---> ADVARSEL: lang og med mange billeder <---
Det er længe siden jeg har lavet en tråd herinde, da jeg ikke har haft det vilde at opdatere om. 
Det har jeg måske stadig ikke, men der er da alligevel sket lidt.
Hvis nogen ikke kan huske mig, så er jeg den heldige ejer af et styks fuldblod, Maphard, og en lille shetlænder, Nuller. Nuller var min allerførste pony, som jeg købte tilbage januar 2014, og Maphard fik jeg efter min studentereksamen i 2007. 
Jeg prøver at fatte mig i korthed, men det er altså ikke min stærkeste side.
Først "lidt" tekst og billeder af Nuller, og dernæst af Maphard. 
I november 2014 blev Nuller meget let forfangen en måneds tid efter han kom på boks, efter en sommer på jordfold med meget sparsomt græs. Dyrlægen var meget optimistisk under hele forløbet, da han på intet tidspunkt udviste de klassiske forfangenhedstegn. Med et drastisk foderskift og diæt lavet i samarbejde med Brogaarden, står jeg nu under et år efter med en 100% rask pony. 
Under hele forløbet har Nuller været en guttermand, på trods af sin rumlende mave og tarvelige diæt.
Hele vinteren havde han lopper i pelsen og var noget af en fest at gå ture med. Det foregik med vilde bukkespring, små stejl og hvinen, af ren og skær glæde og indebrændt energi. 
I år blev han græsset let ind, men jeg valgte at holde ham på jordfold uden nogen form for græs alligevel, da jeg syntes at vægten begyndte at stige lidt. Der er ikke nogen grund til at tage nogle chancer, måske vil jeg prøve igen næste sommer at græsse ham ind, men det må vi tage til den tid. 
I juni var han dog en klovn i boksen. Han blev forskrækket over en høj lyd (ponyen som ellers er lige glad med stort set alt), og han bankede hovedet ind i væggen og lavede en ordentlig flænge på højre siden af næseryggen.
En fredag, kl. 22 selvfølgelig.
Vi ventede på dyrlægen i 2 timer, som derefter fik renset og clipset såret sammen med 5 clips. Det er dog helet pænt, og han har ingen mén af det. 
Vi har brugt sommeren på hygge, svømning i søen og let motion. Og selvfølgelig fejring af hans 20 års fødseldag i juli.
I august holdte vi aktivitetsdag på gården, og der var vi med til at lege lidt agility på ridebanen. Det var en ret uimponeret Nuller, der deltog.
Det eneste han ikke brød sig om var den farverige paraply, resten skridtede han igennem uden at værdige det et blik. Han blev derfor brugt som støttepædadog til de mindre modige heste. 
I september deltog han og jeg på Store Hestedag, eller Nuller gjorde nok mest. Han var med i en clinic hos Charlotte Toft lørdag formiddag. Han viste sig fra sin allerværste side og bukkede efter hende, bed hende i fingeren og var meget længe om at "overgive" sig. Til gengæld fangede han hurtigt idéen med klikkertræning og at vælte en kegle - det udløste jo godbidder. 
Han var en guttermand at have med. Utrolig nem, og efter vi havde lavet traileren om til boks og givet ham en balle hø, så var han sådan set ret ligeglad med resten. 
Desuden er hans vægt nu nede på lige omtrent 187-191 kg i følge vægtmålebåndet - vi startede på 250 kg, så han har tabt sig rigtig pænt. Man kan mærke, men ikke se ribbenene. 
1. Midt april 2015.
2. Midt april 2015 - farlige køer. 
3. Gode venner. 
4. Maj 2015
5. Hvem kan stå for det fjæs. 
6. Start maj 2015
7. Midt maj 2015
8. Slut maj 2015
9. Gode venner på græs
10. En våd Nuller efter en tur i Furesøen. 
11. Det dumme sår. 
12. En noget bedugget Nuller efter sammen-clipsning.
13. Såret på 2. dagen
14. Såret på 6. dagen
15. Slut juni 2015
16. Hygge på jordfold
17. Hjemmelavet hø-station
18. Såret start julie
19. Fødselsdags-mad til Nuller 
20. Nuller har været i bad
21. Og så er det et MUST at rulle sig på vejen 
22. ...
23. Agilitydag
24. Agilitydag
25. Agilitydag
26. Den farlige paraply
27. En noget uimponeret Nuller
28. På tur i skoven. 
29. Mirabella-grene er bare guf
30. Hygge på banen
31. Morgenlur på folden
32. Store Hestedag
33. Store Hestedag
34. Store Hestedag
35. Midt september - en nyklippet Nuller
36. Billede taget af Jette N.
37. Billede taget af Jette N.
38. Billede taget af Jette N.
39. Billede taget af Jette N.
40. Billede taget af Jette N.
41. Dejlige basse! 
42. Mine to elskede basser 
Lidt er der også sket på Maphards (Møffe) front. Jeg har jo en evig kamp med at holde huld på ham og denne sommer har nok været en af de hårdeste at komme igennem. Hver sommer har han fået fuld ration foder 3 x dagligt, for at kunne holde bare nogenlunde huld på ham, men denne sommer har taget prisen.
Vi brugte det meste af foråret på nogle gode lange skridtture og lidt let dressur for at få sat nogle gode muskler. Til de hyggelige skridtture har jeg indkøbt mig en lammeskindssadel og trykfordelende underlag, helt klart den bedste investering nogensinde! 
Derudover tog vi for alvor fat på bomtræning, som tidligere har været et rent mareridt. Møffe har aldrig været glad for bomme, de var giftige og sådan nogle der spiste røde slanke heste. Jeg gav derfor mig selv et gevaldigt los i rumpen og begyndte at træne det intensivt. Og det har altså virkelig båret frugt. Vi starter alle former for bomtræninger ud med at gå sammen over det hele fra alle leder og kanter, inden jeg kravler på ryggen af ham. Det giver Møffe en helt speciel tryghed, og så er det bare sådan vi må gøre. 
Tiden kom til døgnfold og det gik rigtig godt de første 4 dage. På 5. dagen kunne jeg høre dundrende hove oppe på sommerfolden ved 22 tiden. Jeg listede derop for at se hvad der foregik, og desværre var det stakkels lille Møffe, som var ved at løbe sig selv halvt ihjel pga. myggene.
Det var dermed slut med døgnfold, da han havde tabt omtrent 40 kg på 4 dage. Han har derfor hele sommeren kun været ude i dagstimerne. Ved 17 tiden hver dag har han stået ved leddet og trippet for at komme ind, på trods af insektdækken, fluemaske og insektspray over det hele. Han har stået alene inde hele sommeren i nattetimerne (onde hestemor), men utroligt nok har han været bedøvende ligeglad. Hvis hans boks kammerat og Nuller kom ind for natten pga. dårligt vejr, så blev han stiktosset. Han bed gennem tremmerne og var kropumulig, lige indtil bokskammeraten kom ud igen. Det må jo tyde på at han har haft brug for sit private-space og ikke kunne håndtere alt for mange ting samtidig. 
Sommeren har derfor stået på big-time opfedning og fortsat en masse gode skridtture, lidt let dressur, løsspringning og bomtræning, for at bygge hele hans krop stille og roligt op igen. Han er kommet godt efter det, men hold nu op, jeg har næsten fået grå manke denne sommer.
Det er heldigvis slut nu, da de alle er kommet tilbage på vinterrutine og vinterfold. Det gør absolut det hele lidt nemmere, at jeg ikke selv skal stå for fodring 4 x dagligt, samt ind- og udluk alle ugens dage.
Jeg har savnet at kunne sove længe. 
1. Midt april 2015
2. Vores elskede lammeskindssadel og en meget spinkel Møffe
3. En af vores mange skridtture - maj 2015
4. På besøg i den "farlige" løsdrift 
5. Dejligste fuldblods-fjæs. 
6. Slut maj 2015
7. Vi leger med Mounted Games udstyr
8. Sommergræs - start juni 2015
9. Midt juni 2015
10. Møffe får besøg af Plet & Leo - 2 gode venner. 
11. Klar til skridttur - slut juni
12. Dumme ribben - start juli
13. Striber slanker Møffe lidt for meget. 
14. En meget svedig Møffe hentet i sikkerhed for insekterne
15. Lede insektstik
16. Hygge med vinterfolds-kammeraten
17. Taget af Jette N.
18. Taget af Jette N.
19. Skridttur - slut juli
20. Selfie 
21. 3 bedste venner 
22. Introduktion til Mounted Games
23. Mounted Games
24. Mounted Games
25. Klar til bom- og småspringstræning - slut august
26. Møffe kommer altid en i møde 
27. Sommer"tyk" Møffe
28. Nyt skridttæppe
29. Endnu en skridttur - start september
30. Hyggetur
31. Taget af Jette N.
32. Taget af Jette N.
33.Taget af Jette N.
34. Taget af Jette N.
35. Taget af Jette N.
36. Hygge på banen
Beklager de mange mange billeder, men det var svært at vælge ud af de tonsvis jeg har fået her i 2015. 
Hvis I er kommet til vejs ende, må I da meget gerne smide en kommentar.