Jeg kan sagtens forstå du er irriteret over, at din far løber fra aftaler, men så må du sørge for, at I aftaler en dag og ikke "måske engang i næste uge...".
Aftal evt. at tage ud at shoppe med nogle veninder. 
Derudover må jeg indrømme, jeg umiddelbart synes, du lyder lidt forkælet på den uvidende måde/pylret (som du jo selv bruger som begreb). Lad nu være med at opfatte det ondt, negativt eller lignende, det skal ikke menes sådan.
Børnepengene ligger, når man er på din alder, på ca. 2500 pr. kvartal så vidt jeg ved. Disse penge skal først og fremmest gå til at dække kost, logi, vand og varme - dvs. de basale ting. Og nej, dette er ikke gratis. Samtidig diverse skoleting, evt. skolepenge hvis privatskole, evt. transport.
Derefter kommer sport, fritidsinteresser, mobil, internet, tøj, frisør osv., der kan kategoriseres som mere luksus.
Nu er der også en grund til, at man må arbejde, fra man er 13. Teenagere har ofte en stor trang til at shoppe, feste, gå til frisøren, på café osv., og børnepengene kan ikke dække ALT. Selvfølgelig har forældrene også en løn, men de skal jo betale diverse lån af, forsikringer osv. Så selvom ens forældre har forsørgerpligt over en, indtil man bliver 18, har man til dels selv ansvar for at betale for diverse luksus-ting. 
Mht. din fars kones søn, hvem betaler så (med sikkerhed)? Gør drengen selv, gør moren, gør faren, gør din far? Der er jo en stor forskel.
Men jeg vil foreslå dig at snakke med din far, som du også har tænkt dig. Hav dog i baghovedet, at penge ikke vokser på træer. Når man begynder at regne på det er det overraskende, hvor mange penge man egentlig bruger. 
Men ingen tvivl om, at din far skal overholde sine aftaler mht. at tage med ud at shoppe, betale frisør osv, hvis han har lovet det.