|
|
| Gym VS HF !? |
| Forfatter:  |
Astrid ♥tja♥ |
| Dato:  |
04-01-2009 13:38 |
|
Tja. Jeg er sådan en der gerne vil vide hvad jeg skal, heeelst mange år frem. ej, jeg er bare så småt begyndt at tænke på om jeg nu skal vælge gym eller hf efter 10. Der er jeg så sådan ca 18, (skal siges jeg kun er 15 nu ... ) Vil egentlig bare gerne høre erfaringer? Hvad synes i? Gym eller HF?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er hf'er |
|
|
på første år. Fordelen ved hf er at den ikke tager lige så lang tid og du kan bruge den til stort set de samme uddannelser som du kan bruge stx'en til. Vil du læse medicin er stx'en nok bedst, da der her er påkrævet naturvidenskabelige fag på a niveau, og så skal man ind og have enkeltfag på vuc senere hvis mann er hf'er. Ulempen ved hf er at man skal til eksamen i alle sine fag. Er man stærk eksamensmæssigt synes jeg hf er det bedste. Undervisning er (i mit tilfælde) ikke så hårdt som det er hos gym-eleverne, bl.a. fordi vi ikke har lige så mange a-fag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asdfghjkl |
|
|
Jeg går på det almene gymnasium (STX) på 1. år og jeg er SÅ glad for det. Det her år (det sidste halve år) har seriøst været det fedeste i mit liv. Jeg gik ud af folkeskolen efter 9. klasse og startede på gymnasiet, men det afhænger jo meget af den enkelte person. Om man er klar til gymnasiet eller ej ? - da det jo kræver en hel del. Altså skal ærligt indrømme at man hurtigt bliver stresset med lektier men sådan er det. - Det kommer jo også an på hvad man vil senere hen i sit liv. Jeg må dog indrømme at jeg ikke har sat mig særligt ind i HF, da jeg altid har vidst at jeg skulle på det almene gymnasium. det eneste jeg ved om HF er at det kun tager 2 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også HF'er... |
|
|
Jeg er også HF'er, læser HF på VUC. - Jeg startede HF da jeg var 18 år, og forinden det havde jeg været et smut ude om et gym. Jeg gik direkte fra efterskole (9. kl) og til gym på matematisk linie, - og jeg kan IKKE matematik, kemi eller biologi og jeg HADER de fag! - Så efter 5mdr droppede jeg ud, og startede på fuldtidsarbejde. Var 16 år dengang, og var virkelig et nederlag, men jeg har aldrig i mit liv følt mig SÅ dum som da jeg sad i skolen der og intet kunne. Når de andre lavede matematik, kunne læreren ligeså godt ha' bedt mig om at skrive noget på egyptisk, - så meget fattede jeg x/ Så efter jeg havde arbejdet i 1½ år, tog jeg 10. kl på VUC på et halvt år, og startede så på HF. For mig var fordelen ved at ta' en HF at jeg på VUC kan ta' den over 3 år, og at jeg ikke skal ud i det samme gymnasie miljø, som på det gym. jeg var startet på, - det gider jeg ikke. Skole er skole, ikke en stor druk-fest for mig. Dernæst, så kan jeg godt lide at du skal til eksamen i alle fag, og det er der det tæller - jeg er god til eksamen, hvor jeg ikke er så god i løbet af året. - Men en eksamen klarer jeg meget bedre. Desuden kan jeg bedre selv sammensætte tingene på HF, og skal jeg bruge f.eks. nogle A-niveau udover de obligatoriske, så kan jeg ta' dem imens eller bagefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tertregeghe |
Astrid ♥tja♥ |
04-01-2009 15:34 |
|
Hej. tak for svarene. Rollo: Den kan jeg især godt følge den der med at skole er skole og ikke druk og fester. Jeg ved dog bare ikke hvordan jeg er til eksamener, da det først er noget jeg skal igang med næste år, da jeg går på friskole.. Åh, er ret så meget i tvivl, men efter hvad jeg hører fra min bror om gym er det IKKE noget for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Astrid ♥tja♥ |
|
|
Det er jo smag og behag, - for mit vedkommende tror jeg ikke at hverken gym. eller HF, var noget for mig som 16 årig. - Jeg er generelt ikke god til skole  Men også netop fordi at på gym. gik det hele op i fester fra torsdag til søndag, og man skulle være ih så åh så social osv. - det var slet ikke mig. - Da de hørte jeg stod op kl. 5 hver morgen, for at ride, ordne heste osv. var de ved at dø  På VUCs HF er der da også sociale arrangementer, men det takker jeg jo bare nej til og undgår det. - Jeg er generelt ikke et særligt socialt menneske, så jeg foretrækker selv at vælge hvem jeg vil være social med, og hvor og hvornår. Eksamen tager vi alle også forskelligt, - jeg elsker dem, jeg ved ikke hvorfor men jeg synes det er fedt til eksamen  - F.eks. i sommers da jeg var til dansk, jeg var da herre nervøs, men da jeg så fik 10 i Dansk på A niveau var jeg ved at tabe kæben af overraskelse, og det er sådan noget jeg synes er fedt. - Havde det hele været afhængig af en årskarakter havde jeg vist fået 00  Men hvor min kæreste så tilgengæld ville klare sig bedre på en årskarakter, for han kan bare ikke gå til eksamen, og det er faktisk et ret stort "handicap" for ham, og han har prøvet naturmedicin, betablokke og meget andet, men han kommer ind og så siger det klonk og så går han død. - Og det værste er, at han KAN fanme godt! Men hvor jeg ikke kan nær så meget som ham, har jeg den fordel at jeg formår altså at snakke og bare yappe derud af, og det tæller jo rigtig meget. Så er man ikke eksamens-menneske, kan det jo godt sætte pres på i forhold til en HF.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gfghjkjhgbnh |
|
|
Jeg går på STX på 1. år, og det er klart det eneste rigtige for mig tror jeg! Det har til tider været lidt hårdt synes jeg, for mange fra min klasse kommer direkte fra folkeskolen i 9. klasse, hvor jeg har været på efterskole i 10. og der har været rigtig stor forskel på os sådan tankegangsmæssigt og rent modenhedsmæssigt også. Men nu er det ved at udligne sig lidt synes jeg. Derudover vil jeg gerne være dyrlæge, og har derfor linjen Mat A, Kemi A og Fysik B, og det tror jeg ikke man på samme måde kan på HF? Hvis jeg skulle gå hen og ombestemme mig mht. karrierevalg i løbet af gym, så står alle døre heldigvis åbent for mig, fordi min linje er den som den er. Så jeg er rigtig glad for det. Selvfølgelig er gym hårdt med lektier og afleveringer, men jeg tror at det betaler sig i sidste ende  Og mht. fester og druk, så vil jeg lige sige at det altså ikke er sådan på alle gymnasier. Selvfølgelig er der fredagscafe og fester en gang i mellem, men det er langtfra torsdag-søndag. Så er det i hvert fald noget du selv vælger, og det er jo så bare eget problem.
.. mvh. julie kronborg KE 07/08 <3 never let the fear of striking out keep you from playing the game
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggggg |
miss chanel |
04-01-2009 17:48 |
|
Jeg går i 9. nu, og skal på STX efter sommerferien.. Ved bare ikke hvilken linje endnu :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeg.. |
|
|
EEeej Rollo nu skal du da virkelig heller ikke gøre STX, HHX og HTX værre end det er. Fagene på STX kan alle være med i - bare folk gider at koncentrerer sig i timerne og møde op. HVad enten det er A - B eller C-niveau. STX går OVERHOVEDET ikke ud på at feste fra torsdag til søndag - det eneste er at nogle sagtens kan finde på at tage i byen torsdag (Har jeg også gjort selv), men folk møder altid op fredag glade og arbejdsvillige. STX går meget ud på det sociale miljø, og at kunne arbejde sammen og være sammen med andre mennesker - men hvis man heller ikke kan det, holder man altså ikke langt i den "virkelige verden". Folk respekterer når man siger NEJ TAK til feste, og er glade når man siger JA TAK. Jeg er da langt fra med til alle solder (Har ikke været med i 2 ud af 3 i år), men det er mit valg, og folk respekterer det fuldt ud. Jeg kan ikke udtale mig og HHX og HTX da jeg ikke ved noget om det, men jeg kan udtale mig om STX og det som Rollo siger passer ihvertfald ikke. STX er hvad du gør det til, fedt eller træls - det kommer an på din indstilling.
Rhea & Don Alfredo - Tidligere med Amiro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| thilde |
|
|
jeg går STX på 3år (LÆSEFERIE OM 5 MÅNEDER) det har helt sikkert været hårdt, især 2 og 3.g har nogle gange været total uoverskuelige, men alle de lektier, store opgaver, projekter hvor man samtidig skal have det til at passe med arbejde, hest og venner. men nu hvor jeg er begyndt at kunne se en ende på det, og de største af opgaverne (undtagen eksamen til sommer) er overstået er det hele lidt lettere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej;p |
|
|
Jeg har selv taget STX - ville aldrig vælge hf. Synes generelt der er for meget 'slinger i valsen' og ofte ret useriøst på hf.
07/05-1992 - 05/01-2005 F L A S H D A N C E 10/05-1999-29/08-2007 G O V A -nu med Zsa Zsa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rhea Eg (Amiro) |
|
|
Rolig nu, jeg kom med mit personlige indtryk af det gymnasie jeg gik på. Jeg siger jo netop at jeg personligt ikke gider bruge skolen som en social gruppe, og derfor passer VUC mig bedre. Jeg har aldrig påstået, at mit gymnasie og min klasse, var sådan alle steder var. Og der er vitterligt forskel på om du er god til matematik, eller ej - og om du så har det på A eller C niveau. - At alle kan følge med hvis de bare koncenterer sig holder jo ikke. Så skal alle analfabeter bare tage sig sammen og lære at stave eller? Vi har alle forskellige oplevelser af tingene, og forskellige behov fra f.eks. skolen. På mit gymnasie gik det hele meget op i fest, og det er det gymnasie også "kendt/berygtet" for. - Jeg ved da godt at andre gymnasier nok er mere seriøse m.v. men det var grunden til at jeg valgte VUC, hvor jeg synes tingene er mere seriøse, men jeg har bestemt også prøvet VUC'er hvor tingene bare var  - Bl.a. derfor jeg nu bruger meget transporttid m.v. på at komme op til det VUC jeg går på, fordi det der er tættere på mig, ikke har styr på en skid og ingen laver noget osv. Det er jo bare min oplevelse af det hele, så rolig nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tamtam |
LHM |
04-01-2009 19:12 |
|
Rhea:  Jeg går som nogle af de andre også på STX på første år - og jeg nærmest elsker det ! haha - ej, jeg synes gymnasiet er spændende og selve indlæringen foregår på en helt anden måde end folkeskolen. Alle kan komme igennem gymnasiet - hvis bare man gider.
» Mvh. Lone - med Camilla
Don't cry because it's over - smile because it happened
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
Nu har jeg efterhånden gået på STX i 3 år, og jeg har ikke opfattelsen af, at det er druk fra torsdag-søndag, og da slet ikke i min egen klasse. Selvfølgelig går gymnasiet meget op i det sociale, men det er jo helt op til den individuelle selv og bestemme, hvor meget man vil deltage i det sociale liv. Jeg har aldrig deltaget specielt meget pga. tidsmangel, det er der aldrig blevet set ned på, og jeg har altid haft den største opbakning fra min klasse mht. ridningen osv.! HF er et ganske udemærket alternativ til STX, men mit førstehåndsindtryk af det er, at det er meget useriøst! Nu kan jeg kun dele erfaringer for, hvordan det er på det gymnasie jeg går, men der sidder alle HF'erne og spiller computer osv. i stedet for at følge med på tavlen!! Jeg ville personligt ikke kunne klare SÅ mange eksamenr på ÉN gang, men det er jo igen op til én selv og ikke andre .. For mig er HF'erne tit dem, som ikke orker at kæmpe for den rigtige STX, men det er jo bare mit indblik på det, og jeg har jo kun erfaringer fra de HF-klasser jeg kender.
Nu med Enekærs Ana-Bell Tidligere Magic Bonnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epirus |
|
|
Jeg går på stx på 1. år, og puuuha, hvor kommer det til at hænge mig langt ud af halsen inden jeg bliver færdig om 2½ år!! Jeg var så også enormt skoletræt da jeg startede, og er det endnu. Håber virkelig at sommerferien efter 1.g kan 'kurere' mig, så jeg kan klare 2.g.
Personligt ville HF ikke være noget for mig, da man netop skal op i alle fagene, og vist ikke får årskarakterer? Correct me if i'm wrong. Jeg er ikke specielt god til at håndtere eksamener, og derfor vil jeg meget gerne ha mine årskarakterer til at 'bevise' at jeg altså godt kan 
... Sofie Støjko Epirus OX - årets JHN vallak for kat. I 2008
PART søges nær 3400 Hillerød
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dfghjkolæ |
|
|
Jeg vil også sige at det der med druk og fest hver torsdag til søndag heller ikke sker på mit gymnasium (Virum Gymnasium) men når der er fest på gymnasiet går det også vildt for sig. "Vores" fester er ret eftertragtede så folk kravler op på taget udefra og hopper ind over (de skal hoppe 10 meter ned) men da vi har vagter bliver de selvfølgelig smidt ud igen  Mikkel Kryger fra The Voice TV (D.P.P) har gået der og derfor lavede de også et program hos os, rimelig grinern : www.thevoice.dk/ show.jsp?subpage=detperfekteprogram Den 16. December Del 1 07:50 minutter inde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årskarakter på HF |
|
|
Nej man får ikke årskarakter på HF, - men lærerne er ret flinke til at give en en karakter alligevel, så man ved hvor man er  Jeg tror ikke på at alle kan gennemfør STX, uanset hvor meget man så kæmper for det, og synes faktisk det er lidt snæversynet at sige sådan. Jeg tror der er stor forskel på om folk tager en HF på f.eks. VUC, eller på gym. - synes mange af dem som tager den på gym virker lidt useriøse, det må jeg give jer ret i. - Men dem er der jo i alle klasser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|