Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Granatæblets hårde liv som ridehest
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 22:40

Så er der endelig en update fra min smukkedukke Grenanda - aka Granatæblet. Hun er en 6-års, som jeg har haft siden i sommers, hun blev tilredet i sensommeren, så hun er endnu ikke så langt uddannelsesmæssigt. Der er sket en masse - hun er flyttet, og vi har dermed fået skønne turmuligheder og bedre udendørs baner at ride på. Og så har vi været vil vores første stævne!

Hun har desværre tabt sig lige rigeligt efter flytningen, jeg tror det er fordi, hun er lidt for kræsen med sit stråfoder - det nye lækre, tørre wrap krævede åbenbart lidt tilvænning, hun spiste ikke meget i starten, men hun er heldigvis begyndt at spise en del mere af det, så sammen med en lidt større mængde krybbefoder, skal hun nok blive lige en lille smule rundere og få sat lidt bedre muskler igen.

Til stævnet var hun meldt i en LC1 og en LC2. Jeg var meget spændt på, hvordan hun ville tage det hele, så forventninger var der ingen af, udover at få en god oplevelse ud af det. Hun var super sød at have med, var lidt spændt, tilbageholden og bag tøjlen og schenklen på opvarmningen, men ellers fin. På banen var hun VED AT DØ AF SKRÆK! Dommeren spiste heste, cafeteriet bag ruderne spiste heste, puplikum spiste heste og springstøtterne bag barrieren spiste heste. Jeg kunne knap få hende op i dommerens banehalvdel overhovedet, vi tog den med ro, og jeg prøvede at rose og gøre oplevelsen tålelig. I anden klasse måtte vi opgive i aller sidste øvelse, da damen nægtede at gå op ad midterlinjen mod dommeren!! Hun var fuldstændig træt og brugt i hovedet, og nu kunne hun bare ikke magte mere - og ingen grund til at presse hende mere, så vi tog bare en volte og skridtede ligeså stille op til det farlige dommertårn med masser af klap og ros.

Vi fik kun en lille smule billeder fra opvarmningen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Inde på banen fik vi filmet vores ridt, men desværre er videoerne blevet meget slørede, og de er i øvrigt ikke rigtig noget at råbe hurra for, så dem vil jeg skåne jer for! Det så aller mest sådan her ud:

Billede

Men smuk synes jeg da, hun så ud i "søndagstøjet" - her får vi os lige en snak om det svære liv som stævnehest:

Billede

I ugen efter har hun haft dressurfri. Hun har haft nogle fridage, vi har fået redet nogle dejlige ture, og hun har fået lov at være springhest - noget hun er fuldstændig tosset med, og hun er blevet SÅ dygtig! Vi har ikke sprunget meget, men her på det nye sted har vi meget bedre muligheder for at få det trænet.

Vi er så heldige at have stranden kun 1200 meter fra stalddøren, så I skal da lige se en lille video fra vores første soppetur i fredags:

Video

Og lidt fra en dejlig skovtur i dag:

Billede

Billede

Men i forgårs, en uge efter stævnet, red vi altså lidt dressur igen. Min søde medopstalder Nanna kom ud med sit kamera og spurgte, om ikke hun måtte tage nogle billeder af os - og selvfølgelig måtte hun det! Havde jeg vidst, vi skulle fotograferes, havde jeg dog måske taget noget mere matchende tøj på og en knap så pink og iøjnefaldende t-shirt under! Nanda er en MEGET (!!!!!) fremadgående hest, og denne dag var bestemt ingen undtagelse, det kunne godt mærkes, at dressuren ikke havde været på programmet i en hel uge, så hun var lidt anspændt og ville aller hest bare løbe stærkt! Men der kom på magisk vis alligevel så mange dejlige billeder ud af det, som I da skal se:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Det blev også til lidt versadearbejde, det har hun efterhånden helt godt styr på, synes jeg:

Billede

Billede

Billede

Billede

Galoppen var lidt svær at fange i det rigtige moment (og på en turbo-speedy-duracell-kanin-hest er der nok også lidt færre af de gode momenter at fange! ), men vi fik da et par pletskud:

Billede

Billede

Billede

Vi har sådan en fantastisk skrænt bag ved vores baner, som er genial at ride på. Vi slutter altid af med en spurter op ad bakken, i den ene ende ligger der nogle telefonpæle, som man også kan springe over, i den anden ende er der mere stejlt, og den er bare et kæmpe HIT at fræse op ad!! Nanda skal ikke spørges to gange - så accelererer hun og giver den alt hvad hun har af gas opad!

Her er en lille billedserie fra den "flade" ende:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Den er også super at skridte på - vi skridter selvfølgelig ned, men hvis Nanda kan slippe afsted med det, så sætter hun selv i trav og galop igen så snart vi er nede - eller lidt før!

Billede

Billede

Billede

Billede

Vores nye, søde fotograf har lovet, at hun gerne vil tage nogle springbilleder af os snart, så næste update bliver nok Granatæblet som springhyp!

Smid gerne en kommentar, jeg får desværre ikke undervisning pt., så billederne er faktisk ret lærerige for mig - puh, jeg krummer tæer over min opstilling på nogle af billederne, og kan bestemt godt selv se, hvad jeg skal arbejde på.

Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

26
0
Svar på denne tråd

er meget...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2015 23:38

Er meget glad for den serie Så dejligt med sådan en fin hovedposition og en glad hyp uden anspændt mule/øjne fedt!

Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

...Nu med bestået Groundwork/longe test!

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

3
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 09:20

Mange tak Maya, hun er også rigtig dejlig og sytrådslet på tøjlen når hun er hos mig. Hun er dog også en meget sensitiv hest, en rigtig Hoppe med stort H (og Trakehner med stort T - manglede lige, at hun også var rød! ), så hun kan blive helt enormt tøsefornærmet over en anholdning eller korrektion.

Vi eksperimenterer lidt med bid og næsebånd, pt. rider vi med et Myler mb33 (med stor tungefrihed), men jeg er stadig ikke sikker på, det er det, hun foretrækker.

Suk, den lille dame altså!

Nu med

Tidligere med

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 11:29

Jeg er altså bare nødt til at sige, at de dressurbilleder på udendørsbanen (efter stævnet) er BRAND gode!

Det er lige præcis sådan jeg personligt synes heste skal gå, det ser simpelthen bare skide godt ud :)

Elsker også billederne med skrænten som i fræser op af :D

Mvh. Sophie (:

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 12:54

Hun er bare så fin og lækker, og enig, de sidste ridebilleder på banen, hvor er hun god

Syntes faktisk hun ser ud til at være i perfekt, sund slank huld.. Musklerne skal jo nok komme ligeså stille

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 13:15

Hun er simpelthen bare såå smuk, og hvor er det nogle dejlige billeder af rigtig pæn ridning!

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 13:56

Hvor er det skægt at se to så forskellig ridestile, hvis man kan sige det sådan. Forventede at se en hest, der også gik lang og dyb på ridebanen derhjemme, men der tog du måsen på mig :-P Det viser bare, hvor godt de to ting komplimenterer hinanden (Y)
Jeg synes det ser enormt harmonisk og let ud, I gør et virkelig godt arbejde sammen. :-)

- Sascha & Heimdals Golden Champ <3

Nathi og Fame - nyd hinandens selskab på de evige græsmarker

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

- 15% rabat på alle Königs ridestøvler! Klik her

1
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 14:49

Tusind tak for de pæne ord, alle 4! De varmer rigtig meget!

Skrænten er bare et sikkert hit, hun ELSKER den! Nu er hun jo sådan en hest, der roses ved at få lov at gå frem, så man kan ikke give hende en bedre belønning end sådan en fræser. Det er en super måde at afslutte træningen på, så vi slutter altid med højt humør! Og som bonus giver den gode muller!

Måske er hun alligevel slet ikke så tynd, som jeg tænker i mit hoved - hun var nu også for rund i sommers og i efteråret, og mon ikke også der nok skal komme lidt græsmave igen i år. Ville dog gerne lige have lidt mere sul på hende, så hun også har noget at bygge muskler af. Kondien fejler intet i hvert fald, så nu må vi se om ikke også al den bakketræning giver pote.

Det er sjovt med folks forventninger - enten er man til det ene, eller også er man til det andet. For mig er frem og ned bare en forudsætning for samling, den ene ting kan ikke stå alene, så jeg ser det egentlig bare som to forskellige dele af en træningstime. Optimalt set ville jeg gerne have hende godt frem og ned i opvarmningen HVER gang, men realiteten er dog desværre, at jeg ikke altid kan få hende til at slappe nok af i starten af en træningstime grundet hendes meget høje energiniveau. Hun vil gerne løbe, og det er klart et af vores største problemer. Jeg er derfor ofte nødt til at holde tøjlen kort i starten for at holde hende bare nogenlunde i rammen, derefter kan hun så slappe af til at strække sig. Til stævnet var hun "heldigvis" så tilbageholden og usikker, at hun ikke havde overskud til at løbe, så derfor kunne jeg i stedet få hende til at søge dybt ned. Opvarmningsforholdene var nu også så ringe, så vi nåede slet ikke at få billeder fra mere samlet ridning.

Jeg er glad for, det ser harmonisk og let ud - det er også det, jeg stræber efter - men det er det nu ikke altid desværre, damen kan også ligne en giraf hvis noget ikke passer hende, så helt stabile er vi desværre ikke endnu. Men det skal nok komme!

Nu skal vi have trænet at være på udebane, jeg vil prøve at køre hende til træning fremmede steder nogle gange inden vi igen kaster os ud i et stævne, så hun kan vænne sig til nye omgivelser under rolige forhold. Næste stævne bliver i hvert fald udendørs og med et godt skud Relaxamino!!

Nu med

Tidligere med

0
0
Svar på denne tråd

Respekt
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 17:42

Respekt! :-)

Det ser da super dejligt ud. Hun ligner en hest, der har nemt ved tingene :-)

Godt arbejde.

1
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 21:46

Tak Heidi! Hun er en, i mine øjne, helt igennem fantastisk hest, men hun er dælme ikke altid helt nem. Hun er absolut ikke nem at ride, fordi hun er så følsom, så hun vil helst have, man bare sidder mussestille og forstyrrer hende mindst muligt. Så det kan være svært at kræve nye eller svære ting af hende, da hun så bliver meget hys, men når hun først har forstået hvad hun skal, så har hun meget nemt ved det ja. Så går hun bare for helt lette hjælpere, og der er vi også efterhånden nået til i schenkelvigninger og versader, selvom det stadig godt kan være lidt svært.

Hun er en fantastisk allround-hest, der bare siger ja til alting - i dag prøvede hun a-tempo-spring for første gang, og selvom hun da lige skulle kigge lidt og ikke helt forstod pointen, så gjorde hun det og forsøgte efter bedste evne at komme over. Ikke et eneste stop eller løben udenom, og lynhurtigt fangede hun det og hoppede serien igen og igen med stor lyst!

Nu med

Tidligere med

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-04-2015 20:19

Meget, meget flot ridning. Det er så dejligt at se. Og din tråd giver tydligt følelsen af hvor meget I hygger jer sammen. Dejligt!

Mvh. Natasha

1
0
Svar på denne tråd

Smukke hest
Forfatter: 
Dato:  11-04-2015 20:01

Hvor er hun dog køn og sikke flot ridning af unghest.

Det ser så nemt ud og det er bestemt ikke til at se at I kæmper med tempoet. Det kunne være sjovt at se noget video af hende.

Misunder lidt hvor nemt det ser ud! Jeg har selv en 5 års, hvor vi ikke er helt enig om placeringen af hovedet, han er meget højtstillet, hvilket han også let bliver for mig i ridningen, hvor jeg gerne vil have ham i en noget længere form. Øvelse gør mester ;-)

Han var også til hans første stævne, hvor han oplevede det samme som din smukke grå dame, verden var yderst farlig og alle ville spise ham, men en meget sød dommer gjorde at vi fik den tid vi skulle have, så vi kunne fuldføre, dog uden at ride ud for tæt på barrieren

1
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 00:23

Igen tusind tak for flotte ord!

Vi hygger os nemlig rigtig meget, jeg er stor fortaler for varrieret træning, og i øvrigt gider jeg heller ikke ride rundt i sandkassen hver dag. "En glad hest yder bedre", er mit motto - så det er vigtigt at holde motivationen og arbejdslysten oppe ved også at ride ture, springe, lave bom-/cavalettiarbejde, longere og hvad vi ellers kan finde på.

Tempoet er bestemt et problem, omend vi er nået dertil, at jeg kan kontrollere det i trav med halve parader for sædet. Men det er på programmet HVER dag - vente, vente, vente... Hun håndterer ikke rigtig pres i munden overhovedet, og jo mere hun først slår fra og koger over i hovedet, jo mere ubehageligt er det jo for hende, og jo mere uro, trippen og girafhals får vi. Men så længe vi er enige og jeg kan holde tempoet nede og holde en fin balance, så er hun en drøm at være på.

Jeg vover pelsen og viset et billede, hvor en halv parade mildt sagt IKKE går igennem!

Billede

Jeg har lidt video fra december - det er meget sjovt at sammenligne, for der er sket meget siden da allerede. Vi HAR heldigvis fået et bedre tempo i både trav og galop, især trav. Hun laver nu meget bedre galopanspring, faktisk kan hun lave dem super super flotte nu, når det hele spiller. Hun har fået et meget bedre sving gennem overlinien (også takket være besøg af fys/osteopat) og har fået meget bedre balance, specielt i galop - trods hendes tendens til at løbe. På den ene video øver vi overgange - noget, som vi havde ekstremt svært ved, igen pga hendes fremdrift og sensitivitet omkring biddet. Det giver et meget godt billede af, hvordan hun reagerer på pres:

www.youtube.com/watch?v=xW54OQ1zSWE

www.youtube.com/watch?v=ZrBYHlKQFAU

Vi træner videre og kan forhåbentlig vise et godt fremskridt igen om et par måneder!

Nu med

Tidligere med

1
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 21:43

Hun ser altså bare super skøn ud hende Grenada

I klæder virkelig hinanden og ridningen ser meget sympatisk ud

Lækkert sted du har hende stående.

Stævner er bare farlige i starten når man har en lidt vågen hest men mon ikke det allerede er bedre næste gang

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider