Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Dampbarnet i lange liner
Forfatter: 
Dato:  18-03-2018 19:26

Dampbarnet og jeg har været til undervisning i dag, så nu vover jeg pelsen og smider lidt video herind.

Det er 2. gang hun er i ridehal og 4. gang hun er i dobbeltlonge, så vær lidt søde ved os - vi gør det så godt vi kan

Vi arbejder på at få hende til at slappe mere af og få installeret et gear et sted mellem "fuld fart frem" og "stå stille", så vi på sigt kan få hende lagt lidt mere frem og ned. Endnu er hun noget anspændt (og lider åbenbart af akut opstået afhængighed af sin kammerat der stod på lastbilen - hun er ellers ganske vant til at være alene ).

 

Nå, men nu til videoerne - det er naturligvis helt ok at debattere hvad der er godt, skidt, hvad man ville gøre anderledes osv. men gerne i en god tone

 

Vi startede ud sådan her - det er ret vildt at være i byen

Video

 

Efter lidt løben og endnu mere kalden kom det til at se sådan her ud

Video

 

Jeg er selv ganske godt tilfreds, også selvom det stadig er lidt anspændt, på to spor mm. I det store hele synes jeg faktisk hun tog det rigtig pænt med at være et fremmed sted, i ridehal osv. Og vi fik også nogen gode momenter indimellem


 

Mvh Michelle

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Prioritere ro og afslappethed
Forfatter: 
Dato:  19-03-2018 07:45

Det kan være noget af en udfordring for de unge at være i byen. Det kan kræve tid og tilvænning før hesten trives med det.

Jeg ville have prioriteret ro og afslappethed fremfor longering og blot have gået rundt og rundt i ridehuset og lavet nogle små velkendte øvelser, som kunne udløse godbidder i massevis.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 At trække
Forfatter: 
Dato:  19-03-2018 18:28

Jeg kan se din pointe og havde måske også valgt blot at trække en tur, hvis der havde været tale om en anden hest.

Hun har været på stedet før, hvor vi netop blot gik en tur udenfor, men denne gang havde vi altså et andet formål med turen dertil, og må konstatere, at bevægelse virker noget mere afslappende end en gåtur til fods (hvad jo også er tilfældet herhjemme) - og giver en del fære sure miner fra hendes side, hun bryder sig nemlig ikke ret meget om kontinuerligt at træne "gå lidt langsommere", og det er altså en nødvendighed, medmindre man selv holder sig noget af et gåtempo

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skønne...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2018 20:25

...brune musse du har fået fingrene i det - nok en mundfuld lige nu - men det skal nok ændre sig!

 

Jeg ville nu også bare have gjort som du, nemlig longeret fremfor at traske rundt - ikke alle heste og SLET ikke dem der er meget fremadgående kan kapere i hovedet at skulle gå langsomt rundt. Det at spise godbidder bliver ikke forbundet af dem som værende hyggeligt - men noget flyvsk noget hvor man i den grad skal passe på nallerne ikke bliver kortet ned

 

I øvrigt, så slapper hun jo af stille og roligt, og næste gang så er hun sikkert endnu hurtigere til det

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 Trine...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2018 20:49

Godbidder bruger vi slet ikke - hun er meget dårlig til andet mad, end det krybbefoder hun kender

Men du har helt ret - en hyggetur til fods er ikke ret hyggelig for hende og ender ret hurtigt i frustrationer fra hendes side.

 

Hun er hentet på galopbanen i november, så hun har jo på den ene side været redet et par år allerede og ganske rutineret i alt fra tung trafik til larm og ballade på banen osv. På andre områder er hun bare en "baby" på 4 år, der starter en helt ny "karriere" som ridehest. Det er lidt et andet udgangspunkt, end med de ungheste jeg har redet/har haft gennem tiden

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-03-2018 08:38

Godbidder dur selvfølgelig kun, hvis man har styr på, hvordan de skal gives. Har man ikke det får man let lært hesten at puffe, nappe og bide.

 

Har man styr på det er de til gengæld et fantastisk redskab i træningen, som både kan øge motivationen og nedsætte stress.

 

Men nu skal jeg ikke forsøge at dreje tråden til en godbidsdiskution - det kan jeg jo selv lave en tråd om, hvis jeg vil.

 

Tilbage til 'dampbarnet' - jo, jeg kender godt heste, som har behov for at bevæge sig for at få afløb for deres stress. De bliver endnu mere stressede, hvis man beder dem om at stå stille. Man bliver nød til at lade dem bevæge sig - hvordan og hvor hurtigt kan vi så have forskellige idealer for.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Godbidder
Forfatter: 
Dato:  20-03-2018 22:31

Jeg vil mene jeg har ganske godt styr på brug af godbidder - men det kræver jo at hesten vil æde dem

Lillehesten spiser kun hø, sit krybbefoder og gulerødder. Og gulerødderne dur kun uden bid, ellers kan hun ikke finde ud af at spise dem, selv når de er i små stykker. Så godbidder bruges ret begrænset i vores træning.

 

Jeg er ret glad for mit dampbarn og vi prioriterer skam ro. Vi gør det nok bare på en anden måde end din tilgang. I Dampbarnets hoved er ro noget der sker for andre og medmindre du kan følge med hendes gåtempo (sådan ca 8 km/t) uden konstant at skulle bede om sænkning af farten, så er en gåtur ikke måden at få ro på (men jo anvendelig til andre ting). Til gengæld falder hun faktisk til ro på et tidspunkt, hvis man bare ignorerer hendes damptendenser og arbejder vidre og beder hende om ting - så glemmer hun lidt, at hun faktisk havde super travlt med alt muligt inkl. at piske en stemning op

 


 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 En udfordring
Forfatter: 
Dato:  20-03-2018 23:36

Jeg kender godt til at hestene ikke vil spise godbidder, hvis de er enormt stressede - men det lyder slet ikke som om, det 'bare' er det, du beskriver.

 

Hvis jeg en dag skulle møde en hest, der helt generelt ikke var særlig interesseret i at spise godbidder, ville det godt nok være noget af en udfordring for mig. Der ville være rigtig mange situationer, hvor jeg fuldstændig skulle nytænke min træning


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nina...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2018 18:47

Hun har bare sin egen mening om det med mad og spiser kun det hun kender - hun spiser i øvrigt hjertens gerne gulerødder, så til træning uden hovedtøj på bruger jeg også godbidder. Men med hovedtøj på dur det ikke

 

Nå, men vi har i dag været på vores første skovtur. Jeg lokkede min mor til at cykle med de par km vi har langss vej og så tog vi selv en runde i skoven. Og hermed har jeg så fundet ud af, at dressurtræning fremover nok primært kommer til at foregå i skoven, i hvert fald indtil hun er blevet mere afslappet på bane. Vi var dårligt nået ned for enden af vores grusvej før hun var fuldstændig cool og afslappet og bare traskede roligt afsted derudad i frisk skridttempo.

Hjemme på banen skal vi arbejde et godt stykke tid før hun er afslappet og ofte starter hun ud med at skære tænder, lægge hovedet på skrå, tygge voldsomt på bidet osv. indtil vi langt om længe når til noget der ligner afslappet. Men på turen i dag var der intet af dette. Hun var noget vågen da hun fik lov at trave i skoven, men stadig ret afslappet - så det skal vi da bare have noget mere af

 

Billede

 


 

Mvh Michelle

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Skovdressur lyder godt
Forfatter: 
Dato:  25-03-2018 01:05

Det er guld værd at finde de ting, som hesten fungerer godt med. Så kan man træne de svære og udfordrende ting i små doser, men hele tiden gøre mest at det, som giver succes

God fornøjelse med en masse skovture nu hvor foråret forhåbentlig snart melder sig for fuld kraft.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold nu op....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2018 17:57

Hun er bare så fin den mule

 

Der er altså et eller andet ved de fuldblodsheste jeg er totalt vild med (har selv haft en en gang, men det er mange år siden )


Mvh Maia

Frøken Stjerneskud - I hjertet gemt, men aldrig glemt! (1999- 9/5/2005)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider