer at hjælpe på de fleste heste/ponyer eller en hackemore (ved ikke helt hvordan det staves) eller et pelham..

Hilsen Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 13:28
...du kunne jo få lidt undervisning eller måske prøve et andet bid ligesom Lisbeth sagde...

VrinZk Cille

Rasmus gør en forskel...! {>
:-D Og han er CuTe

0
0
Svar på denne tråd

Håndbremser
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 14:00
Hej igen!

Jeg synes ikke at du skal sætte et 3-ringsbid på...
For i løbet af 2 måneder vil den være blind for det bid, og du bliver nød til et skarpere!!
Start med en martingal - virker ved nogle.....

Du kan også begynde at springe Tempo serier - det virker på de fleste - Hyg Hyg
Nuzzer

Engang kom en klog dame og sagde:
HUSK! Mistillid skaber mistillid og tillid skaber tillid!
0
0
Svar på denne tråd

Hej
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 14:09
Start med at lægge en martingal på, hvis du ikke rider med sådan en i forvejen. For når han sådan løber og bliver ophidset, er det godt at have sådan én på - ikke til at tvinge ham ned med hovedet, men forhindre at han tager hovedet for højt op - han kan jo komme til at ramme dig og endda brække nakken på dig.

Jeg synes ikke, du skal putte et 3-rings bid på, hvis du er vant til at ride med et alm. bid - du kan alt for let komme til at tage for hårdt fat, når han løber med dig.

Prøv, som Heidi Lena&Bella siger, at trave mod forhindringen. Prøv f.eks. at trave forbi og rundt om, og så trav hen mod forhindringen. Hvis han løber, så stop ham op. Hele tiden lave halve parader, så han venter på dig.

Prøv evt. med nogle cavalettis og små spring til at starte med?

Held og lykke.

- Mulle (Coco) -
((( DræberKylling )))

| Mail|Præs.|
0
0
Svar på denne tråd

Jaa....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 14:30
Rider oss' tit en hest som bare bliver helt vild når den ser et spring--I det tilfælde er det fordi at den eeeelsker at springe. Hvis den er ALT for vild sætter jeg den i skridt og skridter hen mod springet; et par meter før jeg er ved springer sætter jeg i trav og hun springer fint over!

Men ellers som de andre siger; prøv at sætte en matingal på ham, og se om det hjælper!

Du kan oss' prøve at klemme alt hva' du overhovedet kan med knæene, og så først løsne lidt op når du kommer til springet!

Men ivertifald; HELD & LYKKE MED HAM!!!

-HesteNuzz:)
*Heste er ikke mit liv, men en del af det!*
Og jeg elsker det!
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 15:37
...Sad og tænkte på..: Bliver du bange og nervøs når han løber stærkt? For hvis det er tilfældet kan det være du kommer til at klamre dig til han..og så sætter han bare farten mere op..

Prøv at lægge mærke til om du bliver anspændt når du rider springning...og hvis det er tilfældet så slap af og se om det ikke går bedre.

Lad os se, sagde den blinde til den døve. ~ Den som ler sidst tænker mest langsomt.
0
0
Svar på denne tråd

Punktummet & Andre....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 16:18
Tusind tak for de gode råd - Vil nok købe mig en martingal!

Punktummet - Nej, Jeg bliver ikke nervøs - Men han elsker bare at springe... :) Men vil prøve de gode råd! Flere råd modtages gerne :)
-Zupé-
~Islænderen, Nordens Fuldblod~
"Himlen har stjerner, Piger har hjerner, Guitaren har strenge, Men hva' har drenge?"
0
0
Svar på denne tråd

IKKE NOGET MED BIDET, PRØV ISTEDET MED...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 18:54
... en bom foran springet. Så kan han ikke løbe lige før springet for så kan han ikke springe stort.
Det har hjulpet på min pony, da hun gør netop det samme! Og min ridelære har lært mig den teknik..

Men jeg vil nok råde dig til noget undervisning!!

☺ KnuZer Nina ☺

♥Tjek da lige min spilter NYE hjemmeside.♥
Den handler om Flicka og jeg. Den er lidt for fed!
Tryk HER for at komme til hjemmesiden! Du dør vel ikke af bare at KIGGE!!

0
0
Svar på denne tråd

Tving ham bare!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 20:20
Ja, lad os alle sammen sætte hjælpetøjler og tortormidler på vores heste såsnart der er et lille problem!
det løser det nok!

Vi prøver kræfter med hesten og når man endda sætter et skarp bid i kæften på den og en martingal på, samt træner sine overarme, kan man da sagtens holde den! Så er problemet bare løst ;) Smart ikk!?

DET HANDLER OM SAMARBEJDE!!!

det handler IKKE om at bruge kræfterne, det handler om at bruge HJERNEN! For vi kan ikke klare os i styrkeprøver mod en 500 kg. hest, men vi kan klare os med HJERNEN!

Hvis du smækker et skarpt bid i munden på ham eller en martingal får du bare en styrkeprøve ud af det og den taber du en eller anden dag! Og hvis du ikke gør, knækker du bare din hest, så den ikke er en hest, men en maskine! er det det du ønsker? En hest uden vilje eller glæde? Så bare smæk torturredskaber på ham!

Jeg foreslår en masse grundridning, arbejde fra jorden, løsspringning og TÅLDMODIGHED!!!

Start med at løsspring ham og skridte ham over bomme indtil han slapper 100% af og han lytter efter dig.
Stop ham med SÆDET lige inden bommene og stop ham efter, lav volter foran dem osv. SÅ HAN HELE TIDEN LYTTER! UDEN du sidder og flår i ham...

Når han lytter efter dig og slapper af, kan du begynde at trave. lav de samme numre og lav senere små serier af skridt/travbomme og når han gør det og ikke løber for dig, kan du lavenogen galopbomme.

Hvis han begynder at løbe igen, går nu et skridt tilbage, men bliv ALDRIG sur eller irriteret!

Når han skridter/traver/galoppere afslappet og du har kontrol over ham, er du noget et godt stykke UDEN TVANG!

Så kan du begynder at sætte 1-2 spring på en 20 m. volte SMÅ spring. Hvis han løber der, starter du med bomme og sætter dem laaaaaangsomt op ... Sæt evt. en galopbom foran når han kan springe de SMÅ spring i TRAV.
Inden du begynder i galop, øver du dig i at få ham til at trave/galoppere efter springet på DIN komando!

Så kan du begynde ligeså stille med at lave lige tilridninger, men husk at gå et skridt tilbage hvis det går galt igen, så du har lagt bunden!

På den måde, får du en hest der er GLAD, der lytter og I kommer til at kunne komunikere rigtig med hinanden!

Så hvorfor sætte torturredskaber i kæften på ham?

Mvh. Anna
Tjek min side her! Alt om springning
Jeg er en del af et team.
Teamet består af mig og Shanya.
Da vi slog os sammen som teamet, blev jeg leder, men hun rådgiveren.
For i vores team, er der ikke kun lederen der bestemmer!
- Vi står sammen og tager beslutningerne sammen!!
0
0
Svar på denne tråd

ENIG MED HYP-ELSKEREN!!!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 20:45
Total enig.. Men det med bommene har squ osse hjulpet mig en del!!!

☺ KnuZer Nina ☺

♥Tjek da lige min spilter NYE hjemmeside.♥
Den handler om Flicka og jeg. Den er lidt for fed!
Tryk HER for at komme til hjemmesiden! Du dør vel ikke af bare at KIGGE!!

0
0
Svar på denne tråd

MARTINGAL
Forfatter: 
Dato:  16-05-2003 23:09
hej
nu ved jeg ikke om du allerede gør det men
jeg synes en martingal sætter tempoet lidt ned!!!
jeg bryder mig nemmelig ik om alt for stærke bid
så det er min mening!
håber han sætter tempoet ned!!! :-D
KNUS sandra
;-D {> :-D :-P
*ELSK DIN HEST*
*SÅ ELSKER DEN DIG*
{>
0
0
Svar på denne tråd

KENDER DET!!!
Forfatter: 
Dato:  17-05-2003 09:22
Gud hvor pudsigt,jeg har haft nøjagtig det samme problem med en hest jeg red..
Han var sådan at bare du lagde bommene ud,så slog hjernen fra,og så var det sket.
Når man så red ham rundt på banen,og hen til springet,så var det i styrt galop,og han satte af en meter eller to før springet,og løb og løb,og han tændte fuldstændig af.
Men prøv at starte med at ligge nogle trav bomme ud,og læg dem på noget så de ligger 5-10 cm over jorden,så der er lidt spring i det,og så sørger du for at tvinge han til at trave meget stille og roligt hen over,og når han har det tempo du ka li,prøver du i galoppen,og gør det samme,blir ved ´til han har det tempo over du kan li.
Så prøver du med et lille kryds.
Traver stille hen til det,og sætter af.
Hvis han drøner afsted,drejer du ham bare af,for så ved han at han ikke må springe så længe han har det tempo på,og det sammen når du prøver at ride hen til krydset i galop.
Når du føler du har kontrol over han,prøver du at sætte springet op til 30-40 cm,alt efter hvor højt du kan li at springe,bare ikk for højt under den her træning.
Og blir ved og ved og ved til han har det tempo du kan li.
prøv at gøre dette alene et sted uden andre rider rundt.
Til sidst skal han nok finde ud af at han nok skal få lov til at springe selvom han kommer i et roligt tempo...
det med at han sætter af for tidligt,er nemt af få ham til at lade være med.
bare sæt dig tungt i sadlen,hold tøjlerne tilbage,og slip først tøjlerne og læg pisken blidt til ham,når du vil ha at han skal sætte af.
Jo mere du hjælper ham med at sætte af,altså lissom afmarkeret hvornår du vil ha han sætter af,så skal han nok begynde at følge dig mere,og regne med din hjælp.
Men husk det der med at dreje ham af før springet hvis han drøner hen til det,for så finder han snart ud af at du ikk kan li at han drøner over det,og at så længe han drøner over springene,får han slet ikke lov til at springe...
Det prøvede jeg selv,og det hjalp,nu er jeg bare den eneste rytter den kan ride ham ordentligt.
Men prøv,og er du ikk sød at skrive til min e-mail og fortælle hvordan det gik,eller spørge om noget hvis du har nogle spørgsmål.
Vil meget gerne hjælpe!! Over mail altså!!
Kram til dig fra mig!!
0
0
Svar på denne tråd

Skarpe bid.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2003 09:41
Hejza.
Jeg syntes ikke, at man skal prøve med skarperer bid! Man skal tjekke sig selv først! Sidder jeg rigtigt? Kan jeg lave halve parader kun med sæddet? Låser jeg i hånden? For selvom man har et skarpt bid på så hvis man låser i hånden løber den bare stærkerer!

Modstan avler modstan!

Jeg har også en hest der flipper helt ud når vi skal til at springe, men det er også fordi vi springer ude på en STOR mark (så den tænker JUHUUU frihed!)
Det jeg gør er at ride dressur ude på springbanen. Ind og ud mellem springene. Tilsidst vidste den, at man også godt kunne ride koncentreret ude på springbanen. Men ellers er jeg helt ening med hyp-elskeren!

Hilsen Dea
;-DMed stor magt følger stort ansvar ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Min venindes hest..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2003 10:31
gør præcist det samme. Den løber bare når den ser et spring. Har prøvet den fordi pigen blev smidt af den. Den springer KANONT, men den løber. Så i Tirsdags til springning prøvede hun et 3rings bid, og det hjalp. Den gjorde det heller ikke i dressur. Snak med din ridelære om et andet bid.

Selv uden rytter vil en hest altid være en hest.
Men en rytter uden en hest, vil altid kun være et menneske.
Citat: Stanislaw Jerzy Lec.

Knuz Prupony.
0
0
Svar på denne tråd

Zupé
Forfatter: 
Dato:  17-05-2003 19:15
Okey..Det var også bare en tanke :-)

Håber du får løst problemet..

Lad os se, sagde den blinde til den døve. ~ Den som ler sidst tænker mest langsomt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider