Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Opdaterin af vores ny pony. **Billeder**......!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 12:10
Hey.....

Lige hvordan at det er gået med vores nye pony de sidste par dage.

Dag 1.
Hun kom på fold. De andre heste sagde ikke noget til hende. Bortset fra monique (hoppe), der stod i mellem Garibaldi (vallak), og fiona (hoppe). Hele dagen da hun ikke ville have at de skulle snakke sammen.
Om aften longerede min søster hende. Hun var rimlig frisk, men hun skulle jo også lige vende sig til stedet.

dag 2.
Hun kom på fold. Om aften skulle vi prøve at ride hende for første gang. Jeg longerede hende i 10 min. Så hun lige kunne brænde noget af alt hendes krudt af.
Jeg travede hende i 15 min. Og hun gik af helvede til, hovede fløj op. Og det var som om at hun ikke helt vidste hvordan at hun skulle bruge styrtetøjet.
Min søster prøvede hende også lige, en tur.

dag 3.
hun kom på fold. Om aften skulle jeg ride hende. Jeg havde lagt en glidetøjle på hende, bare lige får at få den bukket af. Da jeg satte den i trav, var det ligesom at svæve, hesten gik i holdning, og traven var på så svævende. Efter en ½ time, slap jeg glidtøjlen og red kun med tøjln. og hesten gik stadig i holdning. Jeg ville galoppere på den. Jeg satte den i galop. Der kom luge et par buk. Endten så gik den i stå ellers løb den for meget. Men rom blev heller ikke bygget på 1 dag.
Jeg satte hende i trav igen, og ja i skulle have prøvet at sidde på den i traven. Den var så dejlig at ride trav på at jeg helt glemte tiden, og da jeg så på uret havde vi rdet konsentreret dressur i 1½ time..!!

Jeg skal nok skrive vidre hvordan at det går.......
Jeg sætter lige nogle billeder ind at vores 5 heste.

Fiona. Billede er taget for 1 år siden, da vi kendete dem der ejede hende før. Men skal nok få taget nogle ny billeder inden for de næste på dage.

Garibaldi.

Mads.

No Náme.

Monique.

.Rigtige rytter rider spring

Den rigtig springhest hedder DRITHOLMSGÅRDS GARIBALDI

Tjek min præsentation med masser af billeder og skriv i min gæstebog ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Opdaterin af vores ny pony. **Billeder**......!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 12:17
Ret mig lige, hvis jeg har forstået noget forkert.

Havde du glidetøjle på ANDEN gang du rider ponyen fordi den gik lidt træls den første gang du red den !?

Der er ALDRIG og jeg gentager ALDRIG nogen grund til at ride 1½ times koncentreret dressur på en pony, hvis den går så godt som du skriver!

Jeg synes faktisk det lyder til at være lidt for meget at byde en nyankommet pony.

Med venlig hilsen Stine

Tør du !? Friendtest
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 12:26
Det var fordi at jeg glemte tiden, ellers havde jeg kun redet ½ time- 3 kvater..

Min fejl.......

Rigtige rytter rider spring

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 13:31
ENIG Stine!!

Det er lidt for meget! Er MEGET modstander af de såkaldte hjælpetøjler! Hvis man ikke kan ride uden, skal man lade være med, at ride!! Tænk dog på hestens nakke? Har du tænkt på den forkerte holdning den kan komme i ved hjælp af sådan en tøjle!

Hvis du ikke kan ride den uden, skal du lade være med, at ride den.

Lige et råd:
Synes du skal starte i skridt og blive ved med, at skridte indtil, at hoppen går i holdning. Derefter kam du begynde, at trave!

Synes du forlanger for meget af en nyankommen pony!
Du har jo ikke engang givet hoppen en chance for, at blive redet rigtigt UDEN hjælpetøjler!!

- Samantha, en udstøt HN'ere...
0
0
Svar på denne tråd

Til Arkibal.......!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 14:48

Jeg syndes at en hjælpetøjle, hjælper meget......!!!

Der er mange der ikke kan lide det, men jeg synes at de gør.......

Jeg er overhovedet ikke enig med din mening om at man ikke skal ride, hvis man ikke kan ride uden hjælpetæjler.....!!! Så længe at man ikke rider med dem HVER dag, så kan jeg godt følge din holdning...

Og desuden så red jeg heller ikke med dem hele tiden, hvis du læser mit indlæg ordentlig......

Lige så mange rytter lige så mange holdninger.....!!!!

.Rigtige rytter rider spring

0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Arkibal.......!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 15:05
heyza
søde hypzZzer ;-)
Er det dine?
MøzZzer fra *LinZe* ;D

- Chek min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Arkibal.......!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 15:14
Jeg er nu heller ikke enig med *Arkibald* i at man ikke skal ride, hvis man ikke kan. Man skal jo først lære det... Der var vel også en gang, hvor du hang på en pony uden at kunne ride, *Arkibald*?

Jeg er ikke specielt hellig mhs. til glidetøjler og har absolut ikke noget i mod at man bruger dem. De er jo ikke opfundet for at hænge til pynt i stalden.

Men jeg synes ikke det hænger sammen at man smækker en glidetøjle over halsen på ponyen ANDEN gang man rider den. Hesten skal først vænne sig til alt det nye; her i blandt ridebane, fremmede heste osv. Her til kunne jeg så også tilføje at ponyen skal vænne sig til sin nye rytters måde at ride på. Det gør jeg bare ikke for det er rytteren, der skal vænne sig til den nye pony og dens anderledes reaktioner på de forskellige hjælper.

To ponyer, der er vant til at blive redet af to forskellige ryttere, vil ikke være vant til gå til biddet for de helt samme hjælper. Med dette mener jeg at man efter at have redet en pony ÈN gang ikke kan forlange at den går til biddet selvom man gør præcis det samme som for en anden pony til at gå til biddet. Rytteren skal først prøve at tilpasse sig den nye pony og se lidt på sig selv - er det min egen skyld at ponyen ikke lige går til biddet? Skal jeg evt. prøve en anden metode?

Og med en anden metode mener jeg selvfølgelig ikke at man skal lægge en glidetøjle eller lign. på ponyen.

Med venlig hilsen Stine

Tør du !? Friendtest
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Arkibald.......!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 15:41
Jo der var en gang, hvor jeg heller ikke kunne ride!

Men men... Jeg smækkede sq ikke en hjælpetøjle på for, at lære det!
Jeg lærte det uden og klare mig fint idag!!

man behøver ikke bruge hjælpetøjler for, at lære at ride rigtigt!!!!

Det behøves ikke!

Der er ikke mange, som kan finde ud af, at ride en hest/pony rigtigt med en hjælpetøjle og den får let ondt i ryggen eller nakken!!
Det er jo ikke en normal stilling for hesten/ponyen og hvis den ikke får lov til, at vende sig til det og bliver tvunget ned i holdning får den let ondt!

Nogen af jer der har dårlig ryg eller fx. fold i nakken osv.? Vil i virkelig byde jeres hest det??

-Samantha, en udstøt HN'ere...
Ny tekst og billeder på min præsentation :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 17:09
Ja, det lyder jo meget godt, men jeg vil sige, at jeg synes det er forkert at bruge diverse hjælpetøjler. Og hesten kommer jo ikke op og bruger sig ordentligt, og går ikke naturligt ned. Og det er jo heller ikke naturligt at 'tvinge' den ned.

Men, i bestemmer selv, jeg ved jo hvor mange der bruger dem

♥ Knuz Nicole og Masta ♥

*Gør livet til en fest - Rid en Hest !*

Hvad er Jeg ? <---- Klik !
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 17:28
Jeg ved også hvor mange der bruge dem... DESVÆRRE!
Det burde være forbudt!

Forlede så jeg en pige på ca. 7 år ride hendes pony med et kandar. Hun hev og sled i det der bid!
Jeg kørte i bil med min far ellers havde det sq været synd for hende! Grrrr... Hader forældrene endnu mere! At de giver lov til sådan noget!

Så også en pige, som bare fumlede rundt med hendes glidetøjle og det resulterede i, at hendes hest stejlede, som så resulterede i afskellige hårde piskeslag. Hold op hvor jeg råbte!! F*ck hvor bliver jeg bare gal på sådan nogle tåbehoveder!

Derfor kan jeg ikke lide dem og jeg kunne blive ved! Der hvor jeg boede for handle det kun om, at hesten gik flot og så godt ud!!
De fleste af hesten døjede med ryg osv. Hvorfor mon?!

Hader sådan nogle folk! Kendet også engang en berider, som satte indspeningstøjler på et ½ årige føl!
Så var jeg færdig med, at gå der!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 19:17
Hejsa!!

Jeg er næsten enig med Arkibald!! Jeg synes absolut heller ikke at man skal smække en glidetøjle på sin hest. Den eneste hjælpetøjle jeg nogensinde har brugt, og nogensinde vil bruge, er Martingal!! Den bruger jeg i springning. Jeg siger ikke at alle ryttere skal lade være med at bruge hjælpetøjler overhovedet, men at man skal tænke sig om én gang til inden man gør det!!

I stedet for at have smækket en glidetøjle på ponyen, så synes jeg enten at du skulle have longeret den, måske med løse indspændnings tøjler, eller have redet den, med bløde hænder for at løsne den op i siderne. Hvis du går stille frem, så holder din pony længere, den får ikke skader, og den får mere tillid til dig som rytter, og det du gør på/ved den!!

Men dejlige hypzer, og held og lykke med den nye hypper, som ser enormt sød ud!!

Glædelig Jul & Godt Nytår!!

;-D Qnuzer fra *Zippen & Oliver*!! ;-D

http://www.olli-bolli.subnet.dk/ <--- under konstruktion!!;-):-P

Kieffer hovedtøj sælges!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 22:26
ER os modstander af hjælpetøjler!
Sys ik martingalen er en hjælpetøjle i samme forstand som fx. Glidetøjle......
Rider med Martingal når jeg rider i skoven og når jeg springer....... Har kun redet med Chambon ÉN gang...... og tror ALDRIG jeg gør det igen, ik fordi det gik dårligt men fordi jeg ik sys det blev bedre af det! Man ska kunne ride sin hest ned i holdning uden!
Som jeg læser det, lukkede i den nye hest ud på folden til de andre samme dag den var kommet? Min hest gik først inde i dens box sammen med Ranja en dag (Ranja gik c-føli i en box ved siden af!). Næste dag kom hun på fold med Ranja. Tredje dag kom hun på fold med Ranja og Romeo og fjerde dag kom hun på fold med Opal, Ranja og Romeo. Jeg ville ALDRIG lukke en hest der var ny ud i en flok vor der allerede var etableret en rangorden! Den ville sandsynligvis få bank af føreren og så ville den få en dårlig start :-( Jeg red os først på Mischa på 4. dagen! De andre dage var hun bare blevet longeret! Sys det er lidt tidligt at begynde at ride den når den ik er faldet helt ned "på jorden"!

Og det med den 1½ time (ved godt tiden løb fra dig... øhh) Har læst en hest kun lære i de første 10-20 min.... bare lige så..... ja you know :-)

Men det er jo kun MIN Mening (y)

Knus og kram fra Heste-Julle :-) Mischa ;-D og Ranja ;-)

Mennesket er frit som fuglen i et bur.
Man kan bevæge sig inden for visse grænser.

-citat- J. C. Lavater ;-D
0
0
Svar på denne tråd

hmm
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 22:30
nu bliver jeg sikkert slagtet for at sige det her...men...hvad er der galt med at ride 30 min med glidetøjle??? eller andre hjælpemidler for den sags skyld?

jeg bluger tit chambon på min lille 6 års vallak...den hjælper altså når hesten har lidt svært ved at gi sig.
0
0
Svar på denne tråd

Re: hmm
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 08:56
(Lykke..)

- Ja fordi at den bliver TVUNGET ned..!! Så behøver rytteren ikke at lave en pind, "min hest går i den "rigtige" holdning" -NOT! Hvorfor lære du ikke selv at ride den ned??

Hvis du ikke kan RIDE hesten ned, så lær det! Det kommer, men det kunne evt. være at den er fuldkommen stiv...ELLER at du bruger nogle helt andre hjælper en dens forige ejer gjorde! Hvordan tror du så den ville "lægge sig i dine hænder" hvis du evt. har hårder hender en den forige ejer.

Det virker bestemt på mig som om at du giver hesten "skylden" for at gå ad helvet til...det er oftest rytterns problem når hesten bare "flavre" med sit hoved oppe i luften.

En MARTINGAL er IKKE en hjælpe tøjle, og har IKKE den virkning at hesten skal gå til bidet eller noget... Jeg bruger selv martingal.

Der i mod bruger jeg ALDRIG hjælpetøjler, på mine ponyer! Den ene af dem er meget svær at få ned..eller VAR en til at JEG lærte at ride den med en ordenlig blød hånd, så kom den ned med det SAMME! Hvis der er en dag hvor jeg openbart har lidt hårde hender, går den IKKE ned! Men så ved jeg også det er mit eget problem.

Jeg syndes det er okay at ride sin hest første dag! Men ikke hård ridning, bare en lille tur.
Men alt i alt enig med..:

Heste-julle og *Arkibald*

- Akela
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 14:23
Til **GARIBALDI*: Jeg synes også det er forkert af dig, at bruge en glidetøjle allerede anden gang. Det er lidt meget at byde en ny pony - desuden er koncentreret dressur i 1½ time måske ikke liiige det jeg ville gøre med en ny pony, den anden dag man rider den.
Og bare fordi den ikk' lige går pænt den første dag, så skal man da ikke sætte glidetøjle på den.
Jeg hader også dem, som tvinger hesten ned med hjælpetøjler, det er synd og jeg har ingen respekt for det! Det er meget bedre, hvis hesten kan gå naturligt til biddet, uden nogen form for hjælpetøjle.

Jeg synes ikke, martingal er en hjælpetøjle - bortset fra når nogle ryttere strammer den ind for at tvinge hesten ned (misbruger den). Jeg bruger den selv nogle gange, fordi Coco godt kan finde på at løbe, hvis jeg ikke har ordentligt fat i hende, og så tager hun nogle gange hovedet helt i vejret, og så er det endnu sværere for mig at få styr på hende igen..

Bare min mening :)

- :) Mulle & Coco :) -
Rideudstyr sælges - se her
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 19:52
Yes Akela: er os enig med dig.... + Stine, Samantha og Nicole....

Man gør kun sig selv en bjørne-tjeneste ved at ligge en hjælpetøjle på:

Der må jo være en grund til hesten ik giver efter, går ned med hovedet og går ind under sig, dvs: går Korrekt!
Find ud af problemet først! Rider du den forkert/anderledes en den tidligere ejer?
Og 2. dag forventer du du ka ride en ny hest korrekt ind under sig og ned med hovedet? Er det ik lidt for meget at forlange?

Vil IKKE starte et nyt skænderi! :-)

Knus og kram fra Heste-Julle :-) Mischa ;-D og Ranja ;-)

Mennesket er frit som fuglen i et bur.
Man kan bevæge sig inden for visse grænser.

-citat- J. C. Lavater ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 22:10
En martingal er på ingen måde en hjælpetøjle eller jo... Det er det jo, men det tvinger ikke hesten ned i en ubehalig og unaturlig stilling! Desuden bliver martingalen ikke brugt, som fx. glidetøjlen bliver brugt! Den tvinger ikke hesten ned i holdning!

Alle de små (og stor for den sags skyld) møgunger, som smækker en hjæleptøjle på deres hest og stolt viser, at den kan gå i holdning er simpelthen for dumme!! Nu må i godt overfalde mig, hvis jeg lige har kaldt jer dumme, men det er i sq, hvis i gøre sådan noget!

At smække en hjælpetøjl på og så tro man kan og åhh det ser så flot ud, det er en stor løgn!!
Folk der gøre sådan noget kan sq ikke ride! Lære at ride rigtigt for søren da!

Man kan tydligt se på nogle heste, at stillingen er ubehalig, men det ser rytteren jo ikke! Det handler jo kun om, at komme ud i ridehallen og se smart ud ik'?

SKAL LIGE SIGES, AT DETTE JO IKKE GÆLDER ALLE RYTTERE!

Mange, som rider med div. hjælpetøjler ved slet ikke hvordan man ride rigtigt med dem!
Der burde skulle et slags bevis til eller ligendne, men dette kan jo desværre nok ikke fungerer optimalt!
Man burde kunne bevise, at man kan ride rigtigt med hjælpetøjlen før man begynder! Altså man skulle kunne tage et kursus og så lære, at ride med dem!

Dette ville tage nogle af skaderne osv.

Men det vil stadig ikke ændre mit syn på hjælpetøjler!!

Tænk hvis der var der tvang jer til, at gå på en meget ubehalig måde i 1 time eller mere?! Hva' så?? Tror i ikke i vil få ondt i nakken og ryggen?
Kan i svare mig på det?? Tror i ikke i vil føle ubehag? Ville i ikke bliver ked af det og sure og tror i overhovedet i havde lyst til, at samarbejde positivt med dette menneske mere? Det kan da godt være i ville samarbejde, men det ville sq være modvilligt!

Prøv lige, at tænke over det!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2003 11:07
Stadevæk 460½ enig med Arkibald!!!

Nogle rytter siger også: "Min hest går af helvet til, så derfor smækker de en glidetøjle på (el.anden hjlæpetøjle) og så WoooOoooW min hest går så godt nu.

I har (eller Monique) har jo selv indrømert AT:
GARIBALDIS ridelære HAR redet hesten, og HUN kunne GODT få hesten til at gå korrekt!
Så må det da gå op for dig, at det IKKE er hesten der skal til berider!- Den kan jo SAGTENS gå korrekt og godt sammen med RIDELÆREN, men ikke med EJERN.. Så er det skam ejern der skal sendes til berider!!!

Syndes det er dybt uakseltabelt at hesten skal have skylden når det jo visser at det er ryttern der burde ha' den!

- Akela
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2003 19:06
Enig enig enig!!

Det er dybt unfair om hesten!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-01-2003 20:53
- Nemelig :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider