|
|
| Hvad bruger du når du longere? |
|
|
Jeps ænder  Dette er ikke for at skabe kæmpe diskution (host host ) Men jeg syntes det kunne være spændende at se hvad i alle sammen bruger når i longerer og hvorfor. Hvad laver i med hesten i longen? (jaja, altså udover at den render rundt på volten ) Har i noget særligt formål med longeringen? (afkrutning, smidighed osv?) Lad mig høre 
Line og Markus.
hverken pony eller fjordhest!(: 25/3 2008 - R.I.P Lucky.
jeg glemmer dig aldrig!
The academic art of riding - riding in harmony!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vvvvvvvvvvvvv |
| Forfatter:  |
miss chanel |
| Dato:  |
07-05-2009 23:56 |
|
jeg ikke noget. eller jo, grime+longetov og en longepisk. og jeg longere når jeg ikke gider ride.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jegeg8ddd |
|
|
Da Freja stod på rideskolen, så blev hun longeret inden ridning, både fordi hun havde utrolig meget overskydende energi og også fordi hun skulle ned og slappe af, så var hun nemlig SÅ meget nemmere at ride! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lålållå |
|
|
Bruger som regel bare grimen og longen.. indimellem også longepisken, men kun for at få hende ud og gå på en større volte.. Hun reagerer ellers fint på stemmen. Jeg longerer hvis jeg enten ikke kan ride af den ene eller den anden årsag eller for at krudte af før ridning om vinteren, hvor banen oftest er ubrugelig, og hun derfor får ekstra energi.. Derudover gør jeg det også for at gøre hende mere opmærksom på mig samt for evt. at give hende en bedre balanca vha. overgange og afveksling i voltens størrelse og tempoet på volten.
-applecheeks "I am the terror that FLAPS in the night, I am the wrong number calling you at 3 AM.. I am DARKWING JULIE"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Og forresten hvis i har et billede ville de også være fint  Sarah: Hvad bruger du når du longerer?  Hvad er jeres mål i den tid i longerer? Skal hesten bare blive træt, skal den afspændes eller hvad skal den? Skal den andet end at gå rundt? Skal den vige fra dig eller? Miss Chanel: Tak fo svaret 
Applecheeks: Tak for uddybende svar  Jeg ved det lyder som nogle dumme spørgsmål, jeg ved jo godt hvad mine mål med det er osv. Men jeg ved jo at vi har mange forskellige meninger herinde, så det kan jo give noget god debat 
Line og Markus.
jeg glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Camilla: Okay Jamen sådan kan man jo også se på det. Har du aldrig noget hvor du tænker at det er nemmere at få på plas fra jorden? Jeg spørger kun af ren nysgerrihed!
Line og Markus.
jeg glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Sandra (Beauty Star) |
08-05-2009 00:31 |
|
Jeg longerer meget sjældent, men når jeg gør er det enten med grime eller trense, og et longetov. Jeg longerer Beauty om vinteren for at krudte hende af inden ridning, da banen tit er meget hård. Cody longerer jeg ikke endnu, det gjorde de dog ved tidligere ejer, men jeg ser ingen grund til at longere en 1 års.
- Sandra Skøtt Bakkegårdens Beauty Star. .. nobody will ever take your place girl <3 Nu også med Enghøjgårds Cody
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line ♥Markus♥ |
|
|
Line ♥Markus♥
Ork jo, jeg arbejder en masse fra jorden  Men jeg ser ingen gode ting i at longere, at få en hest til at løbe rundt i en cirkel, no go. At hesten er frisk, skal slappe af og hvad ellers nu grunden til folk gør det, synes jeg man kan afhjælpe på en anden måde. Og gider jeg ikke ride, jamen så lader jeg hesten stå eller går en tur med den, det er meget hyggeligere end at blive møg rundtosset 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Camilla: Haha  Men der er odt nok også mange måder at longere på! Nogle gange når jeg ser folk longere tænker jeg: Hvad fanden skete der lige der?  Hesten jordere rundt, med et par solide indspændinger. Den får sgu ikke for lidt da. Så kan jeg heller ikke se nogen meing i det overhovedet. Havde jeg ikke et formål med min longering ville jeg heller ikke gøre det. Det er helt sikkert. Den dag jeg ikke har et formål med det vil jeg slet ikke gøre det. Hvis hesten skal bevæge sig, kan den komme på fold. Jeg underviser min hest, men ikke til at få bedre kondi, men for at træne til at bruge sin krop på bedst mulig måde Vi skal jo i bund og grund ikke bruge ores riding til en disse, vi skal jo, heldigvis, ikke i krig. Vi rider bare fordi vi kan og har lyst 
Line og Markus.
jeg glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tjaeh.. |
|
|
Jeg bruger grime og et longetov. Longeringen bruger jeg primært som muskelopbygning og afveksling. Jeg laver tempovekslinger og overgange, og indimellem longere jeg over bomme. Jeg longere et par gange om ugen, og sjælendt mere end 10-15 min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dåmme pirater.. |
CacaoTraum |
08-05-2009 09:27 |
|
  Jeg har ikke longeret i lang tid, så billederne er også ret gamle  Jeg plejer at have en grime og en longe med, en gang imellem en dressurpisk. Jeg longerer mine heste for at opbygge deres muskler. Jeg longerer ikke på en cirkel, men "går med" så det bliver en større firkantet volte med langsider (ligeudretning) og kortsider (bøjning).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Puha, jeg er vidst en af de "slemme" når jeg longerer  Jeg bruger pessoa-systemet og har næsten altid en pisk med til at understøtte stemmekommandoerne. Når jeg longerer er det for at afspænde og smidiggøre hesten, eller hvis der ikke er tid til at ride ordentligt, så synes jeg det er bedre med en tur i longen og blive gennemarbejdet på denne måde end en "sjusket" omgang ridning.
"If you can dream it, you can do it!" Walt Disney
Hedebo's Lakaj - den smukkeste stjerne på himlen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HyggeHejsa |
|
|
Prinsessa longerer jeg faktisk aldrig - synes ikke der er nogen grund til det. Tulle, vores shetlandspony, longerer jeg jævnligt for at holde hende lidt i form og så hun ikke bare står på folden konstant. Jeg bruger kun almindelig grime, longetov og longepisk. 
Prinsessa Der er kun ét svar på nederlag - og det er sejr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh... |
|
|
Det er meget individuelt hvordan jeg longerer. Jeg bruger og har brugt flere forskellige systemer igennem tiderne med forskellige resultater. Både pessoasystemet (Dog med kapsun, da jeg ikke ønsker at hestens mund skal rykkes i stykker), indspænding (Kun meget kort da jeg ikke synes de gav nogen gavn i den daglige træning - jo hesten bøjede da nakken meget flot) og selvfølgelig longering uden noget andet end en grime. Udover det bruger jeg selvfølgelig redskaber så som cavalettis, bomme osv. Jeg orker ikke lige beskrivelserne af alle systemerne, så spørg hvis det er noget jeg skal uddybe hvorfor jeg har anvendt det system.
Rhea & Don Alfredo - Tidligere med Amiro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Longe, pisk, og til tider indspændinger.
N A N O U
- stadig ikke færdigmalet.
Confinde remintunttur peccata tua. Part søges til dejlig unghest i hørsholm/kokkedal skriv PB for mere info !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eeeeeeeeeeee |
|
|
Når jeg longere bruger jeg Hovedtøj ved en dims i så tov et sider i midten eller os tager jeg igennem bidringen og over i den modsatte. Så bruger jeg endten longegjord eller sadel + indspændigns tøjler løst til at starte med derefter spænder jeg dem ind lidt ind efter lidt. og evt longepisk hvis nødvendigt ellers bare stemmen . Longere hvis jeg passer en hest og den bar li skal ha lidt motion eller hvis jeg iik er vant til at ride en eller krudte af, nu har jeg jo ikke selv hest mere. Formål: FÅ hesten ned at gå dybt og balance + bedre reaktioner.  Som cacaotraum siger følger jeg os nogen gange med så det iik bare bliver rundt på en volte. + evt øgninger ned af langsiden osv.
Min mening ! Lev med den , eller lad være ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Emma-BB |
08-05-2009 18:30 |
|
jeg har ingen pessoa selv, men hvis jeg har mulighed for at låne en så longere jeg med pessoa. hvis ikke er det grime, longetorv og longepisk. og ellers med sadel og indspænder. longere for enten at få krudtet af, eller hvis jeg ikke gider/har tid til at ride 
Emma nu med egen pony. - men uden Jingles og Luna <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger kapsun med løst næsestykke og pisk. Jeg longerer for at smidiggøre min hest og gøre den i stand til at bære sig selv. Når jeg longerer min hest, beder jeg den om bøjning gennem hele kroppen og at træde ind til tyngdepunktet med bagbenet. Jeg bruger aldrig longering til at "krudte hesten af" - da jeg aldrig har problemer med en for ivrig hest (eller jo, det kan jeg godt have, men så stopper jeg den bare ) Jeg kan også godt finde på at bruge longering for at give min hest motion, så bruger jeg intet andet end pisk, og lader den gå på en stor volte eller det meste af ridebanen for ikke at belaste den så meget. Rhea Eg (Amiro): Håber det er ok jeg stiller et lille spørgsmål Altså hvis hesten bliver revet i munden af pessoasystem med bid, bliver den så ikke bare "rykket" i næsen hvis det er med kapsun?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad bruger du når du longerer? |
|
|
Laura: Jamen så gør vi det jo af samme årsag, og med samme udstyr, udover at jeg ikke bruger pisk, men kun longen, min krop og kapsun Rider du akademisk eller? Bare nice to know, hvis der er andre.  Jeg ville aldrig bruge longering som afkrudtning, da det bare opbygger hestens kondi, så er det jo et fedt. Jeg skal ikke bruge kondi og udholdenhed. Jeg skal bruge smidighed, balance, afslappethed og samarbejdsvilje.  Jeg bruger heller ikke longering som motion. Skal min hest motioneres kan den komme på fold  Hvor er det dejligt at der er så mange som svarer 
Line og Markus.
jeg glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger både indspædingstøjler, hovedtøj og longegjord når jeg longere. En overgang bruge jeg også en løs chambon. Jeg ville dog ikke have brugt alt dette hvis jeg ikke var blevet vist mange gange af min underviser hvordan dette bruges rigtigt ! Jeg longere for det meste fordi at jeg synes at Felix er begyndt at stå for højt og så kan jeg nemt "nulstille" ham ved at longere ham frem og ned med indspændinger. Jeg har brugt det 1-2 gange i ugen i ca. 4 mrd., dog aldrig mere end 20 min. pga. den hårde belasning af benene.
Marie Felix Albæk Aalestrup Naturefterskole 08/09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atataaafagag |
Asta ♥Isabella♥ |
08-05-2009 21:13 |
|
jeg gør det samme som laura, og er enig i hendes spørgsmål til rhea, en kapsun kan gøre lige så ondt som et bid, hvis man ikke kan finde ud af at bruge det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vjbkjbkfjbkfjb |
|
|
Mathilde Fryba
» Nu med Rytter's Quality Hinnerup Rideklub , distrikt 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Line ♥Markus♥: Jep, det gør jeg Delvist i hvert fald - bliver jo også inspireret af andre metoder/træningssystemer.
Min hest går på fold 24 timer i døgnet - så det er ikke fordi hun ikke har mulighed for motion. Men hun er nøjsom, og hvis det er muligt, vil jeg hellere skære op på motion i stedet for ned på grovfoder for at undgå fedme 
Mathilde »Quality«: Igen tænker jeg lidt det samme som ved Rhea. Bare fordi der ikke er (umiddelbare) skader ved rykken på hestens næse - så er det jo ubehageligt for hesten lige meget om det er munden eller næsen der bliver rykket i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julemand |
|
|
Jeg bruger grime/rebgrime, longe og en dressurpisk. Målet med longering for mig, er muskelopbygning og lydighed for stemmen. Når min hest bliver longeret skal den søge frem og ned og gå afslappet rundt og reagere på min stemme. Nu er det sjældent at jeg står på samme sted og har hesten i en cirkel rundt om mig. Man ser mig gerne vade op og ned af langsiderne på ridebanen efter hesten for at bevare ligeudretningen. Derfor bruger jeg også kun dressurpisk da jeg er tæt på hesten og derved ikke har brug for mere "ekstraarm" at korrigere med.
Mvh. Rikke med Lucky Lurito DM Årets JHN springrytter 07 Årets positive junior, sjoveste junior og indehaver af årets sjoveste indlæg 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog.. |
|
|
Jeg bruger longegjord, longetov, indspændingstøjler og evt en pisk. Min hest er rigtig god til at reagere på min stemme, så det er kun hvis hun er ekstremt doven og flad at pisken er med - og så er den der faktisk bare til pynt. Jeg har aldrig forsøgt mig med passoasystem. Har dog forsøgt i blot en grime, hvilken ikke lige var nogen succes med min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad jeg bruger |
|
|
Sadel + trense og så indspændinger. De sidder meget løst, men har dem på for at hesten ikke bare skal løbe derud af, men bruge sig lidt så der også er et formål med longeringen. Ser ikke noget formål i at hesten bare traver derud af, uden rigtig noget formål. Jo motion..
Nynne og Lille My ..Roxy Music.. ღ Farvet af pletter (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| longe longe |
|
|
Tja altså nu er jeg så heldig at jeg har en rutunde, og det er nu ekstrem praktisk da Inko ikke kan finde ud af det når han er i longe xP
Ellers har han bare hovedtøj på, og så har jeg en longepisk med, men den bliver nu aldrig brugt, den skal bare være der, ellers gider han ikke at lave noget ;
Så har jeg en af shetlænderne, men har heller ikke longe på, og så har den ellers bare grime på, men den har jeg så slet ikke pisken med ud til, for der kan jeg bare sige til den at den skal trave, galoperer osv. og så gør den det (dejligt nemt) 
Med de andre heste, bruger vi ellers en kapsun (staves?), skal lige siges at det er noget der er opfundet af guder, for den er utrolig smart, og siganerer ikke hesten 
Hmm tja jeg bruger nu egentlig kun longering til at få hesten i kondi, da det primært er shetlænderne eller unghestene jeg har der inde, så behøver jeg nemlig ikke selv at løbe livet af mig selv på ridebanen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder |
|
|
og her er lige et billede af Inko i rotunden   Dog med sadel her, men det var nu fordi han skulle vende sig til at den var med på, og at sadel klapperne godt kunne larme lidt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering.... |
|
|
Når jeg longerer, så bruger jeg enten longetov/grime eller longetov/trense.. Nogle gange bruger jeg bare stemmen/min krop(i ridehus/banen eller rotunden). Og jeg gør det for komunikation, og lidt muskelopbygning/kondi - dog ikke i galop, da de ikke har styrke til det endnu i longen, kun så småt i skoven for løse tøjler i ca. 10-15m, medmindre man er alene, så tøsedrengen bliver forskrækket over den mindste farlige gren, som han hellere må flygte fra i en hvis fart (man skulle jo nødigt blive ædt) .
Mvh. Cecilia
- Med terroristerne og problembarnet
If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Jeg longerer aldrig Zaco da han simpelthen bare ikke gider det. Ved Flicka er det bare på med trensen, linen i og så pisken med
- Med "krikkerne" Zaco&Flicka! Det er menneskeligt at fejle..
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|