Hej Rebecca,
Først vil jeg lige sige at jeg har stor respekt for din måde at omgås heste på.
Du skriver meget om tillid, horsemanship og sådan og jeg er sikker på du går efter de naturlige måder og gensidig tillid mellem hest og rytter
Til dit indlæg:
>>
Jeg ved godt du siger " jamen der er tale om dyr på 500 kg" Ja det er der, men de kan jo godt være rolige uden at være forkælet og veje 500 kg. Jeg synes da ik det har noget med vægten at gøre<<
Det har da noget at gøre med vægten.
Det jeg mener er, at det er dumt at tage chancer med et så stort dyr som hesten.
Selvfølgelig kan de være rolige selvom de er store, men det er alle ikke, og jeg mente de heste der ikke var trygge ved smed/dyrlæge.
>>
Jeg siger også at hvis hesten bare virkelig skal det eller bliver den syg eller noget andet synes jeg det er ok. Men da ikke hvis den skal have vac. Det betyder bare at hesten ikke har tillid til jer...<<
Du siger altså, at er hesten
syg er det ok den er urolig ved dyrlæge, skal hesten
vaccineres og er urolig betyder det at den ikke har tillid til jer.
-Uenighed!
For det første synes jeg det går ud på ét.
Fordi hesten er syg, ændres dens psyke da ikke så meget, at det er anderledes fr den at være bange for dyrlæge end ellers.
For det andet betyder det da ikke at hesten ikke har tillid til rytteren.
Jeg kan godt se hvad du mener;
Hvis hesten har tillid til rytteren vil den også finde sig i alt når rytteren hjælper den. Ikke?
Men sådan synes jeg ikke man kan kategorisere det.
Det kommer an på hvordan man definerer "tillid".
Jeg kender selv flere heste, som ejerne kan ride uden besvær kun i grime og træktov. Heste, hvor ejeren eks. kan kravle under maven på hesten, trække ture hvor hesten bare følger rytteren, at hesten følger rytteren på folden. At hesten kommer farerne når rytteren kalder på den på folden.
Dét kalder jeg tillid.
At selvsamme heste har en angst for dyrlæger, -betyder det så at de slet ikke har respekt for rytteren?
Jeg mener ikke man kan forklare det så enkelt.
Den ene af hestene, der passer til følgende beskrivelser ovenover er ike så glad for dyrlæger, da den har haft en del dyrlægebesøg p.gr.a en langtidsvarerne sygdom med indlæggelse på et hestehospital.
Den anden ved jeg ikke hvorfor den er vild når dyrlægen skal sprøjte den.
Jeg synes ikke man skal misbruge bremser og andre beroligende ting.
Jeg går først og fremmest ind for, at man
lærer sin hest at være mere rolig.
Men det kan altså blive nødvendigt.
Se realistiskt på det;
Der er
masser af heste der er til fare for sig selv og dyrlægen rundt omkring i Verden. Sådan ER det, og hvis det blev forbudt med en brems skulle de alle til at fylde deres heste med beroligende medicin.
En løsning jeg ikke er glad for.
Selvfølgelig er det op til ejeren at få hesten til at slappe af.
Det lærer de fleste da også hen ad vejen, men det tager sin tid.
Der ER heste der er vilde når dyrlægen er der.
Sådan er det, og det kan der ikke laves noget om på sådan lige her og nu.
Når de skal have dyrlæge står valget på tre ting:
-Give den beroligende medicin.
-Bruge en bremse
-Lade være med at bruge noget, og sætte hestens og dyrlægens gode helbred på spil.
-Hvad vælger du?
Jeg vælger bremsen. Jeg synes ikke det bør være nødvendigt at bruge langtidsvarig medicin bare for at give hesten en sprøjte.
Og dette er ikke af økonomiske grunde, men af den grund at hesten så går og er sløv i lang tid efter.
>>
Du siger at det bliver brugt over hele landet osv. Ja, men hvor mange ting prøver dyreværnet ikke at lave om på??? <<
Ja, det ved jeg godt, men kæmper Dyreværnet for at få stoppet brugen af bremse? Jeg synes de burde have vigtigere ting at give sig til.
>>
Det er fra den første januar blevet indført at heste ikke må gå alene. Men hvis du alligevel køre dig en tur er der millioner af heste der går rundt alene. For hesten er det det værste der kan ske. STÅ uden sin flok. Det er livstruende. Og når man ser hvordan heste som 2 års bliver tilredet.
Ja, jeg synes bestemt IKKE der er mange der kan håndtere sin hest. <<
Hvornår har jeg sagt noget om dyrevelfærdet?
Jeg mener da også det er ganske forfærdeligt med heste, der står alene.
Det kan man ikke byde et flokdyr som hesten!
Men jeg synes ikke man kan sammenligne sådanne dyrevelfærdsproblemer som alene-heste og heste der bliver tilredet for tidligt, med en dims, der beroliger hesten.
~Ida
Ondskaben er et bjerg. Hver og en bestiger sit eget for at udpege de andres.
~ Afrikansk ordsprog ~