Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Navne til vores kære afkom
Forfatter: 
Dato:  15-03-2013 22:36

Ja, nu nærmer den tid hvor der kommer en masse føl til verden, hvilket jo er vidunderligt.

Det er også en tid hvor vi så skal til at finde navne til disse, og der er jo heldigvis mange der er gode til det, eller også beder om hjælp til at finde på navne, hvis de ikke selv kan komme på det helt rette.

Men en ting undre mig, nemlig dem som vælger navne som kåret hingste allerede hedder, hvorfor gør man dette ??

Der er faktisk en uskreven regel eller kotume, at det gør man faktisk ikke, og to hingste i f.eks. DV må heller ikke hedde det samme, hvis de er avlsgodkendt begge to.

Jeg kunne aldrig finde på det, og jeg finder det faktisk meget respektløst.

Faktisk har jeg det sådan, at de navne jeg finder på, må der ikke være andre der er registreret med i forvejen. At der så kan komme nogen til bagefter, jamen det kan jeg jo ikke gøre ved.

Men helt ærlig, kunne I finde på at bruge et navn fra en kåret hingst, til Jeres afkom ??

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Super dressur hoppeføl sælges

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja det kunne
Forfatter: 
Dato:  15-03-2013 23:41

jeg finde på og har gjort det - næsten

Men det har nu ikke noget med kopi at gøre, men måske mere med min egne følelser; altså at bruge så mange penge på noget i et marked der allerede dengang var "chrashet".

Mvh Janni

Hesteforstand, er noget en hest besidder,

og som hindrer den i at spille på mennesker.

0
0
Svar på denne tråd

to med samme navn
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 00:22

Nej, ikke med vilje...

Men der har snart været så mange navne igennem tiderne, at det er svært ikke at ramme en.

Men som udgangspunkt, når jeg har navngivet har jeg forsøgt at komme med et nyt navn

Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.

Ledige bokse pr. 1 Maj

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 08:49

Mange i miniature hesteverden bruger hingstens navn i føllets navn. Ikke alle der gør det. Men vi gør :) Og mange gør ;)

F.eks. havde fik vi sidste år til føl. RKG Designs Dark Knight og RKG Designs Delicious Diamond. Deres far hedder Marielunds Inc. Dark Design. Hans far hedder Southridge Incredible Destiny. Hans far hedder Double Destiny osv osv :D Det er egentlig ret smart, for de fleste kender denne stamme, den har gjort meget for miniature hestene!

I år får vi føl efter Alamos Sir Ladykiller. Har ikke helt bestemt mig for hvordan hans navn skal blandes med. Følles navn er ikke bestemt endnu. Men har fundet et navn 5 led tilbage i stamtavlen som måske kan komme på tale.

Jeg ville dog aldrig give følle det fulde navn efter en hingst som stadig var levende :)

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  16-03-2013 09:06

Janni, jeg er nok for dum til at forstå hvad du mener med dette :-)

Men det har nu ikke noget med kopi at gøre, men måske mere med min egne følelser; altså at bruge så mange penge på noget i et marked der allerede dengang var "chrashet".

Det er da en kopi, hvis man går hen og kalder sin hest et navn på en kåret hingst, et navn man godt ved allerede er i brug.

Det kan helt sikkert være svært at finde et navn som ikke er brugt, men det lykkes da her hvert år :-) Plus idag har vi jo muligheden for at søge på Hestedata, ja eller bare Google navnet sammen med "hest", og se om der dukker noget op.

Personlig pisser det faktisk mig godt og grundig af, når folk gør det. Jeg kunne da heller aldrig have fundet på at kalde Count On Me T, for han´s navn, hvis Tailormade allerede dengang havde navngivet deres hingst dette navn.

Heldigvis fordi deres hedder Tailormade foran, og min T bagved, var der da ikke problemer i kårings øjemed.

Annetet

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Speciel hensigt??
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 11:50

Det virker egentligt som om du er irriteret, og dit indlæg fremstår mest af alt som et surt opstød end som almen nysgerrighed..

Kan virkelig ikke forstå, hvorfor der er et behov for at skrive et forholdsvist langt indlæg omkring hvad folk kalder deres føl...

Det er vel deres egen sag..

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  16-03-2013 12:22

Nete, ikke irreteret, men det forager mig helt ærlig, og jeg mener det er respektløst overfor hingsteholderne, det skal ikke være nogen hemmelighed :-)

Jeg har lavet indlægget for at skabe en debat om det, og hører om andre folks holdning til emnet. Det kan jeg nu ikke se der er noget galt i at gøre ??

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 13:32

folk må vel kalde deres hest hvad de vil.

Og hvis en vil kalde sin hest for Don Diego,Hotline, Romanov, eller Big Ben kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle det.

Nogle navne er jo ret brugte om det er heste, hunde, eller børn. Der vil altid være nogle som bare er hotte, og meget brugte

Det er vel lige som med børn, hvad passer til afkommet ?

Hvis jeg får en dreng, og har lyst til at kalde ham Frederik lige som prinsen så gør jeg vel også det

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd

det kunne jeg sagtens
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 21:28

Jeg kunne også sagtens finde på det - hvis navnet er pænt. Jeg har ingen skrubler der overhovedet. Et pænt navn der passer til hesten vil altid være min 1. prioritet. Og hvad folk laver af uskrevne regler er mig uendelig ligegyldig.

Især blandt visse segmenter af kvinder synes det at være obligatorisk at tænke positivt, være positiv og opføre sig positivt (hvilket som regel er lig med ukritisk).

0
0
Svar på denne tråd

Må man spørge
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 21:38

..hvad var trådens formål?
At få forslag til navne til dine egne afkom eller at diskutere originalitet og respekt?

Hvis det er det sidste, ville jeg selv vægte noget originalt, hvis jeg stod med en føllebølle, jeg selv kunne navngive. Men jeg har desværre kun selv navngivet to af mine heste gennem tiden. Nogle af de andre har haft navne, som i sig selv ikke ligefrem skaber respekt, men hvor navnene vist heller ikke træder nogen over tæerne ud over de, der godt kunne tænke sig respekt skabt om sig selv som seriøs hesteejer/avler/konkurrencerytter:
- Lise
- Frederick

- Jesper

- Majbritt
:-D

Jeg kan heller ikke hidse mig op over, hvad folk kalder deres heste. Jeg synes bare det er smart, hvis de ikke allesammen hedder det samme :-)

_______

God, grant me the serenity to accept the things I cannot change
Courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 23:17

hvis nu hingstene hedder Poseidon, Herakles, Thor eller Merkur, så må man ligesom sige, at navnet jo allerede er et 'plagiat'.

Det er svært at tage patent på guderne ;-)

Men hvis hingsten hedder et af avleren selvopfundet navn, er det så tarveligt at abe efter?

Næ, egentlig er det jo en cadeau til hingsteavleren, at navnet danner mode ;-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 02:31

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår pointen med tråden korrekt?

A) Finder du det respektløst at en person kalder sin hest Frederik, fordi der i forvejen er en hest der hedder Frederik (staldnavn)?

B) Finder du det respektløst at nogen tager det fulde navn fra en kåret hingst, og bruger dette (fx Don Schufro)?

C) Finder du det respektløst at folk tager noget af navnet (fx Schufro's Delight)?

A og C ser jeg intet problem i. Faktisk er det, indenfor TWH verdenen, meget almindeligt at folk tager noget fra hingstens navn med i føllets navn, for at det fremgår hvilke linier den er efter.

Her er et par eksempler:
Gen's Armed and Dangerous x Gold Impulse = I'm Gold and Dangerous
Judge's Criminal Justice x Goldie's Champagne Glow = Pearl of Justice

Jeg har selv sammensat 3 navne udfra forældrenes navne:
I'm Gold and Dangerous x Smokin' Colt 45 = Smokin' Hot and Dangerous
Pearl of Justice x Yahoo.Coin = Coin's Up for Justice

Alen's Gen Pusher x Cloey's Jubilee Delight = Alen's Double Delight

B ville jeg dog selv aldrig gøre, og tror faktisk slet ikke det er tilladt indenfor vores race. Er der ét navn i registeret, kan det ikke blive taget igen. Fx har vi en meget kendt hingst der hedder *Midnight Sun*, og det navn er ikke længere tilgængeligt. Dog er det fuldt ud tilladt at bruge både Midnight og Sun i navnet.

Mvh. Lykke

*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse

Breed for the gait - Don't cheat for the gait!

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider