|
|
| En god gammeldags debat ...(Horsemanchip)! |
| Forfatter:  |
...*>Malle&Nuggi<*... |
| Dato:  |
26-03-2003 13:52 |
|
Hej heste elsker og andet godfolk!
Jeg synes at vi trænger til en god debat, vi har haft det oppe før, det er, nemlig, som overskriften siger:
HORSEMANCHIP 
Hvad er jeres holdning til horsenmanchip?
-Hvorfor?
Min holdning er at det er unødvendigt. Jeg ved at min pony stoler på mig, og derfpr stoler jeg på den.
Hun har ALDRIG gjort mig noget...Aldrig smidt mig af eller noget, hun traver efter mig, hvis jeg løber, jeg trækker hende ikke ind i snor, hun går bare efter mig og hun springer alt, med mig på ryggen, så jeg kan ikke se, hvad det skal til for, jeg ved udemærket godt at ikke alle heste er medgørlige og sådan, men jeg tror ikke alt det der pjat hjælper, (Jah, undskyld, men jeg synes altså at det er pjat!)
jeg tror på at man skal vise hesten, hvem der bestemmer, den skal gøre, som man ber den om ellers er der ikke andet end tålmodighed der virker ordentligt.
Det er min holdning!
*Peace out*-Malle  1+1=0 Kender du Wolherhoeves Wendro? Jeg mangler oplysninger om ham! Billede på: Newforest.dk Skriv til mig, hvis du ved noget, lige meget hvad!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min holdning |
Heidi_Lena&Bella |
26-03-2003 14:30 |
|
Hej.
Altså horsemansship vil jeg aldrig tro er helt unødvendigt... Jeg har også passet heste, hvor alt det der banearbejde og forståelse ikke har været nødvendigt, men selve begrebet horsemansship betyder jo bare at man forstår sin hest og kommunikerer igennem samme sprog.
For eksempel har jeg setet sted, hvor der var en grim misforståelse mellem hest og rytter: manden longerede sin hest uden longe. Han ville give hesten en godbid, men han gik samtidig sådan så han gik hen imod hesten for at give den godbidden - hesten troede at han truede af den. Og ejeren kaldte hesten for sur!¨
Sådanne misforståelser kan undgås hvis man kender hestens kropssprog.
Jeg har benyttet en form for horsemansship jeg en gang så i fjernsynet. Den består i at jage hesten rundt - uden pisk eller andre magtmidler - et kort stykke tid, og så stille sig stille inde på midten af ridebanen - når hesten så kommer ind til dig, vil den følge deig overalt, hvilket betyder at den har accepteret dig som sin mester. Hesten har det jo bedst, når den er underst i hierakiet.
Jeg benytter sjælendt horsemanship for Lena, da jeg gjorde det for nogle år siden - hun har rigtig meget respekt for mig nu, hun følger mig overalt og jeg har aldrig brugt en pisk, udelukkende hestens kropsprog - når hesten fx skraber i jorden, går man et skridt hurtigt frem, det virker som regel bedre end at slå.
Jeg synes horsemanship er nødvendigt for den respektløse hest, men ellers kan man i reglen klare sig fint uden. Men det kan ikke understreges for mange gange at det er meget, meget vigtigt at forstå hesten og aldrig give hesten menneskilge egenskaber.
- Bare min mening.
Hilsen Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship er IKKE noget pjat. |
Mulle (Coco) |
26-03-2003 14:49 |
|
Malle - nåda, sidst sagde du ellers at horsemanship bare var det værste *biiip* du nogensinde havde hørt om! Men nu er det bare "unødvendigt".
Men jeg kan ikke forstå at du synes det er noget pjat - er det da noget pjat at have forståelse for sin hest, kende dens kropsprog og at den har fuld tillid til én og omvendt ? Jamen jo, det er da klart noget pjat, hesten er jo bare et ridedyr, som bare skal høre efter hvad rytteren siger - færdig!
Æh... Nej, horsemanship er skisme ikke noget pjat. Og det er jo ikke kun at ride i rebgrime.
Jeg synes horsemanship er rigtig godt, jeg bruger det ikke så meget selv, men det ville jeg helt klart, hvis jeg havde mulighed for det! Men jeg hygger da rigtig meget om Coco, og øver forskellige ting fra jorden med hende, f.eks. at røre hende ved ørerne, for det kan hun nemlig ikke li'! Og så nogle forskellige strækøvelser, sådan for sjov...
- PæreTærten over dem alle - Grillkylling!
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
Rideudstyr sælges - se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle & Nuggi |
|
|
Jamen du laver da os selv horsemanship! Det med at du viser hesten hvem der bestemmer, at den skal gøre hvad du ber' den om, og at du bruger tålmodighed!! Det er horsemanship!! Så... hvorfor modsiger du dig selv?!
Hilsen Lisa med de skøre isbasser ♥Ódin♥ ♥Þrymur♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elleres tak.. |
Blondie |
26-03-2003 15:20 |
|
Jeg bryder mig ikke om horsemanship i nogle tilfælde. Fz. når de siger "Man får et bedre forhold med hesten, hvis man tilrider dem efter metoden med Monty Roberts (eller hvordan man nu staver det)! Jeg sys man får det samme venskab med hesten, hvis man tilrider den "normalt", hvis man kan sige det.
Jeg har selv en heste hvisker ude hos mig, hver gang min hest skal læsses. 500,- kr! Så kan man godt tænke engang imellem " Hvorfor får den hest ikke bare et orndelig dask i røven" - og færdig. Men okay..
Jeg kan heller ikke se det sjove i, at ride uden udstyr. Jeg syntes faktisk det er en del af ridningen.. At styre sin hest med tøjlerne og benene og røven i sadlen. Det er da sjovt
Men jeg bryder mig ikke sådan om det.. ~♥~Blondie du en en sky i himlen blå, en sky jeg ikke længere kan nå~♥~ MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
Mulle (Coco) |
26-03-2003 15:32 |
|
Enig med Lizamontella...!
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger ikke decideret horsmanship! |
Stine (Robyn) |
26-03-2003 15:44 |
|
Jeg er ikke selv bruger af decideret horsmanship. Mest fordi det ikke rigtig interesserer mig og jeg har heller ikke rigtig tid
Jeg har dog ikke noget i mod at andre gør det, men jeg synes måske det er lidt unødvendigt - i hvert fald i mit tilfælde
Jeg passer og plejer mine heste og de har det godt og det er nok for mig.
Jeg synes det er en stor del af godt horsmanship når man fodrer og vander hesten korrekt og i det hele taget passer den godt. Jeg har ikke brug for at vade rundt med hesten i en rebgrime.
Venlig hilsen Stine Vi elsker fordi han elskede os først. 1. Johannesbrev 19, A præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skriver nøjagtig af efter... |
Signý |
26-03-2003 17:59 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej |
|
|
Hejsa.
Min holdning til horsemanship er:
Efter folk som, er inde i "horsemanshipbrancen" siger vi at: Horsemanship er noget alle har. Horsemanship er det engelske ord for "hesteviden" og det har alle jo der interessere sig for heste.
Nogle kan have godt horsemanship andre kan have dårligt. Hvis man passer sin hest godt, den er pæn i foderstand, den kommer til dyrlæge når det er nødvendigt kan godt være en med godt horsemanship. Hvis man arbejder med hesten på de naturlige adfærd som jeg gør kalder vi også det godt horsemanship. Hvis i forstår.
Horsemanship er bare noget nogle er begyndt at kalde det. Alle har horsemanship ik? der har med heste at gøre. Alle har hesteviden. Mere eller mindre godt eller dårligere...
Hvad mener i om det jeg lige har skrevet.
Knuz Rebecca
Horsemanship
Horsemanship er noget alle har....det der adskiller folk, er om man har godt horsemanship eller dårligt horsemanship...Eller bare et sted ind imellem. Horsemanship er det engelske ord for heste - viden. Faktisk kan betyder ordet direkte oversat Heste-mand-skib! ...- Hest og menneske i samme båd.... Det er ordet for samarbejde, og de mennesker der har god horsemanship, ligger vægt på at man er i "samme båd", det vil sige samarbejder om tingene...Man bliver et team!!
Horsemanship er kommet til Danmark fra U.S.A, fra Monty Roberts der optrådte på tv for ca. 4-5 år siden. det var programmet; manden der taler med heste, og det vandt skabte stor forbavselse og røre i alverdens hestekredse. Faktisk er det sådan at mange i Danmark ser det som noget "nyt" , noget "inn" - ja ligefrem noget trylleri.... - men egentlig skal folk jo bare tænke sig om, for det har faktisk også eksisteret her i lille Danmark for 1000 år tilbage. Dengang vi havde hesten i stedet for traktoren ,- Der var vi afhængige af hestens velvilje, respekt og tillid...- Der lystrede hesten mandens mindste vink og dengang manden respekterede og værdsatte sin hest som et levende individ han kunne lære noget af... - dengang hesten og bønderne var i samme båd!!
Det var lige noget jeg har skrevet fra min stil.
Jeg hedder Rebecca og jeg er er født d. 02-09-89 og er helt vild med heste og dyr. Jeg rider dressur, spring, laver horsemanship, lystspringer, skovture og meget mere. Ute HP Jasmins HP min hp som er lidt i krakTag den tid ting tar, så ting tar mindre tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar!! |
kasper |
26-03-2003 21:11 |
|
Jeg har trænet min Lady op med horsemanship, og det er hun bestemt ikke blevet dårlig af! Som mange siger så er der nogen metoder der er dumme, eller hvad man nu skal sige og så nogle som bare virker! Det er egentlig meget enkelt!
M.K.H. Kasper & Lady!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mulle! |
...*>Malle&Nuggi<*... |
26-03-2003 21:26 |
|
Mulle: Du kan lige så godt bare skrive,. at jeg mishandler Nuggi, det er jo det, du vil have det ti at lyde som om...
Min pony har det godt, hun har stor respekt for mig, IKKE p.g.a af pisk og diverse andre magt midler!
Hvis den ikke havde tillid til mig så ville den nok ikke rende efter mig - uden brug af lokke midler.
Som jeg tidligere har skrevet, så er ridning en sport for mig, ikke hundetræning...Prøv lige at høre her, jeg kan få hende til at skrabe i jorden på komando og hun kan også sådan noget fims, med at hvis man peger på bagparten, så dreger den...
Hvorfor har du ikke mulighed for Horsemanchip?? Er det måske ikke vigtigere end at ride, ej, helt ærligt, pas nu på du ikke mishandler den, ikk?!
*Peace out*-Malle  1+1=0 Kender du Wolherhoeves Wendro? Jeg mangler oplysninger om ham! Billede på: Newforest.dk Skriv til mig, hvis du ved noget, lige meget hvad!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle |
Vibeke~Inkatino |
26-03-2003 21:33 |
|
Nej, nu må du stop'!
Du ved jo også ude mærket godt, at det IKKE var hvad hun skrev. Jeg siger ikke, at du mishandler Nuggi, hvis din hest har tillid til dig, er det vel også en slags horsemanship...? Hvad ved jeg Hvordan har din pony fået den tillid? Var det ved, at du kælede og klappede hende og talte stille med hende? Hvis det var, så ER det vel horsemanship...oder? Hvad sir' eksperterne
Vibeke~Inkatino
Det mest sikre tegn på, at der ikke findes intelligent liv andre steder i universet er, at de endnu ikke har prøvet at kontakte os. - Steen og Stoffer
Pony lånes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville |
|
|
Hejsa.
Ville i ikke give jeres mening om mit svar.
Horsemanship betyder altså bare hestevide, hestekunskab, hesteforståeklse andet ikke også bruger folk bare det ord.. folk tror at horsemanship er noget helt andet end "norlamt" ridning. det er det ikke. Der er bare godt horsemanship og dårligt. Jeg arbejder fks. med godt horsemanship. både med hestebn vælvære og hestens træning-
Knuz Rebecca'
Jeg forstå heller ikke hvorfor du modarbejder det såkaldte"horsemanship"
Jeg hedder Rebecca og jeg er er født d. 02-09-89 og er helt vild med heste og dyr. Jeg rider dressur, spring, laver horsemanship, lystspringer, skovture og meget mere. Ute HP Jasmins HP min hp som er lidt i krakTag den tid ting tar, så ting tar mindre tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibeke! |
...*>Malle&Nuggi<*... |
27-03-2003 15:39 |
|
Vibeke:
Hun vil sku gerne knalde folk på alt muligt, vil hun, hun tror sku hun er så go'!
Min hest har sku da bare tillid til mig...Hallo, det for den sku nok efter to år, tror du ikke?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle |
Mulle (Coco) |
27-03-2003 15:42 |
|
Hvorfor har du så meget imod mig?
Det er lidt svært at tage dig seriøst når du skriver sådan der.
Jeg har ikke på noget tidspunkt antydet at jeg synes du mishandler Nuggi! Der er sgu noget du har misforstået dér.
Jeg synes du opfører dig som et pattebarn, når du skriver sådan noget pis om mig (undskyld sproget). Og jeg gider altså heller ikke komme med min mening mere, for du kan åbenbart ikke tåle at høre den.
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle |
Dajana |
27-03-2003 16:17 |
|
En ting er at starte et indlæg, og en anden ting er selv at tone det så langt ud, så man et eller andet sted finder Horsemanship nødvendigt på dig også 
*Ej joke til side* 
Mener bare at hvis man starter et indlæg, - uanset emne - så skal man kunne tage den kritik der kommer! - Hvad enten den er sk*de dårlig eller rigtig god!
I dette tilfælde er nogen folk uenige med dig i at horsemanship findes unødig...
Men det du så gør er at stikke skråt op med hvad de har sagt, hvor efter du tiilader dig at sige at Mulle kalder dig dyrmishandler og etc! - Sorry I'm askning, men hvad h*lvede begrunder du det liiiiiiige med...?
Vil du være venlig at sakse den del af Mulles indlæg ned i understående indlæg og så forklare mig hvori jeg skal læse en hentydning til mishandling!?
Jeg har forsøgt, men kan ikke finde det.. Hjælp bedes!
Bortset fra det (med mindre du kan lave mere relevante svar) så må jeg nok indse at jeg ikke kan tage dine indlæg alvorligt...
Hårdt og brutalt, men jeg gider ikke sidde og lege pædagog for at forstå dit sprog! ~ Anne & Dajana ~ - Make a diffrence - Hvorfor ikke sætte lidt kulør på sin tilværelse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dajana |
Vibeke~Inkatino |
27-03-2003 16:34 |
|
Nemlig! Gir' Dajana fuldstændig ret!
Vibeke~Inkatino
Det mest sikre tegn på, at der ikke findes intelligent liv andre steder i universet er, at de endnu ikke har prøvet at kontakte os. - Steen og Stoffer
Pony lånes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej |
|
|
I starten blandt jeg mig lige uden om det. Men jeg vil nu også sige at det er en mærkelig måde at komme og lave et indlæg på.. Jeg er helt enig med dajana.
Hvad synes i om mit første svar.... PLLLLLEEEEAAAACEEE jeres mening?
Knuz Rebecca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dajana |
|
|
Jeg vil bare sige, at Dajana har taget mine ord  *Eller hvad man nu skal skrive*
Men jeg synes os, at alle dem der bare tror at horsemanship ik er andet end at 'fimse' rundt i en rebgrime og så bare udtaler sig, skulle tage at læse en bog hvor der står om horsemanship så man VED hvad man svare på og ik bare tror hvad man svare på! Man skal sq sætte sig ind i et emne inden man svarer!!
Og Malle helt ærligt, jeg vil sq os gerne se hvor Mulle har skrevet at du mishandler Nuggi, tak!
Og uha...nu laver du jo 'hundetræning' med Nuggi når du lærer hende at gøre ting på komando!! Hvad går der dog af dig? Er du syg?!
Hilsen Lisa med ♥Ódin♥ og ♥Þrymur♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Horsemanship |
Ida(Halifax) |
27-03-2003 19:42 |
|
Hm.... i starten blandede jeg mig ligeuden om denne her debat, men nu må jeg altså lige skrive noget
Malle,
Jeg tror du måske har en anden opfattelse af horsemanship end det i virkeligheden er. Noget med komplicerede lege, træning i rebgrimer og så videre.
Men jeg synes du skulle læse Rebeccas svar. Jeg er helt enig i hvad hun skriver.
Jeg synes du modsiger dig selv lidt..
Du skriver at horsemanship er unødvendigt, at det er noget pjat osv.
Derefter skriver du, at Nuggi har stor tillid til dig, følger efter dig uden du bruger lokkemidler, den kan skrabe i jorden på kommando, den flytter bagparten når du beder om det.
-Jamen det ER jo også en slags horsemanship
Hvordan har du lært hende de "tricks"?
Er de bare kommet ud af den blå luft, eller er det ikke noget i har arbejdet lidt med?
Måske har i ikke målrettet og bevidst trænet ting, som at Nuggi skal følge dig og flytte bagparten når du beder om det. Men alligevel er det jo indlært på en eller anden måde, mere eller mindre ubevidst
Det der med tillid, det er jo også horsemanship.
Selvom du ikke er det vilde "træn-små-lege-og-se-hvad-hesten-gør"-menneske, tror jeg alligevel du benytter en eller anden slags horsemanship med Nuggi.
---
Rebecca,
Jeg synes det var godt skrevet. Det der udpluk fra din stil er rigtig flot
~Ida
Ondskaben er et bjerg. Hver og en bestiger sit eget for at udpege de andres. ~ Afrikansk ordsprog ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle... |
Mulle (Coco) |
29-03-2003 19:14 |
|
Kunne vi få et svar på hvor jeg har skrevet at du mishandler Nuggi?
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hmmm! |
Signý |
29-03-2003 19:40 |
|
Hun vil sku gerne knalde folk på alt muligt, vil hun, hun tror sku hun er så go'!
Hm, du står vel også selv og "knalder hende", ved at sige, at hun kalder dig for dyremishandler - hvilket hun ikke gjorde ?
Min hest har sku da bare tillid til mig...Hallo, det for den sku nok efter to år, tror du ikke?!
Du laver også selv horsemanship ubevidst med den, hvis din hest har så stor tillid til dig.
Som jeg tidligere har skrevet, så er ridning en sport for mig, ikke hundetræning...Prøv lige at høre her, jeg kan få hende til at skrabe i jorden på komando og hun kan også sådan noget fims, med at hvis man peger på bagparten, så dreger den...
Nu står du jo og modsiger dig selv, lagde du mærke til det?
- AHRG, fatter ikke at jeg overhovedet brugte tid på at skrive det her, men hvad, nu har jeg gjort det, og kan lige så godt sende det.
Lev vel. Katrine med Signý "Fyld ikke dit liv med dage - fyld dagene med liv ! (...Og det skulle komme fra mig... )Rideudstyr Sælges - Mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mulle... |
...*>Malle&Nuggi<*... |
30-03-2003 18:29 |
|
Du hentyder at det er meget forkert ikke at lave horsemanchip=dyremishandling..
De ting hun kan, det er ikke noget jeg har lært hende, bare noget hun gør...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malle |
Mulle (Coco) - stresset... |
30-03-2003 18:57 |
|
Prøv at læs hvad Rebecca skriver - DET er horsemanship! Og derfor er det forkert slet ikke at lave noget horsemanship... Men at det er forkert ikke at lave horsemanship betyder ikke at det er dyremishandling.
Og jeg kan forresten heller ikke se nogle steder hvor jeg har skrevet at det er forkert ikke at lave horsemanship?
(forresten Rebecca - det var rigtig godt skrevet!) - PæreTærten over dem alle - Grillkylling!
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| PERNILLE! |
...*>Malle&Nuggi<*... |
30-03-2003 20:02 |
|
Prøv alligevel!! *Peace out*-Malle  1+1=0 Kender du Wolherhoeves Wendro? Jeg mangler oplysninger om ham! Billede på: Newforest.dk Skriv til mig, hvis du ved noget, lige meget hvad!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ... |
Mulle (Coco) - stresset... |
31-03-2003 12:37 |
|
Pernille - Øh, hvis du ikke ved, hvad du skal svare, hvorfor så skrive ?
Malle - venter stadig på et svar...
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|