Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

At slå sin hest???
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 13:20

Da jeg var på skole for et stykke tid siden, overhørte jeg en samtale mellem nogle fra min klasse. En af pigerne mente, at det da var helt okay at slå sin hest hvis den ikke gad som hun ville, og det begrundede hun med, at den har en højere/anderledes smertetærskel end os.

Jeg blev meget forarget og uanset om en hests smertetærskel er anderledes end et menneskes, så giver det da ikke os ret til at slå! Jeg synes bare ikke det er i orden!

Hvad mener i?

The ransom of your soul

Must be paid for your dead

The way out for us all

We'll take the jailer's head

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 15:51

som udgangspunkt vil jeg ikke slå min hest. man kommere længere med samarbejde og respekt mellem hest og rytter. lykkedes det ikke de første gange må man bare prøve igen og arbejde videre. og tælle til ti hvis man kan mærke man er ved at koge over. den følelse kan alle få så der er det bare at tage et øjebliks slapper.

dog bliver jeg altså egoistisk og sætter migselv højere hvis jeg kommer ud for situationer hvor det bliver farligt. der er det altså mig der er vigtigst uanset om det er fordi hesten har smerter eller bliver bange.

:: Invader ise ::
Minuet , Hále Bob & Perle de Phantomic
www.ofag.dk www.Visuelhf.dk

"Something is broken and it is not your fault?" "I know, I'm scared too"

0
0
Svar på denne tråd

Delvist enig
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 17:29

Jeg vil give dig ret. Vold er ikke løsningen og det skræmmer bare dyret endnu mere + det kan miste respekt for en og så gider det jo nok ingenting!

Mht. sikkerhed, hvis jeg er i en situation der er farlig for både mig og dyret, så prøver jeg at sørge for at ingen af os kommer noget til og jeg sørger så ofte som muligt for, at dyret er roligt først, for så er jeg rolig nok fordi jeg så har det mere under kontrol!

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 17:46

om du slår med hænder eller om du hiver i tøjlen eller sparker i siden synes jeg er det samme. Men at sige undskyldningen er at de har højere smerteterskel.... det er langt hen i vejret.

Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<

0
0
Svar på denne tråd

bobbob
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:10

Jeg slår ikke min hest, nøjes for det meste med at hæve stemmen - hvis nødvendigt. Men skal gerne indrømme, at han har fået en "kærligt klask" en gang i mellem og det ser jeg intet galt i :)

Sagde Anna - med banditbarnet Face The Feat eller bare Findur :)

0
0
Svar på denne tråd

Delvist enig
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:35

Asta ?Isabella?: Kan godt følge dig lidt, men det er også afhængig af hvordan du sparker og hiver i tøjlerne.

Har engang set en pige hamre sin hest sådan en på siden af halsen med en knytnæve - det synes jeg er meget forkert!

Det med en højere smertetærskel synes jeg også er noget pjat!

Døllen: Et lille klask synes jeg heller ikke der er noget i vejen med , men stemmen er nu bedst at bruge, mener jeg

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

kjhgjhlkjhkljhlkj
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:32

Da jeg havde pony, for et par måneder siden kunne jeg godt finde på at lappe ham én, hvis han bed eller slog efter mig med hovedet, når han skulle have hovedtøjet af.

Han var utrolig voldsom ikke i ond mening, men han var meget kontakt syg, og ville gerne været MEGET tæt på en hele tiden.

Det er bare ikke altid lige sjovt når dyret vejer 400 kg.

Jeg syntes helt ærligt, det er lidt noget pjat det med at nogle syntes, at det grænser sig dyremishandling at give sin hest et klap. Det er et stort dyr der ikke er lavet af glas.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 21:15

er helt enig med pickwick i at de store dyr og kan holde til det. og man bliver nødt til at sige fra overfor dem engang iméllem da det altså er store dyr.

men at bruge undskyldningen som hende fra din skole er da godt nok lamt. bare fordi det ikke gør ondt betyder det ikke det er rart. der skal være en ordentlig grund for at begynde at "daske ud"

:: Invader ise ::
Minuet , Hále Bob & Perle de Phantomic
www.ofag.dk www.Visuelhf.dk

"Something is broken and it is not your fault?" "I know, I'm scared too"

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 21:20

Jeg kan kun sige, at jeg er enig med både Pickwick og oo2-Pirat. Et dask i ny og næ er helt okay, men voldsommere slag er en helt anden sag.

Men ja, hende fra min skole er også rimelig underlig. Hun har endda sagt, at når hendes heste dør, har hun ikke noget imod at spise dem bagefter, og det kan jeg bare ikke forstå!

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

jmdcnvgdfkjhgdmfbv
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 22:50

Jeg kunne ikke selv tænke mig, at spise en af mine tidligere heste, men kan ikke se noget galt i at gøre det.

Så bliver de jo brugt til "noget".... Men her er vi jo så forskellige og gudskelov for det

0
0
Svar på denne tråd

Forskellighed er godt
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 22:55

Hvis jeg havde en hest og den døde, ville jeg aldrig kunne spise den - generelt så vil jeg aldrig spise heste!

Men ja, uden forskelligheder ville verden være kedelig

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 23:26

Tja, synes aldrig det er i orden at slå sin hest for alvor - kun hvis det er en farlig situation, og det kan være det, der redder én.

Jeg har hørt engang, at man ved at slå hesten netop gør den opmærksom på, hvor få kræfter man har i forhold til den. Det vi som mennesker skal overgå hesten i er intelligens, ikke styrke.

Jeg slår ikke min hest. Hvis han tigger med forbenet, giver jeg ham et lille dask (for at afbryde handlingen, ikke for at det skal gøre ondt) over benet/på bringen. Hvis han forsøger at bide (han er en unghest), laver jeg en hurtig, viftende bevægelse med hånden foran hans mule uden at ramme og hæver stemmen. Det er tilstrækkeligt.

...from Rulammet with love

Omsider med Elmholts Napasha

0
0
Svar på denne tråd

Tak for info
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 23:56

Rulammet: Det lyder meget fornuftigt alt det du gør.

Som sagt tidligere, så er det at daske sin hest ikke noget jeg ville fare op over, kun hvis det var voldsomt. Og så længe det kun er i nødvendige situationer at man giver den et dask, så er det jo heller ikke hele tiden.

Og tak for info, det var meget lærerigt

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

Nightwish
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:04

Vold løser ingen problemer, dog bruger hestene fx bid og spark ude i naturen til at korrigere hinanden med, under høje hylelyde som "skælder ud". Det er hvad jeg forsøger at eferligne, så ja mine få "et rap over mulen" hvis de bider, men hvis ikke de forstår en dressurøvelse, jamen så tager vi den da bare om igen og igen og igen - og igen!!

Eksempel: Fik en hest hjem som havde været udsat for lidt at hvert, den står på rideskolen en "voksen, erfaren hesteperson" går bag om den, giver sig til kende i dens blinde vinkel, min hest går i panik og sparker ud, rammer hende. Hun sparkede den hårdt (2 gange!) og slog den i hovedet. At stramme den EN gang er ok, den MÅ altså ikke sparke, men i dette tilfælde burde hesten ikke straffes, den lavede ikke fejlen, det gjorde mennesket. Og at slå en i forvejen nervøs hest i hovedet, er SLET IKKE acceptabelt. Hun vil i øvrigt holde jordtræningskurser, gæt hvem der IKKE er tilmeldt...

(Det sjove er btw at rideskoleejers 11årige datter uden den helt vilde hestetække kan trække min hest ind fra fold og den går pænt, men hende "hestetrænerdamen" kan ikke, den eksploderer hvis hun forsøger! Hun kan mærke at pigen vil hende det godt, men den voksne nærmest leder efter en undskyldning for at kalde mine heste dårlige og mig en dårlig hesteejer)

Mvh.

Charlotte Berwald

!! Nightwish !!

Med hestene

* Vrinsk * Frk. Flippa * Silver Chancé * Morticia * Wednesday *

^^ Og der kommer flere med tiden ^^

0
0
Svar på denne tråd

is med fløde
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:49

Jeg ville aldrig sådan rigtig slå min hest. Men vis de bider, så får de altså et dask over mulen, ligesom vis de begynder at mase mig på staldgangen, giver jeg dem et dask (lidt hårdt, men ikke voldsomt) på bagbarten eller skulderen.

Dette er helt naturligt heste sporg og så syntes jeg ikke det er forkert. Men det er også kun et slag der skal til, intet vildt og voldsomt.

TheÆblemos

Det handler ikke om hvordan verden ser på dig,
Men om hvordan du ser på verden.

0
0
Svar på denne tråd

WTF?! Sikke dog!
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 14:19

CharlotteBerwald:

Det lyder jo fuldstændig vanvittigt som hun behandlede den stakkels hest! Hun er da lam i roen og burde ikke have med heste (eller andre dyr) at gøre!

Kan da godt forstå at den ikke gider hende, men godt den 11 årige pige. Dyr kan jo mærke et menneskes hensigter.

TheÆblemos:

Det er også noget andet at give den et klask/dask, men at slå den hårdt er ikke acceptabelt.

The ransom of your soul

The way out for us all

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 14:23

Indtil jeg blev klogere på heste, kunne jeg godt gøre det. Aldrig hårdt eller voldsomt. Men så blev jeg da heldigvis klogere :-)

Jeg slår ikke. Men hvis de f.eks. bider udnår man trækker dem, så har jeg en pisk med, og "tapper" den på mulen. Så det bliver en irriterende respons hvergang den gør det. Ikke noget med smerte. Skraber den med forbenet, tapper jeg den på benet. Men står jeg i en farlig situation, ja så kan jeg godt. Sidst var jeg ved at blive mast op i et hjørne af 2 hopper. Der sprællede jeg både med arme og ben for at få dem væk. Ja der ramte jeg dem, men ellers var jeg blevet mast. Der sidder jeg så mit liv højest.

Men i bund og grund nytter det jo ikke noget at straffe en hest. Da det jo ikke viser hvad den BØR gøre. Så hellere stoppe den, ro på, start forfra. Nogen gange skal man have mere fat i dem, f.eks. et ryk i grimen eller lign. Men det er jo kun indtil du og hesten har fuldstændig styr på signalerne. Hesten kan sagtens lære dem, det er op til os om vi FORMÅR at lære den det.

~ Marco min øjesten ~

Endelig ejer af en P.R.E:

Diablo DG

Jeg træner på hestens præmisser, med hestens ve og vel i første række!

0
0
Svar på denne tråd

at slå sin hest..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 23:56

Jeg er enig med Rulammet. Men som mange har sagt, så kan der også opstå situationer, der gør visse undtagelser. Her for 2-3 uger siden sparkede Debsen ud efter mig - for at ramme! Der gav jeg hende altså én på nummeren, og hævede stemmen. Det bliver simpelthen for farligt, og desuden kunne jeg ikke nå at tænke over hvordan jeg ellers skulle reagere.

Sille.

jeg bliver aldrig voksen -jeg lærer bare at lade som om i andres samvær. (o;

- FLOTTE DERBY RIDESTØVLER SÆLGES! -

0
0
Svar på denne tråd

C ecilie ♥Debs♥
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 00:07

Det lyder jo heller ikke af det voldsomme ;-)

I farlige situationer er man jo ligesom nødt til at handle og det er jo bare af ren sikkerhed, at man reagerer - så længe det ikke går over gevind.

Jeg står derfor stadig fast på, at så længe det ikke er voldsommere end det folk herinde har nævnt, så er der jo intet at fare op over.

The ransom of your soul

The way out for us all

Band: Tarot

Song: Pyre of Gods

Album: Suffer Our Pleasures

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider