Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Louvre til stævne
Forfatter: 
Dato:  17-05-2014 16:24

Hej allesammen

Nu fik jeg jo fortalt sidste jeg lagde billeder op af Louvre, da vi var ved stranden at hun skulle til stævne, og det kom vi.

Vi var afsted på Allerup i går og ride to D klasser til deres C stævne, og det gik bare rigtig godt...!

Louvre er en absolut engel at have med, og selvom hun var hingstegal for fuld lue, så var hun ret fokuseret og med mig hele tiden. Super nem at læsse nem på stævne pladsen kiggede på absolut ingenting, og ja, hun er bare så nem...!

Deres udendørs opvarmning var meget dyb, men hun virkede ikke vildt generet af det, og hun gjorde det rigtig fint...

Vi red den første klasse LC3 til 61 % rent, ikke de store fejl, dommeren syntes hun bliver for lang og mangler lidt eftergivenhed i galop, det sidste kan jeg godt være enig i, men det første syntes jeg var lidt underligt, det er en LC klasse...? men hva, resultatet var rigtig fint og hun gjorde det pænt...

Lidt billeder fra opvarmingen, mens vores bandager stadig var relativt hvide...

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og lidt fra LC - klassen...

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg var rigtig tilfred med hende, og det var nu også en meget fin kritik fik, egentligt ganske fair... Og jeg fik sørme 7 i opstilling...! wuhu...!

Billede

Vi tog det stille og roligt op til klasse to, opvarmede i ridehuset, hvor der ikke var dybt, og red en rigtig pæn program syntes jeg, hun var med mig hele vejen, lave alle øvelser, svarede på min hjælp, nuvel, hun manglede lidt eftergivenhed i galop, og middeltravene blev knap middel, men syntes selv det var et fint program... og jeg var, og er rigtig slot af vores første LA1

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Igen fik jeg afvide at hun blev for lang, men det gør mig ikke så meget, hun bliver måske momentvis lidt åben, men hun kan ikke bære en højre og kortere hals lige nu, og så må jeg tage de slag jeg får... dommeren var rigtig hård ved os i galopprogrammet og jeg fik rigtig mange 4,5, hvor eneste kommetar var "knap eftergiven" - og ja, i lc3 fik jeg 6 med samme kommentar og min veninde fik samme karakter, i samme klasse med kommentaren "slår voldsomt fra"...? Vi fik dog 7 for ind og udridning...

Hvad ved jeg, hun var måske lidt hård ved os, men det ændre jo ikke på at Louvre virkelig bare var en engel og gav mig alt hvad hun havde i sig, og det er det absolut meste jeg nogenside kan forlange af hende - så jeg er rigtig godt tilfreds, så vi prøver nok igen, om ikke så længe...

Så det var alt for denne gang - håber i nød billederne...

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut -R.I.P.

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

10
6
Svar på denne tråd

Hej Asfaloth
Forfatter: 
Dato:  17-05-2014 17:37

Kan godt se udfra billeder hvad dommer mener med "lidt lang".

Men du rider nydeligt, og skal have ros for at du lytter til hesten og prøver at gøre det bedste for den

Jeg er sikker på der med tiden vil dukke rosetter op

The grass was greener....

Mvh Janni

8
0
Svar på denne tråd

OverskriftSynes
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 10:43

Synes generelt at dommerne gerne vil have en del samling på selv i LC klasserne. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om

det, for synes din går præcis som den kan og skal - fedt at du tager hensyn til din hest (y)

- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

Springsadel + tilbehør str 17"/full sælges!

7
0
Svar på denne tråd

Det er da fint.....
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 13:13

Det er da et fint resultat, som du kommer hjem med - nemlig at din hest har været med dig, arbejdet for dig og haft en god dag på stævnepladsen. Bare det at skulle ud fremmede steder, læsses og køres med, gå på fremmed ridebane og i en fremmed ridehal med anderledes bund, det er flot gået af hende, at hun tager det i stiv hov :-)

Karaktere må man sige passer fint. Jeg kan også se, at hun er for lang og åben i LC3'en, hvor du trods alt for et pænt 6 tal i snit for det.

Men da hun jo tydeligvis ikke er klar til mere samling, så er hun jo reelt heller ikke klar til at gå en LA1, og skal derfor "straffes" væsentligt ifht LC3'en, så 4.5 i galopdelen i LA1'en er vel rimelig ifht til 6 tallet i LC3.

Til gengæld trækker trav- og skridt delen jo så op i gennemsnittet, så det er jo ganske fint.

Det er jo det som er sjovt ved at træne de yngre/urutinerede heste, nemlig at man i perioder er bedst i trav, i andre perioder er bedst i galop ect. Så for at få rutinen på plads, må man tage til stævne velvidende, at man måske falder lidt igennem i enkelte øvelser, eller bøvler med traven hvis hesten bliver træt på opvarmningen m.m.

Så held og lykke til næste stævne, for med det gode temperament hesten har, så skal ridningen jo nok bedres med tid/styrke.

Mvh Charlotte

11
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 22:11

Nu har jeg egentlig undret mig lidt over det, og det her lyder til at være det rigtige forum at tage det op i :-P

Hvad er grunden til at man som heste-rytter springer LB-klasserne over? Har lagt mærke til flere gøre det samme, men at det ikke sker i pony-klasserne?

- Sascha & Fame <3

In actis esto volucris!

Springsadel + tilbehør str 17"/full sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Samling og LB klasser...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 22:50

Personligt syntes jeg heller ikke der skal mere samlig eller kortere hals til i en LC klasse, det er en LC klasse... så vidt jeg ved skal hesten gå med næseryggen foran det lodrete plan, og ikke i lod - men lad det nu være som det er, jeg er virkelig slet ikke utilfreds med karaterene i LC klassen, de var helt fair - og jeg er sådan set heller ikke utilfreds med dem i LA'en - som sagt, jeg forstår godt hendes karaktere, sådan set udfra selve niveauet i LA, men sammenholdt med karakterene i min kritik og min venindes, virker de lidt... ja... hårde måske...

Men lad det nu være som det er, det er helt fint, jeg er stolt af min hests præsentation, og så er dommerens kommentare og karaktere i anden række, jeg er ganske tilfreds...

Umiddelbart var hun jo ok klar til klassen, hun lavede alle øvelser, i fin balance og ro, måske ikke helt med den bæring eller eftergivenhed de gerne vil se, men jeg kan love at hun ikke blev bedt om noget hun ikke var klar til...

Ang. LB klasserne, så hopper jeg dem ikke over... der var bare kun udskrevet de to klasser ved dette stævne, og hvis jeg selv skulle have valgt ville jeg have valgt en LC eller en LB klasse i stedet, Louvre har før gået flere LB klasser til +/- 60%...

Men ja så blev det så en LA i denne omgang, og måske vi ikke var helt klar til den i andres øjne, men vi har rykket os enormt langt de sidste to måneder fordi vi har haft noget at arbejde hen imod, så det har virkelig givet os rigtig meget at have et mål vi skulle nå...

Hvad andre gør mht. til LB klasserne skal jeg ikke kunne sige...

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut -R.I.P.

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

2
0
Svar på denne tråd

Springer LB over
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 22:51

Sascha: Du har helt ret, det gør rigtig mange! Har du læst LB programmerne igennem? De er virkelig ret finurlige, og mange (mig selv inklusiv) synes at programmerne er irriterende sat sammen.. LA1 er på rigtig mange måder nemmere end både LB2 og LB3..

Til TS: En smart lille hest, men udfra billederne er jeg nok meget enig med dommerne. Du har ret i at mange dommeren gerne ser en LA holdning i LC klasserne, og det er selvfølgelig irriterende. Men hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til LC indtil du har fået mere samling på hesten :) Generelt er jeg meget enig med Morgans kommentar..

- Louise med den dejlige Lo'moone!

7
1
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 22:59

Dejlige billeder, og skønt at du selv er tilfreds med din hest - mere kan man jo ikke ønske :-)

Mht. lb'erne så springer jeg dem også over, synes det er nogle dåååmme programmer :P Og LA1 er som en anden skriver jo ikke et specielt krævende program. Det er jo i princippet "bare" at styre rundt, og så er der selvfølgelig nogle overgange osv.

... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane-Elmbo

0
0
Svar på denne tråd

Samling...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 23:12

jeg kan ikke lade være med at spørge, hvad mener i med "samling"?

jeg sys jo hesten træder fint ind under sig, bære fint hen over ryggen og er ganske ren taktet og i fin balance...

så betyder "samling" rejst i nakken? eller hvad? for helt ærligt, hesten skal i en LA klasse gå "i eller let foran lod..." LA er jo ikke super kompliceret, det er stadi en LET klasse... jeg synes egenltig ikke at man behøver forlange at hesten sætter sig helt vildt bag til og går super rejst i nakken... det er ikke hvad der står i DRF's beskrivelse af programmet...

Og når hesten går til 55% så var den tydeligvis klar til klassen, man er stadi godkendt på 50%... ved ikke hvorfor alt under 70% ikke længere er acceptabelt... ? Jeg sys personligt at når man kan ride en klasse til 65% så sku man ta og starte noget højere... men det er nok bare mig der ikke har fulgt med i inflationen af vores point system...

og nej, jeg har aldrig reddet et LB program, og regner stærkt med at jeg aldrig kommer til det... schenkel vigning i skridt... come on... :P

starstonestenfalk.wordpress.com/

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

2
7
Svar på denne tråd

Asfaloth
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 23:46

Fat mod

Den vigtigste egenskab ved en rytter er som jeg ser det, at man har føling med hesten og gerne vil udvikle sig i forståelse med den

The grass was greener....

Mvh Janni

4
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...!
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 23:53
Tusind tak Janni, og alle jer andre for jeres søde kommentarer, de falder bestemt i god jord alle sammen... :-)

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut -R.I.P.

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

1
0
Svar på denne tråd

Jeg bryder mig.....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 06:32

Jeg bryder mig heller ikke om LB'erne. De er snørklede og schenkelvigninger i skridt er svære for en hest i skridt, end i trav.

Så jeg rider LC'erne, og bliver så hjemme med hesten ind til den når det niveau, hvor den kan opfylde kravene til bæring i LA-klasserne. For det er højere krav, og det skal det jo også være - ellers var det jo et ligegyldigt system at ride og uddanne sin hest efter.

Mht LA-klasserne, så skal hestene begynde at vise bæring og rummelighed, og have halsen let hvælvet med hovedet let foran/i lod - så de skal til at være mere rejste og komme mere bagfra.

Og her skal man ikke kimse af at, avlen af dressurheste har gjort det nemt for hestene at gå sådan. Her er det så at man kan krølle sin 4 års sammen, hvor den stadig ikke har styrken, og derved ødelægge den. Eller man kan uddanne dem til de har styrken til at bære, og så står de der helt automatisk af sig selv.

Min den yngste var sidste weekend ude at gå sin første LA1 på klubplan, og ser sådan her ud i programmet.

Billede

Billede

Men det har også taget 1.5 års ridning i frem/ned, før han kunne samle sig og bære sig til det.

På klubplan gav det ham 70 %, i denne weekend til C-stævne gav det 67%.

Om man føler man er klar til klasserne, er jo helt rytterens valg. Og man kan fint ride et godt ridt for ekvipagen til 55%.

Man skal så bare huske, at man må tage "slagene" fra dommeren af, og sige ok til det.

Min anden unghest er fx en helt anden type end Caspian, og han er ikke nogen gudsbenådet LA1- gangartshest. Og han bliver det aldrig, og vil til en hver tid blevet slået af en stabil gående gangmaskine. MEN hans kvaliteter kommer så til udtryk i de samlende og mere øvelse-på-øvelse klasser, hvor han så får karakterer som fortjent.

Så jeg græder tørre tåre over, at han gik til 58.5% i sin første C-plans LA2, når han måneden efter gik til +65% i MB0 på C-plan.

Så man bliver nødt til at se på sin hest, og sige hvad dens og min's forcer, hvor er vi gode, og hvor må vi aksepterer slagene.

Mvh Charlotte

11
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 18:40

Selvfølgelig skal der da være forskel i kravene jo længere vi kommer op i programmerne, ingen tvivl om det, ellers ville der da ikke være nogen pointe i det...

Jeg er så ikke helt sikker på at jeg altid der helt enig i hvordan man ser om en hest udviser bæring eller ej, for jeg mener bestemt godt at hest kan udvise bæring, og sving uden at den nødvendigvis er pakket sammen i halsen, og samtidig mener jeg også, som du siger Morgan, at man godt kan pakke en hest sammen i halsen, uden at den nødvedigvis viser bæring...

Jeg er dog langt fra sikker på at alle dommere kan se forskellen...

Nu skal man jo også være realistisk, Louvre er ikke en "nymoderns avlet ridehest" der har nemt ved at hvælve halsen og gå i den holdning som dommerene gerne vil se, hendes hals er for lavt ansat, for lang og for muskuløs, hvilket kommer af at hun jo er halv fuldblod. Dette gør også at hun aldrig kommer til at stå i en holdning som din Morgan, for hun kan, fysisk ikke lukke sådan sammen i nakke og ganache...

Det at hun er halv fuldblod gør også at hun ikke er nogen gangmaskine, og jeg har derfor aldrig forventet mig at hun ville kunne gøre det vildt godt i en klasse som LA1...

Jeg er derfor ganske realistisk, tager mine slag og er tilfreds med mine 55% - for Louvre gav mig alt hvad hun havde på dagen, og det er det vigtigeste - stadigvæk...

Hun er istedet meget øvelsstærk, især i sidebevægelserne, og hendes svaghed er bestemt galop - hun har svært ved det - men er kommet rigtig, rigtig langt siden hun blev sat i ridning igen her efter det sidste føl...

Så mon ikke hun kommer med tiden, når hun bliver arbejdet lidt mere...

Allerede nu syntes jeg hun er kommet MEGET langt...

Tilbage fra december måned...

Billede

Billede

Så ja, jeg er meget stolt af min unge dame (på 14 år) der er kommet SÅ langt på under et halvt år...!

Hendes sønner derimod, er begge meget mere smidige i deres gangarter og er meget mere avlet til at kunne gå klasser som de lette LA klasser, når deres tid kommer...

Billede

Billede

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut -R.I.P.

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

3
4
Svar på denne tråd

Jeps.....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 20:25

Jeps - det er jo lige det avls-fremgang går ud på. Hvis du har en morhoppe som er samarbejdsvillig og arbejdsom, men som måske er lidt ældre af type, så kan man som du har gjort "lave" en dressurhest med sind og vilje fra en god mor, og et bedre dressureksteriør fra far-siden :-)

Så dine unge heste vil give dig nogle "billige point" i de små LA'er ifht sin mor.

Pinot er jo om noget en gammel type af en lavstammet ollebolle med kort kompakt hals - og gangmaskine vil være at overdrive hans gangarter. De er så til gengæld 1000% taktfaste! og han sætter aldrig et ben forkert.

Billede

Billede

Hvorimod Caspian er den langbenede ædle dressurting, som jeg har brugt år på at få en nogenlunde kontrolleret galop på - jeg var simpelthen bange for at galoppere med ham i en 20x40 hal.

Billede

Som min underviser siger, så går Pinot på banen, og starter på 60% og skal rides for hver et point over 6.

Caspian han indtager banen og starter på 70%, og skal tabe point.

Jeg ville ikke undvære nogle af dem, og er bare nået frem til, at når Pinot får 6.5 i en travøgning i MB0, så er det en større sejer, end når Caspian får 8.5 i LA1. Så jeg glæder mig over hver karakter, men især der hvor jeg ved de har deres svage punkt :-)

Så jeg kan godt forstå du er glad for din dames fremskridt i dressur på et 1/2 års arbejde.

Og hvis du er uenig med dommerens betragtning fra dette stævne, så må du afsted til flere stævner og se, om det bare var en enkelt dommer som så forkert.

Mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd

Point...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2014 09:02

Men er det fair at få "billige point" på at ens hest er et mulitalent...?

Giver den mindre talentfulde hest ikke minimum lige så meget af hvad den har, som den talentfulde hest gør?

Det syntes jeg, og jeg syntes desværre rigtig ofte at vores dommere ikke kan sætte tingene i perspektiv, og give de mindre talentfulde heste det de har fortjent.

For måske de ikke er lige så smidige, velgående, højtstillede som de andre - men det betyder jo ikke at de ikke giver nøjagtigt lige så meget af hvad de har, for det gør de, og nogen gange mere...!

Jeg siger ikke det er det der er sket i mit tilfælde, jeg syntes bedømmelsen var rimelig fair, (som jeg har skrevet minimum tre gange nu) - måske hun var lidt hård, sammenholdt med min venindes kritik, og de kommentare hun fik - men i forhold til kravene for LA, syntes jeg det var rimeligt fair bedømt - og jeg er ikke uening i dommeres betragtning...

Men nogen heste kan bare ikke, inden for rimelighedens grænser pakkes sammen i halsen, uden den er helt med bagi, og halsen holdning er ikke altid en rettesnor for hvad der ellers sker bag ved sadlen... Og det har jeg desværre gang på gang måtte erfare mig, at det er der rigtig mange dommere der ikke kan se...

Personligt ønsker jeg heller ikke at mine heste kommer til at gå som dine to, jeg syntes faktisk de begge er pakket alt for meget i halsen, og ligger bag det lodrette plan... (de to travbilleder - galopbilledet er rigtig smukt) så det vil jeg aldrig komme til at ride efter - og det vil jeg med oprejst pande tage mine slag for hver evig eneste gang jeg er til stævne - til trods for at jeg rent faktisk rider efter fordringerne...

For i mine øjne handler det ikke om hvordan hesten arbejder i halsen, men hvad der sker længere bagude - og det kan godt være korrekt selvom hesten er "knap eftergiven" men i min verden kan hesten ikke bruge sig selv korrekt når næsen befinder sig bag lod, det vil altid medføre spændinger og låsthed...

Her er feks et par billeder af Louvre lidt over en uge før stævnet...

Her fin halsholdning, men hvis man skal være sådan helt ærlig, bruger hun sig ikke super godt bagved halsen, hun bliver hul i ryggen, og skiller af midt på... Men wow en flot utvungen holdning, let foran lod...

Billede

Her spænder hun lidt op i halsen, er meget mere åben, men tilgengæld arbejder den med en løftet ryg, i meget større ligevægt...

Billede

Det er hvad jeg ser, og hvad jeg føler når jeg sidder der, men jeg vil næsten vædde med jeg havde fået en bedre karakter for det øverste, og kommentaren "knap eftergiven" på det nederste...

Men ja - jeg er tilfreds, jeg er super stolt af vores første LA, som var super fotjent, og jeg er stadig vildt stolt af min dame...!

Og endnu engang tusind tak for alle jeres kommentare, jeg er rigtig glad for dem, og vi kan godt tage en lille dressur debat - jeg beder dog til at den kan holdes i en pæn tone, og at vi kan respektere hinandes holdninger - også selvom vi ikke nødvendivis er enige...

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut -R.I.P.

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

1
4
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider