Nu er det vist alt for længe siden jeg har leveret noget nyt fra Erna, min koldblodstraver jeg fik i sommer, mon tro om ikke der er nogle få der kan huske hende? 
Nå, men vi har hovedsagelig brugt tiden på at blive kendt, ride ture og føle os lidt frem på ridebanen.
Jeg er meget rusten indenfor "ordentlig" ridning, så det, at starte op med en hest som Erna, der har været traver og turhest, har ikke været helt nemt helevejen.
Men hun er en fantastisk hest at arbejde med, så det har været mest sjovt og jeg har da fået testet mine evner og teorier innen for grundridningen, og jeg synes selv, det har virket, dog har jeg så nu fået bekræftet, at hvis man virkelig vil blive forvirret, så skal man bare begynde at læse i ridebøger, for der står der jo noget heeelt andet, end hvad min logiske sans og godt gemte/glemte lærdom siger...
Der er altså stooooor forskeld på, om man sidder og rider en færdig uddannet dressurhest, eller om man skal lære en koldblodshest på 11-12 år, at gå helt almindelig basic dressur.
Nå, men jeg har i længere tid, været på udkig efter en træner, men jeg er måske en anelse kræsen, og har ikke villet tage den første og "bedste" der kom forbi, jeg har set mange an, vurdert dem, set andre ride timer for dem, prøvet enkelte timer selv og forhørt mig rundt, og der har en god stund, været en enkelt jeg har tænkt meget over, men ikke haft mulighed for rigtig at se i action, men den dag jeg så henne med en venindes hest, var jeg slet ikke i tvivl, HENNE skulle jeg altså prøve.
Jeg ville, at første time, skulle hun ride hesten, så hun blev kendt med hende og så samtidig fortælle hvad hun gjore og hvorfor, og det er hun bare SÅ god til, straks hun gør noget, om hun så bare flytter lidt på sin vægt, så siger hun det, at nu flytter jeg vægten lidt over her, for at hjælpe hesten, og se her, hvis nu jeg gør sådan her, så gør hesten sådan, og bla bla bla. VIRKELIG lærerigt og bekræftende, for meget af det hun gjore var jo ting jeg også selv har ment var det rigtige, men efter 12 år uden undervisning, så kan man jo nemt miste troen på, om det nu også er rigtig, særlig hvis man kommer til som mig, at kigge i en bog om ridning...
Nå, men igår var så dagen der hun endelig skulle komme, og hun indfriede 200% så nu har jeg endelig fundet den træner jeg vil bruge på mine heste, mig OG dem der rider mine heste, så både hende der er part på Erna og min veninde var også med og lyttet og så, for jeg vil jo, at vi alle skal ride hesten efter samme metode, ellers bliver den da bare skør i bolden 
Jeg har så et par billeder af Erna, fra igår, og JEG ser hvertfald en hest som virkelig fik nogle aha oplevelser, som uden nogen somhelst form for tvang, selv begyndte, at samle sig mere og mere, selvfølgelig gik hun både over og under foran og bag, og til tider så det ud som, at hun ville være rollkurhest, men det gør jo ikke noget, jeg vil at hun selv skal finde ud af, hvor det er bedst at gå med sit hovede, og når alt det andet begynder at sstemme for hende og hun får muskler og ballance nok, så kommer det jo helt af sig selv 
Nå men her kommer billederne, se dem, og vær venlig ikke at slakte nogen af os 
Jeg kan hvertfald rigtig godt lide det jeg ser og så, og skal helt klart fortsætte, at bruge hende som træner, det bliver ikke fast flere gange i mnd. da det er svine dyrt, at få træner ud privat, men engang imellem så skal hun ud og følge op og give os nye ting at arbejde med, og så følger hun med via billeder på face og er altid tilgængelig for tips og råd.
Nå, gad vide om der overhovedet er nogen der gidder at læse hele den laaange smøre jeg har skrevet
Det var hvertfald lige hvad jeg havde på hjertet for denne gang 
Hvad synes du?
Mvh. Pia