Det er de færreste fjordheste, som konkurrerer og bliver placeret på middelsvært niveau. Ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men vi er nok ude i undtagelserne. 
Det er bestemt ikke fordi, at fjordhestene ikke kan eller vil, men kvaliteten af de heste, som konkurrerer på det plan gør, at det er svært at være med.
Min veninde har sin 7 års vallak til salg, som går alle LA-klasser og har rigtigt mange placeringer i bagagen. Han er sat til kr. 45.000. Han har i høj grad sindet med sig - og er meget ridelig.
Min egen er købt som 2½ års og lå prismæssigt i den høje ende, men jeg synes egentlig, at jeg har fået meget for pengene. Hun er slet ikke i nærheden af det uddannelsesniveau, du nævner, men min søster (som har redet sin egen B-hest op fra rå) vurderer, at hun kan lære det hele. Hun tror dog ikke på, at hun kan klare sig udover LA-niveauet. Der er de andre simpelthen for godt gående.
Min mangler i øvrigt både styrke og uddannelse, men her er et af de nyeste billeder af hende.
Hvis du er bundambitiøs, så skal du nok overveje en hingst. Vallakkerne har en kedelig tendens til at blive lidt "dybe" i kroppen, når de mister vedhænget. Der er i øvrigt rigtigt mange gode fjordheste med gode ryttere, niveauet virker bestemt til at være stigende. 
En god højde er i øvrigt attraktiv, da fjordhestene ofte rides af voksne (og ved børnene skelner man til fjordhestestævner ikke til, hvad målet er). Skal du bruge en avlshest, må de derimod ikke være for høje.
...og ja, man får meget for pengene ved at vælge en gul i stedet for en brun, men man skal nok ikke forvente, at den kan trække de samme placeringer som en DV af tilsvarende kvalitet.