|
|
| Hvad har jeg gjort? |
|
|
... Forkert i indstillignerne på mit kamera idag? :S Jeg prøver jo hele tiden at lærer det med billederne. Normalt plejer de er blive super fine, i fokus, fin skarphed og god farve. Idag og sidste gang - sløret, mgl skarphed og grynet :S Ihhh... Hvad gør jeg som er ukorrekt? Hjælp. Jeg har et Canon Eos 1100D med alm. orginalt objektiv på. På følgende billeder har jeg haft ISO på 1600 og Lukkertid på 250 Overskyet vejr. Skal lige siges at i ikke må bruge for mange kamera faglige begreber når i prøver at forklare mig hvad jeg skal ændre på til næste gang da jeg så intet fatter. Er NY i al det foto halløj. I forhold til sidste gang jeg tog sådanne billeder der blev de faktisk gode nok. Kan dog ikke huske hvad ISO osv stod på, andet end solen dog også skinnede lidt der :S Dog er billedet herunder af Kanin - taget i halv mørke/overskyet, og er også blevet godt og skarpt. Ihh ..
If you give it your all - you have already won.. "If you live to be a hundred, I want to live to be a hundred minus one day so I never have to live without you." - Winnie the Pooh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Må jeg gætte på at billederne ikke er i original beskæring? Når man skyder med høj ISO, skal man forberede sig på at man ikke kan beskære meget - så bliver den dårlige kvalitet virkelig afsløret. Det er ligeledes sværre at fokusere/få et skarpt billede, med høj ISO. Dernæst er det en hovedregel at billeder i bevægelse skal tages på minimum 1/500 - er der ikke lys nok til det, så vent til næste dag  Det undrer mig, at du med den ISO og den lukkertid har undereksponerede billeder. Du kunne med fordel skrue ned for ISO og op for lukkertid, og evt. skudt dem i RAW - med en RAWconverter kan man redde en hel del af eksponeringen.
Med venlig hilsen Line Madsen Fotonørd med ualmindeligt stort F ) Se evt. mine billeder på: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Du har ret. Er det der fejlen ligger? Dvs at jeg skal have den på 500 (lukkertid) og mindre ISO? Hvad er RAW? :S
If you give it your all - you have already won.. "If you live to be a hundred, I want to live to be a hundred minus one day so I never have to live without you." - Winnie the Pooh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddd |
|
|
Vil det hjælpe mig at komme tættere på motivet (hesten) når jeg tager billederne ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja bestemt - tænk på at du skal gøre arbejdet så nemt for dig selv som muligt Bestem dig for hvor meget du vil have motivet skla fylde i billedet og gå tilpas tæt på/zoom tilpas meget ind, så du er fri for at beskære dig frem til det. Som jeg plejer at sige - beskæring bør udelukkende være finjustering af horisont samt andre finessedetaljer, og ikke så man faktisk talt fjerner halvdelen af billedet. Jo mere du beskærer, jo mere kvalitet fjerner du - sådan lidt firkantet sat på. Hvis du fotograferer bevægelse på 1/500 kommer det også an på hvor meget bevægelse der er, og hvor god du er til at panorere med motivet. Personligt tager jeg altid i mindst 1/800 når det er heste - men det kommer jo helt an på om man vil have bevægelsen knivskarp, eller om man vil have motionblur. Jeg antager du gerne vil have dem knivskarp. RAW er et format ligesom JPG og er (som navnet antyder) det helt rå billedeformat Her får du intet og alt foræret - du får ingen ekstra fancy farve, konstrast eller skarphed tilsat (som man som regel gør med JPG), men til gengæld udnytter du kameraets kapacitet med 100% hvilket man ikke gør i alle andre formater. Det betyder langt bedre billeder, hvis man kan finde ud af at håndtere RAW-formater. Du kan nemlig ikke bare smide et kort med RAW-billeder direkte på computeren til fremvisning - de skal som minimum gennem en rawconverter, før man får noget ud af dem.
Med venlig hilsen Line Madsen Fotonørd med ualmindeligt stort F ) Se evt. mine billeder på: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville råde dig til at få styr på blænde, iso og lukktid samt brugen af disse samtidig. De tre ting udgør din eksponering, og målet bør være at du til sidst kan kigge på et motiv og dit ønske om hvordan billedet skal se ud, og med det samme kunne regne ud hvilken eksponering (=lukkertid, iso- og blændetal) der skal til. Når du har styr på disse tre ting, kan du begynde at lege med RAW. Da jeg begyndte at lege med RAW, sørgede jeg for at kameraet skød billedet i to eksemplarer, så der var en RAW og en JPEG-udgave af hvert billede. Når du er tryg ved det, kan du skife helt hen til RAW. Tro mig, når du først er blevet glad for RAW vil du vide, at det er en dødssynd at skyde i andet  Når du har styr på lukkertid, blænde, ISO og RAW kan du begynde at arbejde med kelvinfarver. Og så har du vidst efterhånden rundet dit kameras tekniske features - så kommer det rigtig sjove = lys Men det gør du klogt i allerede at spekulere i nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Haha pyyha - tak for rådene. Nu skal jeg lige have det på plads: ISO: Nu højere denne er nu mere lys trænger igennem kameraet? Lukkertid: Får bevægelsen skarp og ikke med slør? Men jeg synes bare hvis jeg skruer ned for ISO og op for lukkertid fx så bliver billedet meget mørkt? :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm, måske |
|
|
ISO: Jo større, desto mere elektronisk forstærkning er der af det lys der når ind. Desværre også af al støjen fra kameraet selv, så jo mindre ISO du kan klare dig med, desto bedre (uden at skrue mere end du vil på lukkertid og blænde - de hænger jo sammen). Lukkertid: Ja - men et bud var at du kunne klare dig med 1/100 sekund eller deromkring, og lukke dobbelt så meget lys ind. Jeg er dog ikke så sikker på du har beskåret billederne for småt? Der er tilsyneladende nok lys, og den mørke hest er skarpere end de andre - tror du ikke du er kommet til at låse fokus på noget der er tæt på?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddd |
|
|
Hmm. Tjaa. Altså jeg har beskåret dem en del da motivet har været lidt længere væk end det plejer at være? Og den har stået på det samme som den plejer mht fokus. :S Så hvis jeg kan klare mig med lille ISO er det, det bedste? Og en lukkertid som er højere? (eller kun på 100) Total forvirring  Men godt med de gode råd. Så kan jeg gå ud og prøve mig frem med jeres råd næste gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kamera |
|
|
Su skal have slået ned for din ISO, den er alt for høj selv i overskyet vejr... Je bruger som regel den halvautomatiske indstilling hedder AV, så kan du indstille iso og blændende på den der hedder AV+/- Den indstiller på hvor meget lys man lukker ind. Du kan også sture lidt på lukke hastigheden, men ikke så meget med den rene M funktion. Jeg vil dog sige at den funktion ikke egner sig til billeder udedørs af ting i bevægelse... Jeg ville sætte ISO på 400, og så indstille AV+/- på omkring -2, så får du ikke så overbelyste billeder, og så kommer lukketiden op... Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Rædkær´s Le Louvre Stenhedegårds Dorién Rosenheim My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse! Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det her er MEGET firkantet sat op, men i grove træk: Lukkertid: Lukkertiden angiver hvor hurtigt spejlet i kameraet vipper/hvor lang tid det er åbent. Tallet indikerer en-et-eller-andet-del af et sekund. 