Så er vi atter vel tilbage i DK efter årets sidste militarystævne, der blev afholdt i Cameri, Italien. Corvette og jeg skulle debutere i CIC2* - en klasse der gerne skulle give os den første ud af tre billetter til YR EM 2011.
Men at finde på at skulle sådan noget, kan være lidt af et projekt som ganske almindelig privatperson. Ud over det økonomiske aspekt i sådan en tur, er der en masse logistik der skal gå op. Hvordan kommer vi der ned og i hvad? Hvilken vej skal vi køre? Skal vi overnatte på vejen og hvor? Hvor skal vi bo når vi kommer frem? Hvilke regler gælder der for at tage en hest med til Italien? Og så videre.....
Det økonomiske var nok det aller største problem - jeg har desværre ikke nogen sponsor der har mulighed for at hjælpe mig med sådan en tur 
Jeg tog alle de ekstravagter på jobbet jeg kunne få fingrene i, og var så heldig at flere privatpersoner, bla Corvettes avler og flere her fra HN, valgte at støtte mig - et KÆMPE tak skal det lyde her fra! Det betyder rigtig meget at der er nogen der "hepper" ude på sidelinien.
I den forbindelse skal det da også lige nævnes at den indsamling der blev startet her inde, er blevet godkendt af HN som værende fuldt lovlig - synd at HN (tidligere) og mange andre ikke kender reglerne, og har været grove over for Anette der er blevet truet med bla politianmeldelse (som jo faktsik er ganske ironisk, da hun netop havde fået tilladelse af politiet til at oprette en indsamling
)
Men pyt nu hver med det. Løsningen for os blev at køre i en venligst udlånt bornholmsk 2-hestetransporter - i den kunne vi både bo, have hest og alle vores ting med i. Vi bookede en overnatning i sydtyskland på vej derned, men kørte turen hjem i et stræk. Med indlagte pauser selvfølgelig (det giver altid en masse opmærksomhed og sjove kommentarer at lufte hest på diverse rastepladser og tankstationer).
Corvetten er efterhånden en erfaren dame i lange rejser og tager det med ophøjet ro. Inden afrejse fik vi det obligatoriske besøg af kredsdyrlægen der godkendte sundhedstilstanden, og vi fik taget en Cogin-test (blodprøve for at tjekke infektion) der kræves før indrejse i blandt andet Italien. Men af sted, det kom vi. Vi betegner mig, Vicky og Rene L - syns egentlig vi udgjorde et godt team bestående af rytter, fotograf chauffør, hestepasser osv. Skønt jeg kunne lokke dem med 

Mig, Vicky og "det røde lyn" henter Rene i Ishøj 

På færgen til Tyskland

Laaaaang vej, bare til første overnatningssted

Lufning af hest

Fodring af hest

Låner vand af buschauffør til hest

Und weiter gehen

Vestas vindmølle et godt stykke nede i det tyske 

Vejarbejde, 13km to go

Så 5km - glad smiley 

Aftensmad - suppe på rasteplads

Og så putte godnat den første aften i "det røde lyn". Corvette havde fået en fin boks at overnatte i, mens mig og vicky delte køjen. Det var ikke meget plads, men så kunne vi holde varmen

Tidligt op og videre. Brrrr der var koldt. Og mig der troede at vi skulle syd på 

Pakke igen

Og afsted igen - morgenmaden kunne vi klare i bilen

Schockemöhles lastbil vi mødte på vejen - måske med Totilas i ??? 

Vores bunke af slik og underholdning voksede støt

Videre videre videre

Mulighed for at tage på skiferie ???

Tæætere på Alperne og igennem en masse tunler

Vi var alle MEGET glade for Vicky Iphone - den gav god underholdning på turen

Vicky selv i et stjålent øjeblik

Og så kom sneen tættere og tættere på - Vicky grinte af mig der havde medbragt min bikini 

HELT fantastisk smuk tur gennem alperne - især da vi nåede over på den anden side og solen brød frem 

Vi tanker bilen og nyder solen 
Billeder fra hesteluftning i Schweiz på anden rejsedag:

Giver, som altid, stor opmærksomhed at lufte hest på resteplads 

Og så ind igen med Puff - klar til at køre videre

Og endelig nåede vi til bygrænsen, wee 

Vi fik pakket stakkels Corvette ud efter den lange tur - hun virkede dog ikke specielt påvirket, men var nu alligevel glad for at komme ind i sin boks. Der ruller man altså bedst 

Røde Lyn der havde kørt super fint hele vejen, trængte til lidt omsorg. Den var faktisk blevet lidt syg 

Aftensmad i kahytten 
Rene fik (også) videofilmet lidt den aften, kig evt med her hvis i vil høre hvad Vicky syns om at "være strandet i @!#$ Italien i istykker bil" 
www.youtube.com/watch?v=HSrVtpvPbAw
De næste par dage gik med træning, banegennemgang, hygge, fiksing af bilen, pizza og lidt solbadning den ene dag:

Morgenmad - det var koldt om morgenen, men det blev heldigvis bedre i løbet af dagen

Den geniale lokale pizzamand

Terrænbanen så sådan her ud:

Spring 1 - gul bænk

Spring 2 - dims

Spring 3 - en anden dims

Spring 4 - dims igen

Spring 5 - lodret...

... med grøft foran

Træls spring hvis hesten kigger på huller

Spring 6 - lidt på skrå, men ellers meget lige til

Spring 7 - "feel good" spring

Spring 8a + b - coffin

Spring 9 - GISP!!! Her blev jeg altså lidt nervøs, har aldrig sprunget noget der minder om at være så højt

10 a + b - videre på den gule man kan se i baggrunden

10b - gul dims

Spring 11 - på toppen af en bakke

Spring 12 - hjørne

Spring 13 - dims

Spring 14a - dims igen

Spring 14b - udspring i vand

Fin pynt i vand

Spring 15 - kasse med gennemslag

Spring 16a - starten på en lidt svær kombination hvor man skulle ramme en hjørne bagefter

Spring 16 b - hjørnet til højre jeg skulle ramme

Spring 17 - trahkener

Spring 18 - lidt smallere

Overblik over lidt af banen - en rigtig god bund og fedt område hvis i spørger mig 

Spring 19 - kasse dims igen

Gennemslaget på højde med mig 

Spring 20 - dejlig indbydende stamme

Spring 21 - på toppen

Og ned igen og spring nummer 22

Spring 22

Spring 23 - kasse dims (med 24 ab i bagrunden)

Spring 24a - gul kassedims med dyb landing

igen

15a - ???

Spring 25 - en slags svineryg

Spring 26 - trippelbar
Ja - det var vel egentlig det. Banen var ikke længere end ca 3300m, men skulle tilgengæld rides med 550m/min.
Hestelufning en af de første dage:

Ved ikke om billedet her bliver i god nok kvalitet til at man kan se alle de små prikker omkring hestene - men der var i hvert fald fyldt med en masse små dumme dyr der nede. Nok det største minus 

Der kom rigtig mange fede lastbiler !!! Men der kom også ryttere fra det havle Europa - det er helt klart det stævne jeg har redet med flest startende nationer 

Stævnet lå lige ved siden af et militærtområde, så vi så ofte maskiner i luften, på trods af stævnet dybest set blev holdt ude på en mark "in the midle of nowhere"

Corvette måtte lige et smut forbi den Italienske smed

Alle 7 danske heste stod samlet 

Vask efter træning - om dagen blev det dejlig varmt 

Hehe, man kan jo ikke se lige godt ud hele tiden 

Italiensk græs var et hit

Og nusning i stalden var hyggeligt 

I dagene op til stævnet rigtig startede var der tid til at slappe af og nyde varmen 

Fantastisk udsigt vi havde!!!
Det blev hurtig koldt om aftenen når solen gik ned. Men tilgegæld havde de nogen smukke solnedgange!

Første officielle opgave på stævnepladsen er dyrlægetjek. Selvom du ved at du kommer med en hest der er 100 % i orden, giver det altid lidt sommerfugle i maven at skulle løbe frem og tilbage foran de fornemt klædte dommere. Og fornemt er det at løbe ned langs den lange række af eksotiske blomster på nyrevet underlag, hvor hver eneste ekvipage bliver videofilmet, fotograferet og bedømt.

Dommerne

Man kunne godt undre sig lidt over nogen få af de heste der kom til start :/

Vores tur om lidt

Corvetten og jeg, fuld gas 

Igen 
Der er desværre ikke tilknyttet nogen fast landstræner til ungrytter/senior landsholdet i military, så ønsker man sin træner med, er det på egenbetaling. Dog kan en træner der kender dig godt, være guld værd i en presset stævnesituation. Jeg var så heldig at have træner med til dette stævne.
Første disciplin i military er som altid dressur. Her kunne jeg resultatmæssigt godt have håbet på et bedre resultat, men der indløb lidt småfejl i vores program. De ting vi har øvet derhjemme sad dog lige i skabet, så med blikket rettet fremad mod vores videre udannelse og kommende stævner, er jeg forsat positiv.

Klagøring i stalden - godt med lidt hjælp 

Vicky fik lov at prøve dommerens hat - men det hjalp ikke på resultatet 

Smider jakken

Og kommer hurtigt igen. Det var åbenbart krav at ride med kjole, og sådan en ejer jeg ikke
Men skønt at have en god rytterkolega der gerne låner ud - tak Lærke !

Opvarmning

Op af midten

Start på øgning

Travasade

Travasade

Parade

Galop

Øgning tror jeg

Mere galop

Og slut

Corvette var sq god nok at ride på

Snak om ridtet

Og så til det der virkelig gjalt 
Terrænbanen, stor og mægtig, skulle rides lørdag middag. Jeg havde gået den 6 gange inden gennemridningen - med træner, uden træner, alene, med rytterkollegaer osv. og følte mig egentlig godt forberedt.

På vej hjem lørdag morgen efter sidste gennemgang - kampklar!
Kl. 12.08 drønede vi ud af startboksen. Seks og et halvt minut senere red vi over målstregen - fantastisk følelse ! 
Vi havde gennemført alle forhindringerne fejlfrit i første forsøg, men som forventet fik vi nogen tidsfejl. Det havde heller aldrig været målet at skulle ramme idealtiden i første forsøg, men derimod at få en stabil og fornuftig tur rundt på banen, der var af en ny sværhedsgrad for os - tiden vil vi øve os på fra næste gang af. Tænk at vi bare sådan kunne gennemføre uden stop i første forsøg - synes faktisk vi var lidt seje begge to

Skridter varm. Kampklar Corvette - hun havde for længst regnet ud hvad vi skulle igang med 

Opvarmning

Opvarmning
Og så eller afsted 
Her Coffin

GIGANTO hæk, som de heldigvis havde studset lidt. Stadigvæk kæmpe stor - godt vi kun skulle spring den en gang !!! 

Galop på vej mod spring

Spring

Nærmer sig vandet

Sætter af

Og plask

Mere plask

Trahkener

Trahkener

Rundt i vendingen

Den smalle

Kasse

Fokuseret mod næste spring

Og vupti

Comming down

Sådan nogen gode nyhedder skal telefoneres hjem til DK 
Søndag morgen lå andet dyrlægetjek kl. 8. Derfor, tidligt op og forberede mig selv og Corvette så godt som muligt.

Ridebanespringningen, den sidste disciplin, er som oftest vores svageste disciplin, og jeg var derfor overordentlig tilfreds med vores resultat - 0 fejl på forhindringerne og en enkelt fejl på tid. Især fordi dette nu betød at vores EM kvalifikation var i hus.
Det var helt bestemt hele turen til Italien værd!

I Italien må vi både spinge skæve og skørre spring - sjov 

I Italien må vi både spinge skæve og skørre spring - sjov 

Dygtig dygtig dygtig Musse altså !!!
Jeg havde aldrig nogensinde turde drømme om at kunne nå så langt, da jeg så hende på en mark i sønderjylland for 3 år siden 
Tja, så var der egentlig kun de 1600km hjem igen. Corvetten der ikke havde virket træt eller brugt under hele turen, virkede heller ikke træt da vi kom hjem. Dejligt at hun virker så oven på 
Her lige en den sidste håndfuld stemningsbilled