Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Føl trænings video
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 13:28

Så lykkes det mig at færdiggøre vores træningsvideo af vores første føl.
(Første video det er lykkes mig er færdiggøre i 7 år)

Som I ser i videoen, mener vi - i modsætning til flere andre - at føltræning er sundt. Det kan hindre stress og misforståelser senere, bl.a. fordi føllet bruger sin mor som støttepædagog. Som ældre vil den samme support ikke være der, og pludselig står hesten på egne ben, og selvom hest og ejer kan få et unikt bånd, vil det aldrig være det samme som mor og føl.

Dermed ikke sagt at træning ikke kan fungerer uden føltræning, og ej heller, at der ikke kan opstå pressede situationer mens føllet er med sin mor (vi ser bl.a. en i videoen), men personligt ser jeg føltræning som en stor fordel.

Dette er vores foretrukne måde at træne på.

Video

Kom gerne med feedback, men hold det venligst konstruktivt. :)

Mvh. Lykke

*Gemstone Walking Horses*

***TWH åring søger part***

Groundwork, mental stimulering, shows mm...

Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

14
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 13:41

Jeg synes det ser meget fornuftigt ud. Jeg går ud fra et træningen foregår i ganske få minutter ad gangen. Jeg arbejdede på et stutteri hvor vi også "trænede" med føllene. Det var dog knap så organiseret, men mere at kunne gå i snor og få løftet hove osv. Vores smed og dyrlæge var meget glade for det arbejde vi havde lagt i dem. De tog nærmest al håndtering med ophøjet ro.

Efterfølgende har jeg hjulpet med at trække et føl på fold et par gange. Den kunne kun gå i meget lang snor, den sparkede og kunne ikke finde ud af at gå stille og roligt til og fra fold. Det var en pain in the ass og en anelse farligt for at sige det mildt. Så jeg er for meget let træning af føl og ungheste. Og selvfølgelig aldrig mere end de kan håndtere.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

Flot video og træning
Forfatter: 
Dato:  24-03-2015 15:34

Jeg synes, det ser virkelig harmonisk og fornuftigt ud. Og umiddelbart virker jeres idé om føltræning meget logisk.

Og sikken et über-dejligt føl! Gad gerne vide lidt mere om det og se det igen om et års tid.

Tak for den skønne og lærerige video.

1
0
Svar på denne tråd

så vigtigt..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 09:56

Jeg kan kun sige en ting, super god video og hvor er det rigtigt..

Jeg har 2 heste, den ene var jeg med fra starten af, jeg var med under folingen, og da han var 4 dage gammel, var beslutningen taget om at købe ham og min veninde og jeg lavede derpå kontrakt om køb. Efter som det var min veninde der havde avlet min smukke dreng der blev kaldt Shirefarm Painted Pegasus, fik jeg muligheden for at være hans ejer fra start af, og jeg legede og trænde ham fra han var helt lille. Ikke det helt vilde men små ting i kort tid.

Jeg brugte meget lang tid på ham fra han var helt lille og det kan mærkes den dag idag.
Han er nu 4 år gammel, og stadigvæk min. Vi har et helt særligt bånd som slet ikke kan beskrives.

1,5 år efter Pegasus kom til verden kom min nr 2 hest til verden, også min venindes avl. Jeg havde dog en anden selskabshest til Pegasus og jeg troede ikke det var muligt for mig at købe Shirefarm Jack of Hearts. Lykken tilsmilede mig dog og jeg fik solgt den anden selskabshest til fordel for købet af Jack, som jeg så fik hjem da han var 6 mdr gammel.

Pegasus og Jack er bare to vidt forskelleige heste, men jeg kan også mærke at noget af forskellen ligger i hvornår jeg startede træningen med dem.
Pegasus stiller ikke nær så mange spørgsmål til hvad vi laver som Jack gør. Jack er mere usikker i ny læring og er klart mere sin egen.
Som skrevet er det også fordi de er to forskellige heste, Jack er lederen i flokken, hvilket kan har været lige siden han kom trods han kun var 6 mdr gammel.

Men uden tvivl mener jeg den første træning er vigtig, så længe man gør de i deres tempo, og som du nævner i videoen lader føllet få sin mad i mælkebaren når tid er.

Igen Super skøn video..

Den Stolte ejer af
Shirefarm Painted Pegasus og Shirefarm Jack of Hearts

1
0
Svar på denne tråd

Dejlig vidieo
Forfatter: 
Dato:  25-03-2015 12:50

Aj hvor er det bare en fin trænings video!! det bliver man da helt glad og rørt af at se..netop fordi det er med henblik på at hesten får en masse gode oplevelser. Og sikken en dejlig rolig, tillidsfuld hoppe.

heldige ejer af baby - Bækgårdens Chianti

- Med venlig hilsen Noëlle

Mor til Adam 09.06.11 og Isaak 18.08.13

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider