Ja jeg er helt ærlig skuffet.
Jeg havde en naiv idé om at dyreinternaterne var et sted hvor man hjalp dyr der var blevet smidt ud, som folk af en eller anden grund ikke kan/vil ha' længere osv.
- Og hvor de vidreformidlede viden når de vidreformidlede dyrene.
Men nej, visse ting er åbenbart ikke særlig vigtige.
- Hvorfor da også checke om ens mistanke for sygdom er reel eller ej, lad os da bare sælge en hund hvor køber risikerer at få en syg hund der kan koste dem mange penge, i stedet for enten at få det færdig-testet eller aflive hunden, kort og godt.
Jeg faldt i dag for en hund på et internat, - en westie.
- Jeg er på forhånd klar over at westier har tendens til at ha' allergiproblemer, idet vi allerede har to.
Derfor spørger jeg selvfølgelig ind til dyrets sundheds tilstand mht. allergi også.
- Svaret dertil er at dyrlægen har set tegn på mulig allergi.
Da jeg spørger om det er noget som vil blive undersøgt yderligere ved blodprøve, for at fastslå om det ER allergi eller ej, får jeg bare svaret at de jo ikke kan teste alle hundene for sygdomme.
- Nej, men nu spurgte jeg også til en hund hvor de har MISTANKE om allergi, hvilket i sidste ende kan koste en dyrt i speciel foder, kiks, pleje m.v.
Da jeg spørger hvordan man så står hvis man nu er den heldige der får hunden og selv får den testet og den så HAR allergi, som de jo har mistanke om - er det så bare ærgerligt eller hvad?
Så får jeg bare et svar om at man bare bør regne med allergi når man køber en westie, og hvis jeg er så bekymret bør jeg købe hos en avler.
Blev bare så sur og så skuffet!
- Ja jeg kunne godt gå ud og købe en hund hos en avler.
MEN!
- Nu har vi meget bevidst kigget lidt efter en ældre tæve, og ikke en hvalp!
- Og så synes vi jo det var ideelt at give en omplacerings hund fra et internat en ny chance, ligesom vi har gjort med de to vi har (De er ikke internat-hunde dog).
Jeg synes helt ærligt det er meget for dårligt af et dyreinternat, at ville sælge en hund hvor de faktisk mener de har set tegn på allergi!
- Uden at ville gøre yderligere ved det.
Jeg er godt klar over de ikke kan teste alle hunde de får ind, - helt klart de ikke kan det.
- Men når man står med en hund, hvor en dyrlæge har udtalt at der er tegn på allergi, så synes jeg man bør teste eller aflive.
Nu kan allergi sagtens være noget nemt, og bare kræver man fodrer fornuftigt, men det kan jo også være meget indviklet og kompliceret, og det er jo ret relevant at vide synes jeg da.
Hvad synes I?
- Er det okay at et dyreinternat sælger en hund, hvor de har set tegn på begyndende allergi, uden at gøre mere ved det?
- Hvad hvis de synes de kunne se tegn på HD/AD? (Hofte/Albue problemer).
Synes I det er okay at sælge hunden uden at vide 100% om den har allergi eller ej?
- Eller hvad synes I et dyreinternat burde gøre ved sådan et tilfælde?