Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Skønt at være ponyrytter-mor!
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 08:04

Min datter og jeg var afsted for to uger siden til C-stævne i Skive rideklub hvor Sidsel og Silva red 1 ulc og og 2 lb1 og 1 lb2 (spring)

Det var deres første stævne efter vi har fået ponyen hjem.

Det blev til en fejlfri lc. Den første lb1 red Sidsel desværre forkert i omspringningen.

Næste lb1 rev de en bom, men i lb2 fik de to fejlfrie runder og blev nr. 2.

Denne weekend var vi til Sydthy rideklubs C-stævne.

Der skulle de ride 2 lb1 og 2 lb2

I første lb1 rev de den sidste bom i anden fase.

lb2 røg Sidsel desværre ned i forhindringen da Silva stoppede.

Søndag red de en super tur i lb1 med to fejlfrie runder, i lb2 igen to fejlfrie runder og blev nr 3.

Hvor er det bare skønt at være ponyrytter-mor.

Min datters veninde spurgte mig om ik jeg glæder mig til jeg kan komme ud og starte på min unghest.

Hmm nææh svarede jeg, det er meget sjovere at være PONYRYTTER-MOR!!

Billede

Vores skønne Silva!

SKAL UD OG RIDE.....VIL DU MED??

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 11:35

Ja, det er skønt at være ponymor og gøre sit barn glad :)

Kan se du mente det helt bogstaveligt, da du sagde de skulle ud og starte med det samme ;) Men selvfølgelig, hvis alt fungerer og hverken barn eller pony stresser over stævner, så er det jo også bare at komme afsted. Det er ikke sådan, jeg selv har valgt mit barns ridekarriere skal foregå, men vi er heller ikke ens alle sammen :)

Skøn pony I har fået jer!

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 12:29

Helt enig med MetteBo.

8 klasser på 14 dage på en ny pony fortsætter I sådan, kommer der nok mange flere stop fremover - desværre.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 14:06

Mange tak Mette!

Vi er også rigtige glade for hende.

Jo jo da ponymor.. Vi har da klart tænkt os at ta 8 klasser hveranden uge fremover..

Sjældent du er positiv når folk glad ligge et indlæg ind om deres eller deres børns ridning.

Du havde også de lange negle ude sidst jeg lagde et indlæg ind.

Jeg er for dælen da ik dum og total uviden.

Men for pokker, mit motto er negativ respons er bedre end ingen.

Du har selv skrevet før om hvor meget og hvor højt dine børn red?? Hvad gjorde du dengang der var mere i orden end den måde alle andre gør det på i dag?

0
0
Svar på denne tråd

årene som ponymor
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 14:28

Er bare herlige, jeg har nydt det i rigtig mange år, og har da endnu et par år jeg kan få lov at være med på sidelinien inden overgangen til hest sker.

Men jeg kan godt forstå at du nyder det - og gør endelig det - det er lige pluselig slut - øv.

Husk hvorfor i gør det - fordi det er sjovt - i nyder sporten og dyrene, og hinandens samvær.

Held og lykke fremover - håber i får en masse hode oplevelser sammen.

Helle

Lækkert udstyr til hest og rytter - se mere på

www.horseandhome.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 15:05

Højgård - prøv at læse mine indlæg med neutral stemme og ikke din egen negative.

I har haft ponyen er 5 uger og har været til 3 forskellige stævner og startet 10 klasser - det er rigtig meget i min rideverden.

At du skriver, at jeg altid svarer andre negativt når de lægger billeder ind - er noget sludder.

Det er skønt at tage til stævner med sit barn, især når det går godt og barnet er glad og tilfreds. Men Højgård - der er jo også blandet et andet levende væsen ind i vores pigers sport - og ponyen skal også være glad og tilfreds og synes det er sjovt.

10 starter på 5 uger, med ny rytter, kan godt være meget for selv en erfaren pony på 21 år.

Det er min holdning, og da du langt fra deler den, synes du at jeg er ude med klørerne - det forstår jeg ikke du kan komme frem til.

Måske er vi bare grundliggende uenige i, hvordan man holde pony og hvordan vi holde humører oppe på dem.

Dum tror jeg bestemt ikke du er.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift som ingen læser..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 17:34

Mange tak Helle!

Ponymor, så må du undskylde jeg opfattede det negativt.

Og jeg kan love jeg passer rigtig godt på vores gamle pony, for vi er rigtige glade for hende.

0
0
Svar på denne tråd

ØV ØV ØV
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 21:47

Jeg må indrømme, at jeg misunder dig og din tid som ponymor. Det må være fantastisk. Min egen steddatter vil så gerne ride, men må ikke for sin biologiske mor, så jeg må nøjes med at være ponymor til trækture, men det er da bedre end ingenting. Ikke at konkurencer er alt i verden, men jeg kunne altså godt tænke mig, at prøve at stå der på sidelinien og heppe på sin egen unge

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo Silva
Forfatter: 
Dato:  05-11-2012 22:29

Den har jeg godt nok fulgt til mange stævner i det nordsjællandske ;) Sød pony og altid frisk på en omspringning.

Held og lykke med den.. :D

VH Pernille

Heste: Madigan Lox, Rockzanne Lox, Frigga og Tirs Treasure!

Børnevenlig og smart kat. 3 springpony sælges! - www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/320388

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 09:38

Højgård - det er helt ok. Mit hjerte brænder bare sådan for de små ekvipager.

Har set så mange små ponyer bliver "frække", rende ud af banen, stoppe og løbe uden om - af mange forskellige grunde, men oftes fordi de bliver brugt uhensigtmæssigt.

Oftes fordi ponyen skal tilpasse sig børnenes øvrige liv, så de stå 5 dage, springer 3 dage, 2 dage fri, 1 dag med spring, 6 dages ridning, og så 5 fridage eller at de kommer ud til alt for mange stævner.

Selvfølgelig skal børnene have et liv ved siden af, men de skal også lære at hvis de vil ride stævner, så skal ponyens liv i lidt faste rammer, for at kunne yde på stævnebanen.

Så faktisk kræver det ret meget planlægning og struktur, at være ponymor til en stævnerytter - og helst uden barnet opfatter det. For de skal jo bare have deres børne- og rideliv uden for mange stratetiskr overvejelser.

Jeg siger IKKE at det er sådan hos jer - men bare eksempler på, hvordan nogen af de ponyer mister lysten og gejsten.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

ponymor
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:32

Nu er jeg bokstaveligt talt mere mor til ponyerne, end til de piger der rider for os, men jeg nyder det også meget.

For mig er det mest management delen der trækker, det at få optimeret træningen, få lagt den rigtige stævneplan, og i det hele taget få det hele til at gå op i en højere endhed.

Og så er det jo så bare dejligt, når det munder ud i præmier!For mig er der ikke meget der er så fedt ved ponyavl, som når man kan se at det er lige netop vores pony, folk følger med blikket/ snakker om ude på opvarmningen.

'Like' os på facebook:

www.facebook.com/pages/Stengaard/ 397894633580913

Stengaard-Haslev.dk
0
0
Svar på denne tråd

Ponymor...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2012 10:47

/Tina

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

Kig forbi www.kamphest.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 07:53

Sofie. Det er bare så skønt. Jeg nyder det også i fulde drag, og præmierne er da en dejlig bonus at få.

Men at se dem der har 5-6 ponyer med.. Jeg er imponeret over de kan overskue det, jeg mister helt pusten på deres vegne.

Jeg er træt efter en weekend med 1 pony!

Ponymor. Det har du nok ret i. Har egentlig ik tænkt så meget over hvordan andre måske gør det.

De ponyryttere der kommer på vores rideskole, har de fleste deres ponyer hjemme

Jeg var også selv ponyrytter, dog dressur, men jeg passede min pony hver eneste dag.

Vi har vores heste hjemme hvilket gøre det lidt nemmere.

Selvom min datter kun er 9 år, vil hun ud til hendes ponyer hver dag.

Hun rider dog ikke hver eneste dag, men det er nu mig der holder hende igen netop for hun ikke skal føle det som et pres og for hun også kan holde lidt "fri" for ridningen ind imellem.

Træningen af Silva er undervisning i spring hver onsdag, rider tur 1-2 gange ugentlig og bane 2-3 gange ugentlig. Og så kan det jo svinge uge til uge om der rides mindre eller mere, men såen ca.

Og så er det selvsagt at mine heste går ude hver dag så længe som muligt.

Har også løsdrift som ind imellem er i brug.

Der skal ikke startes flere stævner i år, måske et lille julestævne, men glæder mig til næste år!

Du skulle se vores heste! Tror du ville blive glad for at se hvor godt de trives.

Altid glade, tilfredse og afslappet. (min opfattelse i hvert tilfælde! )

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 08:55

Højgård - det lyder rigtig god.

Vi bor i villa og har ingen mulighed, for at have hestene hjemme - med det ville være dejligt.

Jeg ved godt, at vi er nogen af dem, der bliver betragtet som nogen pyllerrøve, - men til gengæld har vi altid haft arbejdsglade og positive ponyer og heste.

Var Silva vores, ville hun pga af alder, muskelsætning og det at hun er til den tynde side - have dækken på med hals og få E-micelle i sit foder lavet specielt til ældre heste og kun gå ude i de lyse timer. Ja ja - jeg ved det godt - pyller pyller pyller, men jeg synes bare at alt det pyller virker.

Og så er præmier og beundrene blikke en ekstra bonus, som man som forældre gør en sååå stolt og glad.

Tak Tina.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Pyllerri er godt..
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 12:06

Det er jeg også selv, men uden at overdrive det.

Det med dækken er bare så svært til de to små ponyer der blir redet.

Jeg havde 3 dækkener hjemme før jeg fandt frem til at det åbentbart kun er weatherbeeta der passer mine ponyer.

Hun får også hals på når det blir koldere, men jeg må også tænke på at vi kan ricikere 20 grader koldere end det er nu, så har jeg ikke mere at putte på hende hvis hun får hals på nu.

Jeg har ikke hørt om E-micelle men vil da undersøge det.

Hun er desværre lidt vanskelig at holde i fin huld.

Udover sit foder har hun fri adgang til tørt wrap, men hun spiser bare ikke så meget.

Heldigvis syns dyrlægen hun er rigtig flot af så gammel en pony, og det er ellers også hvad andre rundt omkring siger til mig.

Jeg ville nu også gerne selv hun tog lidt på, hun får endda også olie dagligt.

Det er første gang jeg har en pony med det problem!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-11-2012 18:25

Vi har heller ikke sat halsen på den unge endnu, han sætter meget lidt pels, så han får den først på, når han bliver klippet - forhåbenligt først i starten af december.

Vi har altid sværget til Rambo dækkenerne - men de passer bare ikke vores unge hest, så vi er også gået over til weatherbeeta og det billige Horze dækken med halv hest. De to ligger perfekt på ham.

E-micelle er en olie med e-vitaminer, antioxidanter og forskellige stoffer der gør at musklerne ikke syre til efter arbejde og giver et boost til, at musklerne får det bedre i al almindelighed. Det er ret dyrt men de skal have meget lidt af det. Det koster ca 600 kr men så har du også til 4-4½ måned - og det gør underværker. En lille hest skal have 3 ml om dagen så din lille fis, skal nok kun have 2 ml om dagen - så det er drøjt i brug, og hver en krone hver.

D&H Face III er et fuldstændigt fantastisk foder til de små stævneponyer. Det er uden havre. Min erfaring med havre til de små er, at det nærmest ryger lige igennem dem. Det giver noget hurtig energi - og ikke andet. Face III giver langsom energi, som når at sætte sig så de også ser fine og sunde ud med blank pels.

Nu aner jeg jo ikke om du fodre med havre.

Og et lille savne-suk. Bare det var mig det skulle forholde mig til dækkener i str 115 igen - det er bare så bøvler med dækkener i str. 155.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift som ingen læser..
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 08:02

Forresten Pernille. Ja det er Silva.

Har købt hende i Hillerød.

Hej Ponymor.

Det ku godt være hun sku til at ha den olie, det er jo ikke dyrt i længden da den holder længe.

Nej Silva får ikke havre. Hun får Salvana farvorit, lucerne, lidt majs, lidt byg, solsikkeolie, biotin, gulerødder og så wrap.

Ja det blir ikke nemmere når dækkenerne skal være større.

Men jeg syns faktisk det er nemmere at finde et dækken der passer en stor hest end vores små ponyer.

Vores 2er pony er også svær at finde dækken til da han er meget kort. De fleste er alt for store foran og må syes ind.

Maddox dækken passer ham perfekt og er super lækkert til en fornuftig pris.

Rider du selv er er du opgraderet til hesterytter-mor?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 09:23

Hej Højgård.

Den kære ponytid nåede heldigvis at være i den i 10 år med eget barn (7 år med egne ponyer) og 6 år med veninders børn.

Datteren red både hest og pony de sidste år og nu har hun redet 8 år på hest - hold op hvor tiden går hurtigt. Så ja - jeg er opgraderet til heste-mor.

Det er noget helt andet, dels fordi barnet ikke længere er barn og dels fordi der er stor forskel på hest og pony, både i hverdagen og i rideverdenen.

Jeg blander mig lige igen . Jeg ville aldrig fodre med byg. Det ligger lang tid i maven og ophober for meget mavesyrer. Pas på med FOR meget olie og gulerødder - disse ting kan sammen gøre, at foderet drøner gennem tarmene for hurtigt, så hun ikke får glæde af vitaminer og mineraler. ( Ja ja - jeg har en dyrlæge der nørder foder og jeg har suget til mig i alle årene)

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

Ja det
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 14:05

er helt sikkers noget andet med hest.

Har jo fulgt min søster og hendes datter en del år. Hun red på rimelig højt plan på pony og er da også godt deroppe på hest nu.

Min søster syns det var meget anderledes med hest, men ikke at det var mindre hyggeligt, faktisk nok lidt mere roligt at være afsted.

Hun får ½ dl olie og måske 5-7 gulerødder, lidt forkæelse.

Byggen var det faktisk en dyrlæge der sagde jeg med fordel kunne give til dem der havde svært ved at tage på.

Det er nu også så lidt hun får, måske 50g.

Vil gerne fodre så korrekt som muligt, så det er kun dejligt at få input!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 15:04

Åhhhh ja, den kære ponytid... Hov vent, den har jeg vist aldrig rigtig haft

Jeg ville bare ride de STORE heste med det samme, så tror jeg har redet på 5 ponyer ialt, siden jeg var 5

Må jeg komme med et lille pip til fodring af dronningen? Opblødte Horselux Fiberpiller og så væk med byg

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 18:00

Jeg tænker at 5-7 gulerødder om dagen er mange i en ponymave tilhørende en pony der er svær at fodre på. Jeg ville nøjes med en gulerod skåret i skiver, der gives som tak for rideturen. Gulerødder er kun fibre og prinsessen her har vist brug for langsom energi gennem foderet.

Byg er der lavet undersøgelser over, som viser at byg bla.a er med til at lave mavesår hos heste, da det ligger så lang tid i maven, at mavesyreproduktionen sættes op.

Hvordan kan det være at du ikke bare fodre med et godt fulfoder - for så er der ikke så meget at tænke over. Fase III vil jeg så kun anbefale til de små ponyer, men der findes så mange mærker. Fase III er dyr, men igen der skal ikke bruges så meget - og de elsker det.

Forrige vinter gav vi vores unghest 5-10 gulerødder om dagen - og den fik sååå mange våde løbende prutter. Først troede vi at det var wrappen eller noget mavebøvl, men vores dyrlæge bad os bare om at lade være med at give ham gulerødder - og vupti var hans mave i orden igen. Det undrede mig meget at en hest på 175, ikke kunne tåle 5-10 gulerødder om dagen. Men det kunne han ikke.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 20:29

pony-mor: Jeg siger tak! Havde gået og overvejet om det var den nye wrap mine drenge fik, der gav den bette våde prutter og netop saft der løber ned af baglårene og laver halen om til en lille kost

Han får mange gulerødder hver dag, dem tager jeg fra ham imorgen, så må vi se om det gør en forskel, eller om det -er- wrappen

Hvor mange dage gik der før jeres havde fine prutter igen?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 21:03

Dejligt at du kunne bruge min erfaring og viden fra vores dyrlæge Jeanette.

Jeg trappede ham ned over 2 dage og så gik der ca en uge før hans mave var ok igen.

Jeg følte mig så dum og lidt flov over, at jeg havde gået og lagt gulerødder i hans foderspande i godhed, og så havde fået ham påført et problem. Synes jo bare at det var hyggeligt med 3-4 gulerødder i hvert måltid - men det gør jeg aldrig mere.

Tror nu også at der er forskel på hestemave - nogen kan sikkert tåle flere tomme fibre end andre.

No risk - no fun.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 21:26

Helt sikkert, Big får endnu flere end Maxi, og hans mave er tip top, de får samme nye wrap osv, hans mave er bare en tand stærkere åbenbart... Men Maxi er jo også kun baby, så hans maveflora og immunsystem er jo langt fra færdigudviklet, så gulerødderne kan sagtens være synderen, så det giver jeg ham ikke fra imorgen og så ser vi om det gør en forskel den næste uges tid

0
0
Svar på denne tråd

Det var ...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2012 06:57

Jeg slet ik klar over at så få gulerødder kan skade.

Da jeg var teenager stod min pony på et ridecenter hvor frokosten til hestene kun bestod af gulerødder. (det er så også nogen år siden! )

Grunden til jeg fodre såen spm jeg gør, er egentlig i den tro at det var tæt på at være det bedste. (det er vel det vi alle bestræber os efter)

Jeg ville helst de kunne leve af høet, men for at dække dem ind med vitaminer og mineraler har jeg valgt Salvanaen.

Lucernen er mere for de tygger i det lidt længere.

Byggen er fordi dyrlægen havde sagt det var godt hvis de skulle tage lidt på.

Det ryger ud til ænderne!

Vil det sige at Salvanaen måske ikke er så god for min pony?

Jeanette, du må pippe det du har lyst til. Altid rart at høre andres erfaringer og vejledning!

Men vil fiberpiller ikke mætte for meget så hun ik spiser så meget hø?

Hun spiser i forvejen for lidt af sin hø.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider