Så er der endelig en update fra min smukkedukke Grenanda - aka Granatæblet. Hun er en 6-års, som jeg har haft siden i sommers, hun blev tilredet i sensommeren, så hun er endnu ikke så langt uddannelsesmæssigt. Der er sket en masse - hun er flyttet, og vi har dermed fået skønne turmuligheder og bedre udendørs baner at ride på. Og så har vi været vil vores første stævne! 
Hun har desværre tabt sig lige rigeligt efter flytningen, jeg tror det er fordi, hun er lidt for kræsen med sit stråfoder - det nye lækre, tørre wrap krævede åbenbart lidt tilvænning, hun spiste ikke meget i starten, men hun er heldigvis begyndt at spise en del mere af det, så sammen med en lidt større mængde krybbefoder, skal hun nok blive lige en lille smule rundere og få sat lidt bedre muskler igen.
Til stævnet var hun meldt i en LC1 og en LC2. Jeg var meget spændt på, hvordan hun ville tage det hele, så forventninger var der ingen af, udover at få en god oplevelse ud af det. Hun var super sød at have med, var lidt spændt, tilbageholden og bag tøjlen og schenklen på opvarmningen, men ellers fin. På banen var hun VED AT DØ AF SKRÆK! Dommeren spiste heste, cafeteriet bag ruderne spiste heste, puplikum spiste heste og springstøtterne bag barrieren spiste heste.
Jeg kunne knap få hende op i dommerens banehalvdel overhovedet, vi tog den med ro, og jeg prøvede at rose og gøre oplevelsen tålelig. I anden klasse måtte vi opgive i aller sidste øvelse, da damen nægtede at gå op ad midterlinjen mod dommeren!! Hun var fuldstændig træt og brugt i hovedet, og nu kunne hun bare ikke magte mere - og ingen grund til at presse hende mere, så vi tog bare en volte og skridtede ligeså stille op til det farlige dommertårn med masser af klap og ros.
Vi fik kun en lille smule billeder fra opvarmningen:
Inde på banen fik vi filmet vores ridt, men desværre er videoerne blevet meget slørede, og de er i øvrigt ikke rigtig noget at råbe hurra for, så dem vil jeg skåne jer for!
Det så aller mest sådan her ud:
Men smuk synes jeg da, hun så ud i "søndagstøjet" - her får vi os lige en snak om det svære liv som stævnehest:
I ugen efter har hun haft dressurfri. Hun har haft nogle fridage, vi har fået redet nogle dejlige ture, og hun har fået lov at være springhest - noget hun er fuldstændig tosset med, og hun er blevet SÅ dygtig! Vi har ikke sprunget meget, men her på det nye sted har vi meget bedre muligheder for at få det trænet.
Vi er så heldige at have stranden kun 1200 meter fra stalddøren, så I skal da lige se en lille video fra vores første soppetur i fredags:
Og lidt fra en dejlig skovtur i dag:
Men i forgårs, en uge efter stævnet, red vi altså lidt dressur igen. Min søde medopstalder Nanna kom ud med sit kamera og spurgte, om ikke hun måtte tage nogle billeder af os - og selvfølgelig måtte hun det! Havde jeg vidst, vi skulle fotograferes, havde jeg dog måske taget noget mere matchende tøj på og en knap så pink og iøjnefaldende t-shirt under!
Nanda er en MEGET (!!!!!) fremadgående hest, og denne dag var bestemt ingen undtagelse, det kunne godt mærkes, at dressuren ikke havde været på programmet i en hel uge, så hun var lidt anspændt og ville aller hest bare løbe stærkt!
Men der kom på magisk vis alligevel så mange dejlige billeder ud af det, som I da skal se:
Det blev også til lidt versadearbejde, det har hun efterhånden helt godt styr på, synes jeg:
Galoppen var lidt svær at fange i det rigtige moment (og på en turbo-speedy-duracell-kanin-hest er der nok også lidt færre af de gode momenter at fange!
), men vi fik da et par pletskud:
Vi har sådan en fantastisk skrænt bag ved vores baner, som er genial at ride på. Vi slutter altid af med en spurter op ad bakken, i den ene ende ligger der nogle telefonpæle, som man også kan springe over, i den anden ende er der mere stejlt, og den er bare et kæmpe HIT at fræse op ad!! Nanda skal ikke spørges to gange - så accelererer hun og giver den alt hvad hun har af gas opad! 
Her er en lille billedserie fra den "flade" ende:
Den er også super at skridte på - vi skridter selvfølgelig ned, men hvis Nanda kan slippe afsted med det, så sætter hun selv i trav og galop igen så snart vi er nede - eller lidt før! 
Vores nye, søde fotograf har lovet, at hun gerne vil tage nogle springbilleder af os snart, så næste update bliver nok Granatæblet som springhyp! 
Smid gerne en kommentar, jeg får desværre ikke undervisning pt., så billederne er faktisk ret lærerige for mig - puh, jeg krummer tæer over min opstilling på nogle af billederne, og kan bestemt godt selv se, hvad jeg skal arbejde på.