Hej med dig
det er nogle skodsvar du har fået hva'? Her har du nogle svar fra en rigtig læse-hest:
1: Kloge mennesker har sat sig ned og sagt, at en hest går meget anderledes når den er over 148. Det kan du jo også selv se. Og det vil jo være uretfærdigt hvis du deltog i et stævne på en pony og fik minre i teknisk værdi på grund af dens gang. Derfor er ponyer og heste adskilt ved den højde.
2: Det er 2 medfødte gangarter.
3: En lippizzaner kan på en måde springe på en mærkelig måde. Den har alle 4 ben i luften på en gang. Der er sikkert også andre, men dem kender jeg ikke her.
4: De er hårdføre, og gode aalround ponyer, men smukke er de jo ikke ligefrem!
5: Det kommer helt an på hvilken hest du vil avle frem.
6: Tarpan og Przewalski hesten. De er de første stadig eksisterende racer som man med lidt snilde kan kalde heste.
7: Store heste omkring 25 - islændere omkring 35 og almene ponyer omkring de 30.
8: Skridt, trav, galop og alle de extra gangarter.
9: Det er der ingen der har tal på. Der er stadig racer i verdenen som ikke er blevet opdaget.
10: Fra bunden:
Let C
Let B
Let A
Middel B
Middel A
Resten siger jo sig selv!
11: En eohippus - en lille øglelignende ting med tæer.
12: En græsk filosof og historiker som levede i Romertiden ved navn Xenophon var den første som skrev sin ridelære ned.
13: Nej.
14: Det er noget der er kommet med tiden.
Den første springkonkurrence blev dog holdt i Paris i 1900, military blev opfundet under krigene, og dressur har altid eksisteret.
15: Jeg aner det ikke.. men jeg så at det stod længere oppe..
16: Gangen som sagt.
Hilsen Cecilie
Glug lige på mine 2 sider:
Ikke færdig endnu
Adopter din egen pony