Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Opdatering fra Zaba og jeg – Nu med Bond
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 14:20

Hej med jer

 

Så er der en opdatering fra Zaba og jeg.

Billede

 

Denne gang er den dog ikke så ride relateret, som den plejer at være.

Sagen er nemlig den at jeg har fået mulighed for at forfølge mine barnedrøm om at få min helt egen bondegård.

Det hele startede egentlig med at Zaba blev fløjhoppe og udtaget til eliteskuet.

Det fik nemlig min barnedrøm om at avle lidt til at spire. Nu havde jeg jo pludselig en lovende stamhoppe, at starte ud med.

Men det er jo besværligt og ikke mindst dyrt at få føl, når man ikke kan have dem hjemme.

 

Derfor begyndte jeg at snuse lidt rundt for at finde ud af hvad der var af gårde i det område vi boede i. Jeg vidste at det ville blive svært, i sær fordi vi ville blive i den by vi allerede boede i, så ungerne ikke skulle skifte skole eller for langt væk fra deres venner.

Derudover skulle det være en ejendom med min. 3 hektar jord på, men uden for mange bygninger, der skulle vedligeholdes og det måtte på ingen måde være noget vi skulle renovere. Min mand og jeg har nemlig begge 10 tommelfingre, og kan dårligt hænge et billede på væggen. Derudover måtte det ikke koste alverden.

Det var altså lig med mission impossible, men hva? det kunne jo ikke skade at kigge?!

 

Vi surfede lidt rundt og pludselig var den der? Ejendommen lå godt nok i et andet postnummer, end det vi boede i, men ungerne ville stadig kun have 3,7 km i skole, så vi valgte at tage ud og se på den.

 

Jeg var først afsted alene, for der var ingen grund til at trække manden med, hvis jeg på forhånd kunne vende tomlen ned ad.

 

Af bygninger var der et pænt indflytningsklar stuehus, som ikke skulle kalkes udevendigt eller renoveres indvendigt, og stuehuset gik ud i et med en stor garage, gildesal, og ikke mindst hestestald. Jeg ville altså kunne komme ud og passe hestene uden at skulle bevæge mig udenfor. Derudover var der en velholdt staklade. Helt perfekt til os, så vi ikke havde 3 længere, der konstant skulle kalkes og vedligeholdes.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Til ejendommen var der 3,4 hektar jord, som lå højt, hvilket forhåbentlig betyder at vi slipper for mudder. Som ejendommen er nu består den af 2 hektar marker, og resten er en parklignende have med en lille privat skov, og så er der ridestier rundt om hele ejendommen, og et fantastisk rideterræn lige udenfor døren.

 

Jeg var bare solgt!

 

Så mig hjem til manden og have ham med ude og kigge, og han var lige så vild med stedet som jeg, og ungerne snakkede allerede om alle de huler og piratskibe, de kunne bygge i den lille skov.

Nu var udfordringen bare at vi skulle have solgt vores eget først, og det var noget nervepirrende, for hvad nu hvis gården blev solgt inden????

 

Men vi tog springet, og vi var heldige.

Efter 2,5 måned fik vi solgt vores og samme dag som vi solgte skrev vi under på gården.

Så pr. 1 februar overtager vi, og jeg håber at jeg kan få Zaba hjem omkring d. 1/3.

 

Vi har mange projekter og drømme for ejendommen.

Vi har dog prioriteret efter "need to have" og "nice to have"

 

Først og fremmest skal vi have lagt markerne om til græs og sat hegn. Derefter hedder det projekt helårsridebane med lys , og dernæst skal der laves løsdrift i halvdelen af stakladen, sådan at Zaba kan nyde livet i månederne fra maj til oktober, som vaskeægte Hippie-Konkurrence hest.

 

Derudover skal der opsættes lys, og frostfri vandkopper, trækkes vand til vandkopper og vandspiltov og laves sadelrum.

 

Dernæst skal jeg også have fundet en makker til hende, og her går jeg stadig og dimler over om det skal være en ældre lærerhest til mig selv, en lovende plag/føl, en avlshoppe, som jeg kan bruge som rugehoppe eller om jeg bare skal nøjes med en lille selskabspony. Her er jeg stadig totalt splittet.

 

Vi glæder os vildt til at kaste os ud i livet på landet, og har valgt og sige learning by doing, og vores budget er sat efter at vi kan få alle tingene proffesionelt lavet, hvis vi pludselig går kolde eller tager munden for fuld.

 

Det kan det jo også være at det viser sig at det slet ikke er drømmen at have hestene hjemme, og der er budgettet også sat efter at vi kan blive boende på gården, men vælge at have hestene opstaldet ude.

Så jeg føler jeg har helgraderet mig på alle leder og kanter.

 

Nu glæder jeg mig bare til at tage springet sammen med min skønne familie, og ikke mindst til at kunne kysse Zaba godmorgen og godnat og holde hest på lige præcis den måde jeg finder bedst for min hest :-)

 

Timingen med Zaba er også god - hun vokser og vokser, og har ikke tænkt sig at stoppe foreløbig, så hun er beordret fri frem til Marts/april måned. Så dette gør også at jeg med ro i maven og uden at skulle have dårligt samvittighed kan lægge alle mine kræfter i gårdprojektet de første par måneder.

 

Det var lidt fra os :-)

 


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

20
0
Svar på denne tråd
 
 wau en julegave
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 16:33

Hold fest et lækkert lille hesteparadis du der har støvet op :) - stort tillykke - det glæder jeg mig til at høre mere om.....

 

Og mon ikke Zaba bliver så glad for løsdriftlivet at hun også gerne vil være Hippie-konkurrence hest om vinteren? :) - det kan sagtens lade sig gøre :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 12335352
Forfatter: 
Dato:  06-01-2017 16:54

Stort tillykke, både med køb og salg :-)

 

Det bliver da et vildt spændende projekt i skal ud i. Håber at I bliver glade for at være gårdejere :-)

Er planen at skulle have opstalder/e ind?

 

Vedr. selskabshest, så ville jeg bestemt vælge en hest og ikke en lille pony som selskab og så gå efter en, der har de samme behov som Saba i forhold til fodermængde osv. Det tror jeg bestemt er nemmest. Mange køber shetlændsponyer som selskab, men glemmer lige, at de ikke må få græs og stråfoder i samme mængder som en stor hest og så bliver der bare i det lange løb ikke meget selskab over det. Desuden synes jeg personligt også, at det er mest optimalt at der ikke er 1 meter eller mere i str. forskel i forhold til det sociale mht. når de står og er sociale/pelsplejer hinanden :)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Der gik lige...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2017 18:31

lidt tid, inden det gik op for mig, at "Bond" var starten på "bondegård"....

 

Stort tillykke, det ser da også ud til at være et perfekt sted; må man spørge hvor omtrent i landet I befinder jer?

 

Og mht. til at etablere løsdrift, så kan jeg ikke anbefale det varmt nok; det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mine heste, og jeg ku' slet ikke forestille mig at undvære det igen.

 

Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrft
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 13:07

TILLYKKE!!!!!!!!!!!!!!...!!!!!!!!!!

 

Er du gal, det ser lækkert ud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ser frem til at se og høre mere!!!


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eventyr?
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 13:19

 

Jeg ELSKER den slags 'eventyr' historier, der starter med en drøm, en masse "der skal være" og det så ender ud i at det hele bare flasker sig. Stort tillykke!

Og kan stakladen bruges som ride'hal' de dage hvor vejret er alt for dårligt?

 

for billeder og plantegning. Hvor stort er huset egentligt? Det kan jo snyde helt kolonormt, men det ser velindrettet ud.

Vi er selv på vej ud i samme 'oplevelse' og vil da håbe at det kommer til at gå lige så nemt som det lyder i har haft det. :)

 

Mht. ny hest, så skal du da klart have en skimmel! Du har 'slottet' og 'prinsen' så hvad vil være mere oplagt?!?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

You only fail

if you quit.

1
0
Svar på denne tråd
 
 løsdrift
Forfatter: 
Dato:  09-01-2017 11:18

Svensen:

Jeg overvejer det faktisk rigtig meget:-)

Lige nu har jeg en udfordring med, hvordan markerne ligger i forhold til at have løsdrift året rundt.

 

Jeg har her oploadet et billede af, hvordan de 2 marker går.

Billede

 

I bunden af Mark 2 påtænker jeg at anlægge min helårsridebane.

Det passer med at den er 23 i bredden og er omkranset af træer på begge langsider og nede på kortsiden. Så den burde lægge ret godt i læ. Derudover består mark 2 af sandjord.

 

Det er på mark 1 jeg påtænker at lave min løsdrift.

Jeg vil nemlig dele stakladen op, sådan at de har 10,5x8 m som de kan gå i læ i.

Jeg vil max. have 4 heste på ejendommen, så burde det ikke være nok plads?

 

Min udfordring med at have dem året rundt er at mark 1 består af lerjord, og jeg vil ikke have dem i løsdrift om vinteren, hvis der er det mindste mudret, og hvis jeg vil have græs til dem om sommeren tænker jeg at det er vigtigt at mark 1 får ro om vinteren.

 

Om vinteren vil jeg hellere have dem gående på mark 2, der jo består af sandjord, og derfor ikke bliver mudret på samme måde.

 

men markerne jo er delt i 2 med en indkørsel i mellem, Så jeg kan ikke helt se, hvordan jeg kan få dem over på mark to uden at jeg så skal opsætte en seperat løsdrift/lade på mark 2, og det er økonomien ikke til på nuværende tidspunkt:-)

 

Så jeg påtænker at have dem på stald om vinteren og i løsdrift om sommeren, men gode ideer og forslag modtages med kys hånd.

 

Jeg ville måske have mulighed for at lave et stisystem på sigt som ville løbe ned bag om stuehuset og rundt om den "parklignende have, og så ned ved ridebanen, og den vej ud. Her ville de så have 2 m at færdes på forbi ridebanen og det er jeg i tvivl om er plads nok, men alting til sin tid:-)

 

Men jeg er helt sikker på at Zaba vil trives, som løsdrifts hest, i hvert fald om sommeren - hun er nemlig lidt kuldeskær om vinteren.

 


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

2
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 13:04

Heidi86:

Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil have opstaldere ind.

Hvis det på et tidspunkt kommer på tale, så skulle det være for at opstalderen så skulle have en weekend vagt om måneden, så jeg kunne komme på besøg hos mine forældre i kbh. uden at skulle tænke på hestene, men inden jeg når så langt er der lige et par detaljer, der skal på plads først:-)

Jeg skal først have fundet ud af hvad det kommer til at koste at have hestene stående hjemme for at kunne lave en pris for udefrakommende.

Jeg skal også have fundet ud af, hvordan jeg gerne vil holde hest, sådan at jeg kan forventningsafstemme med en opstalder inden de siger ja tak til en boks. På den måde tror jeg at man kan undgå mange gnidninger.

Samtidig vil jeg helst ikke have for mange heste ind og ud af stalden, da det skaber uro og større risiko for skader, så det skal også være den helt rigtige opstalder, som ikke har sin hest med salg for øje, og som har vist at han/hun ikke er en der flytter sin hest rundt hele tiden.

Så jeg er stadig i tænkeboks.

 

Jeg har faktisk gjort mig de samme tanker omkring hest nummer 2.

Og jeg er nået frem til at det nok er en plag jeg skal ud og have fat i... jeg skal faktisk ud og se på en i aften, så må vi se om den går lige i hjertet på mig :-)

 


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan godt se...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2017 16:47

udfordringen med logistikken i forhold til placering af laden...

 

Mine kommer også på boks om natten i vinterperioden, men har stadig adgang til løsdriften når de er på fold - og det bliver man altså ret glad for, når man sidder på arbejde 40 km væk, og ser ud på regn, slud og 15-20 sekundmeter!

 

Så hvis et stisystem overhovedet er en option, ville jeg stærkt overveje det - og hvis flokken i øvrigt er velfungerende, ville jeg ikke være bekymret for en 2 m passage.

 

Men som du ganske rigtigt siger - hver ting til sin tid...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-01-2017 14:10

Dorte:

Ha ha.. ja, jeg havde ikke set at der ikke var plads i overskriften til at der skulle stå Bondegård... men håber det nu giver mening :-)

 

Vi befinder os i Nordjylland lige ved det der hedder Gammel vrå Slot. Vi har 2 min. kørsel til Motorvejen og postnummeret er 9382 Tylstrup.

 

Lige nu er jeg ved at sprænges af rastløshed... jeg vil bare have nøglen til gården NU!!!! :-)

 

Men nu er der heldigvis kun 11 dage til :-)

 

Ja, jeg er virkelig i tænkeboks med det sti system, men måske det er nemmere/billigere at sætte et læskur op ovre på den anden fold.

 

Jeg må i tænkeboks :-)

 

MRSHeaven:

Ja, og ellers må du altså kigge ud til en kop kaffe:-)

 

Shagya:

Ja, jeg må næsten også knibe mig i armen, men med alt mit tidligere uheld, så er det altså min tur nu til at få lidt held:-)

Stakladen er kun 10x18, så det bliver for bette til at ride i.

Men vi har mange ridehuse i nærområdet. Vi har 2 min. kørsel til Tylstrup rideklub, der har en 20x40 hal. det tager med lidt god vilje 30 min. at skridte derhen.

7 min. kørsel til rideklubben torpegaard

og 15 min. kørsel til uggerhalne rideklub ( helgstrands nybyggede ridecenter) og Brønderslev rideklub.

Så ridemuligheder er der heldigvis nok af, og det var også med i min beslutning da jeg valgte lige præcis denne "bondegård".

Det er vigtigt at jeg får redet, og at det hellere ikke pludselig bliver uoverskueligt.

 

Stuehuset er på 223 kvm fordelt på 2 plan.

Derudover er der en stor rummelig Gildesal, og så kæmpe garage, redskabsrum og stald, samt et depot jeg på sigt laver til sadelrum:-) Så plads får vi nok af:-)

 

Ha ha.. jeg er faktisk blevet tilbudt en skimmel.. Måske jeg skulle slå til... Men lige nu trækker det egentlig slet ikke i mig for at få hest nummer 2. jeg er så glad for Zaba og får egentlig mit "heste behov" fuldt dækket, men hun kan jo altså ikke bo alene, så hest nummer 2 skal findes:-)


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

0
0
Svar på denne tråd
 
 tillykke med det skønne sted
Forfatter: 
Dato:  22-01-2017 20:11

Sikke en perle i har fået fat på der, det ligger da virkeligt godt midt i hesteland.

 

Jeg kan godt forstå i har helt kriller for at komme igang. Det bliver da vidunderligt at have hestene hjemme.

 

Der er ikke noget så skønt, som at kysse godnat i morgenkåbe og vinterjakke

 

Jeg har haft mine hjemme i 7 år, men nu prøver jeg opstaldning et skønt lille sted med fuld pas og ridehal. Jeg må seriøst styre mig, for ikke at få overredet min lille Salvador, som har stået i næsten hele 2016.

 

Men alt ser godt ud, så måske ser du en rød ponyhest med en hysterisk kone ombord, på dressurbanerne i 2017

 

Held og lykke med bondegården og hest nummer 2.

 

Hvis drømme dyret ikke melder sig, så lån dig frem. Det er nemt nok at finde låneselskabs heste. Evt. ikke noget som kræver for meget arbejde, for i får nok en del og se til.

 

De bedste hilsner

Helle


 

Ridetanten

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke med ejendommen
Forfatter: 
Dato:  08-02-2017 08:14

Stort tillykke med ejendommen - vi har selv lige stået der!

Vi overtog denne landejendom 1.9-16 og der går læææænge før det reelt set går op for en, at man er blevet gårdejer og hestene skal hjem, jeg er faktisk ikke sikker på det endnu er gået op for mig

 

Vi "gad" heller ikke renovere og sådan huse lader altså vente på sig, her var drømmen et paracelhus med en stald til og det har vi fået, men de hænger absolut ikke på træerne.

Hele hovedhuset er renoveret, alt lige fra gulve, døre til alt inventar - køkken, toilet, bryggers.. huset har fået en totalt makeover - det er så skønt at flytte ind i noget, hvor man ikke engang skal male

 

Billede

 

MHT. til din "ekstra" hest, så var jeg også lidt i vildrede, skulle det være en plag = en masse opdragelse, en lærehest = får jeg egentlig tid til at ride mere end en/to? eller skulle det være noget helt tredje, for ikke at gøre noget overilet og lave et fejlkøb, så har vi valgt at takke ja til en max 1`er pony på 24 år (jeg har varmblod, så små ponyer er no go mht. hegn).

Jeg så flere fordele ved en ældre pony, men hovedsagen er den, at jeg ikke har den "for evigt", han er her i en overskuelig periode og jeg kan imellemtiden fundere over hvordan det er at bo på landet, hva koster det at have hest hjemme og hvad vil jeg med mine heste i fremtiden?

Vi går ikke ind for køb og smid væk, hos os er det nok nærmere køb for evigt.

 

Held og lykke med det hele, du bliver sååå glad for at have dem hjemme!

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

2
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-03-2017 11:50

Rødtoppen: Wauw, dit sted ser godt nok også lækkert ud :-)

der er sket meget siden sidst og jeg har nu også fundet hest nummer 2, men det laver jeg lige et andet indlæg om :-) det er nemlig en klængee smørre:-)


Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

1
0
Svar på denne tråd
 
 Top lækkert.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2017 09:05

Tillykke tillykke..

nu er i sikkert meget længere...

update?


Never go faster than your angel can fly!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider