Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Pris på en kvalitets fjordhest?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 23:25

Jeg står i den situation, at jeg om ikke alt for længe står uden parthest. Det har været planen lige fra starten at den skulle sælges, hvilket jeg har været helt og aldeles indforstået med. Jeg har fået en lækker M-hest stillet til rådighed, og udnyttet det fuldt ud med undervisning 2 gange om ugen.

Men nu hvor jeg om måske ikke alt for længe står uden hest (igen igen), har tanken meldt sig: Er det ikke snart på tide med egen hest igen? Jeg er netop blevet fastansat efter 2 årsvikariater, bil nr. 2 er købt, kærestens arbejdsliv kører også efter planen, og økonomien kan måske også holde til det.

Efter mange år som hesterytter er jeg kommet frem til, at jeg vil tilbage til fjordhesten. Men ikke en skovturstype. Jeg vil finde en ung vallak/hingst, 3-5 år, med reelle gangarter (primært en stærk, taktfast skridt og rummelig galop), stor 1'er/lille hest, gerne langbenet, (stor) ganachefrihed. Planen er en allroundhest, men med primært fokus på dressur, hvor jeg gerne skal op i M-klasserne. En konkurrencehest både mod "de store heste", men også indenfor fjordheste regi.

Mit bud er max 40.000 eksl alt (udstyr osv) Jeg har kigget mig lidt om på nettet, og forestiller mig jeg skal ud til stutterierne i DK og Tyskland.

Er der nogen herinde der har en idé om, hvad en sådan basse vil stå mig i - er min priside realistisk? Er der nogen specifikke stutterie jeg skal notere mig - primært i DK, men Sverige og Tyskland er også OK.

Jeg skal først have polstret min opsparing (bil nr 2 er sku dyr at invistere i!) så planen er først at købe noget/kigge for alvor i starten af det nye år. Forhåbentligt har jeg da gså min parthest nogen måneder endnu Men man ved jo aldrig.

Hvis der er nogen der ligger inde med billeder og/eller film af et eks på ovenstående (både egne eller salgsheste) så ville det være fedt!

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

2
0
Svar på denne tråd

Stald Kiel
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 00:02

Vi har rigtigt mange super fine "Kieler" rendende her i det syd- og sønderjyske, som af og til banker de store gangmaskiner og også er med på top-plan indenfor fjordverdenen :-)

Annette er hamrende dygtig til at avle fine fjordheste og så vidt jeg har hørt er de rimeligt til at komme til i forhold til pris (20.000 kr og op alt efter hvor fin den skal være og hvor redet den skal være, har jeg ladet mig fortælle).

Men prøv selv at tage et kig: http://www.staldkiel.dk/

Christine og Faith...

RG kurser

Dressur og springkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

1
0
Svar på denne tråd

har du kigget i gruppen
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 10:00

for køb og salg af fjordheste på FB?

Der er et par stykker af den kaliber du efterspørger, de er dog lidt højere opppe i alderen end de 3-5 år..

God jagt og velkommen i fjordhesteregi :-)

Selina

Sød, sej & solid...

Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..

0
0
Svar på denne tråd

Stutteri Mosegaard
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 11:21

avler ofte fjordheste med noget højde på og gode gangarter.

Men ja kig i FB gruppen "fjordheste til salg" og vær endelig opmærksom på du får købt dig en fjordhest med rødt pas ellers spænder du ben for dig selv i forhold til fjordhestestævnerne.

Ellers kan jeg jo kun give dig for din beslutning

Lene Miller og Laulundens Mikado

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 11:45

Min gamle pony er efterhånden 27, dog stadig ekstrem frisk, sund og rask, derfor er tiden ikke helt ind til at skifte ham nu endnu, men når tiden kommer har jeg overvejet en lille fin gul pruhest.... Mit spørgsmål er derfor og de er billigere hvis de er gået over ponymål eller om det ikke har nogen betydning indenfor denne race? Mig ville det jo ikke genere at "ponyen" blev 150-152 cm, jeg skal bare ha en "hygge" pony/hest til at "aflaste" ride/avlsdyrene (de kedelige brune DV'er)

Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 12:33
Jeg vil anbefale at ligge en købsannonce ind på fjordhest.dk, på fjordbørsen. Her fik jeg tilbudt nogle rigtigt fine heste da jeg købte. Jeg endte med at købe en rå 3 års med top afstamning og slutmål på 148 cm for 12.000 direkte fra avler. Den var ikke på nogen salgssider, da avler selv ville vælge sine købere.
Nå, men pointen er vel egentlig mest at tavlerne altså læser købsannoncerne derinde, så det er et godt sted at søge efter ungheste.

God jagt!
Ditte
2
0
Svar på denne tråd

Bartoldi
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 21:07

Jeg købte fjordhest for et lille års tid siden.

Bartoldi er 147 i stang og var 13 år. Ikke super gangarter, men en god trav og skridt og ok galop. Tilgengæld veluddannet og super temperament.

Placeringer i la5 og la6 på distrikts plan for hest samt individuelt sølv til EM for fjordheste i 2012 samt flere medaljer til DM og Nordisk.

Han var annonceret til 50.000 inkl. Alt udstyr.

her er han:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Du burde sagtens kunne få en ung fjordhest med gode gangarter til de 40 tusind. Jeg har ikke fortrudt at jeg har skiftet brunt ud med gult.

Jeg vil også sige stald Kiel og Mosegården er et godt bud. Men prøv også at kigge på http://www.fjordhest.dk og prøv at kontakte de forskellige avlere. Langt fra alt bliver annonceret. Jeg fik også et råd om at vente til efter kåring i august og så se på nogle af dem som ikke opnår at blive avlshingste. Der kan være nogle fine i mellem, som måske er rimelige i pris.

Held og lykke med købet.

MVH

Hanne Birkegaard

www.freewebsite-service.com/ birkegaard/

2
0
Svar på denne tråd

Lene Hell
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 23:48

Nej højden på fjordhesten har til fjordhestestævnerne ingen betydning, de konkurrerer mod hinanden uanset om det er pony eller hest. Tværtimod har jeg fornemmelsen af at de store fjordheste eftertragtede

Lene Miller og Laulundens Mikado

2
0
Svar på denne tråd

Fjordheste...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 17:01

Det er de færreste fjordheste, som konkurrerer og bliver placeret på middelsvært niveau. Ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men vi er nok ude i undtagelserne. :)

Det er bestemt ikke fordi, at fjordhestene ikke kan eller vil, men kvaliteten af de heste, som konkurrerer på det plan gør, at det er svært at være med.

Min veninde har sin 7 års vallak til salg, som går alle LA-klasser og har rigtigt mange placeringer i bagagen. Han er sat til kr. 45.000. Han har i høj grad sindet med sig - og er meget ridelig.

Min egen er købt som 2½ års og lå prismæssigt i den høje ende, men jeg synes egentlig, at jeg har fået meget for pengene. Hun er slet ikke i nærheden af det uddannelsesniveau, du nævner, men min søster (som har redet sin egen B-hest op fra rå) vurderer, at hun kan lære det hele. Hun tror dog ikke på, at hun kan klare sig udover LA-niveauet. Der er de andre simpelthen for godt gående.

Min mangler i øvrigt både styrke og uddannelse, men her er et af de nyeste billeder af hende.

Billede

Hvis du er bundambitiøs, så skal du nok overveje en hingst. Vallakkerne har en kedelig tendens til at blive lidt "dybe" i kroppen, når de mister vedhænget. Der er i øvrigt rigtigt mange gode fjordheste med gode ryttere, niveauet virker bestemt til at være stigende. :)

En god højde er i øvrigt attraktiv, da fjordhestene ofte rides af voksne (og ved børnene skelner man til fjordhestestævner ikke til, hvad målet er). Skal du bruge en avlshest, må de derimod ikke være for høje.

...og ja, man får meget for pengene ved at vælge en gul i stedet for en brun, men man skal nok ikke forvente, at den kan trække de samme placeringer som en DV af tilsvarende kvalitet. :)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

1
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 22:36

Så for pokker - jeg har været travlt optaget af møder de sidste par dage, og har først nu fået læst alle tilbagemeldingerne. Tusind tak fordi I har taget jer tid til at svare mig :)

Det bør nok indskydes at jeg har været indenfor fjordhesteverdenen i mine tidlige teenageår, hvor jeg sammen med min søster var medlem af Sønderjyllands Fjordhesteforening, og bl.a. red det årlige fjordhestestævne nede på Birken. Så jeg er klar over at den skal have rødt pas - men tak for "the heads up" anyway. Det er jo en ret vigtig detalje ;)

Jeg er klar over at det ikke er nemt at klare sig imod de store brune. Min parthest er en hoppe efter Schufro og Racot, og har så absolut fået gode sager begge steder fra. Når hun er knaldgodt gående tror jeg det er de færreste gule der kan følge med. De er jo ikke avlet til det på samme måde som hun er.

Men jeg savner - indrømmet - at være en "underdog". For det er i de situationer jeg klarer mig bedst, da det først er da jeg presser mig selv til det yderste. Derudover har jeg en stor kasse pakket væk fyldt med små 100 rosetter - det er ikke dem jeg rider for. Jeg rider fordi jeg elser det. Fordi hver gang jeg sætter mig op på hesten skal jeg løse et nyt puslespil, og få et samarbejde med et 500kg tungt dyr til at se let ud. Konkurrencerne holder mig skarp, og giver mig noget at ride frem til - håndgribelige mål, if you will.

Jeg overvejer også kraftigt et hingsteemne. Eneste "men" er, at jeg vil være sikker på jeg kan have den opstaldet et sted som jeg mener dækker hestens behov, og hvor jeg ikke skal bruge hver en mønt på opstaldningen så jeg ikke har råd til undervisnngen :P

Tusind tak for jeres billeder og gode råd. Please keep them coming :)

Jeg kan da vise et eksempel (den er godt nok solgt) på, hvad jeg tror(!) jeg går efter: www.youtube.com/watch?v=8A_-aBv29F8

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

1
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 08:25

jeg købte for snart et år siden en ung fjordhest (5 år) til 17500.

mit krav til sælger var at hesten skulle have kvalitet til at gå DM for fjordheste.

jeg ville ikke gå på kompromis med kvaliteten

Hjalte var ikke redet vildt meget og deraf prisen, men han var enormt samarbejdsvillig og er godt gående - når han rigtig kommer igang så flyver bagbenene helt oppe under maven og han kommer bare bagfra som en raket.

jeg har ikke en eneste gang fortrudt mit køb - jeg har aldrig siddet på så ridelig en hest. 2 gange man forsøger på en ny øvelse og så sidder de der.

Jeg kan bede om hvad som helst og så skal hesten nok sørge for at gøre alt hvad han kan og lidt til for at få opgaven udført.

Jeg har en underviser som siger at han nok skal komme RIGTIG langt, og det tror jeg virkelig på. Han er en stjerne og han arbejder HVER gang jeg sætter mig op.

så mit råd til dig er at hvis du gider at arbejde, og gider at ligge ridningen i din hest selv, så kan du få en rigtig god hest til langt under 40.000

Hjalte gik sit første stævne, hvor han startede LD og LC for et par uger siden, og han fik 62% i LD og 64% i LC - og ingen karakterer under 6.. og det synes jeg jo er enormt flot når det er første stævne.

så det kan lade sig gøre - også til langt under 40.000 hvis man selv vil arbejde med ridningen :)

nu med gule Hjalte Tidselbjerg

men savner min røde basse Apache

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 21:32

Prinsholm som du linker til laver nogle super lækre heste :)

De har også Laust Halsnæs og Optimist, som også går så godt i traven og galop - virkelig god i forhold til andre i racen.

Og vil du en gang som Laust og hesten på klippet, så skal du et stykke over gennemsnits fjordhesten til 15.000 kr der går en fin LC hvis den skal være tilredet.

Alternativt så er der også en del heste fra Sverige og Norge til salg på Facebook ind imellem :)

www.facebook.com/groups/ 435314059814638/

Nu med eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  17-06-2014 20:14

Jeg vil sige at du skal lede inden for landets grænser. vi ser gang på gang at de danske fjordhest er en klasse bedre end både norge, sverige og tyskland. de bedste heste kommer oftes ikke tilsalg, så kontakt evt stutterierne, og spørge ind til dem de selv tror på.

Stine

-nu med 4-længet bondeidyl, Enghavegaard!

www.mose-gaarden.dk

avl af 1.klasses Fjordheste

0
0
Svar på denne tråd

Dit link
Forfatter: 
Dato:  17-06-2014 21:47

Jeg ville da helt sikkert henvende mig til Kasper Hansen og Helle Prinsholm. De har muligvis ikke selv lige den hest, du søger, men de har fingeren på pulsen med, hvor de gode heste i så fald befinder sig. :-)

held og lykke med det!

mvh Nana

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider