|
|
| Korrekt ridning, dit bud? |
|
|
Jeg har siddet i flere dage og kigget og kigget og kigget på youtube efter ridning jeg synes er korrekt og positivt. Egenligt startede det med en tråd jeg læste i (kan ikke huske hvilken en det var)hvor det bla handlede om korrekt piaffe og passage, det kunne jeg i midlertid ikke rigtig finde, og så gik det mere over i bare at finde ridning som jeg synes var godt. Man bliver lidt inspireret af alle de tråde som køre med vilde diskutioner om hvorvidt det nu skal være sådan eller sådan, derfor synes jeg det kunne være hyggeligt at få sat video på af det vi synes er godt hver især, så kan det være vi bedre forstår hinanden  Så jeg håber i har lyst til at finde videoer frem af det dressur ridning i finder godt. Det behøver ikke være perfekt, men skal sådan være et helhedsindtryk af det i godt kan lide. Så kan vi jo diskutere frem og tilbage, og analysere hinandens videoer. Jeg har fundet dette klip gennem mange dages søgen. Det er en lille fiks pre hingst ( skal lige siges at jeg har kigget alle slags racer , men det var denne jeg "faldt" over). Det jeg rigtig godt kan lide er, at hun rider ham med en meget let tøjleforbindelse med meget god plads fortil, og han ser ud til at være i god selvbalance og bæring. Passagen synes jeg er helt efter bogen, som speakeren siger; den er dejlig elastisk og ikke stiv og stødende. De svage punkter er piaffen og galloppirouetterne, og han virker en anelse spændt i starten af gallopprogrammet. Men alt i alt synes jeg det er meget positiv ekvipage, virker meget afspændt det meste af tiden uden noget "propelleri" med halen. www.youtube.com/watch
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
SILHOUETTE JUNIOR DRESSAGE, 15, FIT 3 SÆLGES SPALDING DRESSUR 16,5 FIT 3 SÆLGES Vidunderlig 3ér pony sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| GitteL |
|
|
jeg er enig... Syns også det er noget nær det bedste jeg har set, er dybt imponeret... syns dog alligevel man burde kunne ride en hest så den ikke pisker med halen, ved godt at det er minimalt i den video, men det er der stadig...
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
REt imponerende. Men nu er tråden oprettet til videoer af dressur ridning, den dressur vi alle sammen diskutere og debattere her på HN, så jeg vil være glad hvis man holder sig inden for den kategori Håber der er folk på vej med nogle videoer og kommentare til den jeg fundet?? 
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
SILHOUETTE JUNIOR DRESSAGE, 15, FIT 3 SÆLGES SPALDING DRESSUR 16,5 FIT 3 SÆLGES Vidunderlig 3ér pony sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aaaaaa |
| Forfatter:  |
GeLabs2203 |
| Dato:  |
01-08-2009 19:46 |
|
Jeg overvejede at vise en video af Edward Gal med Totilas der som bekendt slog Ankys verdensrekord under et stævne i Hickstead i juni eller juli med næsten 90%. Hesten er LÆKKER, og jeg kunne IKKE gøre det bedre selv, og Labs kunne selvfølgelig heller IKKE gøre det bedre. Men jeg må have min mening, og jeg var skuffet over 90%'s programmet, jeg synes der er en del fejl i hans program, så ikke noget der fik mig op ad stolen.
Hilsen GeLabs2203 og Darren Hayes Darren, London & Labs, I er mit liv! I don't believe in God - I believe in Darren Hayes Min elskede far, du er i mit hjerte til evig tid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes det er fantastisk rart |
|
|
at se en hest skridte normalt i den klasse samt at den IKKE ryster på hovedet når tøjlerne hænger og den skridtes ud.
Hesten ser lydhør ud og ser ud til at være skøn at være på. At gallop piuetterne ser lidt anspændte ud må være "en på dagen" ting, da det jo er noget af det den type hest er aller bedst til.
Nok noget af det bedst redet program i mine øjne, uden overdrevent signalgivning fra rytterens side 
M.v.h. Gitte - mor til Tera og Lian og ejer af Jack D, Makron og Joker
Rideudstyr m.v. sælges - se præs. og giv et bud, skal bare væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Jeg har altid holdt meget af Kyra, og jeg har støttet mig en del til hendes bog og hendes videoer som jeg synes indeholder mange guldkorn. Dog synes jeg at hendes ridt til stævnerne variere noget. Lige præcis dette ridt er jeg ikke vildt begejstret for. Jeg synes hun laver mange gode ting, så som hesten har plads foran og ikke pakket så meget sammen, hendes frie trav er rigtig god, og så elsker jeg bare når Kyra er færdig med sit program, hun slipper bare det hele og hendes hest forbliver rolig, ikke noget med at tænde op løbe afsted. Piaffen kniber det med i dette program, en øvelse som Kyra ellers er god til, bort set fra at hendes heste altid har understillede forben, ærligt når nu hun er så god til at få bagenden med. Passagen har de såkaldte "hinkende" bagben som inddikere en hest som ikke arbejder ordenligt igennem overlinien. Til sidst synes jeg Max virker lige vel irriteret og direkte sur indimellem. Men som sagt er jeg også generelt glad for Kyra  Andre som har lyst til at komme med ind i "kampen" med nogle videoer, observationer, viden osv osv?
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Titlen på tråden er "korrekt ridning" - og jeg mener at korrekt ridning er at tage det bedste af alt og smide resten væk.
Jeg mener dressur og western kan ligne hinanden på mange punkter - f.eks. har en god westernhest sin grundridning på plads, en grundridning som stort set er identisk med dressur grundridning.
Kyra Kyrklund's pricipper har jeg brugt meget indenfor western ridningen, lige som noget af den bedste hjælp jeg har fået (også til min western ridning) er fra mennesker der rider dressur på højt plan - Gran Prix - og som ikke er så snævertsynede at de ikke kunne se, at vi kunne lære noget af hinanden.
Mine heste tilstræbes blandt andet at være selvgående, lydhøre, bløde som smeltet smør, løfte ryggen, gå lige foran lod med næsen, glade og godt tilpasse under arbejde.
Jeg kunne godt tænke mig at i kiggede på denne video, uanset udsstyr - hvis i er tålmodige og kigger med helt til præmieoverrækkelsen kan i se hvor "engelsk ryttere" bl.a. kan lære lidt af os. Et eksempel på noget af det jeg opfatter som "korrekt ridning" :
www.youtube.com/watch?gl=NZ&hl=en- GB&v=i90uitCdq54
Uanset hvad det kaldes, synes jeg dette er imponerende ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalal |
|
|
Undskyld jeg har formuleret min overskrift forkert, og som jeg skrev tidligere: Tråden oprettet til videoer af dressur ridning, den dressur vi alle sammen diskutere og debattere her på HN, så jeg vil være glad hvis man holder sig inden for den kategori! Så lad nu være alligevel at poste alt muligt andet end det! Jeg er ikke så snævertsynet at jeg ikke kan lære af andre stilarter, men nu er det bare IKKE det som jeg vil have denne tråd til at handle om. Der er et hav af tråde hvor der blive diskuteret om hvad god dressur er, men meget sjællent er der nogle der videoer på af det man mener er det rigtige. Ofte bliver der sat billeder ind, men som alle ved kan man ikke regne helt med billeder, det er kun momenter af en lang sammenhæng.
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Kyra Kyrklund |
Marie *Ozzy* |
03-08-2009 17:59 |
|
har tidligere være mit store forbillede, men på det seneste er jeg begyndt at sætte mig mere ind i redressur og nu synes jeg pludseligt hun er lidt en skuffelse at se på.
Jeg har ikke kunne finde nogle videoer af hende hvor Max ikke virkede meget irreteret??
Og her gik jeg og syntes hun red på hestens præmisser.
Videoen med Heather Blitz synes jeg umiddelbart er pæn, dog synes jeg hun har rigeligt fat i tøjlen og at passagen "halter" lidt.
Men må indrømme at jeg endnu ikke er mester i at bedømme dressur, så er spændt på hvad andre synes..
Gitte: Jeg vil absolut give dig ret i at vi sagtens kan lære af hinanden -og det meget mere end vi gør pt! Men jeg synes man skal acceptere og respektere trådsterters henblik med at denne tråd handler om dressur. Du kan jo evt oprette din egen tråd om flot ridning på tværs af stilarter.
Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere! Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ung hest endnu |
|
|
Marie: Den hest Heather Blitz rider er 6-7 år gammel og derfor er den ikke stærk nok til at lave perfekt løft og takt i passage/piaf, da disse øvelser stadig er nye for den. Hesten er 180 cm i stg, så dens måde at bevæge sig på med elegance og lethed er helt unik for en så stor "maskine". Den skal nok komme til at lave en fremrivende passage og piaf om nogle år når den er klar og styrket til det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeetsysayay |
|
|
Hold K Æ F T hvor er den hest, som Heather rider på skøøn! Den er godt nok fantastisk! Så let og legende. Den er godt nok skøn! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op!! |
Marie *Ozzy* |
04-08-2009 10:21 |
|
Ja, så er det ikke så mærkeligt at det hele endnu ikke er på plads! På den ene side er det vildt imponerende at den allerede er nået så langt, på den anden side tror jeg ikke på en hest i den alder kan nå at komme så langt uden at blive presset enormt. -Ikke mindst når den er så stor, den har jo haft brug for ekstra tid til at vokse frem for en hest på 160. Jeg kender ikke ekvipagen og føler derfor ikke det er på sin plads at dømme dem, men sådan noget gør mig meget mistænkelig. Efter min mening tager det mange år for hesten at bygge styrke og psyke til at kunne gå på grand prix niveau -ikke bare 2-3 år. Hmm... Ingen andre der synes det virker mistænkeligt??
Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere! Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matine |
Marie *Ozzy* |
04-08-2009 10:32 |
|
Se bare på Matine -den bliver aldrig ridehest igen. Efter min mening et godt eksempel på en hest der er blevet presset enormt og så ender op med at få den ene skade efter den anden.. Andreas fortæller i sin bog at den var helt umulig at ride bare året inden.....Måske fordi den blev presset så meget at den ikke vidste hvad den skulle gøre af sig selv? Carabas er så den næste 9 årige i rækken -det ville komme meget bag på mig hvis den skulle nå at blive 15 år, men det må tiden selvfølgelig vise..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det er mistænkeligt |
|
|
- men altså: jeg har aldrig set en varmblodshest som både kan piaffere rigtigt og gå en tilnærmelsesvis korrekt fri trav. Heather Blitz sidder bestemt forbilledligt, men hun slider ski´hårdt på det store unge kræ ved at ride den ud i de øgninger uden at have den mindste bæring/vægtforlægning bagud når hun samler den op igen.Den har lært at gå et langsomt TEMPO og det ser da imponerende ud når sådan et højhus går sådan, men den er ikke i nærheden af at samle sig. Di-Nero: Jeg er meget enig med dig hvad angår Rociereo (?), MEN jeg ville hellere se den på LILLE-turs niveau: Den kan ikke piaffere og den kan ikke gå samlet skridt = den er spændt i ryggen. Derfor er passagen den viser (som ser fiin ud)også bare et udtryk for PRE´s "automattrav" - de er født med passage og derfor må man bedømme rideniveauet på de ting som de ikke er født med. Men dens frie trav er bedre end man ser på mange varmblod...og resten er temmelig godt, synes jeg. Den eneste jeg har set piaffere med FULDSTÆNDIG vægtforlægning bagud (ikke bare sat bagtil) er den lille russer, Balagur, som er en barok travhest. Han skridter desværre også jævnligt spændt. Kunne vi krydse de to,og lægge min lipizzaners skridt ind over, så var der noget ved det. Eva
Til salg: 1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero 2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm 3. Lipizzanerføl 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| link..... |
JulieTaylor |
04-08-2009 11:39 |
|
Et bid er ikke hårdere... øh, mere uroligt end den hånd, som fører tøjlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
Marie *Ozzy* |
04-08-2009 11:40 |
|
Dejligt med en der har øje for de små men vigtige detaljer  Om jeg begriber hvordan folk kan se det! Hvordan gør du? Jeg har været aktiv inden for dressuren i 15 år, alligevel fungerer mine øjne ikke tilnærmelsesvis så godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie - rigtig god humor |
|
|
må bestemt have en pind med på tur næste gang.
M.v.h. Gitte - mor til Tera og Lian og ejer af Jack D, Makron og Joker
Elefanten er det eneste pattedyr der ikke kan hoppe.
Udstyr sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3142547 |
|
|
Jeg synes personligt at denne hingst er skøn og at rytteren rider den for flotte lette hjælpere. Det er ihvertfald noget af det pæneste ridning jeg længe har set: http://waldhof.se/rubinrot.htm Jeg kan desværre ikke linke direkte til videoen, så den må i selv trykke på Mvh Kit
Hingsteføl efter Gribaldi/Classic/Bonsoir til salg. Virkelig en perle. Se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
Mange heste går helt sikkert istykker pga for tidlig eller dårlig ridning. Jeg synes imidlertid ikke hesten på denne video ser presset ud (Paragon) den vifter ikke en eneste gang irriteret, ser efter min mening tilpas ud samt rytteren giver små fine hjælpere og er i balance. Hvis der derimod sad en udygtig rytter og holdt den i rollkurholdning, gonkede løs i sadlen, hev og flåede i tøjlerne og fik den ud af balance ville jeg være meget bekymret, for DET er usundt for en hest og derfor vores rideheste ofte ikke holder! Jovist, den er langt i uddannelse, men 4 minutters video med nogle svære øvelser er jo ikke ensbetydende med at den bliver redet sådan i 70 minutter hver dag og er på Grand Prix niveau. Om den holder vil tiden vise....vi må genoptage chatten om 10 år  Dejlige videoer I andre også har lagt ind!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Program |
|
|
redet af Ingrid Klimke, synes jeg viser pæn dressur www.youtube.com/ watch?v=Gkgq6YhVeNo&feature=related Der er stadig nogle fejl, men gennemgående er hesten afslappet, går det meste af tiden i eller foran lod og halen er så rolig, så man kan se at vinden tager i den.
Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Eva: Jo jeg vil give dig ret, det kniber for meget med piaffen, skridten og også noget med gallop pirouetterne til at ride den klasse. Men jeg synes også at det generelt er rigtigt godt, og vigtigst af ser det ud til at den er redet korrekt. Jessie: Jeg må erklære mig enig med Eva (igen) ang Heather. Det ser roligt ud, men hvis man kigger nærmere er det nogle fundamentale ting som ikke er iorden, og som giver sig til udtryk i de forskellige øvelser. Kit: Jeg er helt enig i at det er en rigtig smuk hingst, en type som jeg er helt vild med. Den ser ud til at være meget meget talentfuld, og have nemt ved tingene. Det jeg synes er lidt ærgeligt er at den går bag lod hele tiden, nogle momenter mere and andre. Især i piaffen ses det tydeligt at den ikke "kommer bagfra", men falder på næsen og mister bagenden fuldkommen. Jannej: Synes sgu det er noget af det pæneste varmblodsridning jeg længe har set. Jo der er fejl, men den ser, ligesom den hvide jeg linket til, udtil at have fået en korrekt uddannelse og god start i livet som ridehest.
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Hov jeg glemte helt dit bud Julie. Har været inde og se den før, god humor Men går også ud fra at det kun var pga humoren du satte den ind, og ikke fordi du syntes det var en korrekt piaffe ????
Neapolitano Allegra
Yo amo a mi caballo!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heather Blitz.... |
|
|
Der blev jeg da slemt skuffet!. Den ryger da temmelig ofte bag lod og bagbenene hænger og forbenene spjætter. Det kalder jeg ikke korrekt dressur. Men den går jo som "moderne topdressurheste", så den skal nok blive til noget, selvom jeg ikke mener, det er korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha, ha den med guleroden |
|
|
- den er god - kunne være jeg kunne lære Sorraia-hingsten det og optræde med det.
Han er jo ligesom et naturtalent.......så han behøver nok ikke nogen grundridning for at kunne piaffere (han er for lille til at ride for mig).
Ozzy:
1. Jeg er totalt-hysterisk skridtfanatiker, så jeg starter altid med at se på skridten og er der noget galt der, så ER der noget som ikke er helt løsgjort. Jeg har engang skridtet en svært roll-kur-ride-skadet hest i skoven et helt år, før den ligesom kunne søge hånden,række sig ned og frem, stoppe, dreje, slappe af og rides civiliseret uden at få vabler - i begyndelsen måtte jeg gå ind på små volter og kunne kun holde 15 min i fingrene, for bare at få den stoppet var så AFSINDIG svært - fra skridt, vel at mærke. jeg burde måske have haft en hjælper fra jorden- men det havde jeg ikke. STAKKELS hest. Før de kan skridte ORDENTLIGT- laver jeg faktisk ikke andet med dem.
Denne her er fra samme rytter som gulerodshesten (og der ligger andre hvor man kan se en del bag lod, så det er ikke en reklame for alt hvad hun gør)
- men den skridter med bedre sving over ryggen end man oftest ser og galoppen er dens dårligste/ mindst på plads endnu:
www.youtube.com/ watch?v=sODzUqwgEw8&am...annel_page
2. Jeg ser mange forskellige heste og har arbejdet med forskellige typer (iberiske, lipizzanere/ mest, varmblod/ engang, oldenborg/meget, haflinger, div. ponyer, koldblods.....) og fx PRE kan gå passage i timevis, selvom de overhovedet ikke er uddannet til det.Det bruges tit i shows....
Min ene lipizzanerhoppe kan gå halve trin i timevis (ikke helt piaffe, men bedre end meget af det man tit ser som skulle værende piaffe) og ja, hun har været avlshoppe hele sit liv, så hun er kun tilredet, ikke rideuddannet som sådan. Alligevel laver hun også changementer for hvert 4. med et lille barn på ryggen i skoven - det er åbenbart let for hende, bare man flytter måsen lidt, ligesom det med de halve trin.
Hun er til gengæld "tisse- utålmodig", så grundridning + lære at veeeente uden at hoppe op i luften i levader og courbetter, ville tage ligeså lang tid som alle andre heste måske skal bruge på at flytte vægt bagud og piaffen behøver man knapt nok beskæftige sig med - den vil bare flyde ud af grundridningen på sådan en hest, når tid er.Trav-øgninger ville være svære for hende, dem ville hun nok konvertere til skolen over jorden eller changementer- som er let og ren fest, hvis hun selv kunne bestemme.
En kæææmpe varmblod som den Heather Blitz rider, har sin force i øgningerne, overhovedet ikke i samlingen og øgningerne "praler hun" jo også en hel del af på den video - man må bare vide at de er ligeså hårde og krævende som de helt samlede øvelser - så jo, hun slider den.
Den BURDE vinkle i hofteleddet når hun samler den op/ korter ind (det er meningen med de halve trin og sidebevægelserne at lære den det), men det gør den ikke. Hun behøver OVERHOVEDET ikke ride de øgninger så kraftigt (tempovekslinger, ja - ikke øgninger ), men fokusere på dens svære områder som vil tage lang- lang tid at uddanne..
Det kan man nok bedre se på de to videoer af lusitanoerne, vinklingen i hoften og du kan se det meget tydeligt på Balagur, når han går ind i piaffen. Eva
Til salg: 1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero 2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm 3. Lipizzanerføl 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|