Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

en lille Dino update fra sjælland :)
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 18:54

Ja nu vil jeg så gøre mit for at Hn ikke forgår, og smide en lille billede/videotråd op

til trods for at jeg nærmest ingen respons har fået de sidste par gange

Nu er det efterhånden nogle mdr siden at Dino tog den lange rejse til Sjælland, hjem til min hjemby, og nøj hvor har jeg slet ikke fortrudt det

Jeg nyder mit nye job som hestepasser og rytter på Maglebjerggård, og har endelig fundet ud af at det rent faktisk er i denne branche jeg høre til..

Jeg havde ellers været meget nervøs omkring mit fysiske velbefindende, da jeg desværre måtte opgive landbruget indenfor svin, da kroppen ikke kunne klare det og frygtede derfor at jeg heller ikke kunne klare mit drømmejob, det er trods alt heste der er mit speciale ..

Men ak og ve, det KAN jeg

arbejder mange flere timer end nogensinde før, men lægger næsten ikke mærke til det, for jeg NYDER det, og er i super godt selskab hele dagen ..

Med Dino er det en helt anden sag, det har været HÅRDT! Vi fik ikke just den bedste start her på sjælland

Kort tid inden jeg flytter fra fyn finder jeg sammen med en dyrlæge ud af at han i undermunden har to tænder der er 1 cm højere end resten af tænderne, det burde dog ikke gøre ondt, og dyrlægen ville ikke tage det sammen med kiropraktisk behandling, så dette skulle gøres som noget af det første efter vi flyttede..

lige lidt billeder fra fyn

Billede

Billede

Billede

Dino flytter, og bliver pludselig sindssygt stresset, stresser over sin nabo, vil ikke rides, og taber fedt og muskler i en sindssyg fart..

Han bliver flyttet ned i hans nye permanente boks, og der falder hurtigt ro over ham, han spiser godt, og virker som han plejer, bortset fra at han ikke vil rides, han tager bidet og løber, hvilket aldrig før har været tilfældet

Tandlæge bliver bestilt som hele tiden var meningen, og det viser sig at han har to ulvetænder, som sidder godt skjult, og volder ham stor smerte, da de forhøjede lader lige netop går op og trykker derpå

De bliver med en ordentlig omgang bedøvelse fjernet, og dyrlægen mener at den stakkels fyr har haft voldsomme smerter længe

Nå! nu burde han jo være fit for fight og klar, men han virker bare ikke i orden, han hænger ikke rigtigt sammen, ligner et øg og vil ikke tage hverken muskler eller fedt på, så der bliver bestilt behandler til ham ..

Og her skulle grunden så findes..

Den stakkels fyr havde SÅ mange skævheder, låsninger og løse led at det var helt utroligt, og der blev fundet en nerveblokade i ryggen, der praktisk talt gjorde at han stort set ikke kunne mærke venstre bagben

Årh, hvor bliver man ked af det, men jeg kan heldigvis trøste mig ved at det hele er opstået inden jeg overtog ham i marts, hvor jeg overtog en hest der efter sigende skulle være passet med tænder 2x årligt, kiropraktor osv...

sådan så han ud i den dårlige periode, har desværre ikke bedre billeder, da det ikke just var det man havde aller mest lyst til at tage, men man får vist en ide om hans udseende

Billede

2 gange skulle der til

Men NU er vi kørende, og hold nu op hvor vi flyver derudaf!

Vi har været i gang i en lille måneds tid, tænker meget på at han ikke skal gå dressur 5 dage om ugen, så vi får redet noget tur i vores dejlige kuperede tærren, har dage hvor han kun kommer i walker, og ellers prøver at variere træningen efter bedste evne, og det går SÅ godt

se bare hvor flot den lille fyr er ved at blive:

Billede

Billede

Billede

Og så bruger vi en del tid på dette også

Billede

Billede

lidt video til dem der tør

fra træning:

Vi kæmper meget med at få Dino til at tænke FREM og lidt hurtigere bagben, denne dag var bestemt ingen undtagelse, og når han tænker tilbage som i denne video forsvinder han lidt fortil, og jeg kommer til at trække hænderne op

www.hestegalleri.dk/video/off_topic/ 342985- dino_og_jeg__traening_..._okt__2014

og her fra undervisning v. Anne Ullegård, desværre uden lyd da der var alt for mange lydgener

www.youtube.com/ watch?v=9Fgk0OMw4bg&li...1FkUaU_GhO- d_jtQ

Jeg har ikke musik på mine videoer da jeg simpelthen ikke gider bøvle med det, så ja, de er kedelige uden lyd, men det var jo heller ikke det man kom for

Nå, til dem der kom igennem denne lange smøre, er i mere end velkomne til at komme med lidt konstruktivt

fortsat god aften derude ..

. Nadja & Aagaardens Don Romino.

* Max Nobel 7. maj 2003- 23. oktober 2013 *

"vi er ikke alle lige dygtige, men vi er alle lige vigtige"

Undervisning tilbydes: www.hestegalleri.dk/marked/Andre- ydelser-/1004200-under ...

11
2
Svar på denne tråd

heste...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 19:09

Hej..

Dejlig hest du har der. Ham vil jeg gerne høre lidt mere om :-)

Og tillykke med at have fundet dit drømmejob, som du ovenikøbet også kan holde til. Det må da være en lettelse, hvis det var noget, som du var bekymret over.

Venlig hilsen Cecilie

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 19:34

Ikke noget værre end når ens hest ikke trives, men så godt at du fandt grunden til hans mistrivsel. Og så må jeg altså lige sige: Wauw en smuk hest Han har bare sådan et lækkert udtryk.

Held og lykke til jer begge to fremover, både med ridningen og det nye job

Mvh. Pernille

Majjar APN OX & Aastrupgaards Shadow

<3 Himmelhesten Raashan APN <3

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 19:34

Hej Nadja

Øv for en omgang I har været igennem, men dejligt at han er i gang igen og at du fungerer i jobbet.

Du skriver at han i den første video har en dag, hvor han ikke søger frem til biddet og lægger sig bag lod i stedet.

Sådanne dage kan man jo godt have, men jeg forstår ikke umiddelbart ridningen. Hvad er årsagen til at du ikke rider ham mere frem, når han ikke selv søger det? Jeg ville normalt vælge at ride på og så lave en masse temposkift, så den ikke falder på næsen, men jeg kender jo ikke din hest.

Fortsat god fornøjelse med ridningen og jobbet.

VH Line

3
0
Svar på denne tråd

Konstruktivt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 19:42

ved jeg ikke, men når du nu har brugt tid på at lave indlægget, vil jeg da også lave et svar - fremfor at bruge / .

Allerførst tillykke med den flotte hest! Så store heste bliver let lidt pudsige at se på, men den der ser brand-godt ud .

Nu er jeg en gammel harpe, der rider moderne dressur. I min alder er det jo fedt at være moderne....

Men har du en anden tilgang til ridningen stopper du bare med at læse herfra .

Hvis du vil have hurtigere bagben, skal du lade være med at nøkke i tøjlen for hvert eneste skridt. Måske er du ikke bebvidst om dit fiflen, men han "vipper" med hovedet i takt med dit nøkken. Du får ikke energiske og engagerede bagben ved at fifle med tøjlen.

For mig at se, rider du ikke hesten frem til biddet, men "trækker" biddet hen til hesten. Du rider ikke med hård hånd, men dit fiflen med biddet, får hesten til at vige lidt væk - dvs. den "forsvinder" foran, og bagbenene kan ikke komme ind, hvor de skal være. Jo mere håndarbejde - jo mindre bagben. Du forsøger med noget afkortning i traven, men har ingen fremadsøgning at lave den på. Derfor går hesten bare langsommere med mindre skridt. I galop er dit fiflen ikke så udpræget, og hesten får en lidt bedre form.

Jeg ville sidde lidt mere op og ride den frem til en afventende hånden helt i ro, vente til den selv søger frem til biddet - lidt mere i stil med afslutningen på din video. - Der får den også lidt bedre bagben. Når den søger frem til din hånd, vil de energiske bagben komme gennem fremadridning og afkortning for sæde.

Men han ser rigtig godt ud, og tak for din tråd .

Cirkelinemus :-)

14
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 20:45
Årh mange tak for jeres søde ord om banditten..
Kan i øvrigt fortælle at han er en dejlig dv'er på 8 år, efter romanov med micellino til morfar :)
Og så er han små 182 i stang..

Cecilie; tusind tak! Ja det er en kæmpe lettelse, og kunne næsten ikke blive bedre..

Pernille; tusind tak :)

Jeg tror i misforstår hvad jeg mener, jeg skriver ikke at hesten ikke søger frem, men at han ikke tænker frem, altså at driften ikke et der, og at han derfor ryger bag lod..
Mine hænder jeg får trukket op, hjælper jo så ikke på problematikken, desværre..
Dage som den, svare han ikke frem, og er generelt meget langsom til at svare for signalerne, tvinger jeg ham bare afsted med næb og klør kan jeg ikke være på ham fordi han så falder fuldstændigt fra hinanden og spænder helt vildt op .. Derfor vil jeg hellere have ham ind og afvente mine signaler, og få noget godt ud af ridningen, end at ende ud i noget vi ikke kan rumme..

Dog kunne jeg selv ved at blive filmet se at jeg jo netop trækker hænderne op når jeg 'mister' ham og derfor kommer til at sidde uroligt, hvilket er det der bremser at jeg faktisk kunne ride ham frem den dag..
Ligger faktisk og rider frem og tilbage, netop for at veksle og få ham mere på dupperne ..

Håber det giver mening :)
Dog skal jeg da erkende at man nogle gange ser tingene i et andet lys når man selv ser det udefra, og de ting i har bemærket, var (heldigvis) også dem jeg selv så, dog fra en anden vinkel :)

Mange tak for jeres input, er noget jeg selvfølgelig vil tænke over (y)

Undervisning tilbydes: www.hestegalleri.dk/marked/Andre- ydelser-/1004200-under ...

3
0
Svar på denne tråd

Dejligt.....
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 20:51

hvor må det være dejligt, at kunne fysisk holde til det man holder mest af. Det er det som gør livet skønt :-)

Mht Dino er jeg nok enig med Cirkelinemus - især det hvor du træner selv, har du en urolig hånd, især højre.

Du får et knæk oppe i albuen, og får for lange tøjler, som så næsten kun kan "trækkes" opad og baglæns. Så prøv med lidt korte tøjle og uden knækket i albuen, så du mere kan fjedre med og korrigerer med små bevægelser.

Jeg lider selv af den samme fejl, og arbejder på at lave en ubrudt linie til hesten, istedet for at knække i albuen :-)

Til gengæld kan jeg se, at det fungerer meget bedre under din undervisningstime med Anne Ullegård, hvor Dino også går væsentligt bedre frem for dig :-) Og det er jo det man har undervisning til, at få hjælp til at rette de fejl man helt naturligt har, og få det bedste ud af hesten.

Så held og lykke med dit nye arbejde, og god arbejdslyst med den smukke Dino.

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 21:00
Charlotte; mange tak! Nu er videoen med undervisning 2 dage efter den anden, så mine hænder/arme skyldes ikke undervisningen, men at jeg har set videoen :D
Tro mig, der blev arbejdet med hænderne/armene dagen i mellem, og vupti, så ville han hellere end gerne gå frem :)

Dejligt du kan se en forbedring på de 2 videoer :)

1
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 21:51

Dejligt med lidt akivitet herinde! ;-)

Jeg synes jo han er super smuk og charmerende! Dejligt at i fandt ud af hvad der var galt med ham og kunne få det rettet. Jeg kan også se en positiv udvikling fra video 1 til video 2, så fortsæt i bare i den retning

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til den dejligste parthest <3

2
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 21:58
Tusind tak Sofie! Må vist også erkende at jeg er super selvkritisk, så når jeg ser en video af mig selv, ja så bliver der altså lavet find 5 fejl, og efterfølgende arbejdet meget nøje med det :D

Er super glad for i kan se forskellen (y) og vil selvfølgelig gøre mit for at fortsætte i den retning ;)

2
0
Svar på denne tråd

dadumdadum
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 14:10

jeg kunne ikke se den første video

Men det ser da fint nok ud på den anden video.

Jeg synes han holder et fint tempo i god rytme. Det "andet" kommer med styrken og hvis han har været skæv og haft ondt i munden i en længere periode så kommer det jo ikke lige sådan over natten.

Umiddelbart ser han ud til at være kæmpe stor og så der er jo lidt flere cm der skal holde sammen på, hvilket igen kræver en del styrke (fra ham altså)

Mvh

Charlotte

T-shirtbutikken.dk

Portrættegninger udføres i A4 (evt. A3) se min præsentation

Hestemassage tilbydes i Holbæk og omegn

1
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 15:58
Sundancer: tak (y)
har du helt ret i, han er et Bette fnug på 182 cm :D
Så ja der er meget hest at holde sammen på for både ham og jeg, og det kræver styrke, vi har trods alt kun været i gang en lille md :)

0
0
Svar på denne tråd

amirglory
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 17:45

Dejligt med lidt aktivitet herinde

Og så er din hjemby i øvrigt også min (afhængig af postnr. kan ikke lige huske hvilke nr. maglebjerggård ligger i)

Men i hvertfald velkommen tilbage til egnen

0
0
Svar på denne tråd

de første..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 18:34

De første billeder er så anderledes at de er meget fængende ;)

Mht. ridningen så siger du han ikke svare frem og falder fra hinanden hvis han endelig kommer frem og du kan ikke sidde på ham - så tænker jeg straks at han har behov for noget letridning med frem frem frem og finpudsning af frem signalet :-) Han er for mig en hest der bliver redet alt for kort og kan han slet ikke bære, og heste skal også lære at bære sig uden så meget støtte så det klart han i starten vil falde fra hianden, men ting tager tid

held og lykke

Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

...SOM NU SØGER PART!!!

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

2
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 22:01
Stine; mange tak! Byen er næstved ;)

Maja; tak for din kommentar, jeg skriver at han havde en af de dage, det er ikke et generelt problem :)
Nogle ting er nok sværere at forklare, har jeg vist erfaret, nogle ting skal nok bare opleves/mærkes og det er trods alt kun 7 min af en hel trækingslektion :D

Kender heldigvis min hest, og har min underviser omkring mig hver dag, så får al den hjælp jeg har brug for, vil selvfølgelig som skrevet tidligere tænke over jeres råd :) (y)

0
0
Svar på denne tråd

Amirglory
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 08:47

Jeg kommer fra Fensmark - kunne bare ikke lige på stående fod, huske hvilke postnr Maglebjerg lå i?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 12:33
Bare i orden, det ligger i 4700 :)

0
0
Svar på denne tråd

ldmgiwehugiyq
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 13:18

Hej Nadia.

Sikke en stor fin sag du har dig der. Og må jeg sige, at du overhovedet kan sidde ned på ham i mere end en halv omgang, tager jeg hatten af for :-D. Dejligt at du fandt ud af, hvad der var galt med ham. Nogle hesteejere putter sådan en hest ind under kategorien "dum".

Du beder om konstruktive kommentarer, og det vil jeg da gerne bidrage med ;-)

For at en hest overhovedet kan løfte ryggen korrekt, så skal næsen som minimun være i lod - gerne lidt foran. Derudover skal halsen strækkes ud, om man så må sige :-b. Hvirvlerne inden i halsen har en s-kurve, når den bare står stille, og for at løfte ryggen, så skal s-kurven strækkes mere henad en regnbueform. Din hest går med en meget forkortet hals og meget bag lod på alle billeder/film.

Hvis ikke man holder sig til disse anatomiske regler, så vil hesten kompensere ved at spænde "forkerte" steder - plus at den aldrig vil blive bygget op til at bære sig korrekt og gå afspændt og i balance.

Selv hvis man rider med stræk og foran lod, så tager det laaang tid for hesten at blive stærk nok til at bære sig korrekt med nakken i den højde, som din hest går i. Indtil hesten har styrken til aktivt at strække/løfte, så er den eneste vej til løftet ryg at lade den sænke hovedet. Så kan nakkebåndet trække ryggen op gratis. Stadig med næsen foran lod - ellers har det ingen værdi. Laaangsomt kan man bede den løfte sig fortil/sænke sig bagtil. Jeg synes det utrollig højt, den bliver bedt om at gå i forhold til hvor kort tid, den har været i træning.

Mit bedste råd er derfor: tilbage til grundridning med god frem og ned-søgning, letridning og i øvrigt knap så meget bøjning ;-)

Pøjpøj ligegyldigt hvilken vej du vælger at gå.

:-) Hilsen Katrine.

Løsdrift, enge og ridebane

tæt på skov ved Ringsted, 650,- md.

22584476

Undervisning og træning tilbydes.

www.katrinemogensen.dk

5
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 21:45
Nu er han ikke kun redet en md ;)
Vi har været i gang siden behandlingen i en md, og havde ikke pause eller lign. Pga. Behandlingerne..

Hesten er meget højt ansat i halsen, og vælger selv at gå deroppe, han er ikke tvunget, eller bedt om at gå derop, vi vælger blot at lade ham gå deroppe så længe han slapper af og ikke spænder imod..

Resten tror jeg at jeg har skrevet forklaret i mine tidligere indlæg, så ingen grund til at gentage mig selv :)

0
2
Svar på denne tråd

mdsjisgkld
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 10:50

Hej Nadia.

Tak for forklaringen. Jeg er dog stadig lidt nysgerrig, når jeg gang på gang ser heste, der knækker i nakken. En ting er når folk rider rundt selv, og måske ikke kan se det, eller ved at det et problem, men når der er en underviser, der står og ser det , så undre jeg mig.

Jeg er med på, at du mener, at en hest med højt ansat hals skal gå højere fortil. Ikke helt enig - men pyt. Hvad med at han går bag lod knap 100% af tiden? Det går udover vejrtrækning, syn, nakken (2-3 nakkehvirvel), afspændthed, indundersving osv.

Det er fysisk/biomekanisk umuligt at ride opbyggende i den form. Af en eller anden grund er det alligevel det man ser alle vejne . Mit gæt er at det er fordi, at det er langt sværere og mere tidskrævende at ride hesten afspændt frem til hånden, eller (som jeg tit hører) at folk tror, at den skal/må gå bag lod indtil den er stærk nok.

:-) Hilsen Katrine.

22584476

www.katrinemogensen.dk

2
1
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 16:03

jeg er ikke tilhænger af at hesten går bag lod, og er bestemt ikke begejstret for at han gør det, og vi ØVER os i at få næsen ud, men rom blev ikke bygget på en dag, og ligemeget hvor meget jeg end slækker på tøjlen søger han ikke frem med næsen, så det er noget vi skal lære, ligesom jeg skal lære at ride mere med mine ben, altså være mere konsekvent med mine ben, så vi ikke ender med alle de konflikter i hånden/på tøjlen..

jeg er 100% sikker på at når jeg får styr på mine ben, bliver det 110% nemmere for mig at ride ham frem bagfra til hånden..

jeg har ikke synderligt meget fat i ham, da jeg desværre har være for "sød", da jeg ikke vil være hård, men samtidig har været for passiv, og derfor ender konflikterne ude i hånden, hvilket ikke er vores mål..

håber ikke det er skrevet ALT for rodet, men at det er til at forstå..

vi lære hele tiden, men har redet (alt for) meget unghesteridning i lang tid, og har desværre fået den dårlige vane med at være for forsigtig med benene, det er vi i gang med at lave om på :)

2
0
Svar på denne tråd

mkjdishfaudgf
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 22:14

Hej igen.

Tak for svaret. Fedt at du er opmærksom på det. Jeg bliver nysgerrig efter at se, hvad hans reaktion ville være på meget lang tøjle. Du skriver, at han bliver inde med næsen, hvis man slækker på tøjlen, men også hvis den bare er helt lang og løs? Det er altid sjovt og informativt, for reaktionen kan svinge fra at hesten løber, stikker næsen i sky, slæber mulen i ridehusbunden, går bag lod, strækker sig frem og ned, skyder skulder osv. Hvis du nu ikke lige havde noget bedre at tage dig til :-D, så kunne det være ret sjovt at se et lille klip af.

Jeg kender i øvrigt alt for godt det med de dårlige vaner fra unghesteridning - og korrektionsridning for den sags skyld. Der er jo lidt andre hensyn at tage ;-)

:-) Katrine.

22584476

www.katrinemogensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 22:42
Jamen han søger ned, og fremad i halsen, men næsen kommer stadig til at være let bag lod, han er ikke typen der 'stikker næsen frem'..
Jeg tror helt sikkert at det kommer med hans udvikling, og det er min træner heller ikke i tvivl om, så det er jo blot om at kæmpe videre..

Han har dog ingen problemer med at svinge igennem og arbejde bagfra trods næsens placering, så det handler om udvikling :)

Skal se om jeg kan få taget mig sammen til en video for lange tøjler ;)

0
0
Svar på denne tråd

Ingen vægt i tøjlen kan være forholdende
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 23:13

Min hoppe havde også engang tendens til at lægge sig bag lod, selv om slet ikke havde nogen vægt i hånden.

Min underviser sagde, at jeg forholdt hesten og bad mig tage hånden frem og give mere plads, men jeg havde jo slet ingen vægt i tøjlen, og for at demonstrere det - og overbevise hende om at det ikke var mig, der forholdt hesten - førte jeg begge hænder mindst 30 cm frem (overdrivelse fremmer forståelsen).

Og hvad skete der? Jo, min hoppe førte næsen frem foran lod - og så var der vel en eller anden, der fik ret, men mig var det så ikke!

Jeg lærte, at tøjlerne godt kan være forholdende selv om der ingen vægt er i dem - og min hoppe blev efterhånden ganske god til at gå med næsen foran lod efterhånden også med ganske let kontakt, jeg skulle bare hele tiden sørge for at give hende plads fortil eller med andre ord: jeg skulle placere biddet lige så langt fremmme som jeg ville have hende til at placere mulen.

Om Dino vil reagere på samme måde ved jeg selvfølgelig ikke.

Kh NinaSt

Besøg min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2014 23:19
Tak for din erfaring Nina (y)

Kan fortælle dig at vi allerede bruger det, altså at stikke armene frem og placere bidet (y)
Men igen, er der meget hest at 'holde sammen' på, og her snakker jeg ikke for hånden, men at hesten skal hænge sammen i for og bag, så vi vægter nok lidt anderledes i rækkefølgen af hvad vi arbejder med først :)

Jeg kan i vært faldet mærke at det vi gør virker - så det fortsætter vi selvfølgelig med :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider