hej H-ænder..
af gode grunde har jeg ikke skrevet om dette endnu.. både fordi det er svært, og fordi jeg ikke har lyst til at det skal være sådan...
men for at få "snakket ud" er jeg nødt til det efterhånden...
sagen er at ham her :
blev skadet i December 2012.. hævet sene på venstre forben. dyrlægen kom ud efter en uge i boksro uden bedring, og scannede - umiddelbart ingen skade på senerne, men væske omkring dem...
apache stod i boksro i 3 uger, og så begyndte jeg så småt at skridte på ham, og efter i alt 4 uger med meget kontrolleret motion, begyndte han at komme på fold igen... en uge efter var senen hævet igen, og han kom i boksro igen... 1. februar blev han flyttet, og den 4. februar havde vi en tid hos hs hestepraksis.
her blev han halthedsundersøgt, scannet, røntgenfotograferet osv.
scanningen viste næsten overrevet støttebånd på venstre forben og ringfod på højre forben. senen fik en prp-behandling, og ringfoden blev behandlet med steroider..
dyrlægen sagde total boksro i 6 uger (dog med 20 minutters gåtur om dagen fordelt ud på 2-3 gange), derefter sygefold ½ time om dagen sammen med gåturene. han skulle tjekkes igen efter 8-12 uger.
han blev tjekket sidste fredag, hvor han ikke var halt på venstre ben (seneskaden) men scanningen viste at det stadig ikke var helet helt.
han var dog meget halt på højre ben med ringfoden, og dyrlægen sagde at det absolut ikke så godt ud.
han har fået en steroid-behandling mere i sin ringfod, og så sagde dyrlægen at jeg kunne prøve med sko.. måske ville det hjælpe 2-3%, så det har han fået.
han skal tjekkes om 6 uger, og hvis han ikke halter mindre skal forsikringen kontaktes, for dyrlægen har allerede spået at han er uanvendelig. forsikringen skal dog lige give sit besyv med.. hvis der nu er noget der skal gøres, så bliver det selvfølgelig gjort...
jeg snakkede også med en dyrlæge som har heste opstaldet på rideskolen hvor apache står.. hun sagde at når han er halt efter så lang tid i boksro og med kontrolleret motion så er chancen for at komme på ryggen af ham lig nul...
så lige nu føler jeg lidt at jeg er i gang med et opløb... og løbet er snart slut...
puha... det er sku godt nok svært.. jeg har haft ham siden 2005 og jeg kan virkelig takke ham for alt.. han er grunden til at jeg sidder her idag, af mange årsager, og at tænke på slutningen er næsten ikke til at bære...
øv.