Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Video af unghesteridning:)
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 17:04

Som tidligere nævnt, er jeg igang med at tilride Znif, en 4-års knabstrupperhoppe. Det går stille og roligt fremad. Vi er lige gået igang med undervisning af Matilde, som er BBH instruktør. Jeg har tidligere fået undervisning af hende gennem et par år, og det var skønt at komme igang igen!

Jeg har også skrevet en lille artikel til Tika Universe om rideangst:

www.tikauniverse.dk/artikler/ nyheder-details/slip-af-med- rideangsten.html

Nå men idag var min mand med ude ved Znif, og han optog lidt video. Jeg er ked af den dårlige opløsning, har siddet længe og rodet med det....

Video

I skal ikke tænke så meget på min opstilling, mere på at vi lige akkurat har fundet en nogenlunde trav, og at hun træder bedre og bedre igennem i skridt:) Plus at vi begge er afspændt og kommer rent faktisk rundt i det farlige hjørne....

Læg gerne en kommentar!

min daglige lykkepille er et par timer ved hesten:)

Følg med på min fb-side Kathrine og Kastanielunds Znif :)

8
0
Svar på denne tråd

Nå ja.....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 17:07

Overgangene er også blevet meget bedre:)

1
0
Svar på denne tråd

nydeligt!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 23:24

Det ser dejligt afslappet ud! Skønt at se en unghest, som ikke bliver jagtet rundt i slagtertrav "for den skal sørme lære at gå fremad". Din opstilling er da ikke slem, det eneste, der umiddelbart generer mit øje, er at du ikke "lukker" for tøjlen med tommelfingeren, men har tøjlen strittende op af hånden. Det tager en del af følsomheden fra hånden...

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

2
0
Svar på denne tråd

Knabstup
Forfatter: 
Dato:  01-08-2015 23:56

Dejlig hest - sikke en lækker farve

Og ridningen ligner min, så den er selvfølgelig perfekt

2
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 08:12

Skøn hest (Y).

Sikke en flot skridt den har og sikke en herligt temperament.

Nu har jeg tilredet MANGE heste og mine metoder ligner også din og dog .

Jeg rider godt nok en del mere frem og mere ligeud i starten.

DET gør i min verden 2 ting . Hesten lærer at være være fremadsøgende plus den er mere fokuseret på rytteren end på omgivelser .

Så Er der også den fordel, at når galoppen skal lægges ind , så vil den ikke stoppe op og evt bukke, som nogle gør .

Så beklager men er ikke enige med de andre .

Og når du rider langsider og ikke så mange volter , så vælter den heller ikke , hvis I ved, hvad jeg mener .

Stald Graven

3
0
Svar på denne tråd

Tak for kommentarerne:)
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 08:54

Åååh ja min evigt åbne hånd, det arbejder jeg på, dårlig vane;)

hun har et rigtig lækkert temperament, men afslappetheden er noget vi træner os til. Jeg rider netop ikke bare ligeud og ligeud, fordi hun konstant skal distraheres fra det farlige, det ses lidt nede i det fjerneste hjørne. Hun har aldrig bukket eller noget der ligner, og slår fint over i galop i longen, så tror ikke det bliver noget problem.

Ja luksus skridten vænner man sig hurtigt til, dejligt med en hest der har det fra naturens side!

0
0
Svar på denne tråd

sikkert ikke
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 11:20

Ja afslappethed tror jeg bestemt ikke at du får nogle problemer med , men snarere at hun ikke hverken bærer sig eller får afskub med DET der tempo . Så vil stadig holde på, at du skal ride dobbelt så meget frem , end vist på videoen . Klart med dine overgange også , som du gør . Så vi er ikke enige .

Stald Graven

4
1
Svar på denne tråd

Der er ingen
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 13:14

tvivl om, at hun da skal rides mere frem, hvilket jeg også har tænkt mig. Men lige den dag var det ikke der vi var. Det er en af de første gange hun overhovedet kan gå ned af den fjerneste langside uden at skyde skulderen helt vildt, eller hoppe til siden. Så fokus er ikke på fremaddrift osv, men på at hun skal være afslappet.

Så længe det er en af de første gange hun kan gå en omgang uden at lige en giraf, vil jeg ikke skynde mig at bede om mere fremdrift.

Jeg vil gerne have en blød, nem rolig hest, det får jeg ikke ved at trave langside op og langside ned.

For mig er det, som skrevet i artiklen, en stor personlig sejr at jeg kan ride en unghest roligt rundt, uden at blive angst. For 5 år siden havde jeg overhovedet ikke sat mig op på hende.

Der er flere veje til Rom;)

4
0
Svar på denne tråd

Helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  02-08-2015 13:58

Jo jo og enhver må da gøre, som de vil eller få lavet arbejdet ude i byen , hvis modet til det ikke er der .

Men man kan jo også pille gangen fra den , hvis ens mod gør, at den skal gå meget roligt og tøffende og ikke får fremdrift . Men det er jo MIN mening.

Pøj pøj med projektet :-)

Stald Graven

3
1
Svar på denne tråd

bagparten
Forfatter: 
Dato:  04-08-2015 23:48

bagparten aktiveres ikke "bare" med mere tempo og anholdninger. hesten skal med tiden lære at koble pres på begge tøjler med sin bagpart. sagt lidt forenklet.

her er et godt klip af havd der kan ske ved bare at sætte tempo på. Jeg synes han fortæller det ret godt. www.youtube.com/watch?v=WQWNHepTKzM

Det med at bære korrekt kan sagtens læres i lavt tempo. Så længe hesten lægger mere energi i sin fremdrift (i starten kun 1-2 skridt osv) end der "puttes ind", samtidig med at tøjle og numse skal kobles gennem div simple øvelser.

Jeg forstår godt Karinas "bekymring" ang en hest på forparten, da tøjlen hverken er løs eller kort. Så der "hænges på bremsen" så at sige, hvilket lære hesten at ignorere det lette pres.

Men dejligt at se en rolig hest, der virker tilfreds og ikke overtrænes.

Du får sikkert en lækker og sød ridehest.

1
1
Svar på denne tråd

Ungheste ridning
Forfatter: 
Dato:  06-08-2015 16:31

Måske er der flere veje til Rom..... Men nogle ting kan man ikke ændre på, for eksempel det faktum at undertempo tager gangen ud af hesten, og at de ikke bruger ryggen når de ikke søger ned..... Vi er nok pr definition ikke enige om mange ting, da du bliver undervist af bbh instruktør ;) men her er min 4 års der har været redet i 4 måneder, jeg synes det er en federe ridetur man får når hesten er selvgående og fremme for hjælperne...men hver sin smag :)

m.youtube.com/watch?v=vXRiSeJX9_0

m.youtube.com/watch?v=Eq8MmrhuX4o

3
2
Svar på denne tråd

Jeg skriver jo netop
Forfatter: 
Dato:  06-08-2015 18:26

At jeg da også har tænkt mig at ride hende mere frem? En hest der er så nervøs så den går som en giraf, søger ikke ned? Det er jo netop ikke for at vise hvordan den optimale ridning ser ud, men et øjebliksbillede af en proces.

2
0
Svar på denne tråd

Ungheste ridning
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 07:59

Med chance for at fornærme nogen, så har vi nok bare ikke samme definition af hvad en nervøs hest er, det er lidt svært at se ud fra din video, at den går sådan med hovedet fordi den kigger, jeg synes den ser meget rolig ud.....min ældste hest er uddannet til Intermediare, men hvis jeg fx rider ham rundt nøjagtigt som du rider din rundt der, så vil han sikkert også gå som din gør der- de gør jo ikke noget vi ikke ber dem om :)

2
0
Svar på denne tråd

Hun er jo netop
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 09:56

Nytilredet, så det ville da være helt hul i hovedet at bede hende om at gå intermediare? Jeg vil da håbe at alle veluddannede heste kan gå roligt rundt.

Hun har lige akkurat lært at trave, men det virker som om at hun bliver sammenlignet med veluddannede heste, der er vi naturligvis ikke endnu.

0
3
Svar på denne tråd

For øvrigt
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 13:10

Erhun jo netop ikke nervøs på videoen, men afslappet. Hvilket var første delmål. Ville være rart hvis indlægget blev læst igennem inden der blev kommenteret...

1
0
Svar på denne tråd

meninger
Forfatter: 
Dato:  07-08-2015 19:08

Jeg tror bare du har "ramt" et område der er meget oppe i disse år og derfor er der ret mange meninger om emnet.

Jeg synes din hest ser fint afslappet ud, men personligt ville jeg ikke bekymre mig om hestens hoved på nuværende tidspunkt, men mere træne forbindelsen til måsen, så hesten kommer på bagparten ( et skridt ad gangen. Vi er helt enige om det skal være et ordentligt tempo, så der ikke "overtrænes"). Når hesten kommer mere på bagparten, vil dens hoved begynde at komme ned af sig selv. Hesten samler sig ikke ved at hovedet bliver bedt om at komme ned, eller fordi man giver tøjlesignal til at den skal sænke hovedet. Hovedet sænker sig ved at hesten begynder at bruge sin bagpart.

Selvfølgelig skal din hest ikke kunne alt muligt endnu og meget er ikke let at se på lidt video. Det kommer jo også an på hvordan man ønsker sin hest skal gå. Alle har en mening her og der findes sikkert lige så mange, som der findes ryttere.

God weekend

4
1
Svar på denne tråd

Smukt..
Forfatter: 
Dato:  08-08-2015 20:56

Jeg synes, det ser rigtig dejligt ud Jeg er helt enig i, at hesten ikke skal rides mere frem, hvis den er nytilredet. Tempo kan du altid sætte på.. Det handler jo bare om at få installeret et fremsignal, som virker.

Jeg synes, det er fint, at du har fokus på, at hun skal være afslappet og rolig, og det har du klaret flot - Og jeg tænker, at det netop er fordi, du ikke beder hende om mere, end hun kan på nuværende tidspunkt.

At man kan ride en hest ned ad en langside ved at forlange mere tempo og tage i tøjlerne er jo ikke en sejr i min verden. Sejren er der, når hesten kan rides stille og roligt ned ad langsiden med løse tøjler i lige præcist det tempo rytteren ønsker, hvor den er ligeglad med omgivelserne, fordi den er trænet til det, og ikke fordi fokus holdes ved at forlange at hesten arbejder. Det tror jeg, er det du kommer til at opnå ved at træne på den måde, du gør

At pille gangen af ved at ride uden for meget tempo.. Tja. Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre. Jeg vil til hver en tid være af den overbevisning, at hvis hesten får trænet de korrekte muskler til bæring og samling, så bliver gangen bedre, end ved at ride frem i tempo fra starten af. For hvis hesten rides i et tempo, hvor den ikke "kan være med" så kommer musklerne netop ikke de rigtige steder.

Men ja.. Hver sin tilgang Jeg synes din tilgang ser rigtig fornuftig ud. Husk at opdatere ind imellem med billeder og video

Venlig hilsen

Rosen

10
2
Svar på denne tråd

enig enig enig
Forfatter: 
Dato:  10-08-2015 00:54

Rosen, jeg kan simpelthen ikke være mere enig! Du rammer totalt hovedet på sømmet! Ville ønske, at jeg kunne trykke flere gange på

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Stine..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 13:32

Takker

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider