Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

cordeo.?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2011 20:46

hej alle :b

jeg har lige læst et emne her inde om at ride med cordeo på sin hest i stedet for en normal trense. Og jeg er en af dem som vil genre men har bare ikke hesten til det :-( vi har prøvet det så mange gange men det ender altid med han bare stikker af, måske ikke lige den første dag men mange gange efter ca. 20 min. og når han stikker af (som han normalt ALDRIG gør!!) så kan man slet ikke stoppe ham, ligemeget hvor meget man hiver drejer eller hvad man nu finder på..

lige nu rider vi med Hackamore hver dag og det går nu fint. men vil gerne få nogle gode råd hvordan jeg kan få ham til at slappe af? nu hvor vi har ridehus er det måske lidt nemmere? :-)

- Inga.

*undskylder meget for stavefejl, bor i Norge.

Inga Traustadottir.

med stjernehesten Pathfinder?

0
0
Svar på denne tråd

ggggggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 10:55

Det er ikke bare lige sådan at smide cordeoen på og så ride derud af :-) Det kræver træning, træning og træning. Du skal have installeret nye signaler på hesten, da den nu skal reagerer på andre tryk end den plejer.. Jeg konverterede selv til cordeo for godt og vel 3 år siden nu.

jeg startede med at lægge trensen på som normalt, og så en cordeo om halsen. Så kombinerede jeg det originale tryk på stop i biddet, til et let tag i cordeoen. Til sidst kunne jeg bruge cordeoen til at stoppe ham. Det samme gjorde jeg med drej, hvor jeg tog i tøjlen til den side jeg ville have han skulle dreje, og lagde cordeoen på halsen til den side jeg ville have han skulle flytte sig til. Ligesom i western, neck reining. Og til sidst red jeg rundt og styrede ham kun med cordeoen. Dette skal lige siges, at det var ikke på en dag, det var over et par uger. Da jeg ville være helt sikker på han forstod mig :-) Og jeg øvede det i alle gangarterne, med trense og cordeo samtidig, for at være sikker på jeg kunne stoppe og styrer ham i al fart. Så smed jeg den og nu er vi trense frie :-)øv det indtil signalerne er små og lette..

Mht. til at slappe af, så øv dine basissignaler, stop, bak, drej osv. så de er helt på plads. Og lær hesten at vente. At den først sidder farten op, når du beder om det :-) Og mest vigtig af alt, husk at give hesten ros, ved at slippe presset, så snart du får den ønskede respons. F.eks. tager du i tøjlen for at stoppe, slip så snart hesten står. det samme med drej og bak. Det samme i trav og galop, vil du ride langsommere, beder du hesten vente, og så snart den tager farten af, slipper du presset. Tager den farten op, gentager du, indtil den blir i dit tempo.. De fatter det hurtigt :-) Har man et konstant pres på hesten, bliver signalerne døve og du vil ikke have kontrol mere. Hesten bliver signal forvirret og vil enten være "doven" eller "fræk", selvom de slet ikke kan være det. De er blot misforstået. Efter du har styr på dette og hesten stadig ikke slapper mere af, kan problemet være fysiske smerter et eller andet sted, og den bør undersøges.

Og jeg opfatter ud fra hvad du skriver, at hesten er signal forvirret, og derfor ikke forstår hvad du forlanger af den, og derfor stikker af, da den ikke ved hvad signalerne i cordeoen betyder endnu :-)

Håber du kan bruge det :-)

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

cordeo
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 23:14

Johannsen ?Marco? har tager orderne ud af munden på mig ;)

såå.. held og lykke! :)

Kiwis

Citrus

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider