Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Har du set reglementsændringerne? (3/6)
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 19:59

Så er der reglements-ændringer, gældende fra 3/6 (klik evt. her). Jeg hæftede mig især ved nedenstående fra dressurreglementet, fordi det jo er dét, jeg synes er mest interessant :-) :

"219.2. Udstyr placeret på hestens/ponyens hoved og hals

Bid: Obligatorisk. Trensebid skal være af metal, metal belagt med gummi eller hårdt ufleksibelt gummi. Forskellige metaller må kombineres. Ringene for enderne af biddet må max. være 8 cm i diameter (indvendig mål). Detailvariationer af de afbillede bid kan forekomme.
Ponyer: Trense med trensebid er obligatorisk optømning. Biddet må ikke være under 10 mm i diameter ved ringene. Heste: Trensebid er obligatorisk optømning i sværhedsgrad 0-2. I sværhedsgrad 3 er det valgfrit, om der rides med trensebid eller kandar.

266.2. Dressurklassens afvikling

Dressurprogrammer bedømmes efter en karakterskala fra 0 til 10, hvor tallet ti er den højeste karakter og 0 den laveste karakter. Der kan gives ½ point."

De halve point har jeg selv prøvet at dømme med et par gange efter reglen blev vedtaget, og det er i hvert fald helt super for dommeren, synes jeg. Det er lidt besværligt, når man i "rytterens opstilling" skal gange en halv karakter med 3, men det er nu overkommeligt ;-)

Men jeg undrede mig lidt over den med biddene, fordi jeg jo på den ene side synes det er fint, at man vil fjerne for hårde hjælpemidler fra rytterne, der - hvis de bruges forkert - kan gøre skade på hestene.
På den anden side ved jeg også, at der er heste (og ponyer), der har en tyk tunge og meget lidt plads i munden og som måske har brug for et tyndere bid end 10 mm for ikke at få gener blot ved at have biddet i munden.

Er dét noget, der ses meget rundt omkring, at man vælger helt tynde bid til ponyerne, uden grund?

Jeg er desuden meget spændt på at se, hvordan man vil håndhæve denne regel fra de fælles bestemmelser:

"25.1 Sikkerhedsudstyr

1.1 ? Ryttere til hest/pony skal bære ridehjelm på hele stævnepladsen under hele stævnet."

Dét synes jeg personligt er lidt "overkill".

_______

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change
Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

0
0
Svar på denne tråd

Overkill?
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 20:04

Hvorfor synes du, at det overkill at man skal bære hjelm, når man er til hest? Det er da meget fair, synes jeg.

Mvh.

Rebecca.

Smart og velgående 4 års vallak efter Sir Donnerhall/Wolkenstein II sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Ha!....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 20:15

Sådan har jeg slet ikke læst det, men i stedet som om man skal bære hjelm, uanset om man er til hest eller ej. Flot, fru Blondie .

_______

7
0
Svar på denne tråd

OMG og LOL
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 20:32

Hold nu op jeg ruller rundt på gulvet af grin lige nu Gritt, det er simpelthen god underholdning det der :D :D :D

Resten er jeg ganske enig i.

Sagde Sarah Gerding

BBH basisinstruktør

Underviser i det meste af Nordjylland og i Århus området. Tjek min hjemmeside for mere info.

"Der er én ro, og den beror på, at du er tro, mod det du tror på"

0
0
Svar på denne tråd

bidtykkelsen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 22:01

Nu har jeg aldrig rigtigt nærstuderet det der dressurreglement. Men jeg ved at der i springreglementet har stået/står at ponyer ikke må gå med under 12mm tykke bid. Så for dem er det da en forbedring såfremt dette gælder begge dele.

0
0
Svar på denne tråd

nova bid
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 22:56

bumbum, mon mit nova bid går ind under "hårdt ufleksibelt gummi"?

www.hooks.dk/ product.aspx?productid=500310

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Hjelm på f
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 23:07

Lol....

De ser også helst du ankommer i bilen med hjelm på... Den var sgu go....

1
0
Svar på denne tråd

ha ha ha haa..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 12:34

LOVE it.... jeg tænkte også lige først; Hvad søren mener hun med overkill!?!? haaa haaa haaa

Hvor fedt kunne de ikke være, at de dommere som også rider til samme stævne, som de dømmer. Sad der i tårnet med en dejlig varm hjem på :-)

Skønt med henledning af opmærksomhed på ændringer i reglement, det er min hobby at læse og forstå det :-)

Rytter af konetypen

1
0
Svar på denne tråd

Så Så :-P
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 20:11

Det er min hobby at sætte mig grundigt ind i nogle ting, og totalt misforstå andre - tilsyneladende :-D

2
0
Svar på denne tråd

hejsada
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 20:42

Lea L - Så vidt jeg er orienteret så går et nova bid IKKE under hårdt og ufleksibelt gummi/plastik (den regel har været der længe, så hvis du har startet med det tidligere, har det vidst heller ikke været helt efter reglerne )

Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 20:54

Et perfekt eksempel på en debat, der pludselig får en anden (og noget mere underholdende) drejning.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

1
0
Svar på denne tråd

kzjdhfd
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 21:03

Tak Gritt, så fik man også grint lidt i dag

Mvh Mette

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider