Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

mønstring
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 13:05
Er der nogen der kender en side, hvor jeg kan læse noget om mønstring, eller er der nogen der kan fortælle mig om det???
{> MVH Maja,Snaske og Snuble {>
0
0
Svar på denne tråd

OK - jeg prøver
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 13:50
Når man stiller heste til dyrskue, kåring eller anden udstilling, så bliver de delt ind i hold, både race- og aldersmæssigt, og de får tildelt et katalognr.

Det første der sker er, at alle heste i holdet "går på ringen", dvs. skridter rundt på højre volte i katalognummerorden, så dommerne kan danne sig et overblik over holdet som helhed.

Dernæst mønstres hestene enkeltvis for dommerne (også i katalognummerorden).

Du traver ind og stiller op foran dommerne:

Pas på, at du ikke placerer dig for tæt på dommerne. I skal stå et par meter eller 3 fra dem, så de kan overskue hele hesten på én gang. Hesten skal stå "åben" mod dommerne, så de kan se alle 4 ben - som på ovenstående billede.

Når dommerne har kigget på hesten (og de kan godt finde på at gå en tur rundt om den og røre lidt ved den), så skal du skridte på "lille trekant" - cirka halv banestørrelse:

- og derefter trave i "stor trekant" - hel banestørrelse:

Til sidst stilles op foran dommerne igen. Når de siger tak, så traver du ud igen.

Alle vendinger gøres højre om, altså væk fra dig selv, og når du skridter og traver er det på højre volte, så du går på den side af hesten, der vender væk fra dommerne. Når du stopper og vender hesten, holder du venstre hånd op til hestens hoved, samtidig med at du tager en anholdning i tøjlen.

Der er tusindvis af fif og tricks til selve mønstringen, som ikke kan forklares på skrift - men skal opleves i virkeligheden.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

takker...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 14:15
jeg skal nemlig ha min hoppe kåret til august... og jeg har ikke mønstret en hest før... og hun er heller ikke blivet mønstret før, så det er nok smart at jeg lige får trænet med hende, så jeg har styr over dyret
0
0
Svar på denne tråd

Når det først er til august...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 14:23
... så har du jo masser af lejligheder til at lure kunsten af inden, f.eks. på dyrskuer.

Såvidt jeg kan se, så skulle det være overkommeligt for dig at komme til dyrskuet på Gl. Estrup i maj, og der er jo også andre lokale dyrskuer - og Landsskuet i Herning. Du skal bare sørge for at komme den dag, hestene bedømmes.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

???????
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 20:25
har kigget din præsentation. Hvilken en af hestene er det der skal kåres??? og hvilket forbund?????
>o<stald flying >o<
en stald med pletter
0
0
Svar på denne tråd

Hejza.....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 00:54
det skal Asgærd... som pinto da jeg ikke kan få fat i en dna prøve på hendes far, så hun kan få papire som islænder.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider