Ja så er det sku slut med military for vores vedkommende...!
I hvertfald for i år 
Her kommer der lige en beretning om årets sidste to military stævner for mit og Isabellas vedkommende...
Det er første år, Isabella går en hel military sæson (vi startede i efteråret sidste år, og red 2 CNC80)...
I år er det blevet til hele 7 military/terræn klasser - plus en del træninger i henholdsvis primært langå, men også klithuse og skanderborg...
Billederne her i tråden er fra d. 21 og 22 september, hvor vi var i bjerringbro/langå for at ride CNC90 til deres lands stævne...
Dressuren var som sædvanlig noget @!#$... (skal SÅ MEGET have mere styr på dressuren her i vinter... suk)...
En SØD hest på ridebanen, som var fejlfri...
Efter dressur og spring lå vi som nummer 12...
Så kom vi til terrænnet... Jeg var SIKKER på vi nok skulle gennemføre.. Isabella tøver aldrig i langå (vores "hjemmebane", hvor vi har trænet en del gange)...
Så jeg var bare MAX klar...! Og det samme var isabella...
ALT gik strygende... Lige indtil efter springet på billedet her over.... 
Det gik ned af bakke i landingen, og så retter underlaget sig ud - hvor vi så skulle dreje til højre, og ligge i venstre side op af en bakke, for at få fornuftig tilridning til vandet som var forhindring nummer 9 (eller 10.. kan faktisk ikke huske det)...
Isabella er lige lovlig PÅ når hun er i terrænnet.. Og jeg kan have svært ved at få hende til at vente for mine anholdninger...
Idet jeg er sprunget over forhindringen med dyb landing, ser jeg at der går en mand nede hvor jeg havde planlagt min riderute, ovre i venstre side langs træerne, op af bakken mod næste forhindring..
Med min stadig ret lille rutine i terræn ridning, får jeg råbt til manden at han skal passe på (da jeg havde behov for en del plads til at dreje hende)...
Og igen viser min manglende rutine sig, idet det går op for mig at han ikke flytter sig... Gode råd er dyre, og for at sikre mig at jeg ikke rammer ham, rykker jeg hårdt i højre tøjle for at undvige...
Isabellas ben forsvinder under hende, og vi endte begge i jorden
cirka 3 meter fra manden...
Husker faktisk ikke ret meget andet end at jeg ligger og vræler, og ville ned og finde min hest (som der var nogle søde mennesker som havde trukket væk fra banen, og var ved at skridte af og sadle af)...
Men jeg bliver hjulpet til side, og bliver tjekket igennem, og kan selv gå fra stedet - dog med pletter for øjnene, en MEGET øm nakke (som i forvejen er smadret af et piskesmæld), blå mærker på mine ribben i den ene side... og GODT forstået et stykke tid efter!!
Nå men her er der et video mix fra stævnet:
www.hestegalleri.dk/video/ staevner_og_loeb/324373- cnc90___bjr_landsstaevne
Og her er der hjelm kamera video af det af turen vi fik.. Uden musik eller noget, bare helt rå video
(og i skal nok overveje at slå lyden fra og sætte et fint stykke af jeres ynglings musik på, for at slippe for at høre på mit uendelige "prrruuuhu prrruuuh" 
www.youtube.com/watch?v=LCSFJRK34Mg
Min terræn træner var så sød at tilbyde mig at jeg kunne komme der ned i efterfølgende uge og træne lidt - da det kan være meget godt at komme hurtigt igang igen efter sådan et "umotiveret styrt"...
Så efter en "clear" hos dyrlægen dagen efter, tog vi der ned efterfølgende fredag.. (dyrlæge som er kiropraktor, og som jeg i forvejen heldigvis havde en aftale med...
Et bar billeder fra træningen...
Nå men så kommer vi jo til stævnet i skanderborg i denne weekend...
Et ½ military, hvor vi kun skulle ride ridebane spring og terræn...
Havde en temmelig kaotisk opvarmning til ridebanespring.. Vi skulle varme op på en del af terræn banen = isabella rimelig ufokuseret!! Hoppede rundt, nægtede at skridte, rendte sidelæns osv osv osv 
Så da vi red på banen til STIL SPRING, var det med rigtig meget uro i kroppen...
Vi sluttede med 7,25 i stil point, og så skulle der trækkes 0.5 fra, pga en bom vi rev ned...
(der kan man se hvor stor forskel det gør, når isabella er afslappet.. Sidste år i stil spring til samme stævne, fik hun 10 for lydighed/villighed/balance... I år fik hun 5..!)
Min kæreste viser Isabella at man godt kan spise sit foder ude på en stævneplads
Tid til at gå bane til terrænnet!!!
Op til stævnet har jeg egentlig slet ikke været nervøs overhovedet... Men da vi havde gået bane, SÅ blev jeg nervøs/bange, og spurgte faktisk min kæreste om vi ikke godt kunne køre hjem 
Det fik jeg dog heldigvis ikke lov til 
Jeg fik varmet op.. Tog kun 3 bitte små spring på opvarmningen.. Turde simpelthen ikke andet...
Og da jeg så holdt i start boksen, og en bekendt spurgte om jeg var klar - begyndte tårene at trille, og så kunne jeg så bare sige at jeg bestemt ikke var klar - og at jeg burde have meldt i CNC80 istedet.... Og der trillede stadig nogle tårer, helt til jeg var omkring halvvejs på banen.. Der faldt jeg til ro, og kunne nyde turen 
Isabella var KLAR...! Mere end klar....
Så klar at hun bestemt IKKE ville holde stille mens jeg fik fixet og gjort uret klar til start... Så idet de siger "3, 2, 1 RID" og jeg gjorde klar til at aktivere uret - så små stejler isabella, render baglæns og vælter en hegnspæl osv osv.. skøre hest!!!
Men vi kom afsted...
Red lidt "baglæns" hele turen.. Målet var blot at gennemføre... Og hvis jeg først giver hende en lille finger og lader hende gå lidt stærkt, så får jeg hende ikke tilbage igen...
Hun var faktisk i rimelig kontrol hele turen...! Der var lige 2 steder hvor jeg måtte "rykke hovedet af hende" fordi hun tog biddet (og jeg kan INTET stille op når hun gør det)...
Men hun var så meget i "kontrol" at jeg formåede at få TIDSFEJL.. Hele 14.4 af dem 
Nå nu til video:
www.hestegalleri.dk/video/ staevner_og_loeb/325525- cnc90___aarets_sidste_terraen_tur
Og igen en total uredigeret hjelm kamera video...
Der efter forhindring 5 hvor jeg råber til nogle mennesker, det var fordi jeg havde planlagt at hvis jeg ikke følte hun var i kontrol, så ville jeg ride en volte ud til højre.. Da jeg frygtede at skulle dreje "skarpt" til venstre, hvis hun ikke helt ville vente...
Man kan høre på mig, hvornår jeg stoppede med at være bange
Det er nemlig efter jeg havde gennemført 5, 6 og 7... Der begynder jeg nemlig at snakke lidt mere til hende - som jeg plejer 
www.youtube.com/watch?v=S4Ddkpc5K1k
PLANEN var egentlig at vi skulle have været i klithuse til en enkelt terræn klasse om 14 dage...
Men jeg har besluttet at vores tur igår bliver det sidste terræn for i år.. Vi havde en god tur, og hun har rendt en del i år...
Så nu skal vinteren bruges på at få styr på dressuren, og få styr på mine nerver i ridebanespring...
Tusind tak fordi i læste med