Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Fjordhest/vis frem
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 19:42

Jeg mistede for 4 mdr siden min trofaste ven gennem 12 år, hun var en rød ox og var for mig perfekt. Lidt fræk når jeg red, gad ikke rigtig dressur men elskede tur. Når min ældste på 4 år, red hende på tur var hun meget mild.

Nu er jeg så småt begyndt at kigge efter en ny hest, og jeg overvejer meget en fjordhest.

Fortæl gerne om fordele/ulemper, jeres erfaring og hvad I bruger hesten til.

Smid gerne billed op :)

På forhånd 1000 tak

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest er en fest
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 22:23

men fjordhest er også massere af fantastiske oplevelser, grin og gode stunder, især hvis du vælger at deltage i de mange aktiviteter raceforbundet tilbyder

fjordheste er super alsidige, de går dressur, spring, terræn, western, kørsel. Racen har generelt et mildt og roligt sind, de er fantastiske at træne og arbejde med hvis man forstår at motivere dem gennem positiv, varieret træning - Man får ikke en fjordhest til at gøre noget den ikke kan se fidusen ved

Fjordheste der er trænet med omtanke og omhu, er noget af det mest fantastiske der findes, men når det så er sagt, er det ikke en hesterace der er egnet til at være "børnepony" uden voksent opsyn og hjælp i træningen, men igen, det er der ikke mange hesteracer der er.

Racen er sund, hårdfør, arbejdsvillige, kærlige og utroligt intelligent

Billede

Billede

Billede

Held og lykke med fjordhestejagten, du vil ikke fortryde det

kira

Selina

Sød, sej & solid...

Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..

6
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 22:29

Jeg har en dejlig fjordhest, han er 147 i stang og 15 år.

Fordele:

• kanon temperament, aldrig utilregnelig.
  • altid arbejdsom og nemt ved at indlære nyt.
  • går lige i trailere hver gang.
  • bliver ikke bange til stævner
  • total cool, kan have trygt have mine børne med i stalden.
  • økonomisk hest, nøjsom race

Ulemper:

lille hest, som folk ofte forbinder med dum og stædig.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Bartoldi bliver primært brugt til dressur.

men også til skovtur, hygge og lidt løsspring.

Han har blandt andet vundet individuelt sølv til fjordheste EM samt hold guld (PRI PRT PRM).

Derudover har han til DRFs stævner placeringer på distriksplan for hest til og med LA5.

Til træning er han ved at have rimelig styr på changementer og piaff.

Jeg har aldrig fortrudt at jeg købte mine lille gule ?.

MVH

Hannebirkegaard.dk

6
1
Svar på denne tråd

Hulle dlle
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 12:01

Jeg købte for snart 4 år siden min første Fjordhest, og jeg har på intet tidspunkt fortrudt det

Jeg kan da godt savne at ride "stor" hest en gang imellem, men når jeg så kommer ud til Hulder, går det op for mig, at jeg slet ikke har brug for andet.

Vi rider dressur og selv om vi starter mod de "store brune" har vi endnu ikke oplevet at høre nogën negative kommentarer - hverken fra tilskuere eller dommere.

De fleste synes bare at det er sejt at se, at Fjordheste kan det samme som varmblodshestene.

Derudover er Fjordheste arrangementerne rigtig hyggelige - hvor folk også altid er glade og hjælpsomme.

Billede

Billede

Jagt på Birken, 2015.

Billede

Billede

... god all-round hest

Billede

Billede

Jagt på Birken, 2014.

Billede

Simone & Glibings Hulder 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

Hulder kan nu også følges på Facebook

6
0
Svar på denne tråd

Enig med de
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 13:13

andre.. Fjordheste (sådan generelt) er kloge, kærlige og arbejdsomme små heste , der kan bruges til det meste på det nivue de fleste af os er på

Min bliver ikke brugt til noget pt da vi er igang med tilridning, men planen er dressur, hygge spring og ture..

Safran 3,5 år og ca 147 cm

Billede

Billede

Billede

Tidligere havde jeg en dejlig fjordhoppe Emma som jeg fik som 2 års og selv tilred, måtte desværre sælge hende da hun var knapt 6 år af personlige årsager..

Hun var 143 cm og lidt finere i bygning..

Billede

Billede

Hilsen Signe med prinsesserne Karolina, Josephina og Vicktoria

og guldheste bassen Safran

4
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 20:18

Mit råd er, at du skal tænke dig rigtigt godt om og prøve en masse heste - også andet end fjordheste - inden du vælger.

Jeg har selv været fjordhesteejer en kort overgang, men det blev kort, og det gjorde det, fordi jeg indså, at racen bare ikke er min kop thé.

Jeg havde den sødeste og fineste fjordhest (min underviser, der har avlet en OL-dressurhest, var vild med min fjordhest og udtalte, at han var én af de allerbedste, hun nogensinde havde set), og han var - og er stadig - særdeles arbejdsvillig og meget ridelig. Han elskede dressur og kunne gå schenkelvigninger, versader, mm. i trav 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, hvis han fik lov.

Billede

Men, men, men... jeg havde det altid lidt, som om jeg sad på en tankvogn, og rideglæde for mig er at føle lethed.

Den lethed har jeg fundet i min Quarter; som i øvrigt også er hårdfør, arbejdsvillig, intelligent og på absolut alle måder den nemmeste hest, jeg nogensinde har haft. Og nej, han kan ikke gå dressur, men det undværer jeg gerne, når bare jeg kan have min lille rapfodede amerikaner

Billede

Nu med skovtursquarter

4
0
Svar på denne tråd

Mine...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 21:41

...2 gule er hhv. 21 og 7 år gamle. Her er Gry forrest og Frida til højre. Jeg har tidligere haft en stor varmblodshoppe også, men foretrækker klart de små gule.

Billede

Min opfattelse af racen er, at det ikke nødvendigvis er verdens nemmeste race. Der er stor individuel forskel, men generelt kræver en fjordhest en meget konsekvent håndtering. De er fysisk stærke heste med en meget veludviklet muskulatur. Det er også ret intelligente heste, som lærer hurtigt og er dygtige til at læse mennesker.

En fair og konsekvent træning giver en god hest, men er man inkonsekvent og usikker, så kan man hurtigt løbe ind i problemer.

Frida, som ses herunder, har jeg haft, siden hun var 2. Hun er ubetinget den bedste hest, jeg har haft - og den, jeg har lært mest af. Hun kan stort set alle tricks i bogen og kan være meget voldsom både i håndtering og under rytter. Med Frida skal man aldrig tøve og helst altid være et skridt foran. I træningen er det ind imellem nødvendigt at kunne tænke ud af boksen.

Når hun bliver håndteret rigtigt, er hun lydig og nem. Brokker sig sjældent over noget og er en super cool ridehest. Hun elsker selskab og følger os gerne overalt. Er meget nysgerrig, tillidsfuld og en rigtig alphahoppe - men aldrig hoppet.

Billede

Billede

Hun har nemt ved sidebevægelser, har en god balance og er stærk i sin galop. Hun går uden sko og har meget fine og stærke hove.

Udover Frida har jeg Gry. En 21 år gammel hoppe med stort H, som jeg har haft, siden hun var 5. Hun er en utrolig nem hest at håndtere og ride. Reserveret af natur, men meget blød og føjelig. Trods hendes bløde sind er hun ubetinget markens dronning og styrer Frida med hård hov.

Gry er dygtig til at læse mennesker og vil ofte forsøge at prøve lidt grænser af, hvis hun kan. Hun er dog ekstrem nem at få til at rette ind. Hendes bevægelse er flad og blød, hun er ekstrem nem at være på - og min niece har kunnet ride hende uden sadel i alle 3 gangarter uden sadel, siden pigen var 5. Hun er dog ingen børnehest fra jorden og er skeptisk overfor fremmede mennesker.

Gry kan flere tricks og lærer hurtigt. Mad er en fantastisk motivationsfaktor. I dressuren har hun det sværere og er aldrig nået længere end LB. Hun er en dygtig distancehest på kortere distancer (30 km), kan gå meget langt og falder hurtigt i puls. Har altid været godkendt i vet. Er meget nem at ride alene ud.

Billede

Her er hun under rytter. Da hun var yngre, sprang hun udemærket men uden meget mod. Efte to ledbehandlinger er det desværre definitivt slut.

Billede

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

3
0
Svar på denne tråd

fjordhest....
Forfatter: 
Dato:  21-12-2015 07:59

jeg har haft adskillige forskellige racer gennem de sidste 14år, alt fra shetlændere, til araber, til islænder, til dansk varmblod, til pinto, fuldblod, blanding, og så selvfølgelig fjordheste. -den eneste race jeg har haft konstant er fjordhest, de andre har ikke holdt ved, selvom de også har været skønne heste på hver deres måder.

jeg startede ud med en fjordhest, som passer godt overens med den beskrivelsede andre lægger op, det var en vallak på 143cm/stg. som duede til det hele, men havde sin egen mening om tingene. han måtte desværre aflives efter 2 år, og så fik jeg i stedet en fjordhoppe på 145cm/stg. hun var dog ikke særlig karakteristisk i forhold til racebeskrivelsen hvad angik sindet (meget upålidelig fra ryggen), men da hun var kåret trak jeg et føl på hende, og solgte hende, føllet beholdt jeg 5 1/2 år, men den havde desværre morens sind, og blev aldrig nogen god ridehest, men til gengæld var den fænomenalt god for vogn, og behagelig fra jorden, så den blev solgt til en der manglede en kørehest.

derefter købte jeg en 1 års hoppe, med god afstamning, og hende har jeg haft i snart 6 år nu,

hun er fremadgående, lærenem, vågen, godmodig, og utrolig god i hovedet.

Billede

Venlig hilsen

Gitte

2
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  21-12-2015 20:18

For alle jeres svar og ikke mindst skønne billeder :)

kom endelig med flere :)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2015 19:15

Jeg har haft fjordhest i rigtig mange år, først havde jeg Ricko, vallak fra 1987. Ham havde jeg i 19 år, en rigtig god ven, vi prøvede mange ting i årene. Mest er jeg selv dressur rytter, men elsker dog også fart,ballade, hygge, sjov og meget mere. Ricko red jeg en enkelt LA6 på, og ellers mest LA2 og LA4.

Billede

Billede

Så fik jeg Unik Frølunde, nu 10 årig vallak, ham har jeg haft snart 6 år. Vi rider også mest dressur, LA4-LA6 på distriktplan. og så har vi startet en enkelt MB0 på klubplan. Han springer klasser på 90, og er ved at være klar (eller han er men rytter er ikke)til 100 cm.

Billede

Billede

Billede

Jeg er vild med racen, en alsidig hest med et godt temperament, og relativ nem at have med at gøre.

En gang fjordhest - altid fjordhest :)

Venlig hilsen

Karina

3
0
Svar på denne tråd

Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  23-12-2015 23:22

Karina:

Fed 'tegning' i manen!!!!

Det er derfor man kalder det en ål

Venlig hilsen

Mie Jensen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider