Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Madame er flyttet hjemmefra
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 10:42

Ja som overskriften lyder, så er Madame nu flyttet hjemmefra

Jeg har siden hun blev erklæret uanvendelig og siden købet af min nye konkurrence hest, prøvet at få hende lånt ud. I første omgang som avlshoppe, men også som skovturshest.

Der har været ganske få interesserede, en var at se hende og da jeg 3 uger efter fik at vide de gerne ville låne hende var mavefornemmelsen HELT forkert, hvorfor hun ikke kom afsted til dem.

Siden har der ingen været, er blevet brændt af et utal af gange uden folk har meldt afbud, så troen på det kunne lykkes var ikke eksisterende.

Men her sidst på sommeren lykkedes det! Og ja i søndags 17/8 der kørte jeg Madame op til hendes låner.
Planen er, at låners mor skal igang med at ride igen, og de vil bruge Madame til små turer og let dressur.
De er helt med på Madames begrænsninger.

Udlånet er på ubestemt tid, og vi kan behhe to opsige det.

Jeg havde frygtet dagen, for Madame er virkelig gået ind i mit hjerte med fulde skrald her de sidste par måneder.. Og jeg er blevet mere sikker på at min kommende ridehest er et afkom efter hende!!

Men som jeg fik hende læsset af og smidt ud på marken med de nye kammerater så føltes det bare rigtigt, hun blev budt velkommen af dem og havde ikke tid til at sige farvel til mig.. Faktisk skænkede hun da ikke de der mennesker en tanke

Men fordi jeg ikke ved hvornår jeg får hende at se igen, og hvornår jeg sidder på hende igen, skulle der lørdags tages nogle billeder af min smukke dame Jeg havde allieret mig med en god veninde, og som altid får hun fanget det bedste ved min brune dame!

Billederne kommer i vilkårlig rækkefølge..
Kvaliteten er ikke den bedste, da de først er gemt fra Facebook og siden uploaded her.

Billede

1)

Billede

2)

Billede

3) min fotograf er vild med Damens hoved,tror der var 15 billeder af det

Billede

4)

Billede

5) En skam lyset er forkert, for synes selve billedet er rigtig godt!

Billede

6)

Billede

7) Sidebevægelser på en "ål" er altså ikke nemt, især ikke når den nye er noget mere stiv

Billede

8) Stubmarken skulle også lige rides på, da vores sponsor dækken lige skulle vises frem.

Billede

9) Piloten skal måske lige kigge op

Billede

10) Madame har ikke været på springbanen i 2½ år, hun har løssprunget en enkelt gang, men hun skulle lige have lov til at hygge sig. - og hun NØD det!

Billede

11)

Billede

12) Et af de absolutte yndlingsbilleder!! Madames farve kommer bare rigtig frem og vi ser bare begge glade ud

Billede

13)

Billede

14) Springhesten skulle lige have lov til at springe lidt højere. Og ja det er i hvert fald ikke hende der har glemt det

!

Billede

15) Springning i dressursadel bliver bare aldrig min favorit!

Billede

16)

Billede

17) Galop på stubmark, første gang jeg galoperede på stubmark var da jeg havde ejet hende i 3 år (sidste år) de andre år havde vi begge været ramt af skader. Så i år skulle vi have et ordentligt billede!

Billede

18) Min dame hest kan godt flytte føderne når hun vil

Billede

20)

Billede

21)

Billede

22)

Billede

23)Endnu et spring hvor dressursadlen blev bandet langt væk!

Billede

24)

Billede

25) lettere hidsig Madame?

Billede

26) Bortset fra en hidsig hest, så er hendes farve bare fanget perfekt..
Næsebåndet ser stramt ud og jeg ser ud til at have meget fat i hende,men intet af det et tilfældet, jeg er ikke ved at rive hovedet af hende.. Og jeg kan slet ikke huske hun var så hidsig

Billede

27) Det var altså lidt hårdt

Tilslut vil jeg sige, at til jer som undrer sig over denne ridning på Madame, så red vi ikke så længe, og ingen af tingene er gjort om 17 gange for at få billederne i kassen.
Madame led ingen overlast og sagde selv ja tak til arbejdet.
Hun reagerer ligeledes heller ikke på at blive redet sådan engang i mellem.
Og ved hun ikke skal lave noget af betydning i et stykke tid, så vurderede vi, at det var okay, især fordi Madame ved denne tur fik seltillid igen..
Jeg er på ingen måde ude på at påføre min hest smerte og jeg mærkede hele tiden efter hvad hun fortalte.
Der blev sprunget de 3 "høje" spring og så ca. 7 opvarmning, mere sprang hun ikke..
Har i kun kritik, så vil jeg bede jer om at lade være med at kommentere..

Jeg vil bare dele nogle billeder af min smukke hest med jer!

Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

16
5
Svar på denne tråd

Waaaaow!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 20:33

Fantastisk flotte billeder ;D

Elsker dine inlæg pga. Teksten til alle billederne det er så hyggeligt! Jeg syntes de lyder som en god løsning og som det rigtige valg du har gjort dig (Y)

Mvh. Mathilde Snipsen og Guffe

Money cant buy happiness, but it can buy horses

- Which is pretty much the same thing

1
0
Svar på denne tråd

Lækkehed
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 20:34

Lækker hest

-Katrine

We don't whisper things to horses.

We let Them speak to us.

1
0
Svar på denne tråd

Flotte billeder
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 21:01

Der er da mange dejlige billeder imellem :) Er helt vild med det første hovedbillede - skønt udtryk!

Jeg bliver lidt nysgerrig - hvorfor er hun erklæret uanvendelig? Måske har du skrevet det i en anden tråd, som jeg ikke lige har set :)

- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 07:29
Tak for de søde kommentarer! :)
Jeg er også selv helt skudt i hende og synes bare hun bliver mere og mere lækker :D
Selvom hun er for tyk lige nu og uden muskler synes jeg hun er smuk! ( men hvem gør ikk det om egne heste? ;)

Hvorfor damen er uanvendelig er en lidt længere historie, i marts 2012 blev hun halt - dyrlægen sagde kodeledsbetændelse. Hun blev behandlet, men 5 uger efter mønstre jeg hende så for en anden dyrlæge som sagde røntgen +scanning, den var slem!

Afsted med dyre og der var en del ting på hf.
Hun havde seneskedehindebetændelse i kodeleddet og en revne i den dybe bøjesene.. Pga revnens placering, størrelse og art skulle jeg håbe meget på det "kun" var seneskedehindebetændelsen som drillede (hun kunne eftersigende altid have haft den revne uden den betød noget) men var det revnen var hun færdig dq maks 25% med denne type vil komme sig med 2 års fri.
Hun fik noget binyrebarkhormon til betændelsen og 3 ugee senere var dyrlægen meget positiv og jeg fik grønt lys til laaaaaang genoptræning. Efter at have skridtet i 8 uger kom Der ringsko på og jegbegy ndte at trave. Flere gange under genoptræningen fik hun skader på samme ben og hver gang var dyrlægen ude, for frygtede jo det vqr den gamle skade.
I januar 13,sagde dyrlægen RID! Og vi red hun var hurtigt tilbage i form og benet så fint ud, men så begyndte hun at blive sttiv og utilpas, jeg slog det hen med tænderne trængte og sadlen lå forkert
Men ingen bedring skete, efter 14 dages fri i mens jeg var på ferie fandt hun storformen og gik sit bedste resultat nogensinde!
I september er jeg til c-stævne og her skriverdommeren i kritikken at hesten ikk var helt regelmæssig, jeg spurgte ind til det og han synes der havde været en snert af noget på hf. Ikk nok til at diske nig, da det kunne være taktfejl.
Jeg vidste dog godt det ikk var godt, så afsted til dyrlægen..
Revnen i bøjesenen er på mirakuløs vis helet selvom jeg har redet dressur i hele perioden, dyrlægen forstår det ikke!
Men hun står så desværre med seneskedehindebetændelsen som ikk vil forsvinde..
Han troede ikk på en behandling mere villehj ælpe, ej heller ro, og det gjorde forsikringen heller ikke.

Hvor meget og hvor lidt hun kan holde til kan dyrlægen ikk sige, men skovturshest og lidt meget let dressur kunne hun godt, og så er det bare at holde øje med om benet hæver op igen. Man kan nemlig se det i hendes mængde af galle med det samme.

Så hun er sendt dt ud med kronisk seneskedehindebetændelse :/ simpel skade, men alligevel mere alvorlig end en recne i den dybe bøjesene :(

Mvh Kathrine

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

0
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 14:41

Jeg har valgt at give ...

Det er ikke fordi jeg synes at hesten er grim - eller du er uansvarlig, men jeg forstår ikke at man selvom det er sidste ridetur og hesten elsker det kan få sig til at springe.

Det må jeg indrømme.

Jeg kender godt til seneskader (fordi jeg selv har en i min akillesene). Så derfor er jeg ikke enig i at du springer på hende eller rider hende så "hårdt".

Jeg kan godt forstå fristelsen.

Men jeg må ærligt indrømme, at jeg synes at det er at spille hassard med hestens helbred. Havde jeg personligt foretaget mig noget lignende - selv her et år efter min skade, så havde jeg nok ligget på sofaen i et par uger.

Det betyder ikke, at jeg ikke synes hverken du eller hesten er dumme - men jeg har bare meget svært ved at følge det, du gør. Og det gør at jeg må erklære mig uenig.

Hesten er dejlig - men jeg vil aldrig forstå den trang.

Og jeg ved godt hvor ondt det gør.

Min søster sagde farvel til DRØMMEponyen. Hun fandt ALDRIG hans lige igen. For det findes igen. Desværre fik han en seneskade på venstre forben for guderne må vide hvilken gang.

Jeg var der selv, da dyrlægen sagde, at det sandsynligvis var senerne. Jeg så hendes øjne. Og det gjorde så ondt.

Så jeg forstår godt at det gør ondt... jeg kunne bare aldrig få mig selv til at springe på en hest der har haft en seneskade med det udfald.

11
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 15:12
Jeg forstår godt de tanker du har gjort dig, og du får dig formuleret pænt i forhold til hvad HN nogle gange gør!
Hvilket også er grunden til jeg i startindlægget sluttede af med at forsvare mig.

Havde skaden været aktiv endnu, havde jeg heller ikke gjort det, men det er et år siden hun blev uanvendelig og der gik flere måneder inden jeg var på den første skridttur på hende.
Jeg har flere gange inden for de sidste måneder haft hende på dressur banen og redet let, en enkelt dag tog vi også 5 små sprin. Alle gangene har jeg været opmærksom på hvordan benet har reageret og der har ingenting været overhovedet. (kan som sagt tydelugt se det da senen hæver)
Hun løssprang i februar hvor hun heller ikk reagerede.
Hun er en hest som nok skal sige fra hvis noget gør ondt uanset hvor sjovt hun synes det er.
Det er som sagt "kun" seneskedehindebetændelse og dyrlægen kan ikk siger hvad hun kan holde til, blot at hun ikke kan holde til LA dressur nærmest dagligt.
Om hun kan holde til lb dressur kan godt være, det kan også være hun i princippet kunne gå LA hvis man kun red på banen to dage om ugen, det er der ingen der ved og for ikk at prøve det af blev hun erklæret uanvendelig.
Hun har til daglugt ingen smerter og den skade hun har er der intet i vejen for at ride turer og springe let ind i mellem. Selve skaden i senen er nemlig helet. Havde det været revnen havde jeg aldrig redet hende og slet ikk sprunget, da det kunne have revet senen over.
Men den her skade kommer kun frem ved hård belastning. Det er først efter 1-2 måneder med hård dressur træning at hun så småt begynder at give udslag. Så derfor sker der intet ved at presse hende lidt indimellem, og hun skal intet lave den næste uge-2 da låner skal lære hende at kende.

Jeg ved også at ved at ride hende på denne måde så liver hun lidt op og får lidt selvtillid hvilket er en stor fordel når man skal flytte en hest :D

Som sagt forstår jeg godt du undrer dig over det og jeg ville selv gøre det samme, men der er tænkt 100% på heste og på hvad dyrlægen sagde sidste år :)

Men mange tak fordi du skrev det i en pæn tone b

Mvh Kathrine

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

3
1
Svar på denne tråd

tænke tanke
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 17:53
Så fordi at hesten ikke skal lave noget i 2 uger er det ok at springe på hende??
Der er en grund til at dyrlægen har vurderet hende som han har.
Jeg kan Heller ikke følger dig i at du springer på en hest med "kun" seneskedehinde betændelse!!! Jeg døjer selv med det i min ene ankel og ved hvor ondt det gør hvis jeg løber en tur på de forkerte dage!!

Du skriver at du ikke har påført hende hård belastning?? Vel nok mene at springning er hård belastning uanset hvor højt springene er!

Dit valg selvfølgelig, men jeg havde bestemt ikke gjort det!
2
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 18:52

Jeg forstår også godt, at du blev fristet.

Men jeg må altså indrømme, at jeg ikke under nogen omstændigheder havde valgt at tage den samme beslutning.

Jeg kan også godt sprinte 100 meter.

Men jeg garanterer dig, at jeg så ikke kan gå de næste 3 dage. Og så har jeg virkelig virkelig ONDT... jeg tror ikke i min vildeste fantasi at man kan hoppe og springe rundt med en kronisk seneskedehindebetændelse uden det gør ONDT!

Så har jeg sagt min ærlige, uindpakkede mening.

Men det vigtigstse er at du har det godt med det ... men jeg kunne ikke helt holde mund.

For jeg synes faktisk ikke, at det er helt okay.

4
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 19:43

Det er helt i orden at i ikke synes det er OK, men nu ved i jo heller ikke hvad dyrlægen sagde og hvordan hesten har det i dagligdagen.

Jeg garanterer jer for hun på ingen måde led overlast og at hun ikke har fået smerter af denne tur.

Jeg mener ikke dette var hård belastning, da det var meget kort tid og ganske lidt. Ja hun blev belastet, men det er der heller ingen der har sagt den ikke må. Hun kan bare ikke holde til det plan jeg vil ride og som er det grundlag hun er forsikret på.

Nej bare fordi hun ikke skal lave noget i 14 dage gør det det ikke korrekt, hvis skaden havde været i udbrud, men nu planlægger vi vel alle vores træning (også personlig) efter hvad vi skal dagene efter?
Havde hun skulle gå på bane med låner dagen efter, så havde jeg redet en tur på hende.
Madame kan sagtens holde til det ridning jeg lavede på hende så længe det ikke er så ofte det sker.

Så kan man så sige, hvis det kun er engang imellem så kan den jo heller ikke holde til det..
Jou og lige med denne hest er det vigtigt hun får lov til at arbejde "rigtigt" den gang eller to om måneden. Man kan ride nok så mange lange ture, men det er altså på banen hun er i sit es.. Og kan det gøre hesten glad (og det var hun!) så gør jeg det den kan holde til.

Havde benet nu reageret de gange jeg havde været nede på banerne og ride længere tids dressur end denne dag. Havde det reageret den dag med dressur lidt længere tid end i lørdags, en kort skridttur og så 7 små spring, ja så havde jeg ikke redet på den måde i lørdags...

Men Madames ben har ikke reageret på at blive presset lidt, tværtimod er det faktisk blevet en anelse mindre i gallen...

Ja der var en grund til hun blev erklæret uanvendelig af dyrlægen.

Hun kan ikke holde til LA dressur, og for at spare hesten for mere binyrebarkhormon, mere genoptræning og endnu engang få nok i sit ben, ja så vurderede han at det var eneste løsning.

Men han gav intet maks på hvad hun måtte/kunne, blot at hun ikke kunne være konkurrence hest længere.

Jeg kender heldigvis min hest ret godt-har haft hende i 4 år og har oplevet rigtig mange op og endnu flere nedture med hende. Jeg ved hun siger fra når hun bliver træt eller har ondt og jeg kan mærke det med det samme.

Jeg red og sprang ikke den sidste dag, for fristelsens skyld, men fordi jeg har redet sådan på hende flere gange de sidste par måneder..

Hvor kronisk tilstanden er ved jeg ikke, for lige nu er der ingen betændelse. Den er bare kronisk i den forstand at ved flere sammenhængende dage med hård belastning så kommer det snigende.

Jeg forstår godt i undres og alle har lov til deres holdninger og meninger.
Men denne ridning er altså gjort 100% med Madames helbred i tankerne, jeg ønsker nemlig ikke at se hende få ondt igen!

Mvh Kathrine

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

7
2
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 22:59
Først må jeg lige sige, det er godt nok en smuk dame du har.

Synes det er så ærgerligt at ts så tit, tænker også andre opslag, skal forsvare sig sådan.

Jeg er helt sikker på Kathrine har styr på hvad hesten kan holde til, og som hun skriver skal den nok selv sige fra.

Min hoppe blev også erklæret uanvendelig for et par år siden, og jeg er aldrig i tvivl om det skal være en skridttur, en tur i skoven eller lidt baneridning
:-)

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious

- Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

3
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 10:39

Hej Conni

Mange tak for din søde kommentar!
Det var rart ikke at få endnu et hak, hvilket jeg faktisk var meget bekymret for da jeg fik mailen om en ny kommentar.

Men ja det er forfærdelig så meget ts altid skal forsvare sig selv. Ingenting er godt nok, og alt skal gøres negativt uanset hvor glad TS er..

Mvh Kathrine

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

0
1
Svar på denne tråd

Traaaaaa
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 17:22

Hvor ser hun dejlig ud :)

det er da en fantastisk løsning du har fundet :)

pøj pøj med det

*indsamling*

har du sadler, grimer, trenser, bid, dækkener eller lign, du ønsker at donere? Jeg samler ind til en mindre Rideklub i Herning, og tager glad i mod, kan evt købes til billige penge ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 19:23

Sikke en smuk hest. Godt du har fundet sådanne en dejlig låner :)

Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd

Hej Katrine :)
Forfatter: 
Dato:  07-09-2014 17:27

Ja jeg var jo ude og se på din lille dame, og overvejede hende til avl :)

Hvor dejligt at høre du endelig fandt en låner, som ovenikøbet også vil ride hende!

Madame blev valgt fra hos mig, da hun ikke var stort nok gående, lidt for lille og en kende umoderne, udfra de nye idealer. Men hun virkede som en personlighed, og jeg kan godt forstå du er utrolig glad ved hende :)

Jeg endte med at købe et føl istedet, det virkede mere sikkert, end "risikoen" for, hvad det ender med at være for et føl :) så kunne jeg helt selv vælge :)

Shanie&Baloo

- også ejer af Skovlunds Flying Nazgül (Tut)

- Rødhøjs Chopstar

og meget snart Sumika Søttrupgård

0
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider