|
|
| Hest eller Pony? |
| Forfatter:  |
Blondie |
| Dato:  |
24-03-2003 12:17 |
|
Så, nu er jeg kommet i et problem igen. Jeg er jo 15 år, og skal ha' en "ny" hest/pony igen.
Men jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal vælge. Jeg er ikke vandt til, at ride hest.
Men hvis jeg skulle havde hest, syntes jeg Oldenborgen og Fredriksborgen ser ud til at være en god hest til spring. Hvad syntes I? Jeg har virkelig brug for jeres råd, da jeg ikke har en "SKID" forstand på hest. Jeg vil gerne gå op i jagt og terrænspring, da jeg syntes det var sjovt.
Men på den andne måde, kunne jeg også købe mig en Fjordhest og bruge den i 1 år til spring med andre racer, og elleres bruge den på Fjordheste stævner. Der er der ingen alder´s grubbe.
Så er der jo Islænderen , men den har jeg fået lidt nok af. Men det er vel fordi jeg ingen papir havde. Hvis nu jeg køber én med papir, så kunne det vel også være sjovt?
Også er der Haflingen !
Hvad sys I om de racer, og hvad syntes I jeg skal gøre??? ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ingen dumme forslag! |
Blondie |
24-03-2003 12:42 |
|
Tak Dunja!
Der findes ingen dumme forslag i dette enme, for jeg er virkelig på den.
Du har ret! Måske skulle jeg købe en Fjordhest/Hafling på 148 cm, og få den målt op, når jeg bliver 16..Hm... ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jow jow... |
Milzen |
24-03-2003 12:44 |
|
Hej...nu har jeg selv haft halvpart i en hest, Frederiksborger, i et helt år, og jeg var meget glad for den!! den er alsidig, rolig, og kan det hele!! De kan gå dressur, de kan springe og gå i terrænet!! Sårh, tror jeg ville vælge den!! Men jeg går ikke efter racen..jeg går efter hvad de kna, og deres beskrivelse...ofr selvom de er en bestemt race, behøver de jo ikke lige at være på en bestmemt måde, vel??;)
Myz myz...SyGe Milla!!:D Nårh men...*Ka´du holde dig munter*Myz myz...Milla og Betty...*Ø* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja |
Sillemusen |
24-03-2003 12:50 |
|
islændre er djlige!! men jeg synes du skulle tage en af de andre hvis du ikke har lært at tölte...for så er der ikke noget ved at ride ismule.
jeg synes at det lyder godt med fjordhesten, så er højdeforskellen jo ikek overvøældende!
den med at få målt den op synes eg faktisk kunne være en skide god ide!! hellere en pisk i hånden end sporer på støvlen Hjælp hestene på Rømø Ranch HER Min drømmehest: klik her http://www.thilles-oase.webbyen.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sillemusen! |
Blondie |
24-03-2003 12:58 |
|
Haha, ej nu må du da holde. Jeg er sq ekspert i Islændere  Jeg har redet Islænder i 5 år nu. ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sillemusen! |
Blondie |
24-03-2003 12:59 |
|
Haha, ej nu må du da holde. Jeg er sq ekspert i Islændere  Jeg har redet Islænder i 5 år nu.
Men du har selvfølgelig ret i, hvis man ikke har læst at ride en Islænder, skal man ikke starte med en Islænder. ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
*Ascha* |
24-03-2003 13:34 |
|
Grænsen er vist nok lavet om til 150 i stedet for 148? Det hørte jeg herinde på JHN, men ved det ikke helt selv?
---
Sillemusen: Vil nu nok mene at der er noget ved at ride islændere selv man ikke har lært tölt!
Blondie: Hm... Hvis du gerne vil deltage i konkurrencer i fremtiden ville det jo være mest fornuftigt med en hest.
Men på den anden side er du vant til at ride pony og er mest tryg ved det... Du kunne jo evt. finde et par heste (begge de racer du nævner er dejlige!) og se om det kunne være noget, og ellers...
Tja, kan godt se at det er svært! ~♥Emilie & Ascha♥~ Vendte mig om Dén jeg mødte Borte i disen
-Haiku-digt-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stilhed ;o) |
Blondie |
24-03-2003 13:36 |
|
Hallooaaah 
Hvad sys I andre...
Sys I alle holder jeg lidt fra mit indlæg med at svare, selvom i har læst det.
I er meget velkommen til at svare, da det virkelig betyder noget for mig. ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ziggë |
Blondie |
24-03-2003 13:57 |
|
Det er selvfølgelig også rigtigt! Så kunne jeg også bruge den til alrid i Islænder ridning o.s.v
Men alligevel, en islænder til Jagt? Ej.. det gå rnok ikke. ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest |
Heidi_Lena&Bella |
24-03-2003 14:00 |
|
Hej.
En haflinger ville jeg nok mene. Den er en god overgang fra pony til hest, og man kan let klasse den op til hest - altså hvis man køber den rette!
Hvis du skulle have en hest ville
(frederiksborgeren) nok være den rette
Eller er der jo:
Hilsen Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest! |
Stine (Robyn) |
24-03-2003 14:03 |
|
Jeg er meget tæt på at sige at selvfølgelig skal du da have en HEST.
I hvert fald hvis du har tænkt dig at ride stævner. Der er ingen grund til at købe en pony, der skal måles op, når du lige så godt kan købe en hest.
Venlig hilsen Stine Vi elsker fordi han elskede os først. 1. Johannesbrev 19, A præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder.. |
Blondie |
24-03-2003 14:19 |
|
Ja, det kunne også være en ide.
Viser lige et billede af racenerne, så I kan se hvad jeg snakker om
Hafling

Oldenborg

Fredriksborg

Islænder

Fjordhest
Hvis I sys der er andre heste, som I tror måske der vil være bedre..så nævn dem endleig ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest...eller pony ;-) |
|
|
hm... jeg synes en fjordhest eller en haflinger ville være god...altså bare min mening, ved jo ik hvad du synes?! Men som de andre siger ville det jo nok være mest 'rigtigt' med en hest, hvis du vil stille op i stævner og jagt! Men jeg ved ik helt...! Selv ville jeg jo holde mig til islændere
Sillemusen: Jeg synes bestemt at der er noget ved at ride islændere selvom man ik har lært at tölte, eller hvis hesten ik kan! Jeg har selv en som skal genoptrænes i tölt og har købt en ny som os skal ha lidt mere træning! Så... meeeen glæder mig os til jeg kan ride en rigtig tölt  for min har altid gået pas-tölt
Hilsen Lisa med de skøre isbasser ♥Ódin♥ ♥Þrymur♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer jo an på... |
|
|
hvor lang du vil med din ridning!
Hvis du bare vil ride lidt tulleridning med små konkurrencer engang imellem, kan du sgatens købe en pony, men hvis du virkelig vil videre og ikke blive på L-niveau, så kan(må?) ponyerne ikke være med i hesteklasserne mere - med mindre den er meget speciel - tvivler en en nordbagge kan være med*sss*
Mvh. Anna
Tjek min side her! Alt om springning Jeg er en del af et team. Teamet består af mig og Shanya. Da vi slog os sammen som teamet, blev jeg leder, men hun rådgiveren. For i vores team, er der ikke kun lederen der bestemmer! - Vi står sammen og tager beslutningerne sammen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm |
Blondie |
24-03-2003 14:30 |
|
Ork Anna. Fjordheste kan sq meget som vi små mennekser ikke ved
Ej, men du har ret! Jeg ved sq ikke hvad jeg vil, men én ting er sikkert, jeg vil til jagt igen - på en rolig hest!
Jeg ønsker ikke, at deltage i dressur stævner, da det ikke bliver noget køn syn.
Jeg kan heller ikke lide, at springe omspring! Det tager sq sin tid at genføre sin bane - basta
Så jeg er faktsik også på den der.
Men tror jeg vil holde mig naturen eller egang imlemmen tage til springstævner. Det kommer jo helt an på, hvilken race jeg beslutter mig til. ~♥~Blondie~♥~~♥~Blondie~♥~ ~♥~Blondie~♥~ ~♥Blondie♥~MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjo.. |
Line_H |
24-03-2003 15:12 |
|
Davs Bjørgie..
Hmm...Altså hvor Naffen er, er der fyldt op med frederiksborgere..De er alle sammen skønne, har et godt hoved og en god gang. De kan bruges til alt! Også spring!
Islændere er der jo også mange forskellige 'typer' af... Dér kunne du også sagtens finde en som lige er dig!
Tja...Jeg ved ikke...Se på en masse forskellige og så finder du nok hesten  Det håber jeg i hvert fald!
Hygge hejsa..
MVH Line~Alletiders underlig, på en ikke underlig måde~~Gør livet til en fest, rid islandsk hest~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Darvz... |
*Drakkar* |
24-03-2003 15:25 |
|
....Bjørg!
Jeg mener enlig det samme som de andre....Håber at du finder dig en dejlig hest
MøZz Drakkar Verdens daarjligste travhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Darvz... |
*Drakkar* |
24-03-2003 15:26 |
|
....Bjørg!
Jeg mener enlig det samme som de andre....Håber at du finder dig en dejlig hest/pony
MøZz Drakkar Verdens daarjligste travhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det jeg mente |
Sillemusen |
24-03-2003 16:23 |
|
er bare at der hersker ideer om hvordan en islænder skal rides og mange af dem er forkert! nogle menr f.eks at hesten skal hives op med tøjlen og så soparkes frem, jo de fleste heste tager faktisk tölten men i længden bliver det noget L*** og det e rsynd for hesten, det var kun derfor jeg sagde det....
men hensyn til at du blondie, siger du er ekspert må jeg altså pille dig lidt ned  jeg har også redet ismule i 5 år og er absolut ikke ekspert!! såh--- hellere en pisk i hånden end sporer på støvlen Hjælp hestene på Rømø Ranch HER Min drømmehest: klik her http://www.thilles-oase.webbyen.dk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haflinger... |
Mulle (Coco) |
24-03-2003 16:40 |
|
Jeg ville nok sige haflingeren. Det er jo en stor pony, som bare er god til det hele - dressur, spring, tur, western, kørsel... whatever. Den ville nok også være nem at få klasset op til hest...?
- PæreTærten over dem alle - Grillkylling!
SLAM-BAM SAGDE BAMSEN !! 
Rideudstyr sælges - se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Hest.. |
Madsen |
24-03-2003 18:09 |
|
Hejsa..
Hvis jeg var dig, ville jeg købe en hest..!
Du er 15 og har et år tilbage på pony.. Du kan have en stor hest i mange år og der er jo ingen alders grænse.. Det kan godt være, at du også kan have meget glæde af en pony, men hvis du vil ud på konkurrence banerne, så er det jo nok bedst med en hest... Du skal jo som sagt ikke nå noget med en hest, hvis det var en pony, så havde du jo kun et års tid til at ride den...
Det eneste problem der kan være ved at ride hest som sådan er jo nok størrelsen..hehe.. Men du kan jo altid købe en hest på 1,55-60 i stang..(Kommer jo også an på, hvor høj du er) Med venlig hilsenMadsen og Capelli 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer ikke an på race. |
|
|
Hej.
Jeg synes ikke at du skal gå efter en bestemt race. Man kan ikke sige at en frederiksborger altid er rolig og sød. Man kan heller ikke sige at en nordbagge altid er doven og sur. Man kan kort sagt ikke dømme en hest ud fra dens race. Der er selvfølgelig visse kendetegn ved de forskellige racer.
God fornøjelse og held og lykke med det!
Milla - Major - Rolig?! Så skulle du have set ham i ridehallen i dag *LoooL*
VH Christina med Major & Rocky
"Jeg holder meget af lange gåture, især hvis de foretages af nogen, jeg ikke bryder mig om." Citat: Fred Allen ~* Gør livet til en fest/pest, rid frederiksborgerhest Citat: mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske..... |
Blimmer |
24-03-2003 19:03 |
|
Hejsa
Jeg synes at det kommer an på så meget. Som de fleste siger, er det en ret god idé at købe en hest hvis man virkelig vil ride stævner, desuden har du så et helt år til at vænne dig til at ride hest inden det virkeligt går løs med at ridehest.
MEN hvis du ikke er så høj (ligesom mig) synes jeg persomeligt at jeg ville købe en pony lige på målet, med hestegang og det hele. Så slipper du for at ride på noget der er alt for stort.
Jeg kender 3 personer der har fået målt deres ponyer op. Den ene har en fjordhest og hun er både klubmester, og vandt de 3 største klasser ved fjordhestestævnet sidste år.
Frede og NicoVi elsker at springe og gør det med stil. (næsten)Se mit logo herQnuzz og kolbøtter fra os
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille |
lis mari |
24-03-2003 19:11 |
|
jeg ville vælge en lille hest på ca155 så er overgang ikke så stor fra pony til heste racen er lige meget da man skal kigge på om den kan det du vil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony :o) |
Blondie |
24-03-2003 19:38 |
|
Hej!
Tak for jeres forslag! Jeg tror jeg vil se på en Fjordhest/Hafling, som kan måles op! Men hvad er den nye grænse fra Pony til hest?
Er det stadig 148,0 eller er det 150,0?
Til Stina : Racen betyder meget for mig!
Jeg er forresten 170 cm.
Fáni er 136 cm, og det går skam ok ~♥~Blondie~♥~ MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponymål |
Stine (Robyn) |
24-03-2003 20:06 |
|
Højden for pony ligger stadig på 148 cm i stg.
Venlig hilsen Stine Vi elsker fordi han elskede os først. 1. Johannesbrev 19, A præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Hmmm..... |
Nelliyou |
24-03-2003 20:21 |
|
Joo ved du hvad jeg synes du skulle ta' en Fjordhest
Det Klaret! Vi ses altså de er jo sådan nogle flotte nogen ca. og de er nok ik så svære at ha' med at gøre så ta' sådan en!  men det er jo svært  du kunne måske os få bedre råd ved Andre! Farvel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nordbagger er sgu da goe!!... |
Sille (Mick) |
24-03-2003 20:53 |
|
Altså hvem siger at nordbagger er sure og dovne!? Min egen, han er da i hvert fald go!!! Men ka nu godt se at det ville være smart med en hest!!
Det med stævner for fjordheste hvad er det for noget?? Har aldrig hørt om dem??
Må hellere præsentere mig selv:
Jeg er 15, har redet siden jeg var helt lille, og har tidligere haft araber
Jeg havde aldrig troet at JEG skulle ha fjordhest, men så stødte jeg på Mick, og ham skal jeg helst blive gammel med!! Mick Mølbak hedder han, er 145 cm, og simpelthen dejlig!!
Jeg bruger ham til dressur,spring,tur osv....
Mvh Sille!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sille |
Blondie |
24-03-2003 21:18 |
|
Slaaap af!
Der er skam ingen der siger Fjordheste er dovne her inde. Vi kan godt lide Fjodheste.
Jeg har selv ejet en, og hvis jeg havde hend endnu, var dette indlæg slet ikke blevet skapt. ~♥~Blondie~♥~ MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med... |
|
|
en fjord-blanding?? Blandet med en hest, så den er over 148, det kommer jo selfølgelig os an på hvor høj du er... Mvh Heidi"Don`t do drugs, don`t have unprotected sex, don`t be violent. Leave that to me" Citat:Eminem Collie New Forest Nick
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Teenie - den glade |
25-03-2003 12:16 |
|
Hejsa!
Du kan jo prøve nogle forskellige ponyer/heste og så finder du nok den rette på et tidspunkt!
Men hvis du gerne stadig vil have en pony, så kan du jo have den et år eller sådan noget endnu!;-DHestehilsner Teenie ~Selv i de sværeste siturationer- må man tænke klart~ På kloden lever mange heste... Og vi vil dem det bedste!Citat: The Ponies!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HEST |
IIMalouII |
25-03-2003 16:18 |
|
Ja, jeg må undskylde, men jeg er altså også ved at sige at SELVFØLGELIG skal du da have hest! Der er jo ikke særlig stor forskel på en stor pony og en lille hest, når det nu kommer til stykket. Og tit og ofte er heste jo faktisk mere rolige end ponyer! (Jeg vil IKKE skære over én kam her, for der findes både vilde heste og rolige ponyer - men du HAR vist forstået hvad jeg mener.  )
Køb dig en rolig solid type på en 155-160 stg., det synes jeg klart ville være det klogeste!
Hilsen Anne! - Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge! Jacob Haugaard
~ Nye billeder i præsentationen ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pony |
Blondie |
25-03-2003 16:47 |
|
Hejsa igen!
Tak for alle jeres fornuftige svare 
Men jeg tror stadig jeg holder min holdning til en pony på 148
Gerne en Fjordhest-Arber - Fjordhest eller en Hafling ~♥~Blondie~♥~ MSN :Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|