Så er der reglements-ændringer, gældende fra 3/6 (klik evt. her). Jeg hæftede mig især ved nedenstående fra dressurreglementet, fordi det jo er dét, jeg synes er mest interessant
:
"219.2. Udstyr placeret på hestens/ponyens hoved og hals
Bid: Obligatorisk. Trensebid skal være af metal, metal belagt med gummi eller hårdt ufleksibelt gummi. Forskellige metaller må kombineres. Ringene for enderne af biddet må max. være 8 cm i diameter (indvendig mål). Detailvariationer af de afbillede bid kan forekomme.
Ponyer: Trense med trensebid er obligatorisk optømning. Biddet må ikke være under 10 mm i diameter ved ringene. Heste: Trensebid er obligatorisk optømning i sværhedsgrad 0-2. I sværhedsgrad 3 er det valgfrit, om der rides med trensebid eller kandar.
266.2. Dressurklassens afvikling
Dressurprogrammer bedømmes efter en karakterskala fra 0 til 10, hvor tallet ti er den højeste karakter og 0 den laveste karakter. Der kan gives ½ point."
De halve point har jeg selv prøvet at dømme med et par gange efter reglen blev vedtaget, og det er i hvert fald helt super for dommeren, synes jeg. Det er lidt besværligt, når man i "rytterens opstilling" skal gange en halv karakter med 3, men det er nu overkommeligt

Men jeg undrede mig lidt over den med biddene, fordi jeg jo på den ene side synes det er fint, at man vil fjerne for hårde hjælpemidler fra rytterne, der - hvis de bruges forkert - kan gøre skade på hestene.
På den anden side ved jeg også, at der er heste (og ponyer), der har en tyk tunge og meget lidt plads i munden og som måske har brug for et tyndere bid end 10 mm for ikke at få gener blot ved at have biddet i munden.
Er dét noget, der ses meget rundt omkring, at man vælger helt tynde bid til ponyerne, uden grund?
Jeg er desuden meget spændt på at se, hvordan man vil håndhæve denne regel fra de fælles bestemmelser:
"25.1 Sikkerhedsudstyr
1.1 ? Ryttere til hest/pony skal bære ridehjelm på hele stævnepladsen under hele stævnet."
Dét synes jeg personligt er lidt "overkill".