Eller rettelse, det er endnu bedre end juleaften.
Jeg blev opereret i min skulder den 6. oktober og har ikke siddet på en hest siden da. Det var en ret omfattende operation, som har efterladt seks skruer som skal holde det hele på plads. Men lørdag ophøre rideforbudet!

Jeg rider en dejlig 4 års dv hoppe, hvor jeg uddanner hende i dressur og hendes ejer springer hende på bane og i terræn, med henblik på at starte hende til jagter.
Billede 1: Jeg kan ikke andet end at blive glad, når det her dukkefjæs møder mig ved ledet!
Billede 2: Cabana og hendes trofaste støttepædago Careful aka. Flyvende Farmor!
Vi har brugt rigtig meget tid på, at vende hende til livet som ridehest. Hele tiden med det fokus, at det skulle være sjovt og let at være kommende konkurrencehest. Alt fra lange ture i Hedeland, skovture, ridning ved vej, trækture alene og løsspringning og hygge på banen.
Billede 3: Cabana og det flyvende tæppe
Billede 4: Min dygtige staldhjælper.
Al vores træning med hende gav pote samtidig med, at jeg begyndte at få undervisning fast to gange om måneden, og hun satte muskler som en gal. Det gjorde så, at de tre forskellige dressursadler vi har til hende lige pludselig ikke passede. Og så startede sadelhelvede ellers. Så det blev til nogle hyggelige ture på banen uden sadel, i cowboybukser og gummisko. Det havde den positive effekt, at både hesten og jeg fik optimeret vores balance.
Billede 5: Cabana undersøger om min sko kan spises
Billede 6: Den berygtede hestebanden - Trekløveren
I springningen tog hun også kegler, ejer får undervisning af Mia Hastrup. Cabana har et vidunderligt mod og en skøn selvtillid. Som første gang hun blev præsenteret for en mur - det tog hun med ophøjet ro, og som om hun ikke havde lavet andet!
(Det er ikke mig der er pilot her, så kommentarer bedes udelades omkring rytter!).
Video 1: Mur uden fyld
Video 2: Mur med en kasse
Video 3: Mur med 3 kasser
Jeg havde planlagt, sammen med min underviser, at jeg fik en sidste gang undervisning nogle få dage før, at jeg skulle opereres. Men det var slet ikke den samme samarbejdsvillige og smidige hest vi havde med på banen, som hun ellers plejer at være. Et par dage før, havde hun gakket helt ud på folden, og vi regnede lidt med at hun havde lavet en forstrækning og at det var muskelspændinger. Så de sidste par rideture inden min operation, var med fokus på ligudretning og løsgørende arbejde. Og de blev nydt i fulde drag!
Billede 7: Vi skridtede af i en smuk solnedgang
Billede 8: En unghest, der kan stå selv mens der bliver taget billeder.
Billede 9: Afslutning på en skøn hyggetur dagen før jeg skulle opereres.
Billede 10: En heste-selfi
(Kan ikke vende det rigtigt
)
Før min operation var vi nået så langt, at jeg så småt var begyndt at introducere hende for sideførende bevægelser og min forhåbning var at vi skulle ud at starte et julestævne. Men vi kunne også mærke, at hun ikke helt var sig selv efter hendes stunt på folden. At min operation så samtidig blev noget mere omfattende end først beregnet satte lidt en stopper for planerne.
Hun fik 14 dage fri, da jeg alligevel skulle under kniven og så kunne vi vurdere hende når jeg igen kunne komme ud af sengen. Vi fik kiropraktor ud, som fandt en låsning i korsbenet. Det var ikke meget, men nok til at det kunne mærkes på tøjlen og en lille smule fejltaktning. Vi fik ros for at reagere så hurtigt, og ikke bare tro at hun var en dum unghest - det oplevede hun desværre tit. Cabana fik yderligere 14 dages fri, og så startede ejer hende stille op, med skridtture ud i det blå. Så hun kun skulle fokusere på at gå lige ud og få sin kondi tilbage. Ejer har været 3 gange med hende i ridehus, og det har hun taget ganske fornuftigt. Og så har hun fået en enkelt gang dressurundervisning af min underviser.
Nu glæder jeg mig bare til, at komme tilbage i dressursadlen og så er fokus at få hende så meget klar, at vi kan komme ud og starte stævner til foråret og så krydser jeg fingre for, at min arm kan holde til ridningen. Et andet mål i det nye år er helt klart, at få taget ridebilleder og video.
Tak fordi i læste med så langt, håber I har lyst til også at smide en kommentar.
\\ Pernille