Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Spat?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 15:06
Hej alle

Jeg ville bare lige høre, om I ved noget om spat?
Jeg selv ved kun det jeg har læst på netdyredokter og jeg vil egentlig gerne vide mere om det. Jeg vil også meget gerne høre, hvis I har erfaringer omkring spat?
Er der nogen herinde der har/har haft en hest med spat?

- Fnuller, med verdens dejligste araber - Falima SS
0
0
Svar på denne tråd

spat?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 15:33
Bobby har spat! men man kan overhovedet ikke mærke det på ham! han skal bare holdes igang og rides regelmæssigt, ellers bliver han halt :D

kan du ikke lave et link til det der netdyredoktor ?:)

:P er du til fest eller er du til hest? :P

:D et stort kram fra Bobby&Ann-Sofie ;D

msn:Bobby@mail-online.dk

(I) skynd dig ind og se billederne i min præsentation (I)
0
0
Svar på denne tråd

Ismulerne
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 15:37
En af de isdjævle jeg passer, Fula, hun har spat..... Men ved ikke så meget om det :)

Vrinsk Ludvig
Den skøre tøz, som hellere vil lege Hestehvisker, end at ride

Trofast medlem af TBHT
JHN's hesteracekender nr. 1

Jeg får ikke hesten til at gøre hvad jeg beder den om. Jeg får den til at kunne tænke sig at gøre hvad jeg beder den om ! :D

Westernsadel sælges! Se Præstentation.
0
0
Svar på denne tråd

og så selvfølgelig.......
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 16:50
...ved jeg hvad min dyrlæge siger.

- Fnuller med verdens dejligste araber - Falima SS
0
0
Svar på denne tråd

Spat!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 17:27
Min 'gammle' halvpart har også spat! Men som *Bobby* siger så skal de holdes i gang, ellers kan de blive halte!

Hestehyg fra ♥Catja & Boy♥
I LOVE BOY ;D

Præsentation Mail Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Blondie havde spat - død!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 19:55
Hej.
Jeg ved en HEEEL del om det! Blondie fik pat i begge bagben, og måtte aflives.

Hviste I at....Hver 4 Islænder har spat? :(
Vildt!
Gør hvad DU vil!! - Du har kun 1 liv, og nogen mister det hurtigt!

:D Islændere & Fjordheste Freak :D

Min MSN adr. er :
Smirnoff_Ice_88@Hotmail.Com
0
0
Svar på denne tråd

Tja,..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 20:01
Hej.
Nej, jeg har ingen erfaringer med spat 8-)

Blondie: Stakkels dig :-(

*KnuZar*

Når du kigger på dine fødder, behøver du bare
at beslutte dig for hvilken som er den højre, så kan du være sikker på, at den anden er den venstre.
Citat: Peter Plys 8-)

0
0
Svar på denne tråd

spat
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 21:08
Hejsa......

Jeg havde den dejligste hest ved navn Nadir, som desværre blev aflivet pga. spat. Han blev kun 8 år :-( Spat er en frygtelig sygdom, da den er uheldbredlig..........

Med venlig hilsen
Natasja
;-D *** "Military Ridningens Formel 1" *** ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Blonide
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 21:31
Syntes bare spat er så sørgeligt! - og der er så mange hest der får det.
Det er simpelhen så forfærdeligt, at se farvel til sin hest.

Blondie her blev kun 12 år..

Min MSN adr. er :
0
0
Svar på denne tråd

Okay, kan ikke holde det ud længere....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:09
Jeg er simpelthen nødt til at få det ud. Selvom det ikke var meningen at det skulle gøres "officielt".
Falima har lige fået konstateret spat i begge bagben. Jeg er simpelthen så ked af det. Men nu er det sådan, at jeg har hørt så forfærdeligt meget om den sygdom. Både godt og ondt.
Og jeg ANER virkelig ikke hvad jeg skal gøre. For jeg kan næsten ikke holde ud, at skulle passe og skridte falima, når jeg ikke aner hvad der skal ske med hende - før om en måned. Dyrlægen siger, at han er forsigtig positiv fordi vi har opdaget det på et tidligt tidspunkt. Falima har aldrig været halt af sygdommen, kun hvis der blev lavet bøjeprøve. Det der gør mig så forvirret, er at der jo kan ske alt med hende - ligefra at hun kan blive normal ridehest igen til at hun skal aflives. Det sidst nævnte er godt nok ikke sansynligt i Falimas tilfælde (heldigvis), men tænk nu hvis'et er der altid. Og det er netop det ord (aflivning), der gør det så forfærdeligt trist. Jeg prøver alt hvad jeg kan, ikke at tage sorgerne på forskud, men det er ikke nemt.
Selvom jeg er konkurrence rytter, ville det ikke gøre mig noget, hvis hun vil kunne bruges som skovturshest, men ikke som dressur hest. Det er Falima jeg elsker og lige meget hvad der sker, vil jeg beholde hende - også selvom jeg ikke vil kunne starte stævner.

Jeg ved godt at mit indlæg blev lidt rodet, men jeg håber I forstår hvad jeg mener med det hele...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:19
Min gamle pony havde også spat i begge bagben. Hun blev kun 6 år, men spatten var nu ikke årsagen til at hun blev aflivet.

Da hun fik konstateret spat, fik hun nogle ledbehandlinger der smurte ledende, og så skulle hun skridtes en masse. Det var heldigvis ikke så slemt, da hun var meget ung. Desværre nåede vi aldrig at finde ud af om hun blev fuldstændig haltfri, for hun blev desværre syg og måtte aflives :-(

Spat er ledbetændelse i hasens glideled. Ledbrusken nedbrydes og knoglerne vil efterhånden begynde at røre hinanden eller vokse sammen.

Som regel er begrundelsen for spat dårlig byggede haseled eller forkert benstilling, men spat kan komme af mange ting. Selvfølgelig er der mange tilfælde hvor man ikke kan se årsagen til den, men det kan bl.a. være: Forkert fodring i hoppens drægtighedsperiode, forkert fodring i de første leveår, uregelmæssig motion m.m. Så vidt jeg ved kan selv et slag på hasen være årsag til udviklngen af spat.

Det behøver ikke at være slemt når hesten har spat, i de fleste tilfælde bliver der ikke mærket noget til det. Dog kan der være dårlige dage ind imellem.
I andre tilfælde kan det være meget slemt, og i værste fald føre til aflivning, men det sker forholdsvis sjældent.

Natasja: Så vidt jeg ved kan spat i nogle tilfælde helbredes, men det kommer selvfølgelig an på, hvor slemt det er!!

Fnuller: Er der en speciel grund til, du gerne vil vide noget mere om spat?

Mange hilsner Monse ;-D

- Mod er ikke andet end mangel på fantasi - det er videnskabeligt bevist!! :-P

- Alting er kun en overgang... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels dig...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:27
... Fnuller: Det er ikke sjovt, at få det afvide.
Men du skriver at det er opdaget på et tidligt tidspunkt, så er der altså ret store chancer for, at hun ikke kommer til at mærke så meget til det.
Bare hold modet oppe og skridt og skridt...

Langt de flest heste lever jo fint med spat, dog er det ikke mange der kan klare at gå på eliteplan eller sådan, men normal ridning går det fint med - efter det du har skrevet tyder det også på at Falima ikke vil have særlige problemer med det...
Tiden går langsomt, men den betaler sig - det bliver bedre.

Masser af held og lykke -
håber det kommer til at gå godt!

Mange hilsner Monse ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Monse:
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:31
Ja, som der står lige oven over, vil jeg gerne vide mere pga. at min pony lige har fået konstateret spat i begge bagben.

Natasja: Min dyrlæge har også fortalt mig, at spat skulle være helbredeligt.

0
0
Svar på denne tråd

Død..
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:32
Fnuller : Jeg håber hun bliver rask igen, selvom vi nok også bliver nød til, at tænke den anden vej..
Men jeg har det rart, når jeg snakker med andre der kan forstå en, når ens hest er død.

Min MSN adr. er :
0
0
Svar på denne tråd

Monse:
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:35
Tak. Det er dejligt med folk som har prøvet det før. Så føler man ligesom, at de forstår én bedre.
Jeg har oplevet én person som kom hen til mig og sagde: "Ja, så er der jo ikke noget at gøre, du kan lige så godt få hende aflivet".
Det var ikke specielt fedt at få fyret af lige op i hovedet.

Jeg tror heller ikke at Falima har ondt, for hvis hun kan komme til at løbe med mig, så gør hun det. Det ville hun vel ikke gøre, hvis hun havde ondt?

0
0
Svar på denne tråd

Love-blondie:
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:37
Ja, det er rart med andre som har prøvet det. Det der med islændere, vidste jeg godt. Altså at der er mange ismuler som får spat. - Men ved du hvorfor der er så stort et antal islændere, som får det?

0
0
Svar på denne tråd

Fnuller :
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:43
Ja, jeg mener det er fordi :
Folk rider dem til fortideligt!
Man må først ride på dem, når de er 5 - er er de helt udviklet! Men mange folk rider dem til, når de er 4 :(
Der er én mere grund, men den kan jeg desværre ikke huske :(
Tror det er noget med deres gangarter!

Min MSN adr. er :
0
0
Svar på denne tråd

Love-blondie:
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 22:51
Jeg tænkte nok, at det med deres gangarter var en af grundene. Det er trist.

0
0
Svar på denne tråd

spat
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 23:11
Man kan ikke heldbrede spat, hvis hesten først er begyndt at blive halt af det. Det bliver for det meste værre og værre.......... Ledet begynder jo at vokse sammmen og det gør selvfølgelig ondt på hesten. I nogle få tilfælde kan man være heldig, at ledet vokser "godt" sammen så det ikke genere hesten, men det er sjældent, og heste vil ikke kunne bruges til meget andet end nogle skovture.

Med venlig hilsen
Natasja
;-D *** "Military Ridningens Formel 1" *** ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Spat...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2003 19:07
Natasja: Det var da noget af en kedelig smøre du fik skrevet :-(

Ang. om det kan helbredes; Mange spatheste kan behandles ved at sprøjte en slags medicin ind i leddet. Derved får leddene lettere ved at vokse sammen, og langt de fleste vil her blive fuldstændig haltfri. Så jo - de fleste heste kan altså sagtens bruges til mere end skovtur.

Heste med spat skal bruges regelmæssigt, for at holde leddende igang. Spat kan være halthed i alle grader, men i rigtig mange tilfælde er det kun under opvarmning hesten er halt, og derefter er der ingen problemer. I meget slemme tilfælde halter hesten dog hele tiden og her ville aflivning skulle overvejes, men sådan lader det jo slet ikke til at være med Falima.

Fnuller: Hvis Falima havde for ondt ville hun ikke løbe med dig. Hun gør jo bare det hun kan, det samme ville vi jo selv have gjort. Så meget ondt kan hun jo ikke have.

Jeg tror og håber meget det kommer til at blive godt med hende. Vil også mene, at hun sagtens hun vil kunne bruges til langt mere end skovture, for når det er opdaget i et tidligt stadie, og der bliver foretaget behandling, er der meget gode chancer...
Jeg kender da en del spatheste der går langt mere end skovture, men selvfølgelig skal de skal holdes igang.

Igen - mange gange held og lykke :-)

Mange hilsner Monse ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Monse:
Forfatter: 
Dato:  09-03-2003 19:58
Mange tak :) Skønt med noget opmundring. Tro det eller ej - jeg har det meget bedre nu end da jeg skrev indlægget :) Tak alle sammen, for jeres svar.

0
0
Svar på denne tråd

Forresten...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2003 22:56
... på nogle heste kan det også hjælpe med specielsko (evt. kilesko), så benstillingen ændres...

men hvis det bliver aktuelt siger dyrlægen det jo :-)

Fnuller: :-D

Mange hilsner Monse ;-D

0
0
Svar på denne tråd

:-(
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 18:50
Det lyder sørme trist!

En pony ude fra rideskolen har spat, men det har den haft altid. Og den har aldrig været halt af det, den har aldrig så lidt som været stiv i benene. Den går La1 dressur, springer Lb og holder også til fire dages skovtur på ridelejr!! Så nogle heste, kan sagtens bruges til langt mere end skovtur!

En anden pony havde, det i ca. 5 år hvor ingen vidste at den havde det. Også pludselig brød det frem, den kan ikke holde til ret meget!

Men meget held og lykke ;D , tro mig jeg ved hvor hårdt det er. Min pony har været halt i 3 måneder, man har det ikke godt... Jeg græd hver dag, såh du kan altid skrive til mig!!! :-)

God bedring til Falima, og dig
~ Jannie&Bozze ~

Verdens mest værdigfulde guldklump er - Bozze
0
0
Svar på denne tråd

Specielsko...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 20:27
Hej Monse,

Falima skal også have specielsko på, så nu må vi se, hvad tiden viser :)

0
0
Svar på denne tråd

Held og lykke!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 20:37
Jeg har nu hørt at der er mange islændere der får spat fordi man prøver på at avle dem højere i stg. så kan benene ik rigtig nå at følge med! Jeg ved ik om det er rigtigt, bare noget jeg har hørt!

Fnuller: Håber at Falima kommer oven på igen! Held og lykke til jer begge!

Jeg har en veninde som os har en islænder med spat! Hun har trukket ture med ham hele vinteren ca. og nu kan hun snart starte stille og roligt med at ride ham i skridt :-D Det er bare godt at det går så godt for dem ;-D

Mange muntre
hilsner from
Lizamontella und Skattemumserne ;-D
Ódin
Þrymur
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider