Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Mit smukke problem er ikke mere...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 09:00

I maj måned blev Zinje aflivet. Hun havde tiltagende og mangeartede problemer, som i det overordnede billede gjorde, at det ikke længere var fair at fortsætte. De sidste par år var Zinje udlånt til Tine, og det var også hende, der fulgte hende det sidste stykke.

Zinje blev købt tilbage i 2008 med luftvejsproblemer. Det lykkes at restituere hende, der ligger en masse tråde med hende på træning omkring alle nedturene - desværre. Tine fik hende faktisk til at fungere som ridehest på et vist plan, men Z var nok altid en hest med problemer, selv når hun ikke viste dem.

Her er hun, som jeg selv ynder at huske hende:

Billede

Billede

Billede

Billede

Hun boede i løsdrift sammen med min gamle hoppe, Gry. Det fungerende super godt. Zinje var faktisk næsten altid sød ved Gry, selv om Z var ubetinget førerhoppe.
Billede

Her fra en af vores mange ture på stranden.
Billede

Fra de uendelige gåture, som kiropraktoren ordinerende (nej, hun ordinerede faktisk, at jeg skulle "køre" hende, men selv om Zinje kunne longeres i dobbelte liner, så skulle jeg ikke nyde noget af at gå bag hende i skoven. ;))
Billede

Igen fra et af mine utallige forsøg på at ride hende. Det gik fint i nogle uger, så "spassede" hun igen ud - fra den ene dag til den anden.
Billede

Stemningsbillede fra stranden. Z var oprindeligt en fantastisk turhest. Afbalanceret og cool - som 4 års kunne hun rides igennem byen. :)
Billede

Zinjes altid smukke hoved.
Billede

Efter to år udlånte jeg Zinje permanent. Det var den bedste beslutning, jeg nogensinde traf for hende. Jeg kunne ikke have ønsket noget bedre hjem for hende.

Desværre blev Zinje kun 10 år gammel. Hun stod oprindelig til aflivning som 5 års, hvor jeg købte hende for et symbolsk beløb. Hun var tidligere handlet for temmeligt meget mere, men hendes problemer opstod først efter handlen dengang.

Hvad der egentlig skete, står stadig hen i det uvisse. Måske skal man ikke vide alting? Jeg fandt aldrig nøglen til Zinjes problemer, selv om jeg brugte formuer på det.

Jeg har brugt meget tid på at spekulere over Zinje sidenhen. Hun har efterladt sig temmeligt mange spor - på godt og ondt. Jeg har fx rigtigt svært ved at sætte mig op på andres heste og har stadig aldrig redet min søsters store DV. Z var ikke forudsigelig i sin adfærd og tingene havde det med at eskalere hurtigt.

Alligevel har jeg lært en del. Jeg har også prøvet, hvordan det er at benytte diverse eksperter, professionelle såvel som alternative, bruge oceaner af tid på jordarbejde og diverse mærkelige øvelser, som i sidste ende ikke gjorde den store forskel.

Z var en fantastisk hest - og det var ikke uden sorg, at jeg sagde farvel til hende. :(

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

4
1
Svar på denne tråd

Hun var en flot hest...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 10:10

Hun var en flot hest, og hun fik af dig alle de chancer en hest kunne bede om - og rigtig rigtig flot at du til sidst også tog beslutningen om at udlåne hende.

Sådan en hest lærer en en masse, men det er en hård vej at gå følelsesmæssig og økonomisk for den som ejer hesten og vil den det bedste.

At sige farvel er svært, men uden tvivl har hun fået nogle år ved dig, som hun næppe havde fået ved andre.

mvh charlotte

4
0
Svar på denne tråd

SÅ smuk....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 21:03

Wauw, Sikke en smuk hest - og sikke nogle fantastiske gode øjne...

Hvor er det ærgeligt at hun ikke kunne få flere gode år her på jorden... Men du har jo gjort alt hvad du kunne for hende

Hvil i fred smukke, smukke pige <3

;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Bjørk, Ludvig og Wilma )

Besøg min hjemmeside på dortesworld.dk

2
0
Svar på denne tråd

et stort kram
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 09:57

Jeg er en af de heldige som har mødt dig og din smukke hoppe. Og jeg ved du har gjort så meget for at Z skulle få det godt. Og jeg er sikker på at du gjorder alt, og hun fik det så godt som hun kunne få.

Jeg er sikker på det er det rigtige valg for dig og Z. Og jeg ved hun den sidste tid i sit nye hjem og så blev forkælet på alle tænklige måder. Hun havde det trods alt så godt som muligt som blommen i et æg.

Tag med dig at du gjorder alt, og lærte så meget. Man bliver så klog af en besværlig hest og selvom det gør ondt, så kan du være glad, stolt og lettet over både det du gjorder da hun var til,og det du har gjort da hun skulle herfra.

Hvor hårdt det end er, så har en død hest ingen smerter, og vi der står tilbage kan hele når det er ovre..

Et stort trøste kram til dig

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider