den er ikke hæklet men snoeet. Vil man kun have en farve, tager man en passende mængde garn (altefter hvor tyk og hvor lang den skal være. Til den jeg har lavet her, er der brugt 2 tråde af hver farve, i garn der blev hæklet med nål 4,5, altså ikke helt tyndt garn).
Du ligger tråden(e) dobbelt, og den "lukkede" ende sættes om et dørhåndtag e.l. i den "åbne" ende binder du en knude og stikker en strikkepind, blyant e.l. igennem.
Så holder du det stramt mens du snor trådene ved hjælp af strikkepinden. Sørg for at den er snoet stramt og jævnt hele vejen.
Når den er tilpas stram, vil den sno sig når du lægger den dobbelt og du har din pipe.
Hvis du vil lave den i to farver, tager du en lige stor mængde tråd af begge farver. Den ene lægges dobbelt som før, med knude i den ene ende. Den skal osse lægges dobbelt, men stikkes igennem den anden når du gør det og der bindes knude i enden (når du holder dte udstrakt, har du så en lang tråd med en ende i hver farve)
Den ene ende sættes igen fast i noget og du snor som før. Når den er tilpas stramt snoet, sætter du en finger i midsten (i overgangen mellem de to farver), lægger dem dobbelt og slipper, og du har en pipe i to farver.
Når du er færdig tager du pipen af dørhåndtaget og binder en knude i den ende, eller hæfter enden med en tråd så den ikke vikler sig op.
Jeg håber det er forståeligt, det er ikke s nemt at forklare på skrift. Måske jeg kan prøve at lave en video af det, hvis jeg kan låne et kamera. Det er ikke ret svært... der er sikkert osse video'er af det på youtube.