|
|
| Jeg vil ha\' en RIGTIG hest!!! |
|
|
Åh suk... Jeg vil gerne ha' en rigtig krikke! Sårn ligesom Ramal!
Var oppe og ride ham igen i weekenden, og ååååh hvor er jeg forelsket! Ham går bare SÅ godt!
Han har jo redet høje dressur klasser før min onkel fik ham, og nu går han høje springklasser! Han er noget af det roligste og har den lækreste gang og er bare SÅ sød... Han gør ALT man be'r ham om! Og så har han det cuteste hoved og hans blis er også kanon flot...
Hvis jeg havde så mange penge købte jeg ham på stedet! Men det er også fint nok at ride ham når jeg er i Herning
Men, da jeg i søndags havde redet sandkasse ridning på Ramal og det var gået kanont bestemte jeg mig for at træne videre hjemme på Lóa. Så fordi jeg ikke har det bedste sæde i hendes ismule sadel smækkede jeg Rollo's på for den ligger godt på hende...
Jeg sad bare SÅ godt i den! Kunne bruge mine ben osv. på Lóa og det gik rigtig fint der om søndagen der hjemme! Om mandagen gjorde vi så det samme, også lige et smut ud til min veninde med hendes kjole... Der var lige én gang hvor hun ikke rigtig ville videre hvor jeg bare lagde benene på hende og så gik hun fint! Hun var virkelig kanon sød og dejlig at ride på... Godt nok er hun kanon døv på hjælperne, hun har ikke lært dem  Og det var første gang i lang tid hun har været så sød!
Så idag tager jeg igen ud, rider først lidt rundt ude på folden i skridt fordi min lillesøster på 1½ sku ha' en tur med mig og hun var igen kanon sød - altså Lóa  Og min mor ku' ta' billeder af os, Lóa stod bomstille og kiggede fint på min mor... En rigtig lille drømme mule
Så sku' vi ud på tur! Oh sh*t... Da vi kommer om for enden af vores vej møder vi en ældre mand som er lidt underlig og ELSKER at gå og klappe ens dyr, så jeg blev nød til at stoppe *ARGH* Så jeg stod og "legede" lidt med hende og hun stod og bøjede fint i halsen osv. men så skulle vi videre  Hun nægtede at gå den vej jeg ville og til sidst begyndte hun at stejle lidt - det var fint nok, hun fik et dask i røven og lidt ben, ikke fordi det hjalp... Men! Så fik jeg hende endelig den vej jeg ville og satte hende så i trav fordi ellers stopper hun bare! Men hun stoppede IGEN og begyndte at stejle mere, hvor hun står rigtig højt oppe og hopper så op og ud i luften og ned igen... Totalt psyko specielt fordi vi stod midt på en asfaltvej midt inde i vores by...
Jeg gad så ik alt det bøvl der og trak hende til et sted hvor hun plejer at være okay nok. Jeg hoppede op og det fik fint og vi travede af sted i friskt tempo! Lige pludselig hopper hun ud til siden og giver sig til at stejle og gå hjem ad! Jeg fik et kanont chok men fik hende ned og forsøgte at få hende videre! Uanset hvad pokker jeg så gjorde så stejlede hesten bare mere og mere og højere og højere og jeg blev sq da lidt bange til sidst, men mest sur!
Så jeg tænkte at nu ku det kraftedme være nok! Så gjorde jeg noget man egentligt ikke må, hun har jo martingal på for at hun nærmest ikke skal få hovedet op når hun stejler - men den hjælper ikke en hatfis, den er lidt for lille! Så jeg klikkede ringene på den fast i hendes bid. Rider jo med tøjler som har kabinhager på hvor man klikker dem i bidet *Håber I forstår*
For så kunne hun sq ik få hovedet op! Så hun blev spændt fast og jeg lænte mig fremad og klaskede krikken en i r*ven! Hun forsøgte selvfølgelig at stejle og fandt hurtigt ud af at hun ikke kunne få sit hoved med... Så hun stod og små hoppede og jeg hoppede af og trak hende lidt! Steg op igen og det var det samme, buk, stejl, forsøger at bide mig i benene og løbe af med mig... Var bare ikke hvad jeg manglede idag så jeg hoppede af og gav mig til at tude! Anede ikke hvad jeg skulle gøre! Jeg kunne ikke få den skide hest fremad! Forsøgte igen og igen og brugte en time på en tur som ville normalt ta 15-25 minutter!
Og til sidst red jeg hjem, skulle være hjemme klokken 15. Og selv om jeg hadede at den {censur} krikke sku' få sin vilje blev jeg nød til det.
Og nu aner jeg ikke mine levende råd af hvad jeg skal gøre med hende! Har haft hende i 1 år og 2 måneder og hun er kun sød en sjælden gang i mellem og noget af tiden er jeg så ræd eller træt af hende at jeg ikke rider hende!
Jeg har ikke lyst til at sætte en anden rytter op på hende, det vil jeg ikke byde nogen!
Hun har smidt min onkel af, min mor har forsøgt hun kan heller ikke ride hende, min veninde har også prøvet men vil ikke mere og så står jeg tilbage...
I sommers var der en islændinge her ude og ride hende, og selv om han var ekstremt led ved hende så har han ret; Sådanne heste bør slagtes.
Jeg vil bare ikke slagte hende, for uanset hvor meget jeg end hader hende så elsker jeg jo for fanden også krikken på en eller anden måde...
Jeg er bare SÅ træt af ikke at komme videre med hende og savner at ride rigtigt... Ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan jo ikke sælge hende, hvem vil have sådan en krikke? Jeg kan heller ikke rigtig få nogle ud og ride på hende, skal jo helst være en meget stærk person som ikke er bange for noget! Og som samtidig også er en god rytter! Og hvem vil gide ride sådan en hest gratis? Og jeg har ikke råd og gider egentligt heller ikke sende hende til berider. Hun har engang været sådan et sted, hvor de opgav hende.
Åh suk... Synes det er SÅ håbløst! Og jeg kan ikke komme op til "min" elskede Ramal før vinterferien! Og der er jeg ikke hjemme næsten!
Har bare lyst til at få Lóa slagtet! Gider ikke have en hest jeg ikke kan ride, og få hende solgt ka' jeg sq ikke! Hun ville ende hos en hestehandler eller et andet dårligt sted! Så hellere slagteriet...!
Føler bare jeg har smidt 9.000,- direkte ud af vinduet...
Mon min onkel vil bytte? Ramal for Lóa? Jeg må vist blive ved med at drømme og nyde de gange jeg ka' ride Ramal Mange øf'r, Grisling  Rigtige mænd får tvillinger  Jeg er født skør *Gør lidt til en fest, rid irsk hest* Min website | HorseLandHelt ny ridehjelm sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg vil ha\\\' en RIGTIG hest!!! |
| Forfatter:  |
Signý |
| Dato:  |
21-01-2003 17:29 |
|
Hæ hæ... Man har vidst ændret mening om de store giraffer nu?
Puh, det var da ikke godt med Lóa!  Jeg aner virkelig ikke, hvad du skal med hende, desværre... Men det kan da umuligt være sjovt med en hest, som man ikke rigtig er tryg ved, og som skaber sig sådan.
Held og lykke! Knus Katrine og Raketrøven 
Rideudstyr sælges - kig i præsentation for yderligere oplysninger ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg vil ha\\\\\\\' en RIGTIG hest!!! |
|
|
Hey......
Er så heldig at min søster og jeg har 5 dejlig og søde heste........'
Rigtige rytter rider springDen rigtig springhest hedder DRITHOLMSGÅRDS GARIBALDITjek min præsentation med masser af billeder og skriv i min gæstebog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Turbo |
|
|
Mjaaa... Mest Ramal  De er stadig lidt vel store...
Der er sq forskel fra en skide ispruller på 1.38 og op til en stor DV'er på 1.65!!! Og tænk, jeg er ræd/gal for/på den på 1.38...
Jeg smækker lige nogle billeder ind fra idag, hun er nemlig skide sød på folden når vi træner sandkasse ridning! Mange øf'r, Grisling  Rigtige mænd får tvillinger  Jeg er født skør *Gør lidt til en fest, rid irsk hest* Min website | HorseLandHelt ny ridehjelm sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Jeg vil ha\' en RIGTIG hest!!! |
*Zar* |
21-01-2003 17:56 |
|
Ej hvor surt
- Bare jeg kunne give dig et råd, men det kan jeg ikke! Har aldrig haft det sådan med min pony - Jeg Føler Med Dig! Seriøst!
Jeg kan hvertfald høre at dig og Loá ikke kommer godt ud sammen, - eller med andre for den sags skyld 
Kan på en måde godt forstå du har lyst til at slagte den... - men på den anden side - Der må være et håb for den - et eller andet sted derude *KnuZar*
Når du kigger på dine fødder, behøver du bare at beslutte dig for hvilken som er den højre, så kan du være sikker på, at den anden er den venstre. Citat: Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Turbo |
|
|
Grisling: eeej hvor skod  Hvis detvar ville jeg godt prøve at 'ride' hende, bare surt vi bor så langt fra hinanden 
Kunne du ik prøve med horsemanship, at få løst hendes /jeres problemer? Eller få en masør ud på hende? For min hest var vildt irriterende at ride, pga. han stejlede og bukkede stort set hele tiden, og det viste sig atlså at han har noget galt i ryggen  Og de typiske ting på ondt i ryggen er at hesten stejler og bukker!
Men håber at du finder ud af noget!
Skrækkelige hilsner from Gjose *Skriiiiig* *Gg*Vær dig selv, ingen andre kan være dig! -Citat fra en klassekammeratHvorfor gå når man kan ride?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Re: Turbo |
Sara (gloi) |
21-01-2003 18:28 |
|
Hej Grisling...
Jeg er 18 år og har redet islænder i 10 år... Har også arbejdet med dem. Hvor bor du? Det lyder ikke som om du har særligt meget islændererfaring.
Jeg vil da hjertens gerne prøve din hoppe... Hvis du altså bor i nogenlunde køreafstand. Jeg bor 20 kilometer nord for Århus.
MVH Sara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sara (Gloi) |
|
|
Jeg bor i nærheden af Horsens, i Haldrup.
Tja har redet islænder i snart 2 år. Og det er meget muligt min Lóa er ismule af race, men ikke af sind!
Det her handler jo ikke om erfaring med islændere, men med heste *Ss* For min kan hverken tölt eller pas.
Desuden havde ham islændingen der red hende i sommers masser af erfaring med islænder heste
Hvis du har lyst, er du mere end velkommen til at prøve hende! Mange øf'r, Grisling  Rigtige mænd får tvillinger  Jeg er født skør *Gør lidt til en fest, rid irsk hest* Min website | HorseLandHelt ny ridehjelm sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Sara (Gloi) |
*Arkibald* |
21-01-2003 19:19 |
|
Har selv prøvet det! Med min gamle hoppe...
Pas på du ikke køre surt i det! Det gjorde jeg... Rørte næsten ikke heste i lidt over ½ år!
Har det stået på længe?! Kan læse mig nogenlundee til, at det altid har været sådan ikke?!
Hvis det har det skal du bare af med hende! Du kan ikke have en hest, som du ikke kan ride eller styrer!
Enten må du slagte hende, sælge hende eller få en anden til, at ride hende!
Ved det er hårdt, men efter hvad jeg kan forstå mener jeg det er det bedste for både dig og hyppen!
-Samantha, en udstøt HN'ere... Ny tekst og billeder på min præsentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Re: Sara (Gloi) |
|
|
tja de andre har jo giver goe råd....håber for dig at Sara ka komme ud til din hyp......det ka godt være at jeg tager fejl (som jeg nok gør) *GG* men du skriver jo at Ramal er drømmehesten over dem alle !!!! ka det så ik ha lidt at gøre med at du engentlig ik gider kæmpe mere med hende for hun ka alligevel ik blive lige så skøn som Ramal ???!!! jeg TROR at du har kæmpet meget med hende det´er slet ik det !!! men som du selv skriver så er hun sød i sandkassen og så er hun jo heller ik helt umugelig hvis det var min hyp vil jeg ride i sandkassen i et stykke tid (du ska nok ik ride det samme hver dag da hun nok kører træt i det) men sån at du har¨fået godt styr over hende.... og så først der prøve at ride en lille tur ?????!!
KøZzZ Marieke Det er aldrig for sent at, være den du kunne have været
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det! |
Heidi&Lena |
21-01-2003 20:35 |
|
Hej!
Jeg passer en frederiksborger på 4. år, og det dyr har gjort lige på dem samme måde! Hun stejler ikke, men laver nogle bukkespring så man slår sit hovedet på hendes!
Jeg er næsten holdt op med at ride hende nu! Efter at have nusset og strilget om hende, samlede jeg mod til at sætte mig op på hende igen, og så kylede hun mig af midt på vejen - fedt!
Hvis jeg var dig, ville jeg helt 100% klart sælge Loá! Man mister al rideglæden ved at have en hest man ikke kan styre.
Jeg red nemlig også på en UNDErskøn hest samtidig, til rideundervisning, Kardi, en af privathestene, og jeg blev bare så vild med ham, og jeg fandt ud af alle de mangler Bella har.
Men jeg vil råde dig til at sælge/slagte hende, og hvis du virkelig ikke kan få dig til det, så få undervisning, for der må findes en løsning!
Forresten, hvis du nu skulle vælge at du ikke vil beholde Loá mere, så synes jeg at du skulle slagte hende og ikke sælge hende - tænk hvor den kunne ende hvis den blev solgt - uha!
Rigtig god fornøjelse med hesten! Har selv prøvet det hele, jeg ejede heldigvis ikke dyret!
Hilsen Heidi og Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marieke & billeder af Lóa |
|
|
Jeg har været træt af Lóa lang tid før jeg red rigtigt på Ramal
Desuden bliver Lóa ALDRIG som Ramal!!!
Jeg er bare træt af at ta' den samme kamp dag ind og dag ud! For det har jeg gjort i 1 år nu!
Og aner ikke hva jeg skal gøre...! Hun er altid sådan! Der kan være 2 dage hvor hun er sød... Og det er der mindst 3 måneder i mellem!
Føler bare jeg har forsøgt SÅ meget!
Jeg har fået andre som er meget mere erfarne end jeg er til at ride hende, både dem som er vant til islændere og nogle som ikke er
Jeg har redet hende hver dag i en periode
Jeg har longeret en del
Jeg har redet på bane en del
Jeg kan intet med hende! Hun er OK på banen nu, kan stadig drille lidt! Men har jo kun en halv-mudderet fold at ride på! Og hvor fedt er det med en hest man end ikke kan ride en tur is koven på?
Jeg kan jo heller ikke sælge hende, hvem vil have en sindsyg hest? Så vil hun ende et rigtigt dårligt sted!
Men nu har jeg lagt "planer" for hende! Sig til hvis I synes jeg virker led, men jeg vil simpelthen køre hende træt! Jeg vil longere hende, så vil jeg ride hende rundt på folden og når hun er ved at virke træt vil jeg så ride ud!
Men vil forsøge at sætte nogle annoncer om at jeg søger hjælp!
Her er lige lidt billeder fra idag af, fra før vi red ud *derfor smiler jeg*
Mange øf'r, Grisling  Rigtige mænd får tvillinger  Jeg er født skør *Gør lidt til en fest, rid irsk hest* Min website | HorseLandHelt ny ridehjelm sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Marieke & billeder af Lóa |
*Arkibald* |
21-01-2003 21:29 |
|
Synes det er en meget fin idé, men men...
Det er en kortsigtigtet løsning! Det kan du jo ikke gøre hver dag og du vil døje med hende de næste mage gang du skal op på hende!!!
Hun har jo vundet ved, at du steg af og opgav hende!
Det er ikke bare sådan lige og desto flere gange du taber kampen, desto mere umulig bliver hun!
Synes du skal komme af med hende med det samme!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
toffe |
21-01-2003 21:37 |
|
hey...
kender det godt det med at ride en "rigtig" hest  )
det bliver ret fedt at du kommer her til falster i ferien, glæder moi vildt:O) knuzz toffe
LEV LEV LIVET LEV MED HESTE FORSTÅ DIN HEST OG LEV LIVET 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Sara : Det har da ikke meget med 'islænder-erfaring' at gøre, når hesten opfører sig som den gør. Jeg er også 18 år og har redet mange islændere - alligevel aldrig mødt en, der er som den Grisling beskriver. Og det har både været ungheste, rideheste og avlsheste af begge køn ( eller alle tre køn  Hvis man tæller vallakker med ).
Grisling : Hvis du fortsat vil arbejde med Lóa, så vil jeg bare sige til dig, at du skal passe på dig selv og være moden nok til at bedømme, hvornår din grænse for hvad du vil ride er overskredet. Og det tror jeg sagtens, at du kan finde ud af
Meeen - at gå så langt som til at ville købe et kæmpe monstrum (  ); det er da ekstremt. Næh, køb du dig en rolig islænder, der kan lidt af hvert - hvis du er ligeglad med papirerne, så kan du sagtens få en til relativt små penge.
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
CBP s h T o K m e J |
22-01-2003 13:36 |
|
Flotte billeder - CBPSom prøver at finde en ponseHorses-world<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Arkibald* |
22-01-2003 18:24 |
|
Sine: Hvorfor må hun ikke købe en hest? 1,65 er da heller ikke stor?!
Min gamle hoppe var 1,74 høj... Det er højt, men 1,65... Neeeej!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Arkibald : Det må hun da også  Det er bare noget internt indenfor islænderverdenen, at det er MEGET sjældent man skifter til stor hest, når man først har prøvet en af de små uldtotter 
Og nej, 165 cm. er vel ikke særlig højt i stor-heste-verdenen - jeg har redet en del på to hopper på hhv. 164 cm. og 170 cm og jeg fik mange gange at vide, at førstnævnte var aaalt for lille... At jeg så selv har pruh-heste på 145 cm. er noget andet
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Arkibald* |
23-01-2003 20:26 |
|
Sine: Nu er det sådan at jeg har redet mange Islænder... Skiftede da til en stor hest...
Nu er det bare sådan, at jeg ejer en fjordhest nu og den er jo ikke ligefrem verdens største pru... Men det har nu intet med det, at gøre!
Det blev en fjordhest, fordi jeg godt kan lide racen, specielt fordi den er stædig og alligevel godmodig. Og så fordi det er min første hingst, som jeg selv ejer!
Dejlig race...
Kan dog ikke lide Islænderen! Synes den har tildens til, at bliver ond og kan i det hele taget ikke lide dens tempermant! Stoler ikke på dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Arkibald : Jeg har også redet en pæn del islændere, men har altid ( siden jeg fik min første pruh som 9-årig ) haft haflingere og det har jeg stadig  To voksne hopper og en unghingst lige nu - der kommer en føller mere til maj 
Men derfor vil jeg stadig gerne have en ismule. Er totalt faldet for racen, men vil ikke give over 25.000 for en hest ( uanset race ) og jeg vil have en RIGTIG tölter, hvis det skal være - de fås jo ikke så ofte i den prisklasse med mindre de er ungheste.
Islændere onde ?! De kan være hidsige, ja, og voldsomme, hvis de ikke håndteres rigtigt, meeeen ligefrem onde - sådan en har jeg da ikke mødt endnu !
Men okay, vi har vel næsten allesammen vores yndlingsracer og så dem vi knapt så godt kan lide. Jeg er for eksempel ikke særligt glad for fjordheste, men hver sin smag, ikke
-Sine
P.S. Hvordan kan du skrive, at stædighed er en god kvalitet ??? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Arkibald* |
24-01-2003 08:19 |
|
Sine: Stædighed er en kvalitet, fordi det giver modstand og udfordring! Især når de er hingste!
Hvad akn du ikke lide ved Fjordhesten?
Kan så fortælle dig, at jeg IKKE har en yndlingsrace!
Har mødt mange ONDE islænder!! Direkte onde!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Arkibald : Mjoh, udfordring kan jeg også godt lide - er vel derfor jeg har haft ungheste det meste af min "ridekarriere". Men de stædige går jeg nu helst udenom - JEG vil vinde, hvis vi kommer ud for en uoverensstemmelse; og jeg gider sgu ikke bruge flere timer på at overtale en hest til at gøre som jeg ønsker. Det tolker jeg som ulydighed og så må stædige heste være en anelse dummere end andre heste, for intelligente heste indser hurtigt, at de skal give sig og gør som man siger. Håber ikke at jeg nu har generet din hest - det var ikke meningen
Jeg har kendt og redet 4 fjordheste og de var alle ens - stædige, hårde i munden og prøvede at tage magten fra rytteren på en meget ubehagelig måde. Ikke via de sædvanlige metoder andre heste bruger, men derimod ved direkte at arbejde imod rytteren/mennesket. Den slags heste kan jeg ikke lide. Mine favoritheste må meget gerne have en stor personlighed og der skal være noget fut i kræet, men de direkte ulydige, som ikke stopper og lytter - dem kan jeg ikke bruge til meget.
MEN det drejer sig jo kun om 4 heste og resten af racen kan jo sagtens være dejlige - jeg har bare ikke kendt andre end disse.
Hvordan var islænderne onde ?
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arkibald |
|
|
Jeg har selv redet et par fjordheste og et par ismuler, og de er jo alle vidt forskellige
Jeg synes principelt ikke man kan sige "den race er stædig, basta" for det holder bare ikke! Så sku man sige "Alle danskere er grimme, basta"
Synes på en måde islænder og fjordhest minder om hinanden;
De kan begge være stædige
De kan begge bære en meget tung rytter
De er begge ikke alt for høje
De har begge et ufattelig charmerende udseende - synes jeg!
Jeg har mødt en heeel masse islændere som på ingen måde var onde, ja faktisk et helt hestehus fyldt *GG* Da jeg boede i Island mødte jeg kun 2 islændere ud af noget med 100 som jeg fik af vide var lidt "dumme" på nogle områder.
Har også mødt en fjordhest der var direkte ond, og gik til angreb på folk.
Jeg har også mødt en fjordhest som folk sagde var rigtig ond og led, og så kommer lille dumme mig og gik direkte hen til hesten og nussede med den osv. og den var noget af det dejligste!
Det er på ingen måde for at sige at du har helt uret, du har haft nogle oplevelser med islænderen og derfor synes du den ikke er rar - det er din mening og den skal du have lov til at beholde
Jeg siger heller ikke jeg vil fare direkte ud og ride stor hest, siger bare jeg ufattelig meget godt gad havde Ramal også for det er fanme ik sjovt ikke at bestille andet end at kæmpe med Lóa og aldrig kunne komme videre med sin ridning! Jeg føler at jeg med Lóa er gået i stå nu, og jeg efterhånden er ved at blive bange igen - og det gider jeg bare ikke!!!
Men mange mennesker, mange meninger Mange øf'r, Grisling  Rigtige mænd får tvillinger  Jeg er født skør *Gør lidt til en fest, rid irsk hest* Min website | HorseLand | Vi er IKKE underlige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Arkibald |
*Arkibald* |
24-01-2003 17:48 |
|
Sine: Som sagt: Det drejer sig kun om 4 heste!
Kan fortælle dig lidt om min:
Nu er han jo kun 1½ år og er hingst! Meget selvsikker og ja stædig... Har altid vundet over ham tilsidst og ja... Jeg stod engang 1 time på en fold med ham fordi han ikke ville gå over et hul, men sådan er det med hingste og ungheste og selvfølgelig fjordheste!
En heste er bestemt ikke ulydig fordi den er stædig! Den har sin egen mening om tingene og jo den er ulydig, hvis den render af med en når man rider, men det er ikke den stædighed jeg snakker om!
Min kan da godt lige pludselig finde på, at slå bremseren i og ikke vil gå, men det er en udfordring og på en eller anden måde bringer det os tætter sammen! Det, at jeg selv har opdraget ham fra lille og en dag kan ride på ham (forhåbentlig... He he!) Det er bare dejligt!
Jo du har sq fornærmet min hest og sikkert mange andre! Stædige heste er ikke dummere! Tværdig imod vil jeg sig! De har deres egen mening om tingene og er ikke bare sådan en hund, som bare gøre alt hvad man siger! Så jo... Du har lige fornærmet min hest godt og grundigt!
Min hingst er desuden MEGET blød i munden! Har haft hovedetøj på ham et par gange og hvis man tager let fat i det bukker han nakken! Han bliver ALDRIG hård i munden! Det sørger jeg for! Det er rytterens skyld, at hendes/hans hest er hård i munden! Ikke hestens! Det har derfor ikke noget med racen, at gøre...
Jeg kender MANGE talentfulde fjordhest, som IKKE arbejder imod rytteren! Nogle af dem går bedre end større heste osv.!
Kender derimod en del islænder som BESTEMT arbejder imod rytteren!
Der er fut i min hyp... Sikkert pga. han er hingst og man finder ikke en hest med større personlighed end ham! Virkelig stor... Men det tror du sikkert ikke på, fordi han er jo "Bare" en fjordhest!
Desuden kan jeg heller ikke bruge heste, som stopper og ikke lytter til noget!!
Islænderne var simpelthen onde! De bider, sparker og man kan virkelig se på dem, at de kun ville os mennesker ondt!
Lige så snart de kan komme til, at lave skade gjorde de det!
Forfærdenlige møgdyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sine (HeLiAs) |
24-01-2003 19:21 |
|
Grisling : Nej, som jeg selv skriver, så har jeg kun kendt 4 fjordheste rigtig godt og DEM brød jeg mig ikke særlig meget om. Problemet er bare, at jeg ikke har mødt fjordheste som har været anderledes end disse 4 og så bygger jeg min mening udfra min egen erfaring.
Jeg har da også mødt islændere som jeg ikke kunne lide af den ene eller den anden grund og arabere, oldenborgere, osv. - derfor kan jeg generelt stadig godt lide disse racer, fordi jeg netop har mødt heste af disse racer som rent faktisk var dejlige
Arkibald : Rooolig, fald ned... Det var ikke et angreb på hverken dig, din hest eller hele fjordhesteracen - jeg kender hverken dig eller din hest og kan derfor ikke udtale mig om jer og grunden til, at jeg har skrevet min mening om fjordhesten i almindelighed var fordi du spurgte. Ikke af andre grunde.
Fra en ende af;
Jeg har selv en hingst på 7 måneder, så jo - jeg ved godt hvordan de opfører sig. Dog mener jeg stadig, at stædighed absolut ikke er en god egenskab; vi er nødt til som mennesker at kunne dominere vores heste ( hingste eller ej ) og derfor ville det være virkelig fjollet at ønske sig en hest, der ikke vil adlyde - og ja, den er ulydig, når den ikke vil gøre som man siger. At din hest ikke vil gå hen over et hul og sætter bremsen i i en hel time vil jeg ikke kommentere - jeg vil blot sige, at du måske skulle prøve at arbejde med noget horsemanship med ham, så han lærer at følge dig uanset hvor du går.
Min egen hingst ( synes nu ikke, at der er stor forskel på hopper og hingste på det punkt, men lad nu det ligge ) lavede så sent som i går det nummer, at han ikke ville trækkes ned bagi sin boks for at blive bundet. Vi stod og hev i hver sin ende af tovet i et par minutter, indtil han gik et skridt fremad og jeg slappede tovet. På i alt max. 5 minutter forstod han, at hvis han gik fremad, når jeg lagde tryk på hans nakke, så ville jeg slappe tovet og han slap for trykket. Ergo : Han var stædig i 2 minutter ( dårlig egenskab, hvor han modarbejder mig ), men lyttede derefter til mig, forstod hvad jeg ville og gjorde det.
Og ja, det synes jeg også bringer os tættere sammen, men der er STOR forskel på 60 og 5 minutter..!
Jo, selvfølgelig tror jeg på, at din hest har en stor personlighed og har fut bagi - hvis jeg troede du løj, så ville jeg da slet ikke gide skrive til dig  Og som tidligere skrevet, så findes der garanteret dejlige fjordheste, men jeg har desværre ikke mødt dem endnu...
Og ja, du har ret i, at de fleste adfærdsmæssige fejl hos hesten er blevet dem påført af et menneske - det synes jeg så lige at du skal overføre til din egen mening om islændere. Ingen hest er født ond. Den kan gøres så meget ondt, at den bliver agressiv, men af natur er ingen hest ond - uanset race. Hvis en hest sparker uden tilsyneladende at have en grund til det, så er det enten fordi dens ejer ikke har opdraget den ordentligt og fortalt den, at mennesket er lederen og at den ikke kan opføre sig som den vil overfor mennesker eller også er den engang blevet så bange for et menneske, at den følte sig nødsaget til at slås. Og en hest skal virkelig være bange og trængt op i en krog, før den vælger at slås i stedet for at flygte !
Til sidst - held og lykke med ham ! Jeg har selv en hoppe på 4 år, som jeg har haft siden fødslen, selv opdraget og tilredet - det er en kæmpe oplevelse og jeg kan godt forstå du glæder dig !  Ungheste og føl er noget helt specielt og det er så lækkert at få lov til at præge dem fra starten af.
-Sine
P.S. Jeg synes, at det er en fin diskussion vi har gang i her og glæder mig til at se dit svar
Hvis man ikke får lidt modspil, så bliver man jo aldrig klogere  - og dette var ment om både mig, dig og resten af verden; *he, he*.
P.P.S. Undskyld, hvis jeg har sendt dette indlæg to gange, men computeren laver lige lidt kuks lige nu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Arkibald* |
24-01-2003 20:29 |
|
Jeg ønsker mig en hest, som jeg kan rette på og have en udfordring i! Derfor mener JEG stædighed er en egenskab!
Du skriver du ikke vil kommenter det?! Det gøre du jo... Kan fortælle dig, at jeg havde haft ham i 14 dag og hans tidligere ejer havde ikke opdraget på ham! Var altså helt rå hvad det angår!
Jeg arbejder med horsemanship på ham nu, da jeg kender ham bedre og har gjort det i et godt stykke tid, såå...
Man kan ligesom ikke forvente, at en hest, som slet ikke kender en, aldrig har haft respekt for mennesker og slet ikke er blevet opdraget på, vil lystre med det sammen vel? Altså måtte jeg tage mig den tid det tog og idag er han simpelthen dejlig
Enig i hvad du skriver om, at det er menneskelig påført, når en hest er ond, men nogle racer er bare mere modtagelig! Skal vi sige det sådan? Og Fjordhesten er bestemt ikke en af de mest modtagelig racer!
Grunden til, at fjordhesten har fået sådan et skidt ry er at folk ikke kan finde ud af, at ride den! Fjordhesten og islænder for den sags skyld, SYNES JEG skal rides på en hest anden måde en fx. min gamle DV hoppe!
Jo tak og held og lykke til dig også med din hingst!
Du må da indrømme, at stædighed og unoder altid høre med til unghingste! Altså de er værre end fx. hopper!
Har nu et meget dårligt forhold til hopper, så fortrækker helt klart en hingst, men det er en anden historie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|