Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Skuffet over dyreinternat!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 20:19

Ja jeg er helt ærlig skuffet.

Jeg havde en naiv idé om at dyreinternaterne var et sted hvor man hjalp dyr der var blevet smidt ud, som folk af en eller anden grund ikke kan/vil ha' længere osv.

- Og hvor de vidreformidlede viden når de vidreformidlede dyrene.

Men nej, visse ting er åbenbart ikke særlig vigtige.

- Hvorfor da også checke om ens mistanke for sygdom er reel eller ej, lad os da bare sælge en hund hvor køber risikerer at få en syg hund der kan koste dem mange penge, i stedet for enten at få det færdig-testet eller aflive hunden, kort og godt.

Jeg faldt i dag for en hund på et internat, - en westie.

- Jeg er på forhånd klar over at westier har tendens til at ha' allergiproblemer, idet vi allerede har to.

Derfor spørger jeg selvfølgelig ind til dyrets sundheds tilstand mht. allergi også.

- Svaret dertil er at dyrlægen har set tegn på mulig allergi.

Da jeg spørger om det er noget som vil blive undersøgt yderligere ved blodprøve, for at fastslå om det ER allergi eller ej, får jeg bare svaret at de jo ikke kan teste alle hundene for sygdomme.

- Nej, men nu spurgte jeg også til en hund hvor de har MISTANKE om allergi, hvilket i sidste ende kan koste en dyrt i speciel foder, kiks, pleje m.v.

Da jeg spørger hvordan man så står hvis man nu er den heldige der får hunden og selv får den testet og den så HAR allergi, som de jo har mistanke om - er det så bare ærgerligt eller hvad?

Så får jeg bare et svar om at man bare bør regne med allergi når man køber en westie, og hvis jeg er så bekymret bør jeg købe hos en avler.

Blev bare så sur og så skuffet!

- Ja jeg kunne godt gå ud og købe en hund hos en avler.

MEN!

- Nu har vi meget bevidst kigget lidt efter en ældre tæve, og ikke en hvalp!

- Og så synes vi jo det var ideelt at give en omplacerings hund fra et internat en ny chance, ligesom vi har gjort med de to vi har (De er ikke internat-hunde dog).

Jeg synes helt ærligt det er meget for dårligt af et dyreinternat, at ville sælge en hund hvor de faktisk mener de har set tegn på allergi!

- Uden at ville gøre yderligere ved det.

Jeg er godt klar over de ikke kan teste alle hunde de får ind, - helt klart de ikke kan det.

- Men når man står med en hund, hvor en dyrlæge har udtalt at der er tegn på allergi, så synes jeg man bør teste eller aflive.

Nu kan allergi sagtens være noget nemt, og bare kræver man fodrer fornuftigt, men det kan jo også være meget indviklet og kompliceret, og det er jo ret relevant at vide synes jeg da.

Hvad synes I?

- Er det okay at et dyreinternat sælger en hund, hvor de har set tegn på begyndende allergi, uden at gøre mere ved det?

- Hvad hvis de synes de kunne se tegn på HD/AD? (Hofte/Albue problemer).

Synes I det er okay at sælge hunden uden at vide 100% om den har allergi eller ej?

- Eller hvad synes I et dyreinternat burde gøre ved sådan et tilfælde?

Skrevet af

Rollo

| Marsvineinfo | Hjemmeside|

0
0
Svar på denne tråd

westie <3
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 21:07

Nu har jeg selv haft med westier at gøre i mange år, har haft to styks op gennem hele min barndom, heldigvis ingen af dem med allergi.

- Men nej, jeg synes helt ærligt det er for dårligt at de ikke tester hunde med tegn på allergi, for der kan da helt ærligt ikke være så mange!?

Kan da godt se det besværlige og bekostelige i at teste ALLE hunde, men det er vel heller ikke nødvendigt når dyrlæge afkræfter mistanke om allergi? Og i samme tilfælde også HD/AD.

De burde teste de hunde/katte/kaniner o.a., der kommer ind og hvor de mistænker for eventuelle sygdomme, også vurdere om det er noget der kan gøres noget ved eller aflives. (selvom jeg ikke er meget for man bare afliver dyr fordi man lige i situationen ikke kan gøre noget for dem.)

Det kan da ikke være for meget forlangt at man får af vide om det dyr man er interesseret i har noget med i bagagen, eller om det er frisk og sundt. Er der ikke noget der hedder en sygdomsbog?

Mine forældre er store fans af at "redde" dyr fra internater, da de tror på at alle, uanset "race", kan få en chance til. Inden for de sidste år har det kun været katte, men til hver enkelt kat har de fået sygdomsbog eller andet som garanterer deres sundhed og/eller eventuelle skavanker.

De var bare så uheldige at den første fik en hjerneblødning, nummer to fik kræft i lungerne og den tredje blev blind indenfor et par dage. Nu har de den fjerde fra internat og den trives heldigvis

0
0
Svar på denne tråd

TrineM...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 21:29

Jeg ved at går man til egen dyrlæge, koster det ca. 2.000kr at få hunden checket for allergi med en blodprøve.

- Ergo vil jeg mene at det er en udgift man må ta' med, i og med man er et dyreinternat med egen dyrlæge.

Jeg vil da personligt gerne betale ekstra, for at vide at den IKKE har allergi, end at ha' betalt x antal kroner for en hund hvor jeg enten bare kan vente og se om det udvikler sig mere, eller selv ofrer de 2.000kr - som faktisk er i omegnen af hundens pris - for at teste for allergi.

- Så kan jeg da ligeså godt bruge hundens pris + prisen for et allergi check, på en hund hvor man ikke har mistanke om allergi og ved der ikke er noget i forældre-dyrerne etc.

Jo man får jo en sundhedsattest med, - så gad vide hvad de skriver deri 8-)

Jeg synes også det er en fin måde at hjælpe et dyr på.

- Vores tæve er også omplaceringshund.

- Vores hvalp brugte de første 12 uger på at sidde i et mørkt rum, indtil en avler tog ham og broren hjem hvor de så boede en uge i en stald før vi fik ham :S

Så synes jo det var ideelt med den her fordi alder, køn og race lige passede til mit ønske!

- Det er ikke mange voksne westier man ser være til salg, hvilket jo kun kan være positivt! :-)

Men bare ikke når man gerne vil ha' en der ER voksen! :-P

Skrevet af

Rollo

0
0
Svar på denne tråd

Rollo...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 21:42

Ja, helt enig. Hvis man driver internat er det jo sådan nogle udgifter der burde være penge til, og som man også tager forudsætninger for! Det burde vel på et eller andet punkt, hvis man går i dybden, være obligatorisk at ALLE dyr bliver testet for alt når de kommer ind.

Internaterne ville slippe for alle de irriterende spørgsmål fra eventuelle købere, hvor de i stedet kan række dem en sundhedsattest. Hvori man forhåbentlig også kan se hvis dyret har anlæg til noget.

Ja, det ville jeg også. Ellers bliver det sådan noget tegn & gæt- agtigt hvor man hele tiden ser symptomer, men ikke rigtigt ved om der er noget galt.

Åh, stakkels lille vaps! Hvem kan dog finde på at gøre sådan noget!? Mit hjerte bløder hver gang jeg hører om sådanne tilfælde og værre. Nej, det gør man ikke, men det er jo fordi de fleste folk er interesserede i hvalpe som de selv kan opdrage/påvirke fra starten af.

Men self, hvis man vil ha' en som passer bedre ind i ens aldersgruppe, så er det svært at finde en sådan. Vi købte vores ældste hos en avler da hun var hvalp. Og hun blev så derefter parret med en han fra Ærø, og da hun fødte beholdte vi hunhunden af hvalpene.

Men så må man sgu bruge lidt flere penge for dyrenes velfærd også måske sætte prisen en smule op. For et internat bliver aldrig ligeså dyrt som hos en avler.

.. Trine ..

Samson <3

0
0
Svar på denne tråd

Westier
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 21:58

Nej det er bestemt ikke okay at sælge en hund med mulig allergi og slet ikke en Westie.

Jeg er selv ejer af en dejlig westie og hende har jeg haft i 8 år. Hun har en lille smule eksem og overvejende tendens til allergi uden at det har været i udbrud. Så jeg ved hvor dyr sådan en hund er i foder og pels pleje, plus dyrlæge med på sidelinjen hele tiden.

Jeg mener bestemt at det er dybt uansvarligt af dem ikke at få det undersøgt nærmere. allergi kan jo i værste tilfælde tage livet af de små stakler, dermed mener jeg heller ikke at man bare bør sælge. Tænk hvis en lille smule uviden familie får sådan en hund i hænderne? Så ender staklen måske med at skulle aflives et halvt år senere på grund af manglende pleje til allergien.

Jeg forstår udmærket din skuffelse over det sted.

Dyreinternatet bør klart få tjekket hunden, og få den i forebyggende behandling hvis den nu skulle lide af allergi.

Alt andet er ukorrekt.

Held og lykke med hunde købet :)

Zazs.
Tro på dit instinkt - stol på dine følelser.
0
0
Svar på denne tråd

eksem..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 22:04

- Vores ældste westie fik hudsvamp i hendes ældre dage.

Startede med eksem og kløe, men udviklede sig til blødende sår og at hendes pels røg af når hun nappede sig.

Men ikke noget der udviklede sig til allergi el. andet.

.. Trine ..

Samson <3

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 08:20

Oh god... det er helt vildt, så lange dine indlæg er. Orkede altså ikke at læse det hele! Men nej, det er selvfølgelig ikke okay.

Sagde jeg...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 08:52

Lækzi: Så spring dem over.

Zazs: Ja det er ikke sjovt, kan jeg lige forestille mig :/

- Vi havde også engang en cairn/westie, som fik øreproblemer og endte med at blive døv af det. Hun måtte flere gange årligt ha' ordnet ører, indtil ørergangen lukkede helt af (N)

Synes bestemt heller ikke den skal aflives bare fordi den har allergi, men hvis de ikke vil interesse sig for allergien, så synes jeg dog alligevel de hellere burde aflive den.

- Netop som du siger, hvad hvis en uviden familie får den og tænker at det er jo ingenting, og det så går helt galt?!

Vi har f.eks. lige skiftet hundefoder fordi vi vil forebygge, så vi fodrer nu med et foderprodukt uden korn i.

- Selvfølgelig ved jeg at risikoen er der med westien, men ligefrem at REGNE med at min hund får allergi gør jeg godt nok ikke!

TrineM: Puha lyder ikke rart! :-( Håber aldrig vores får sådan noget.

Blev helt hysterisk en dag, vores hanhund havde små sår nede omkring halen - han var helt rød og det så helt vildt ud.

- Han reagerede så bare meget kraftigt på lopper.

Vi havde lige besøgt min mor, hendes hund har lopper og så fik vores også selvom de blir passet med frontline (N)

- Og selvom de dør af at bide hunden, nåede de jo at bide i ham, så kløede han og blev bare ved og ved!

En tur i bad med tea tree shampoo og en kæmning for lopper, og så var han fin igen.

- Men jeg nåede da lige at tænke "AAAARGH!"

Men øv hvor jeg synes det er skuffende, at se at nogen mener jeg bare er ude på at få en billig hund.

- Er da ikke ligefrem billigt at køre flere gange til Sjælland, og købe sig en mulig allergihund.

Er slet ikke pointen for mig, pointen er at de har en hund hvor de har set tegn på allergi - ergo mener jeg man bør undersøge det nærmere.

Skrevet af

Rollo

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 11:03

Slap dog af ;) Det skulle jo slet ikke menes på den måde... Det kaldes IRONI!

Sagde jeg...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider