...2 gule er hhv. 21 og 7 år gamle. Her er Gry forrest og Frida til højre. Jeg har tidligere haft en stor varmblodshoppe også, men foretrækker klart de små gule.
Min opfattelse af racen er, at det ikke nødvendigvis er verdens nemmeste race. Der er stor individuel forskel, men generelt kræver en fjordhest en meget konsekvent håndtering. De er fysisk stærke heste med en meget veludviklet muskulatur. Det er også ret intelligente heste, som lærer hurtigt og er dygtige til at læse mennesker.
En fair og konsekvent træning giver en god hest, men er man inkonsekvent og usikker, så kan man hurtigt løbe ind i problemer.
Frida, som ses herunder, har jeg haft, siden hun var 2. Hun er ubetinget den bedste hest, jeg har haft - og den, jeg har lært mest af. Hun kan stort set alle tricks i bogen og kan være meget voldsom både i håndtering og under rytter. Med Frida skal man aldrig tøve og helst altid være et skridt foran. I træningen er det ind imellem nødvendigt at kunne tænke ud af boksen.
Når hun bliver håndteret rigtigt, er hun lydig og nem. Brokker sig sjældent over noget og er en super cool ridehest. Hun elsker selskab og følger os gerne overalt. Er meget nysgerrig, tillidsfuld og en rigtig alphahoppe - men aldrig hoppet.
Hun har nemt ved sidebevægelser, har en god balance og er stærk i sin galop. Hun går uden sko og har meget fine og stærke hove.
Udover Frida har jeg Gry. En 21 år gammel hoppe med stort H, som jeg har haft, siden hun var 5. Hun er en utrolig nem hest at håndtere og ride. Reserveret af natur, men meget blød og føjelig. Trods hendes bløde sind er hun ubetinget markens dronning og styrer Frida med hård hov.
Gry er dygtig til at læse mennesker og vil ofte forsøge at prøve lidt grænser af, hvis hun kan. Hun er dog ekstrem nem at få til at rette ind. Hendes bevægelse er flad og blød, hun er ekstrem nem at være på - og min niece har kunnet ride hende uden sadel i alle 3 gangarter uden sadel, siden pigen var 5. Hun er dog ingen børnehest fra jorden og er skeptisk overfor fremmede mennesker.
Gry kan flere tricks og lærer hurtigt. Mad er en fantastisk motivationsfaktor. I dressuren har hun det sværere og er aldrig nået længere end LB. Hun er en dygtig distancehest på kortere distancer (30 km), kan gå meget langt og falder hurtigt i puls. Har altid været godkendt i vet. Er meget nem at ride alene ud.
Her er hun under rytter. Da hun var yngre, sprang hun udemærket men uden meget mod. Efte to ledbehandlinger er det desværre definitivt slut.