|
|
| Hjælpetøjler...? |
| Forfatter:  |
-dixie- |
| Dato:  |
10-02-2003 17:42 |
|
Hvad synes I om hjælpetøjler som glidetøjle og chambon??
Jeg sys' egentligt det er noget l*rt, rent ud sagt! Jeg ville ALDRIG ride med det, NEVER...!
Men hvad sys' I?
- Mulle & Coco - Smååååkaa'...
Rideudstyr sælges - se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælpetøjler? Igen? |
Nancie |
10-02-2003 17:49 |
|
..... hvorfor er det jeg synes jeg har set det spørgsmål før...
Og som jeg har svaret alle de 76454 gange det har været oppe; Kan man finde ud af at bruge det, er det ok med mig. Slut punktum.
MVH Nancie og Terroristen AL MAGT TIL NANCIE!;D http://geocities.com/nancie1987 Da jeg blev kidnappet reagerede mine forældre lynhurtigt! De lejede mit værelse ud....
Sælges!Kombisadel; 1100kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælpetøjler? Igen? |
-dixie- |
10-02-2003 17:51 |
|
Sorry - det vidste jeg ikke.
Til *Heste-Ida* - bare slet indlæg'et...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg synes bestemt at det
er noget ja, l*rt. Jeg synes da at det er en nem måde bare at få hesten ned med nakken på. Bare ikke den rigtige..
Knuzer fra Rebecca
http://www.rebecca-hesten.sunet.dk Jeg hedder Rebecca og jeg er er født d. 02-09-89 og er helt vild med heste og dyr. Jeg rider dressur, spring, laver horsemanship, løtspringer, skovture og meget mere. I kan læse om mig hjemmeside, men den er lidt i krak. Husk: Når man føler hvor lidt man når men sin slid. Er det vigtigt at mindes at TING TAR TID.
Tag den tid ting tar, så ting tar mindre tid...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
jeg har ikk noget i mod chambon men jeg kan ikk lide glide tøjler.. 
Chambonen behøver jo ikk være stram menge af hestene på den rideskole jeg rider på har den på for at den ikk skal gå med hoved og kigge stjener da det ikk er godt for deres rygge og går nogle med den for at bremse dem lidt vi de løber meget MEN som tidligere nævnt er de løse sådan så de ikk bliver tvunget til at søge ned Qnuzzzer & Ponysavl Fra Julie & Pickwick Hjemmeside Præsentation
Vi er ikke holdt op med at lege fordi vi er blevet gamle; Vi er blevet gamle fordi vi er holdt op med at lege!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg sys overhovedet ikke at det er nowt lort..
Hvis man bruger det rigtig på hesten er det sgu ok..
Bare man ikke bruger den for tit.. De kan faktisk være nødvendige en gang imellem..
Hesten er en sjæl med føelser.. Stoler du på den, stoler den også på dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
...*MaLlE&NuGgI*... |
10-02-2003 18:23 |
|
Da jeg var "lille" (11 år ca.) kunne jeg ikke selv få Nuggi til biddet, så der red jeg med en LØS chambon og den hjalp og på den måde lærte jeg faktisk selv at RIDE hende til biddet..!
Men altså, hvis d bruges rigtigt r der ikke noget galt i d, sys j! *KrimZ kramZ Malle & Nuggi* Der findes kun én eneste Nuggi, og den ene Nuggi er mere værd end alle verdens ædelstene!  "I am beatiful, no matter what they say!"  Citat: Christina Agulira!"Let's Escalete it...."  Citat: Charlie - "Popstars"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Victoria med Rodon |
10-02-2003 18:30 |
|
Nej, jeg er enig i at glidetøjler er noget bras i de forkerte hænder. Med min vallak er det ikke nødvendigt, men på min pony rider jeg ind imellem med dem, netop for bare lige at minde hende om hvor hovedet skal hen. Min far bruger det også med unghestene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælpetøjler...? |
Ludvig |
10-02-2003 18:46 |
|
Kan ikke se hvad alle de ekstra dimser skal være der for. Hvis rytteren er god nok til hesten, behøves de ikke. Så jeg kan ikke se hvad de skal gøre godt for?
Vrinsk Ludvig Den skøre tøz, som hellere vil lege Hestehvisker, end at ride
Trofast medlem af TBHT JHN's hesteracekender nr. 1
Jeg får ikke hesten til at gøre hvad jeg beder den om. Jeg får den til at kunne tænke sig at gøre hvad jeg beder den om ! 
Du bliver født som original - men ender som en kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Har ikke noget imod hjælpetøjler... Der må jo ligesom være en ide i at de hedder H-J-Æ-L-P-E-tøjler. Synes især godt om glidetøjlen og indspændningstøjlen.
Men de skal kun bruges i de rigtige hænder.
De skader lige så meget som de gavner, hvis de bliver brugt forkert.
De skal kun bruges i en kort periode (som hjælp).
Chambonen synes jeg er en meget dårlig opfindelse, er stærk modstander af den... Den ligger presset på det forkerte sted. På nakken. Hesten for en meget underlig holdning.
Men mine vante ord -Smag&Behag-
-Luna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Wezoriny |
10-02-2003 19:33 |
|
Som jeg har sagt - jeg er imod hjælpetøjler.
.. Og kunne aldrig selv finde på at bruge det ! ♥ Knuz Nicole og Masta ♥*Gør livet til en fest - Rid en Hest !*Hvad er Jeg ? <---- Klik !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*domze* |
10-02-2003 20:07 |
|
Fuldstændig enig med Ludvig!
QnuZ *domze & *Sarah&Sofus* EMINEM ROCKS THA FUCKIN WORLD You can du anithing you set your mind to man..Citat: Eminem, Lose Yourself
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Doni@thos |
10-02-2003 20:22 |
|
Jeg har ikke noget imod hjælpetøjler, så længe at de ligger i erfarne hænder.
Jeg forbander chambonen langt væk, mens at jeg bedre kan lide glidetøjlerne.
Glidetøjlerne har den fordel at du selv kan give efter, når du føler der skal gives efter. Det kan du ikke med chambonen.
Jeg har selv redet med glidetøjler på et par heste (dog ikke over længere tid) og har opnået gode resultater.
Men igen, der skal meget til at hjælpetøjler tages i brug. Det er ikke et legetøj, så man skal vide 110% hvad man gør.
Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tine85 |
10-02-2003 20:48 |
|
Jeg vil sige at jeg ikke har noget "personligt" imod dem, men det er synd for heste, da der ER nogle som ikke ved hvordan det skal bruges, det værste er dog at det TYDELIGT kan ses på heste som har brugt dem
En pige på rideskolen har en hvid ponyhingst og den går helt ned ved jorden med hoved samtidig at den "går" til biddet, eller prøver på det, det ser ud som om at den IKKE kan lide at gå dernede, da den går og vender det hvide ud af øjnene, det ser volsomt ud!!!!
Men ellers er det ok!
M.V.HTine (")(") ( '.') (")(") **Vær dit eget ikon**
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælpetøjler et HJÆLPEMIDDEL |
|
|
Hjælpetøjler er ganske glimrende hvis man forstår at bruge dem.
En chambon kan bruges på ældre heste, der har lært at bukke nakken og gå rigtigt hvis de har tendens til at kigge stjerner. dog kun så løst at den stadig kan bevæge hovedet frit.
Glidetøjlen er god til at støtte hesten, hvis den har svært ved at holde balancen, og derfor løber ved indlæring af nye øvelser, det være sig charangementer, piaf etc. Den bør ikke bruges til at trække hovedet ned, som jeg har set mange ryttere gøre det. Specielt dem der tror de kan alt, så binder man jo bare en knude på den almindelige tøjle og rider udelukkende for glidetøjlen.
Indspændinger er ikke så svære at bruge som resten, men bør udelukkende bruges i longerings situationen, da trækket ligger forkert og man derfor kommer til at ride hesten for dybt, hvilket kan føre til nakkeskader.
Martingal den bør være så løs at den når til hestens strube når denne står med hovedet i normal løftet possition. Man skal ikke stramme den så hesten ikke løber, det er ikke derfor man har den. Det er for at hesten ikke slår hovedet op i rytteren
Man bør altid spørge sin træner hvad vedkommene mener mans skal gøre ved problemet før man bare smider en hjælpetøjle på.
Line og Tempo
- Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte
- Jo flere tæsk man får, des mere elsker man smagen af blod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Wezoriny |
11-02-2003 10:30 |
|
Okay, der er nok en grund til at jeg hader dem...
Det var lige som om, at det var "mode", at ride med glidetøjler - og de prøvede enda også at overbevise mig om, at hvis jeg bare tog glidetøjler på, blev det hele godt ! - Hvad kalder man det, vel gruppepres ?! Og de blev ved, jeg hørte den hver dag, de sagde det alle sammen, jeg blev nødt til at gå ! Og jeg hørte engang underviseren "Lad hende gå med den 2 uger mere, så hun ved hvem der bestemmer..." Hvad ?! Som om hesten forstår det ?! Ligesom når du giver din hest en i røven, så ser den dig IKKE som lederen - den ser dig som den nederste i herakiet ! Men kom jeg ikke videre UDEN ?! Jo, det gjorde jeg.. Jeg vil ikke bruge den som STRAF !! Min hest går fandme næsten bedre end de andres..
Men, jeg vil ikke blande mig i andres måde at ride og bruge de forskellige hjælpemidler. ♥ Knuz Nicole og Masta ♥*Gør livet til en fest - Rid en Hest !*Hvad er Jeg ? <---- Klik !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
-dixie- |
11-02-2003 10:44 |
|
Okay - jeg kan ikke lide hjælpetøjler, når de bruges som straf - for at tvinge hesten ned med hovedet. Hvis de er i erfarne hænder, og ikke bruges til at tvinge hesten ned, så er det vel OK, men JEG ville i hvert fald ikke ride med dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hmmm er både for og imod hjælpetøjler!
Jeg har redet med begge dele på Bozze, få gange(Pga. problemer med min opstilling osv.) ! Men jeg hader glidetøjle, jeg kan simpelthen bare ikke klare at ride med en glidetøjle - iih jeg hader det!
Jeg sy's det er okay at bruge glidetøjle, hvis du bare altid skal kæmpe med den, at den aldrig slapper af - så R det sgu da bedre at tage en glidetøjle på og få hesten til at slappe af. Jeg siger ikke at man skal gøre det altid, men alligevel!
Hmmm. chambon kan jeg ikke se hvorfor skulle skade så meget??
Ej jeg har vel egenligt ikke imod andre bruger det, vil helst bare ikke self!!
~ Jannie & Bozze ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|