1/500 = en femhundrededel af et sekund. Jo lavere lukkertid, jo længere tid er spejlet åbent til at lukke lys ind. Derfor bliver billederne lysere, jo lavere lukkertid der er. Men dermed er der også længere tid for motivet at bevæge sig, hvorfor billedet ikke bliver ligeså skarpt som hvis du tog det på 1/8000 del af et sekund. Personligt har jeg den hovedregel, at jeg kun håndholder ned til 1/125, derunder kommer det på stativ. Og er motivet i bevægelse, skal den MINDST stå på 1/500. ISO: Hvor lysfølsom kameracensoren er. Fordelen er, at jo højere tal, des lysere billede, hvilket kan være rart i mangel af lys. Ulempen er, at jo højere tal, des mere ISOstøj er der på billedet. Dette billede er taget med to forskellige ISOtal, hvor det til venstre viser ekstremt meget ISOstøj: Blænde: Blændetallet indikerer hvor stor en del af et motiv, der skal stå skarpt / hvor stor en dybdeskarphed der skal være. Og her tænker jeg ikke at det fx. kun er midten af en jævn genstand der skal være skarp - dybdeskarpheden ligger i en vandret måling. F.eks. kan jeg indstille min blænde, så det er alt mellem 200 og 204 cm. fra kameraet, det står skarpt. Omvendt kan jeg også indstille det, så det er alt mellem 200 og 800 cm. fra kameraet, der står skarpt. Jo lavere blændetal, jo lavere dybdeskarphed, og jo lysere bliver billedet (fordi lamellerne i objektivet er mere åbne, og derved lukker mere lys ind). Jo højere blændetal, des højere dybdeskarphed, og des mørkere billeder (fordi lamellerne så er mere lukkede, og derved lukker mindre lys ind). Dybdeskarpheden påvirker bl.a. den eftertragtede slørrede baggrund  Det her billede af græs er f.eks. taget med et højt blændetal: Det her med et lidt mindre blændetal: Og det her med et noget mindre blændetal: DOF (Dept of field) har dog også en kæmpe indflydelse på den slørrede baggrund, og her er brændeværdien en ligeså stor aktør som blændetallet. Håber det gav mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det optimale ville være hvis man altid kunne skyde i ISO100, 1/8000 og f/4 hvis man ville have knivskarpe hestebilleder i bevægelse, med en pæn slørret baggrund. Men sådan er virkeligheden  Fotografering handler meget ofte om kompromiset i eksponeringen. Hvad vil man helst gå på kompromis med for at få sit billede - lukkertid, ISO eller blænde? For det er dælme sjældent at sol, måne og stjerner står så man ikke behøver gå på kompromis med noget. Mit kamera kan skyde på til 1/8000 sekund, men jeg mindes aldrig at jeg nogensinde har brugt det, da jeg i så fald har skulle gå på kompromis med ISO i en grad der ville have ødelagt billederne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sådan er virkeligheden IKKE, skulle der stå 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhhh |
|
|
Tak for rådene  Men hvis jeg skruer så langt ned for ISO'en og lukkertiden så bliver billederne helt mørke? Hvorfor gør de det og hvad gør jeg så?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv at tænk på dit øje. |
|
|
Lukkeren er dit øjenlåg. Blænden er din pupil. Fokus er din linse. Og ISO er hvor meget sukker og d-vitamin du har spist i dag (ok, ikke jordens bedste analogi, men det er sent og jeg har feber). (og nej, dit øje har ingen zoom - men din hjerne kan beskære billedet) Nu spørger du os så hvorfor du ser dårligere når du har lukket øjenlågene op i meget kortere tid, samtidig med du har gjort din pupil mindre eller ikke har energi til at sende signalerne fra øjnene til hjernen? - det kan selvfølgelig også være fordi vi mener det modsatte med at skrue op og ned for diverse ting, lukkertiden er jo ikke 100, men 1/100 af et sekund. Så det du kalder 200 er i virkeligheden 1/200 sekund. Og det er derfor ikke noget du skruer op for, men ned for. Normalt siger man langsom/hurtig eller lang/kort for at undgå den slags tvivl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskriften |
|
|
I øvrigt vil jeg lige nævne, at jeg ikke mener vi kan sidde her og anbefale dig hvilke indstillinger du kunne have brugt. Det er slet ikke til at sige om ISO400 ville have bidraget til den rette eksponering, når man ikke var der. Det er faktisk slet ikke muligt for os at vurdere, hvor mørkt der har været/ikke været uden at have været der selv. Billederne kan snyde meget, og ikke alle kameraer og objektiver er lige lysfølsomme. Eneste grund til at jeg anbefaler dig minimum 1/500, er udelukkende fordi du skal skyde i bevægelse. Det er slet ikke sikkert, at 1/500 ville have givet dig den rette eksponering i dag, hvis det har været tusmørkt. Men jeg vil nærmest garantere dig, at du IKKE havde fået skarpe billeder ved at skyde i 1/100. Personligt bruger jeg kun M-funktionen, og hvis jeg skal fotografere et sted med vanskeligt lys, tester jeg først alle steder på f.eks. ridebanen, hvor der er forskelligt lys. Lad os sige der er 3 forskellige områder, der kræver 3 forskellige eksponeringer. Så finder jeg frem til de 3 eksponeringer og skriver mig dem bag øret (eller reelt skriver dem ned) - blænde og ISO lader jeg være på det samme, og så retter jeg lynhurtigt lukkertid ind alt efter hvor på banen hesten befinder sig. Det lærer man hurtigt at gøre uden at fjerne øjet fra søgeren. Så er det bare om at have fundet en ISO og blændetid der tilbyder så meget lys, at det kan lade sig gøre at skyde tilfresstillende på selv de mørkeste områder på banen. Nogle gange kan det være værd at gå op i ISO selvom det er højlys dag. Det her skød jeg f.eks. på ISO400 1/1600, selvom jeg sagtens kunne have fået skarpe billeder på lavere ISO og lukkertid. Men jeg gjorde det fordi hesten 30 sekunder efter ville bevæge sig ned ad langsiden som var skyggebelagt, og dermed krævede det langsiden noget lavere lukkertid - men jeg ville jo stadig gerne have skarpe billeder dér også. Så som sagt tidligere - det handler om hele tiden at indgå et kompromis med sig selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffff |
|
|
Mange tak for hjælpen alle. Nu tror jeg, jeg har forstået det. Næsten i hvert fald. Nu må jeg ud og øve mig igen og prøve jeres råd  Det skal jeg helt sikkert. Lige et godt billede jeg har formået at tage i et godt lys og på en god indstilling på kameraet:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Nu har jeg booket en masse heste som prøveklude til fotografering i næste uge så jeg kan prøve jeres tricks og forslag 
Jeg vender stærkt tilbage når jeg har taget nogle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
I egenskaber, ka du finde exif-data på billederne, så ka du se hva dit kamera stod på, ved de goe billeder. Og man ka godt lære af, at kigge dem. Hvad er blænden på de dårlige billeder? ISO 1600 bruger jeg ik engang til koncerter.
Du må stå inde for det du får ud af livet, for der er ingen som går ud af livet i live Rambo Wug 155cm med 370g sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Line: Hvordan helt konkret indstiller man blænden på et kamera? 
"All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day." www.facebook.com/DixieOgFreja Sagde Freja med den lille cirkushest, Dixie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stativ |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
06-07-2013 11:36 |
|
Hej. En anden ting, som kan hjælpe dig til skarpere billeder, hvis du da ikke har det allerede, er et stativ. 
Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Okay, nu har jeg været i haven med kaninen og leget. Jeg ved godt det ikke er total prof. billeder, men jeg blev ganske tilfreds med nogle af dem faktisk. Jeg har leget med indstillinger efter jeres anbefalinger. Her er lidt af dem: Alle er taget på TV indstillingen. ISO 400 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500
ISO 200 og lukkertid 500 (men hvorfor er der et lille slør i dette billede så? Er lukkertiden for lav????)
ISO 400 og lukkertid 800
ISO 200 og lukkertid 500
ISO 200 og lukkertid 500
ISO 400 og lukkertid 500 (hvorfor er det mørkt, er det pga skyggerne?)
ISO 400 og lukkertid 500 (igen mørkt, er det pga skyggen han satte sig ind i? Bør jeg så skrue op for ISO?
ISO 600 og lukkertid 500
ISO 600 og lukkertid 500
ISO 600 og lukkertid 500
ISO 600 og lukkertid 500 Håber i kan hjælpe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror, at |
|
|
hvis du skal lære dit kamera at kende med forskellige indstillinger, skal tage præcis det samme billede hver gang. Det er også meget svært for andre at hjælpe med de billeder, vi ved ikke hvordan lyset var da du tog dem, hvor det kom fra, hvor hurtigt motivet bevægede sig, hvor meget kameraet har valgt at kompensere eksponeringen, hvilke breddegrad du befinder dig på, hvor mørk baggrunden var i forhold til motivet, eller hvor meget du har zoomet. (Desuden tror jeg ikke vi på HN kan hjælpe dig meget bedre end en god fotobog fra bibilioteket - de har trods alt 20 år på bagen med at forklare alle hvordan den slags virker.) Start helt simpelt, selv om det er r...kedeligt. Find et motiv med mange detaljer. Sæt kameraet på fuld manuel. Skru helt ned for EEN ting. Tag et billede, skru op, tag et mere, bliv ved til der ikke kan skrues mere op. Sæt så indstillingen på noget gennemsnitligt der gav et godt billede, og lad den stå der. Og gentag det hele med en anden ting du kan skrue på. Stir så på alle billederne, til du hader dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 111111111111111111 |
|
|
Hej Sandra ?Cashew? Jeg kan give dig et par x exemplar af nogle foto i høj og lav iso samt foto der er både i RAW og JPG samt hvorfor nogle foto bliver uskarpe her og der vil du vil se det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddddd |
|
|
Thes: Uhh meget gerne, vil være en stor hjælp  Buhl: Okay tak for hjælpen. Jeg skal ud og skyde hest idag så må vi se hvordan de ender med at blive 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har ikke læst alle svar her, det er lidt langt. Men vil blot komme med et andet råd, jeg selv skal huske på nogle gange. Sørg for at objektivet er slået til autofokus. Jeg ved godt, det er så simpelt, som det kan være, men jeg selv har flere gange haft problemer da jeg ved et fejl har fået den over på manuel fokus, og så har skudt i modlys eller andet lys, hvor jeg ikke helt kan se skarpheden gennem linsen (min viser ikke billede på skærmen), og har misset nogle gode shots på grund af det. Det er aargh. xD
~ Sandra & Tess. Undskylder mulig møgirriterenhed. What a massive responsibility, being a moral creature.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Autofokus siger du. Hvor slår jeg den til? Er det den der man slår til på selve obejtivet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
På mit kamera er det en lille skub frem/tilbage-knap, der sidder øverst til venstre på objektivet. På mit står der AF/MF. Jeg går stærkt ud fra, at det er slået til på dit, det er vist mere undtagelsen at man bruger manuelt fokus, i hvert fald for de fleste. 
~ Sandra & Tess. Undskylder mulig møgirriterenhed. What a massive responsibility, being a moral creature.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddddd |
|
|
I skal bare vide at jeg har været SUPER glad for al jeres hjælp og alle jeres beskrivelse af især ISO, lukkertid og det. Jeg har fået en hel anden forståelse for det når jeg nu bruger mit kamera  Jeg er blevet meget mere tilfreds med billederne det tager nu når jeg får indstillet det nogenlunde korrekt samt fået at vide hvad er nogo når man tager billederne. Her er lige et par jeg tog i går af min veninde (ingen kritik til hendes ridning, hun er ikke herinde) Jeg har haft mange problemer med at billederne jo blev sløret og grynet. Og det er de ikke blevet her. Lidt overbelyste, men solen var også meget lige over os, så det var lidt svært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trada... |
|
|
Mht. autofokus, så har man med nogle kameraer muligheden for at vælge mellem to typer af autofokus. Et hvor kameraet holder fokus det samme sted og et hvor fokus er kontinuerlig og følger motivet hvis det bevæger sig. Jeg ved ikke om dit kamera kan det. Nu nævner Line det med blænden, og jeg tror at du ved at ændre på den ville kunne opnå både at skrue ned for blænden og få en hurtigere lukkertid. Har lige lånt et billede fra dpreview 1.static.img-dpreview.com/reviews/ canoneos1100d/Images/ rearcontrols.jpg?v=2284 Det der er markeret med en blå kant, det er den du skal ændre på hvis du skal blænden. I går da jeg var ude og tage billeder af hunden(dog kun med kompaktkamera) kunne jeg ved at sænke min blænde fra 4 til 5.6 ændre min lukkertid fra 1/250 til 1/400 og samtidig give min ISO et nyk ned af... Lige mht. det første billede i indlægget ovenover... Så tænker jeg at når du efterhånden er ved at have styr på lukker tid, blænde m.m. skulle se nærmere på hvad ændringer af hvidbalancen kan gøre.
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|