Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Hvor meget tager man for en part?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 19:42

Hej HN.

Jeg står i en situation, hvor jeg har mulighed for at købe en hest billigt - og ærligt talt - med øje for videresalg. Da jeg i forvejen har masse af andre heste at ride på, ville det passe mig fint med en part, der havde lyst til at ride let dressur, skovtur, springe lidt, mens jeg uddanner den i dressur på mine dage. Men jeg har ALDRIG haft noget med parter at gøre, så hvordan prissætter man sådan noget.

Lidt info om hesten:

5 års hoppe

ca. 160

Uddannet til ca. LB i dressur

Eftersigende fuldstændig uproblematisk i alle henseender, vant til trafik, skovture osv.

Parten ville bare skulle ride. Den skal stå på en lille gård ved skævinge med fuldpas, hvor der er en ridebane. Masser af muligheder for turridning. 2-3 gange om ugen. Mulighed for undervisning, evt. inkl. i prisen.

Men hvad tager man for det???

Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

1
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 19:51

Cirka 500 kr synes jeg er rimeligt :)

Men hvis det er i nærheden af København, ja så kan du sikkert skrue prisen kunstigt i vejret, ligesom alle andre gør ;)

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

I dette tilfælde
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:06

Hvor hesten indkøbes med videresalg for øje, så synes jeg faktisk parten burde være gratis. Vedkommende gør dig jo en tjeneste, så du kan tjene penge på hesten, ved at motionere den.

Og jeg er ellers all for, at man tager betaling for part.

/Tina

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

6
0
Svar på denne tråd

videresalg
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:24

Jeg ville ikke være interesseret i, at parten var gratis. Videresalget er ikke ment som salg efter en måned eller to, men nærmere med et års tid for øje. Hesten skal uddannes og konkurreres i alle LA'erne, før jeg ville sælge den - det ville parten også have mulighed for at deltage i selvfølgelig.

grab a star!

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

1
1
Svar på denne tråd

gratis...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:30

Her er part gratis. Jeg får hjælp til mine heste som jeg ellers tit ville have svært ved selv at komme ordentlig omkring og ja hun får da også noget ud af det, men det gør jeg da så sandelig også.

Til gengæld kræver jeg en stabil og ansvarsfuld part som også hjælper til ved arrangementer og forskellige ting i stalden. For os er det en win-win, og hvorfor skal nogle betale for det?

Mvh

Anette

Esther Vildal født 05.04.13 (Duval x Estacia)

Emmanuel Vildal født 20.04.13 (Ecaho x Estampa)

Begge ifolet ECAHO

Estacia termin 31.03 - 2014

Estampa termin 30.04 - 2014

3
0
Svar på denne tråd

Jeg siger
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:32

Bare min mening.

Hvis jeg stod og ledte efter parthest, ville jeg ikke vælge en, der med garanti ville blive solgt inden for den nærmeste fremtid.

Og 1 år er også indenfor denne tidsramme, efter min mening.

Faciliterne på stedet er heller ikke overvældende, hvis man gerne vil ride seriøst dressur, også om vinteren.

Men med evt. undervisning så ville 500 være absolut max.

/Tina

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 13:15

Undskyld jeg spammer din tråd, men herrehimmel hvor er jeg dog træt af at få et vide at vi skruer priserne heeeelt urimeligt op i kbh!!

Inden man udtaler de ord skulle man måske se på hvad det rent faktisk koster at have hest i området - der er ikke mange der gør det for under 4000 mdr alt incl - altså opstaldning, smed, vaccine, fodertilskud osv.

Men lad os sætte det lidt lavere på 3000 (mindre end hvad jeg har af udgifter) Så har jeg i hvert fald ikke været urimelig.

Lad os sige der er 30 dage i alle måneder - bare for nemheds skyld - så koster det altså 100 kr om dagen at have hest.

Godt, så når en så skal have part 2 dage om ugen er det på en 4 ugers måned 8 dage a 100 = 800 kr.

De fleste jeg kender tager mindre og har højere udgifter til alm vedligehold og det uden at beregne prisen for udstyr, som jo heller ikke er gratis, min sadel stod f.eks i omkring 20.000 som ny... den ville en part jo også frit kunne bruge og slide.

HVORFOR er det så pokkers urimeligt at bede om lidt penge og så kalde det win win?!

Kan i øvrigt sige jeg selv har haft gratis parter flere gange på mine heste, så det er ikke fordi jeg er grådig, jeg ville bare ønske folk ville se i øjnene at det at holde hest i kbh er tæske dyrt, så gratis parter er sjældne!

Til den givne situation vil jeg også sige at 500 kr er en god rund partpris, rigtig langt hen ad vejen. Men som en anden skrev ville jer også personligt have forbehold ved at blev part på en hest som skulle sælges, omend det ikke var efter 2 mdr, så vil det jo stadig være et fremtidig tab.

Men folk er forskellige, andre ser det måske som en fordel, hvis de f.eks vil være part mens de studere, for så når de kommer i job at købe egen hest.

Held og lykke med at finde den helt rigtige part

Venligst Maluna

9
1
Svar på denne tråd

Jeg er part
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 13:52

Hmmm hvad du kan tage er svært, men jeg kan da fortælle lidt om min situation.

Jeg har part på en hest - giver 500 om måneden, og må ride den så meget jeg vil.

Tilgengæld står jeg også for udmugning samt vedligehold af udstyr (meget af det er dog mit eget)

Jeg må starte stævner, undervisning alt det jeg vil for egen regning.

Synes det er en fin aftale.

Jeg har part fordi jeg pt. ikke har råd til min egen hest, men tilgengæld synes jeg heller ikke ejeren skal betale 100 % for min hobby..

Hvis jeg kun måtte ride 2 - 3 gange om ugen ville jeg måske synes 500 er i overkanten

0
0
Svar på denne tråd

part hest
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 14:10

I Københavns-området koster det mere at have part end 500 på en LB uddannet hest hvor man må lidt af hvert.
Jeg kender kun til priserne i dette område, hvorfor du må tage mine priser som Københavnspriser.

Det er en rimelig pris med 800 (+-) for 2 dage om ugen og f.eks. 1000-1200 for 3 dage om ugen. Dette er ekslusiv undervisning.

Det lyder umiddelbart som en dyr pris, men dette er forudsat der er ridehus på stedet. Fordi der er ridebane, men ikke ridehus, på stedet ville jeg nok sænke prisen med 200 kr.

Hvis det er uden for det attraktive område i København, svært at komme til, eller lignende, så ville jeg mene at 500 for 2-3 dage om ugen ville være rimeligt.

Der er stor prisforskel, og det skal der også være, pga. opstaldningspriser.

Mvh. Natasha

0
1
Svar på denne tråd

partpriser
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 14:12

Hej

jeg har en til at ride min hest 2 gange om ugen

det er så kun skovtur, men ellers sød og rimeligt veldresseret hest.

Min part giver 400 om måneden - 2 dage ugentligt - er meget flexibel med dage, så dagene bliver aftalt løbende.

Vi står på fuldpas så absolut intet arbejde i det andet end at komme og strigle og ride.

Hvis vejret er helt hen i vejret så er der ridehus 200 meter væk.

Det er i Nordsjælland

Synes 4-500 lyder meget rimeligt, dog lige med den hage at det er for en begrænset periode

Hilsen Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 16:21

Maluna: jeg er udemærket klar over, at det er åndssvagt dyrt at have hest i og omkring København. Og jeg er også helt klar over, at det er derfor folk tager så mange penge for det :)

Og så er min udtalelse ikke engang helt sand, da jeg faktisk har givet så lidt som 200 kr for en part lidt uden for København.

Min kommentar kom bare af den simple grund, at det er VILDT så stor forskel der er på landsdele! Og når man hører om sine veninder i Jylland ride de skønneste heste gratis, mens man selv får tilbudt en pony uden ridehus og uden talenter for 800 kr om måneden for én gang om ugen, ja, så er det sgu lidt træls.

Jeg VED godt det er dyrt at have hest i kbh, men det gør jo ikke på magisk vis at parter pludselig kan smide 800 kr om måneden væk? Det er jo ofte studerende og folk der ikke har råd til at have hest selv.

Jeg prøver lige at gøre det tydeligt: jeg kan godt forstå folk i Kbh-området sætter de priser, det er bare DØD surt og ærgerligt for dem der gerne vil ride, men ikke kan give 5 gange prisen i forhold til alle andre steder i landet :) det er simpelthen så surt..

Mit forslag med de 500 kr er også taget ud fra, at jeg jo selv bor i Kbh, og der er 500 kr endda meget lavt sat, synes jeg. Synes det er sjældent at finde noget til under 700, men nu søger jeg heller ikke part længere, pga. manglende tid.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Tænk over..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 16:28

Tænk over om du overhovedet kan finde en part. I hvert fald hvis du ikke selv har tiden til at ride hesten, hvis du ikke finder en til at hjælpe dig

Jeg har søgt efter en part til min hest i laaaang tid, og de gode er ikke til at finde. Det er endda selvom parten er ganske gratis og der kun er et minimum af staldarbejde, fordi hesten står i løsdrift. Her i området er det i hvert fald svært at finde en god part.

Om parten skal være gratis eller ej har jeg ingen holdning til. Det må være op til dig selv at vurdere, hvad du synes er rimeligt

Held og lykke med det

Venlig hilsen

Rosen

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor skulle parter ikke
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 16:55

Kunne smide 800 efter deres hobby - hvis ik de kan det har de jo så bare ikke råd til at ride.

jeg har før i tiden haft parter. Prisen udregnet som ovenfor. Det var ikke noget problem at skaffe folk.

det kan godt være at nogen synes at parten gør rytteren en tjeneste, men det kunne måske også være omvendt.

i stedet for at rytteren må roðe rundt med skoleheste på en rideskole (til samme pris) ja så får vedkommende, i hvert fald hos mig, lov at ride en veluddannet hest og ha den som sin egen de dage der er aftalt, og ike kun mellem eksempelvis 18-19 på tir- og torsdage.

Det koster at dyrke sin hobby.

Nu bruger jeg ikke parter længere, men dengang havde jeg en part grundet min uddannelse og fordi jeg godt kunne bruge det økonomiske tilskud - og ja så er det da fint at der er nogen der gerne vil gi penge for at ride på en god hest.

Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó

Sponsored by

Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI

Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk . ...

3
2
Svar på denne tråd

Part her
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 18:14

Vi har netop fået en part på en af vores heste.

Parten kommer her og træner / underholder / hygger sig med VORES hest.

Her er ridebane og fantastisk natur til ture uden meget trafik.

Ingen udmuning.

Pris: Gratis, fordi jeg syntes at en god og stabil part er GULD værd.

Kan man ikke få det til at løbe rundt mht. budget, uden betalende part, så bør man i mine øjne ikke have hest.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

3
2
Svar på denne tråd

Vicky...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 20:05

Jeg er som sagt slet ikke i mod, at parter betaler. Tvært om.

Jeg har selv haft hest og part til denne i storkøbenhavn og havde vel udgifter for 3000 kr om måneden (staldleje, smed og evt dyrlæge)

Jeg tog 500 kr for 2 dage om ugen. Med mulighed for en ekstra dag af og til.

Men der var så også to ridehuse, skov 500 m væk og hesten stod ikke og afventede en køber.

Skævinge kan vel næppe betegnes som værende i Københavns området og uden ridehus og med en hest, man ikke ved hvornår bliver solgt, så synes jeg ikke man kan være bekendt at tage ret meget for en part, hvis overhovedet noget.

/Tina

2
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 20:59

Vicky: forskellen er jo netop, at hvis parter HAVDE penge, så havde de jo nok selv købt en hest ;) derfor synes jeg fx en pris på 1500 kr (set flere gange i og omkring Kbh) er lidt sjov. Parter er jo netop folk der IKKE har råd til egen hest, for det meste.

Og nej, man skal da ikke tage mindre bare for at være søde ved parterne, det er bare øv for parter at det afskærer en masse, især når man i andre landsdele kan ride for ingenting.

Men sådan er verden jo :) min oprindelige kommentar var egentlig bare en reaktion på de abnorme forskelle, man ser lige så snart man nærmer sig Hovedstaden. Også for heste som absolut ikke er uddannede eller bedre end en rideskolepony.

Og så er der folk som hende jeg havde part hos for noget tid siden, som bare ville have et symbolsk beløb til hestens gulerødder, uha det var pænt af hende :) så kan lidt flere være med, også selvom det er tæt på Kbh.

Min pointe er vel bare, at hvis man har hest, så er det vel fordi man rent faktisk har råd til den. Ergo er det at have part en dejlig ekstra økonomisk hjælp, men ikke et økonomisk MUST, og derfor forstår jeg ikke altid de afsindigt høje priser. Jeg mener dog det altid er en god idé at betale noget, fx 500 kr, da det tit gør folk mere seriøse.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

1
1
Svar på denne tråd

jeg syntes..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 21:47

Jeg syntes 500 lyder meget rimligt :-)

Jeg tager selv 300 kr for 2 gange om ugen, i kbh område, med ridehus, ridebane og ingen staldarbejde :-) Den eneste grund til den lave pris er at hesten kun er LC uddannet ridemæssigt, og er lav og derfor har en mindre målgruppe :-)

Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito

Vito søger nu part!

"..my horse will dance for you, just for a kiss.."

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 22:26

Tråden blev godt nok noget længere, end jeg havde regnet med - og spændende diskussioner, meninger og betragtninger.

Nu bliver det hele så lidt hypotetisk, da jeg har valgt ikke at købe hesten alligevel. Men jeg vil da godt komme med et input.

Jeg har i mange tilfælde også det udgangspunkt, at når man hjælper hinanden, så gøres det gratis. MEN: hvis jeg f.eks. har redet andres heste, så er det fordi, de har ment, at jeg ville gøre hesten bedre for dem. Og jeg har nydt at have noget at ride på. Og omvendt, da jeg på et tidspunkt havde meget travlt og ikke tid til min egen dressurhest, hjalp min veninder, der rider S dressur, mig. Hun betalte naturligvis (!) ikke noget, da hun gjorde mig en kæmpe tjeneste på flere måder. Jeg betalte ikke hende noget, fordi hun valgte at gøre det gratis for min skyld (til gengæld bragte jeg hende frem og tilbage alt det jeg kunne, sørgede for hvad end udstyr, foder osv. hun ville bruge, inkl. en massør til 1600,-).

MEN: En gratis part er i mit tilfælde ikke en win-win. Jeg ville ikke have en rigtig dygtig part - så kan jeg godt forstå det gratis aspekt - men derimod søge en part, der måske selv var på LC eller LB-niveau, som kunne lære noget af at ride på hesten (som jeg tror ret hurtigt ville gå noget LA). Sådan en rytter gør ikke mig en stor ridemæssig tjeneste, da hesten i så fald ikke bliver meget bedre, men selvfølgelig ville det være dejligt for mig at det blev redet lidt, de dage jeg ikke kunne komme.

Og så lige i forhold til Skævinge; det er Nordsjælland, og Nordsjælland er næsten lige så dyrt som storkøbenhavn. Billigst kan man nok herude finde selpas til ca. 1800 eks. foder. Jeg står selv til 3000 for fuldpas. Mit budget for min egen hest er 4200,- og der er ikke meget luft i det.

Men summasumarum: Jeg kan høre, at skulle jeg en dag finde en part, ja så er 500,- nok ikke skudt helt ved siden af.

grab a star!

København/Nordsjælland.

2
1
Svar på denne tråd

udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 23:43

Det er jo som med alt andet -hvis der er mange parter at vælge imellem, kan man tage lidt mere, er de svære at finde, må man tage noget mindre.

Je har tidl haft hest på rideskole, hvor jeg havde en part til ham. Hun red 2 gange ugentligt. Hun fik primært part fordi der manglede en fornuftig elevhest hun kunne få enetimer på, så jeg tilbød hende at låne Axel til undervisning + en dag ekstra til at træne lidt -jeg var med andre ord ikke afhængig af parten (med det var da dejligt med et par fridage). Det gav hun 300kr i måneden for. Hun skulle, udover ridningen, enten lukke ham ud eller hente ham ind på hendes dage, men ellers var der fuldpas og adgang til ridehus, baner osv.

Nu står han hjemme, og her ville part være ganske gratis, hvis de ellers var til at opstøve. Der er nemlig ingen større byer i nærheden og ingen busforbindelse lige til døren. Og når ikke den hest man har er attraktiv, enten pga hesten som sådan eller pga gerografi, jamen så må man jo sætte prisen derefter

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 16:20

Jeg betaler 500 om måneden for min part som går MB dressur, er 169 cm høj og står i Hillerød. Godt nok har vi kun bane på stedet, men i vinterhalvåret kører ejer os så i ridehus (sammen med hendes anden ridehest som hun selv rider på). Undervisning og stævner er for egen regning, men ejer kører :-) Jeg har hende som min egen ridemæssigt, men ejer holder alle udgifter og jeg har intet staldarbejde andet end at køre hø osv. Altså de lidt større ting indimellem :-) Det har fungeret fint for begge parter i 4,5 år nu.

... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane-Elmbo

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2013 17:19

Jeg er partsrytter, og sidste år daponyen stadig kunne rides, gav jeg 400kr pr måned uden undervisning. Det var halv boksleje.

nu har jeg begge ejers heste, dog er ponyen nu mest nussehest, og der giver jeg 500kr, men de passer jeg så også begge heste og ridder for det meste kun på hesten. Og jeg betaler selv undervisning

Med venlig hilsen

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider